De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iemand tips om de winter goed door te komen richting voorjaar toe en te pieken begin april?
Zouden met wat vrienden wat tochten willen inplannen (type RVV, Amstel, vogezen trip) en zou hier wat gestructureerder voor willen trainen en naartoe werken.
Heb nog veel werk aan de winkel en gezien ik een werkende mens ben, zou ik graag mijn beperkte tijd zo efficiënt mogelijk willen gebruiken. Heb een indoor trainer met zwift, dus dat helpt wel. Momenteel probeer ik een drietal ritten per week in te plannen (zal vaak ook neerkomen op 3u/week).

Ik heb al wat zitten opzoeken en vaak zegt men om nu vooral een goede basis te leggen (lage HS) en later dan wat interval toe te voegen. Al heb ik ook al het omgekeerde gelezen en het feit dat je constant alles moet trainen, dus zowel duur als blokken, kracht.

Hoe pakken jullie dit aan? Wat werkt voor jullie?
Op dit moment niet teveel doen zodat ik binnen paar weken het al beu ben :D

Eigenlijk is het beter om als je al 3 ritten doet er eerst een training core-stability er bij te nemen.
Maar ik zou 1 van die 3 trainingen wel wat langer in duur doen

Ik heb niet gezegd dat ik het bij 3u/week moet houden. Zou het ook wat willen opkrikken, maar dan misschien eerder vanaf volgend jaar om het niet te snel beu te worden 😋.

Duurtrainingen binnen zijn wel echt niks voor mij. Ik hou het meestal max 1u30 vol. Met sporadisch eens een uitschieter met die BZR ride op zaterdag voormiddag. Al heb ik dat tot nu toe maar één keer gedaan :unsure:

Ik heb niet gezegd dat ik het bij 3u/week moet houden. Zou het ook wat willen opkrikken, maar dan misschien eerder vanaf volgend jaar om het niet te snel beu te worden 😋.
Dat heb ik nog niet geweten :P fietsen is vrij verslavend, en ook zwift kan heel verslavend worden.

Maar het klopt dat je zwift wel in theorie sneller beu kan worden. Maar goed beginnen bij het begin, rustig aanvoelen wat er kan en wat niet. Ook de variatie die je met zwift kan doen is super.
Te snel te veel volume vergroten is ook niet zo verstandig. Dus gewoon rustig opbouwen.

Dat heb ik nog niet geweten :p fietsen is vrij verslavend, en ook zwift kan heel verslavend worden.

Maar het klopt dat je zwift wel in theorie sneller beu kan worden. Maar goed beginnen bij het begin, rustig aanvoelen wat er kan en wat niet. Ook de variatie die je met zwift kan doen is super.
Te snel te veel volume vergroten is ook niet zo verstandig. Dus gewoon rustig opbouwen.
Klopt. Ik geraak zwift ook nog niet meteen beu. Maar misschien wel weken aan een stuk 4-5 sessies per week 😉.
Ik ga nu naar mijn tweede winter in zwift, dus het meeste heb ik ondertussen al wel gezien. Ik wissel dan ook vaak af tussen workouts, pacer ritjes of gewone ritten op het gemak om een route uit te rijden.
Races heb ik wel nog nooit gedaan. Misschien daar maar eens mee beginnen. Werkt misschien motiverend (of net niet :oink: )

Ik wissel ook af, afhankelijk ook waar ik goesting in heb. Route uitrijden, workout rijden of aanpikken in een groepsrit (ik slaag er niet in om die deftig in te plannen, dus dat is meestal op goed geluk)...

Ik wissel ook af, afhankelijk ook waar ik goesting in heb. Route uitrijden, workout rijden of aanpikken in een groepsrit (ik slaag er niet in om die deftig in te plannen, dus dat is meestal op goed geluk)...
Voor groepsritten kijk ik altijd op de companion app en meld ik me daar aan voor de geoepsrit. Dan krijg je een melding een kwartier vooraf als je dat zo ingesteld hebt.

Voor groepsritten kijk ik altijd op de companion app en meld ik me daar aan voor de geoepsrit. Dan krijg je een melding een kwartier vooraf als je dat zo ingesteld hebt.
Kan zelfs tot een uur op voorhand.
Vandaag de rit met tour de tietema gedaan. Man man op een gegeven moment zaten we daar aan 3,5w/kg te draaien, weinig sociaal aan :P en dan reed ik nog op de 800ste plek van de 1150 deelnemers.

Ja ik zag het dat is dus belachelijk he
Moet wel zeggen dat ik mij wel geamuseerd heb. De chat ontplofte en op de livevideo te zien waren de jongens goed aan het malen op hun tacx :P
Maar dat het noobies zijn was duidelijk. Ze kenden een fence opzetten niet, en dan krijg je dat dus :P

Kan zelfs tot een uur op voorhand.
Vandaag de rit met tour de tietema gedaan. Man man op een gegeven moment zaten we daar aan 3,5w/kg te draaien, weinig sociaal aan :p en dan reed ik nog op de 800ste plek van de 1150 deelnemers.
Ik dacht die rit ook te joinen en er mijn wekelijks rustig-tempo-ritje mee te doen. Niet kunnen joinen door omstandigheden en maar goed ook zo te zien :oops:

Moet wel zeggen dat ik mij wel geamuseerd heb. De chat ontplofte en op de livevideo te zien waren de jongens goed aan het malen op hun tacx :p
Maar dat het noobies zijn was duidelijk. Ze kenden een fence opzetten niet, en dan krijg je dat dus :p
was dat niet zo een rit dat er bij tempo 1-5 w/kg staat? Zulke ritten zijn altijd meer een race dan een social ride aangezien er niet echt een beacon is en een fence.

Als ik een groepsrit doe kijk ik altijd dat er bvb 2-2.5w/kg ofzo staat in de beschrijving.

Moet wel zeggen dat ik mij wel geamuseerd heb. De chat ontplofte en op de livevideo te zien waren de jongens goed aan het malen op hun tacx :p
Maar dat het noobies zijn was duidelijk. Ze kenden een fence opzetten niet, en dan krijg je dat dus :p
Kon ook moeilijk anders. Bas had voor gisteren exact 0 kilometer op Zwift. Als dat je ride leader is dan weet je dat het gewoon een free-for-all wordt. + Josse die waarschijnlijk elke sprint rijdt die hij ziet. Ik ging eerst effe meebollen, maar was wa blijven plakken op 't werk dus pas om 8u kunnen rijden. Niks gemist duidelijk.

En wat @straight_six zegt... 1-5wkg is zoveel als zeggen "doe maar iets". Ik probeer voor group rides ook te zoeken naar een kleiner bereik, wetende ook dat als er 2.0-2.5 staat dat dit in praktijk meestal gewoon 2.5 is.

was dat niet zo een rit dat er bij tempo 1-5 w/kg staat? Zulke ritten zijn altijd meer een race dan een social ride aangezien er niet echt een beacon is en een fence.

Als ik een groepsrit doe kijk ik altijd dat er bvb 2-2.5w/kg ofzo staat in de beschrijving.
ik moet precies toch eens kijken naar dat soort ritten.... ik voel me ook lichtjes een noob...

Grail 7 eTap in stock bij Canyon. Op zich hou ik van een zo simpel mogelijke fiets (dus niet elektronisch schakelen) maar ook geen zin om nog een onbekend aantal weken te wachten tot de Grizl weer beschikbaar is...

Grail 7 eTap in stock bij Canyon. Op zich hou ik van een zo simpel mogelijke fiets (dus niet elektronisch schakelen) maar ook geen zin om nog een onbekend aantal weken te wachten tot de Grizl weer beschikbaar is...
De Grizl 7 eTap was begin deze week ook beschikbaar. Ook even getwijfeld maar zou precies toch liever voor GRX gaan met 2x

edit: int roze is hij er nog, https://www.canyon.com/nl-be/gravel...tap/3106.html?dwvar_3106_pv_rahmenfarbe=RD/RD
en de grijze in de grote maten

Terug
Bovenaan