De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zo fris als een hoentje! Nu zijn het familiale verplichtingen, maar ik pers er straks waarschijnlijk nog wel een ritje uit, om wat profijt te hebben van de stevige bries uit het oosten.
Ik heb die stevige bries ook goed gevoeld. Met de gravelbike door modder en wind vanuit Merendree (ten noordwesten van Gent) naar Waterloo gefietst.

Setting: Gravel - mooiste op routeyou. Prachtige route, met momenten wel met de enkels in de modder. 101km. Nog 399 te gaan, dat wordt moeilijk.

Goedkoop neemt prioriteit over eenvoud van de set up :)
Goedkope triple 9sp compatibele crank moet kunnen vanaf €25-30. Let wel op de inslagdiepte, kan van -9 tot +9mm gaan met sprongen van 3mm, verkeerde diepte kan problemen met de voorderailleur opleveren. Single kan vermoedelijk iets goedkoper maar dan moet alweer de inslagdiepte kloppen - kan wel anders uitvallen door van triple naar single te gaan, anders wordt het trapas mee vervangen. Plus voorderailleur en shifter verwijderen. Trapas zou vierkant moeten zijn gezien de crank die er nu op zit.

Double betekent waarschijnlijk ook voorderailleur en shifter vervangen, ergo minst interessante optie.

Tl;dr check de inslagdiepte en klets er opnieuw nen triple op, minst gedoe en veel verschil in kosten is er niet.

Ik heb die stevige bries ook goed gevoeld. Met de gravelbike door modder en wind vanuit Merendree (ten noordwesten van Gent) naar Waterloo gefietst.

Setting: Gravel - mooiste op routeyou. Prachtige route, met momenten wel met de enkels in de modder. 101km. Nog 399 te gaan, dat wordt moeilijk.
Waar kun je gravelritten eigenlijk vinden? Met dat ik nog nooit een meter van het asvalt afgeweken heb ken ik in de buurt eigenlijk niet veel gravel stroken.

Alleja hier weet ik wel een km of 5 doordat ik er met de hond door wandel, maar om zo 100km te kunnen doen zou ik niet weten langs waar rijden..

Waar kun je gravelritten eigenlijk vinden? Met dat ik nog nooit een meter van het asvalt afgeweken heb ken ik in de buurt eigenlijk niet veel gravel stroken.

Alleja hier weet ik wel een km of 5 doordat ik er met de hond door wandel, maar om zo 100km te kunnen doen zou ik niet weten langs waar rijden..
Wel, ik heb een verschrikkelijk oriëntatievermogen en ik onthou ook nooit de wegen waar ik al heb gereden. Zo tracht ik in de regio Oudenaarde altijd “den doorn” te vermijden maar moet ik er mij al op voorhand bij neerleggen dat ik hem tóch voorgeschoteld zal krijgen.

Dus ik laat mij volledig leiden door een app, in dit geval Routeyou. Zeker niet de beste om zelf routes te maken, maar om routes voorgeschoteld te krijgen absoluut undisputed. Ik had nu aangegeven dat ik een gravelrit wou, tussen start- en eindpunt, maar dat ik liever een mooie route wou dan de kortste. En dat wordt gewoon een downloadbare gpx in twee kliks.

Slimme mensen onthouden dan de écht leuke stukken en kunnen dan zelf routes aan elkaar beginnen breien, maar dat zal nooit voor mij weggelegd zijn.

Goedkope triple 9sp compatibele crank moet kunnen vanaf €25-30. Let wel op de inslagdiepte, kan van -9 tot +9mm gaan met sprongen van 3mm, verkeerde diepte kan problemen met de voorderailleur opleveren. Single kan vermoedelijk iets goedkoper maar dan moet alweer de inslagdiepte kloppen - kan wel anders uitvallen door van triple naar single te gaan, anders wordt het trapas mee vervangen. Plus voorderailleur en shifter verwijderen. Trapas zou vierkant moeten zijn gezien de crank die er nu op zit.

Double betekent waarschijnlijk ook voorderailleur en shifter vervangen, ergo minst interessante optie.

Tl;dr check de inslagdiepte en klets er opnieuw nen triple op, minst gedoe en veel verschil in kosten is er niet.
Inslagdiepte? :p
'k heb gewoon nieuwe cassette en ketting gekocht en een nieuwe middelste chainring.

Ik denk dat ik de voorderailleur er gewoon ga afhalen. Daar kruipt dan al wat minder vuiligheid tussen. Schakelen doe ik toch nooit.

Wel, ik heb een verschrikkelijk oriëntatievermogen en ik onthou ook nooit de wegen waar ik al heb gereden. Zo tracht ik in de regio Oudenaarde altijd “den doorn” te vermijden maar moet ik er mij al op voorhand bij neerleggen dat ik hem tóch voorgeschoteld zal krijgen.

Dus ik laat mij volledig leiden door een app, in dit geval Routeyou. Zeker niet de beste om zelf routes te maken, maar om routes voorgeschoteld te krijgen absoluut undisputed. Ik had nu aangegeven dat ik een gravelrit wou, tussen start- en eindpunt, maar dat ik liever een mooie route wou dan de kortste. En dat wordt gewoon een downloadbare gpx in twee kliks.

Slimme mensen onthouden dan de écht leuke stukken en kunnen dan zelf routes aan elkaar beginnen breien, maar dat zal nooit voor mij weggelegd zijn.
Ja dat kan ik ook niet. Alleja na 3 jaar en vaak dezelfde routes te doen begint het me nu wel te lukken op baan. Maar als ik van de andere kant af kom dan is het soms alsof ik er nog nooit geweest ben.

Merendree (ten noordwesten van Gent) naar Waterloo gefietst.
Het is de bedoeling dat ge met de wind mee rijdt hé, niet omgekeerd!

Waar kun je gravelritten eigenlijk vinden?
Zelf maken. Topomapviewer.ngi.be en ridewithGPS zijn goede tools om te zien waar de niet-verharde wegen liggen. En dan is het een kwestie van proberen en zien welke stroken tof zijn en welke niet. In tegenstelling tot Poeperman heb ik wel een erg goed orientatievermogen, en onthou ik dus wel welke stroken te vermijden zijn.

Anyway: 302.4/500. Halverwege lek gereden, maar MucOff sealant was de MVP van de dag, want gewoon nog 40km naar huis kunnen rijden op een halflege voorband.

Het is de bedoeling dat ge met de wind mee rijdt hé, niet omgekeerd!

Zelf maken. Topomapviewer.ngi.be en ridewithGPS zijn goede tools om te zien waar de niet-verharde wegen liggen. En dan is het een kwestie van proberen en zien welke stroken tof zijn en welke niet. In tegenstelling tot Poeperman heb ik wel een erg goed orientatievermogen, en onthou ik dus wel welke stroken te vermijden zijn.

Anyway: 302.4/500. Halverwege lek gereden, maar MucOff sealant was de MVP van de dag, want gewoon nog 40km naar huis kunnen rijden op een halflege voorband.
Zijn de originele banden en wielen op de grizl tubeless? Ik weet dst ze met binnenband geleverd worden, maar kun je gewoon binnenband uithalen en sealant in gooien?

Wat ik soms doe als we op een TT een mooi stuk gehad hebben is een lap time nemen om zo het einde van die strook te markeren.

Bram Tankink volgen op Komoot :p

Maar is wss niet in uw buurt maar iemand anders mss?

5z1x8e.jpg
Ik heb dat vorig jaar op de rollen gedaan.
Dat doe ik toch nooit meer.

In Australië, waar het zomer is, is dat 10 keer zo makkelijk als op de rollen.

Geen problemen met onbestaande baantjes? Ik heb dat al een aantal keer voor gehad met routeyou.

Geen Festive500 hier, wel nog de gepersonaliseerde gravelrit van @Mr.Fingers gereden, met een kleine aanpassing om centrum Mechelen wat te mijden. Bleek nog pittig te zijn: op zich maar 60km, maar wel hele rit wind op kop en in de voorgaande 24u vier andere trainingen afgewerkt, plus veel te weinig kunnen eten voor en tijdens de rit. Op een strook zowaar zelfs hike-a-bike mogen doen: dwars over de veldwegel een serie diepe sleuven van pakweg 1m breed en 30-50cm diep, genoeg modder om een half wiel erin te laten verdwijnen en kapotgereden door landbouwvoertuigen. Heb er nog wel van genoten, mijn rijwiel vermoedelijk iets minder.

Inslagdiepte? :p
'k heb gewoon nieuwe cassette en ketting gekocht en een nieuwe middelste chainring.

Ik denk dat ik de voorderailleur er gewoon ga afhalen. Daar kruipt dan al wat minder vuiligheid tussen. Schakelen doe ik toch nooit.
Welja, dat werkt ook natuurlijk!

Inslagdiepte is de afstand tussen het punt waarop de crank op de trapas zit en de positie van het kleinste tandblad. -9mm betekent dat het kleinste crankblad 9mm dichter bij de kader staat tegenover het contactpunt, en +9mm betekent dat het 9mm verder van de kader staat. Aangezien voorderailleurs maar een bepaalde afstand kunnen overbruggen en limieten hebben, kan een andere inslagdiepte ervoor zorgen dat de derailleur niet meer op het grootste of kleinste tandblad geraakt. Nu, in die geval is dat volstrekt irrelenvant aangezien ge enkel een van de tandbladen vervangt vaneigens. :tongue:

Laatst bewerkt:
Ik heb dat vorig jaar op de rollen gedaan.
Dat doe ik toch nooit meer.

In Australië, waar het zomer is, is dat 10 keer zo makkelijk als op de rollen.
Ik sluit mij een beetje aan bij Mr.Fingers tbh. Het strookt imo niet met het originele concept van de Festive500, zeker niet als je gewoon 12.5u een half Tempus Fugit over en weer rijdt, maar goed.

Ik heb hem 2 jaar geleden buiten gereden (rollen telden toen nog niet) en vorig jaar op Zwift wegens combinatie met den bouw en ik geen zin had om 500km te grinden in het donker.

Indoor was véél sneller en koste fusiek veel minder moeite, maar mentaal is buiten misschien toch makkelijker. 500km op de rollen os toch een serieuze feat.

Elk jaar dat zelfde verhaal over die Festive500.
Ik vermoed dat het is opgezet om mensen aan het rijden te krijgen en een (online) gemeenschapsgevoel te geven.
Uiteraard moet dat weer afglijden in snobisme waarbij enkel kilometers gereden terwijl het pijpenstelen regent, meetellen. Want enkel dan heb je een hele dikke piemel.

Om het met enige zin voor overdrijving te zeggen.

Ik doe niet mee en heb nog nooit meegedaan.

Elk jaar dat zelfde verhaal over die Festive500.
Ik vermoed dat het is opgezet om mensen aan het rijden te krijgen en een (online) gemeenschapsgevoel te geven.
Uiteraard moet dat weer afglijden in snobisme waarbij enkel kilometers gereden terwijl het pijpenstelen regent, meetellen. Want enkel dan heb je een hele dikke piemel.

Om het met enige zin voor overdrijving te zeggen.

Ik doe niet mee en heb nog nooit meegedaan.

Haha, de hoeveelheid azijn in jouw ontbijtkoffie kan toch ook tellen ze 🤣

Indoor was véél sneller en koste fusiek veel minder moeite, maar mentaal is buiten misschien toch makkelijker. 500km op de rollen os toch een serieuze feat.
Ga eens naar Australië en zeg dan eens wat het plezantste is. Op de rollen, of onder een stralende zon.

Terug
Bovenaan