De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zijn er hier die al beachraces hebben gedaan?
Mss wel eens doen volgend jaar (ben nu hopeloos uit vorm), neem aan dat ik wel best andere banden steek (strandbanden) maar dat een verende voorvork in lockmodus wel ok is?

Zijn er hier die al beachraces hebben gedaan?
Mss wel eens doen volgend jaar (ben nu hopeloos uit vorm), neem aan dat ik wel best andere banden steek (strandbanden) maar dat een verende voorvork in lockmodus wel ok is?
kort antwoord: ja.

Ik heb een aparte (mijne oude) fiets voor de strandraces, niet zozeer omdat die beter bolt maar wel om het materiaal op de goede fiets te sparen. Het zoute water is zeer agressief voor de onderdelen. Daarop staan wel strandbanden, mechanische schijfremmen en een wegcassete maar geen vaste vork.

Strandbanden is de eerste aanpassing die je doet, kost vrij weinig en gaat het grootste voordeel geven. Ook zou ik een bijna versleten ketting + cassete opzijhouden, zeker als je er maar 1 wil rijden. Je zou niet de eerste zijn waar de ketting na een race verroest en onbruikbaar is.

kort antwoord: ja.

Ik heb een aparte (mijne oude) fiets voor de strandraces, niet zozeer omdat die beter bolt maar wel om het materiaal op de goede fiets te sparen. Het zoute water is zeer agressief voor de onderdelen. Daarop staan wel strandbanden, mechanische schijfremmen en een wegcassete maar geen vaste vork.

Strandbanden is de eerste aanpassing die je doet, kost vrij weinig en gaat het grootste voordeel geven. Ook zou ik een bijna versleten ketting + cassete opzijhouden, zeker als je er maar 1 wil rijden. Je zou niet de eerste zijn waar de ketting na een race verroest en onbruikbaar is.
Ga toch ooit (Corona) fully aanschaffen en dan is de huidige de 'slechte' fiets.
Aan zout had ik wel nog niet gedacht :p

Kan je met strandbanden ook goed op de weg rijden eigenlijk?

Ga toch ooit (Corona) fully aanschaffen en dan is de huidige de 'slechte' fiets.
Aan zout had ik wel nog niet gedacht :p

Kan je met strandbanden ook goed op de weg rijden eigenlijk?

Daar kun je perfect mee op de weg rijden, ik deed een deel van mijn woon-werk verkeer met de strandfiets. Meestal niet veel trager dan met de racefiets.

Ik heb Pirelli Cinturato H's gestoken omwille van de bijzonder lage rolweerstand en nog meer voor de looks. Maar als het geregend heeft, hohoho, blijf maar thuis.
Neemt dat niet een heel groot stuk weg waarvoor je een gravelfiets koopt? :P
Allez je kan ook als het droog is het verharde pad verlaten, maar dan kan je ook gewoon rustig met de wegfiets rijden.

Ik zag juist een foto van de strandrace van vorig weekend. Die rijden op een soort koersfiets maar met hele dikke banden.

Volgens mij kan je zo breed niet gaan met een crossfiets.. Is dat een speciale fiets daarvoor mss?

Ik zag juist een foto van de strandrace van vorig weekend. Die rijden op een soort koersfiets maar met hele dikke banden.

Volgens mij kan je zo breed niet gaan met een crossfiets.. Is dat een speciale fiets daarvoor mss?
Zou denken dat dat bij de meeste een notail mtb is (met smaller stuur) of gravelbike (met beugels)

Zou denken dat dat bij de meeste een notail mtb is (met smaller stuur) of gravelbike (met beugels)
7pvoj4K.jpg

Zoiets bedoel ik dus. Kun je zulke brede banden op een gravel/crosser krijgen?

Hangt van fiets tot fiets af. In de Grizl bvb krijg je 2.1" banden weggestouwd (50mm is de officiele grens, maar voor op fijn zand kun je wel iets meer kwijt). Er zijn nog "monstercrossers" waar je volwaardige MTB-banden in kwijt kunt.

cDk8hpG.jpg

Amai, die Grizl met die Scope wielen is lelijk als de nacht. Het aerodynamisch voordeel van een hoge velg wordt toch ook volledig om zeep geholpen door die brede banden?

Ik denk gewoon de kona beachracer.

Tot enkele geleden moest het een echt mtb stuur zijn. In nederland zijn ze dan begonnen met zoiets
koga-beachracer-10.jpg

om dan blijkbaar nu met bijna echte racesturen te rijden.

Amai, die Grizl met die Scope wielen is lelijk als de nacht. Het aerodynamisch voordeel van een hoge velg wordt toch ook volledig om zeep geholpen door die brede banden?
Ik heb ook maar gewoon 'n plaatje van het internet getrokken. Dit is een promotie van Douwe Doorduin met Scope en Vittoria. 'k Zou zelf ook absoluut zo niet rondrijden.

Terug
Bovenaan