De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Bizarre redenering… Zo’n lampje richt je naar de grond, niet recht vooruit hé.
Neen, wanneer je een tegenligger tegenkomt schijn je pal in de ogen door naar hem te kijken. Wees er maar zeker van dat je hem verblindt, ik kom iedere dag mensen tegen met dat soort kutlampen. Op dagen dat er motregen is (en mijn fietsbril dus wat nat is, zie ik gewoon niets wanneer ik zo iemand tegenkomen).
Quasi hetzelfde met een stuurman (die heb ik ook).
Ik heb een resem slecht verlichte paden die ik moet nemen, dus beter gezien worden dan dat ze me overhoop rijden…
Neen, je hebt dus gewoon een goed fietslicht nodig, met stvzo normering. Produceert meer lumen, verlichten het fietspad beter en maken je uitstekend zichtbaar zonder iemand anders te verblinden.

Het is natuurlijk ook een heel ander businessmodel. Canyon verdient meer aan een fiets als elk ander merk. Ik snap dan ook niet waarom ze niet de weg van coolblue op gaan en voor een betere service zorgen dichter bij de mensen thuis. De verhalen die je leest over Canyon Rotselaar zijn niet bepaald om vrolijk van te worden.
We zitten hier op een forum waar nogal wat volk zelf aan hun fiets sleutelt, maar je mag niet denken dat we representatief zijn voor de rest van de wielertoeristen. Je wil de mensen geen eten geven die er in slagen de linkse pedaal in de rechtse crank te draaien.

Tot op heden zijn er aardig wat lokale winkels die gewoon canyons herstellen maar de vraag is of de grote concerns die op de markt komen al la een D'ieteren dat ook gaan doen. Of enkel lease fietsen bij hen gekocht? Mij lijkt het tweede.
Lokale winkels sluiten toch meer en meer hun deuren. Deze week gehoord dat ook filip sport in Hoeilaart er mee kapt. Na winkels als Boydens, Jacobs, veloptiek, fietsen bjarne,... In een grote straal rond Leuven zijn dat toch al aardig wat winkels.
Mij lijkt het dat naar de toekomst toe een volledige service bieden van verkoop tot onderhoud cruciaal wordt.
Welke verhalen zijn dat dan? Want is wel vlakbij voor mij :p

Bjarne werkt die nu niet bij Niels Albert?
Hier is ook zelfstandige FM bijgekomen die denk ik aan alles werkt.

Tot zolang hun fietsen als zoete broodjes verkopen is er daar geen noodzaak ook natuurlijk.
Ik zie ik de nabije toekomst ook geen probleem om je canyon te laten onderhouden.

Waar canyon wel in uitblinkt is marketing. Enerzijds met alpecin-fenix wat een boost is voor het merk. Maar ook door elke YouTuber op deze aardkloot een canyon te geven.
Specialized en de andere merken doen dit ook. Met dat verschil dat canyon effectief betaalbaar is, bij een specialized moet je al u huis verkopen wil je een fiets van hun kopen.
Specialized heeft ook wel best betaalbare modellen (net als quasi elk ander merk). Echt goedkope modellen (rond de €1000) vind je inderdaad bij heel weinig fabrikanten nog terug, maar de meeste canyons die ik zie rondrijden, zitten toch ook aan een veelvoud van dat. Ik heb de indruk dat de meesten zich ook nogal blind staren op groupsets "ja maar op een canyon heb je voor hetzelfde groep X en spec Y....", zodat mensen nogal snel hiervoor overstag gaan. Dure fietsen worden natuurlijk ook meer en meer de norm.
Uit principe alleen al zou ik geen canyon racefiets kopen, gewoon al omdat er zoveel rondrijden (en ik vind ze nogal zielloos, de racefietsen althans). Daarnaast zijn ze nogal gefocust op massa-verkoop, en dat vind ik vanuit een ecologisch standpunt wat wringen.
Een dure fiets, koop ik ook gewoon liever bij een fietsenmaker. Als er dan problemen zijn, weet ik dat ergens terecht kan - ondanks het feit dat eigenlijk quasi alles van onderhoud en modificatie zelf doe -, sommige dingen laat ik liever over aan mensen die er meer ervaring in hebben (en ook betere/geschikte tools).
Maar uiteindelijk koopt iedereen toch gewoon iets waar hij/zij zich goed bij voelt.....

Neen, wanneer je een tegenligger tegenkomt schijn je pal in de ogen door naar hem te kijken. Wees er maar zeker van dat je hem verblindt, ik kom iedere dag mensen tegen met dat soort kutlampen. Op dagen dat er motregen is (en mijn fietsbril dus wat nat is, zie ik gewoon niets wanneer ik zo iemand tegenkomen).
Ik ken het probleem maar al te goed. Dat er potentieel een levensgevaarlijke situatie ontstaat door tegenliggers te verblinden, daar staan er velen niet bij stil.

"ja maar op een canyon heb je voor hetzelfde groep X en spec Y...."
Bij Canyon krijg je altijd de volledige groepset. Er zijn veel merken (inclusief A-lijst merken, zoals Cannondale, 3T,...) die er de kantjes aflopen en zeggen "this bike is Ultegra-equipped", om vervolgens de crankset te vervangen door een FSA crankset, de remschijven door loodzware non-group goedkope schijven, een cassette van 105 gebruiken,... en/of er absoluut draken van wielen onder zetten.

Als je objectief kijkt naar wat je krijgt voor het geld dat je uitgeeft, dan is Canyon moeilijk te kloppen.

En een welgemeende fuck-you aan slecht afgestelde voorlichten.

Welke verhalen zijn dat dan? Want is wel vlakbij voor mij :p

Bjarne werkt die nu niet bij Niels Albert?
Hier is ook zelfstandige FM bijgekomen die denk ik aan alles werkt.
Yup, werkt nu bij Albert dacht ik.

Vooral de immense wachttijden he. Dat is een verhaal van jaren dat ze niet opgelost krijgen. Als je het enige canyon punt bent in België kan je het toch niet maken dat er heel het jaar rond een maand wachttijd hebt?
In deze tijden verkopen ze uiteraard alles wat op hun site verschijnt, maar als bedrijf moet je toch ook altijd vooruit kijken lijkt me.

Het zal nog niet voor binnen 3 of 5 jaar zijn, maar de tijd komt nog wel dat je net zoals bij een auto je fiets online kiest en gaat afhalen bij je leasing. Lokale winkels die er tussen zitten zijn gewoon overbodig voor de leasingbedrijven. Als je dan een winkel moet open houden met amper nog verkoop en enkel herstellingen...
Op dat vlak gaat de fietsenbranche gewoon de autobranche achterna. Nu ga ik met mijn auto ook nog naar zo'n kleine garage waar op woensdagnamiddag de oma met kleindochter achter de bureau. Dat is echt wel uitstervend ras 😛

Yup, werkt nu bij Albert dacht ik.

Vooral de immense wachttijden he. Dat is een verhaal van jaren dat ze niet opgelost krijgen. Als je het enige canyon punt bent in België kan je het toch niet maken dat er heel het jaar rond een maand wachttijd hebt?
In deze tijden verkopen ze uiteraard alles wat op hun site verschijnt, maar als bedrijf moet je toch ook altijd vooruit kijken lijkt me.

Het zal nog niet voor binnen 3 of 5 jaar zijn, maar de tijd komt nog wel dat je net zoals bij een auto je fiets online kiest en gaat afhalen bij je leasing. Lokale winkels die er tussen zitten zijn gewoon overbodig voor de leasingbedrijven. Als je dan een winkel moet open houden met amper nog verkoop en enkel herstellingen...
Op dat vlak gaat de fietsenbranche gewoon de autobranche achterna. Nu ga ik met mijn auto ook nog naar zo'n kleine garage waar op woensdagnamiddag de oma met kleindochter achter de bureau. Dat is echt wel uitstervend ras 😛
Mja ze zijn nog maar recentelijk verhuisd en dan een week toe wegens de overstromingen. Mss dat ze dat dus wel wat kunnen wegwerken komende tijd

Ik moest er vorige maand zijn en kon gewoon direct langs gaan. Tot zover mijn anekdote.

Als je objectief kijkt naar wat je krijgt voor het geld dat je uitgeeft, dan is Canyon moeilijk te kloppen.
Dat zal ik zeker niet ontkennen.
Ik doelde met de stelling voornamelijk dat voor veel mensen de groepset de doorslaggevende factor is. En bij een €3000 Canyon (of alternatief Rose) zal die hoger zijn dan de meeste andere merken. En dat vind ik een beetje jammer, er zijn (in mijn ogen) zoveel toffere/uniekere fietsen die zo uit de boot vallen voor velen. Ik kies persoonlijk veel liever voor een toffer frame met een 105 groepset dan pakweg een Ultegra-canyon (maar opnieuw, dat is mijn goesting)

Dat zal ik zeker niet ontkennen.
Ik doelde met de stelling voornamelijk dat voor veel mensen de groepset de doorslaggevende factor is. En bij een €3000 Canyon (of alternatief Rose) zal die hoger zijn dan de meeste andere merken. En dat vind ik een beetje jammer, er zijn (in mijn ogen) zoveel toffere/uniekere fietsen die zo uit de boot vallen voor velen. Ik kies persoonlijk veel liever voor een toffer frame met een 105 groepset dan pakweg een Ultegra-canyon (maar opnieuw, dat is mijn goesting)
Uiteraard is de groepset belangrijk, aangezien dat een primair onderdeel is van uw fiets.
105 R7000 vs ultegra R8000 dat is een kwestie van iets lichter en een beetje betere performance.
Maar kijk je nu anno 2022 dan is het verschil tussen 105 en ultegra wel echt groot, 11 vs 12 speed en mechanisch vs elektronisch. Ultegra is dan echt wel dag en nacht verschil en gewoon de duidelijk betere groepset.

Het is ook niet zo dat ik heel veel canyon's zie. Ik zie ook gewoon nog veel andere fietsen rondrijden. En dat is maar goed ook.
Maar het punt bij canyon is dat je voor uw geld gewoon een heel mooi pakket krijgt. En daarbij dan nog eens een fiets hebt waar echt over nagedacht is.
Men zet niet enkel fietsen in de markt die qua prijs goed zitten maar ook qua performance.
Er zijn nog merken die zoals een giant en scott die qua prijs/ kwaliteit ook snor zitten. Maar merken zoals een cervelo, pinarello en een specialized dat zijn fietsen die gewoon te veel kosten voor wat je krijgt.
De goedkoopste specialized SL7 heb je voor 5400€, rival groepset erop dus niks te klagen maar dan met wielen die echt erbarmelijk zijn.
Bij canyon heb je voor 300€ meer een aeroad die lichter is, ultegra Di2 wat een iets betere groepset is en met wielen van 1600€.
Dat is een serieuze premium die je dan neerlegt voor een frame te rijden wat er beter uitziet, of waar minder volk op rondrijdt.

Er zitten ook gewoon veel merken daartussen natuurlijk. En gelukkig koopt ook niet iedereen zuiver voor best bang for buck :P

Ik kies persoonlijk veel liever voor een toffer frame met een 105 groepset dan pakweg een Ultegra-canyon
Als je mij Carte Blanche geeft, zou ik ook op een 3T Exploro GRX 2x rijden, maar als ik die 4699€ kostende fiets eigenlijk kan kopen voor 3049€ (incl verzending) met betere wielen, betere cassette & remschijven en een beter zadel, en bovendien met meer functionaliteit, dan kijk ik écht naar mijn portefeuille.

Als je mij Carte Blanche geeft, zou ik ook op een 3T Exploro GRX 2x rijden, maar als ik die 4699€ kostende fiets eigenlijk kan kopen voor 3049€ (incl verzending) met betere wielen, betere cassette & remschijven en een beter zadel, en bovendien met meer functionaliteit, dan kijk ik écht naar mijn portefeuille.
Collega heeft zo een exploro race GRX. Jonge Jonge wat een bom is dat.
Voor naar het werk te komen legt hij daar gewoon deep dish velgen met straatbanden op, maar op Strava ook al gezien met full blown gravel diepe velgen en banden.
Jonge jonge jonge wat een lekkere fiets is dat toch!

Maar merken zoals een cervelo, pinarello en een specialized dat zijn fietsen die gewoon te veel kosten voor wat je krijgt.
De goedkoopste specialized SL7 heb je voor 5400€, rival groepset erop dus niks te klagen maar dan met wielen die echt erbarmelijk zijn.
Ik heb iets meer 5 jaar geleden hemel en aarde moeten bewegen om mijn vrouw te overtuigen niet de specialized te kopen die de winkel haar aanraadde (want specialized is een topmerk bla bla bla). Die kostte 300 EUR meer dan de fiets die ze uiteindelijk kocht in die winkel, voor krek dezelfde afmontage.
En qua design was die ook nog eens oersaai.

Terug
Bovenaan