De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Build me up is objectief echt geen goed programma: véél te veel treshold, veel te veel tempo, quasi geen duur en gewoon véél te zwaar overall. Het is allemaal een beetje afhankelijk van wat je doelen zijn maar een goed trainingsprogramma voor een gemiddelde wielertoerist bevat eigenlijk 2 zwaardere trainingen: tempo, treshold of interval (en niet allemaal in 1 training!) en de rest gewoon duur. De duurtrainingen in Build Me Up moet je met een vergrootglas gaat zoeken...

Ik heb de eerste 8 weken gedaan een jaar of 3-4 geleden en dat was gewoon gruwelijk. Als je elke training op je fiets stapt met het idee "dit gaat weer fucking veel pijn doen", dan is je plan gewoon niet goed. En dan spreek ik nog niet over het feit dat de helft van de trainingen precies gemaakt zijn door een kleuter die ze net een nieuwe set kleurenstiften gegeven hebben.
Duurtraining icm interval is volgens mij de beste combinatie. Ik heb enorme stappen gemaakt in 2019 in de coronaperiode toen ik tijd had om meermaals per week rond de 140 km te rijden. Mijn gemiddelde is dan in een vrij korte periode serieus omhoog gegaan op korte intensieve ritten.

Welke standaard plan in zwift zou dan wel aan te raden zijn voor iemand die sinds mei in 24 ritten net geen 1500km op de fiets gezeten heeft om nu echt eigenlijk die basis goed op te bouwen?
Fondo/active off season/FTP builder?

Build me up is objectief echt geen goed programma: véél te veel treshold, veel te veel tempo, quasi geen duur en gewoon véél te zwaar overall. Het is allemaal een beetje afhankelijk van wat je doelen zijn maar een goed trainingsprogramma voor een gemiddelde wielertoerist bevat eigenlijk 2 zwaardere trainingen: tempo, treshold of interval (en niet allemaal in 1 training!) en de rest gewoon duur. De duurtrainingen in Build Me Up moet je met een vergrootglas gaat zoeken...

Ik heb de eerste 8 weken gedaan een jaar of 3-4 geleden en dat was gewoon gruwelijk. Als je elke training op je fiets stapt met het idee "dit gaat weer fucking veel pijn doen", dan is je plan gewoon niet goed. En dan spreek ik nog niet over het feit dat de helft van de trainingen precies gemaakt zijn door een kleuter die ze net een nieuwe set kleurenstiften gegeven hebben.
Allez jong, en ik vond die net plezant om te doen. Duurtraining lijkt mij sowieso aangenamer om buiten te doen. Langer dan 2u wil ik toch niet statisch op de fiets zitten, dat vindt mijn kont niet leuk.

Allez jong, en ik vond die net plezant om te doen. Duurtraining lijkt mij sowieso aangenamer om buiten te doen. Langer dan 2u wil ik toch niet statisch op de fiets zitten, dat vindt mijn kont niet leuk.
Idem hier, Zwift is goed voor HITT en om toch iets van hoogtemeters te doen. Langer dan anderhalf uur rijd ik eigenlijk bijna nooit op de rollen.

Welke standaard plan in zwift zou dan wel aan te raden zijn voor iemand die sinds mei in 24 ritten net geen 1500km op de fiets gezeten heeft om nu echt eigenlijk die basis goed op te bouwen?
Fondo/active off season/FTP builder?
Ik heb eerst de FTP builder gedaan (kan je los inplannen wanneer je wilt). Nu een aantal trainingen van Build me up en moet zeggen dat deze laatste wel wat pittiger is.

Wat je wel zeker moet doen, is een FTP test en best meer dan één. Het trainingsschema past de moeilijkheid dan automatisch aan.
Ik zou de eerste weken dus gewoon wat rondrijden in zwift, alles wat gewoon worden qua routes, UI, schakelen,...en dan een 20min FTP test doen.
Een eerste test geeft altijd een vertekend beeld omdat je meestal niet gewoon bent om 20 minuten te sterven tussen uw kader en allicht slecht hebt ingedeeld. Een tweede test gaat dan veel beter gaan en dus een efficiënter schema maken.

Na één winter op zwift kan ik de aantal keren dat ik langer dan 1,5u op de rollen gezeten heb, op één hand tellen. Denk dat 2,5h het langste is (voor de 100km badge :unsure: )

Klopt wat je zegt.
Maar de reden waarom ik train op een trainer kruip is om kwalitatieve trainingen wil doen die ik moeilijk buiten kan doen. Op de rollen kruipen is dus “sterven”.
Duur kan ik gewoon buiten doen. Op koude kleed je u gewoon, en bij regen kan je ook wat mixen qua trainingsdagen.

Maar om nu 2u op de rollen duur te gaan doen, daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.

Ik rij wekelijks meerdere keren 2u op zwift. In een groepsrit valt dat wel goed mee. Meestal doe ik 2 groepsritten na elkaar. Dus ook een ander parcours. Zo alleen 2u op hetzelfde parcours zou ik ook niet zien zitten.

Klopt wat je zegt.
Maar de reden waarom ik train op een trainer kruip is om kwalitatieve trainingen wil doen die ik moeilijk buiten kan doen. Op de rollen kruipen is dus “sterven”.
Duur kan ik gewoon buiten doen. Op koude kleed je u gewoon, en bij regen kan je ook wat mixen qua trainingsdagen.

Maar om nu 2u op de rollen duur te gaan doen, daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.
Je zit niet alleen met het weer, ook met donker en deze periode ook veel takken en bladeren op de weg. Dan liever 2u op de rollen tijdens een CL matchke.

Maar eerst nog weekje rust/vakabtie en de wondjes laten genezen. Ben wel stilaan op goeie weg om een Ullrichske te doen :p

Het is dat. Voor s'avonds zijn rollen toch wel een zege. Als je een paar keer bijna over een kat, egel of overstekende vos bent gereden weet je al snel dat intervals doen in de pikkedonker niet ideaal is 😀.

Ik ben terug gestart. Gisteren had ik een dagje verlof en rustig gebold. Vandaag gestart op wahoo systm met de 4dp test. Vreselijk 🙈. Na 6 winters op Zwift wil ik weleens even wat anders proberen. De winter is nog lang hé.

Even een heel andere vraag. Heeft er hier iemand ooit met een velomobiel gereden (genre Quest of Strada).
Je haalt er blijkbaar 45 km/h mee met een inspanning van 160 Watt, je zit ook droog, vraag me af of zoiets enigszins wendbaar is, ik vermoed dat je daarmee gewoon niet mee op een gemiddeld fietspad kan rijden...
Zelf vind ik ze toch iets te gevaarlijk om te gebruiken voor mijn woon-werk verkeer, maar fascineert me wel.

Ik vind het build me up programma net 1 van de betere, heb het al 2 winters gebruikt en kwam er echt supergoed de winter mee door. Zwift is inderdaad niet gemaakt om puur lange duur te doen. Die programma's hebben ze ook, maar daar is gewoon niks leuk aan. Ik heb dat programma gewoon telkens gecombineerd met een lange duurrit in het weekend en dat werkte perfect.

Iemand die een Zwift alternatief gebruikt (of getest heeft)? rgt, rouvy, trainerroad, ...

Ben is aan het rondkijken, vooral RGT lijkt me nog wel interessant. Realistischere graphics & race simulatie (draft zou beter zijn).

Rouvy gebruikt echte beelden, maar de augmented reality ziet er maar crappy uit. Leuk om een "echte" col op te rijden, maar dat is het dan ook. Ik zie me daar geen group rides, races of trainingen op doen.

Trainerroad lijkt me dan weer te specifiek gericht op trainingen, ik zou me nog altijd dood vervelen. Lijkt me eigenlijk ook weinig verschil met de old days waarbij ge een filmpke opzette en uw training deed, al is uw training bij trainerroad wel qualitatiever (toch dan hetgeen wat ik deed)

Iemand die een Zwift alternatief gebruikt (of getest heeft)? rgt, rouvy, trainerroad, ...

Ben is aan het rondkijken, vooral RGT lijkt me nog wel interessant. Realistischere graphics & race simulatie (draft zou beter zijn).

Rouvy gebruikt echte beelden, maar de augmented reality ziet er maar crappy uit. Leuk om een "echte" col op te rijden, maar dat is het dan ook. Ik zie me daar geen group rides, races of trainingen op doen.

Trainerroad lijkt me dan weer te specifiek gericht op trainingen, ik zou me nog altijd dood vervelen. Lijkt me eigenlijk ook weinig verschil met de old days waarbij ge een filmpke opzette en uw training deed, al is uw training bij trainerroad wel qualitatiever (toch dan hetgeen wat ik deed)
Ik gebruik RGT regelmatig. Fun. De wedstrijden zijn imo veel leuker en realistischer dan die op Zwift. Nadeel is wel dat je op RGT sneller uitgekeken bent. Er is niet de verslavingsfactor die bij Zwift wel ingebouwd is. Bij Zwift is er altijd wel een doel te bereiken. Een fiets te unlocken of een routebadge te winnen of nog iets anders. Dat heb je niet bij RGT.

Kleine tip : Ik heb nog nooit betaald voor RGT. Er zijn altijd wel enkele werelden gratis te rijden. Momenteel is dat trouwens Leuven city. Een heel mooi rondje vind ik persoonlijk. Het kan wel goed zijn dat dat morgen niet meer het geval is aangezien dat regelmatig wisselt.
En wat ik eigenlijk helemaal niet begrijp is dat events in RGT altijd gratis zijn, zelfs indien de wereld waar op gereden wordt enkel voor betalende leden is. Op die manier kan je elke wereld gratis rijden, maar je moet wel wachten tot er een evenement op georganiseerd wordt. De community is wel een heel pak kleiner dan de Zwift community. Een gevolg daarvan is dat er veel minder evenementen zijn en dat er veel minder deelnemers zijn tijdens zo een evenement.

Even een heel andere vraag. Heeft er hier iemand ooit met een velomobiel gereden (genre Quest of Strada).
Je haalt er blijkbaar 45 km/h mee met een inspanning van 160 Watt, je zit ook droog, vraag me af of zoiets enigszins wendbaar is, ik vermoed dat je daarmee gewoon niet mee op een gemiddeld fietspad kan rijden...
Zelf vind ik ze toch iets te gevaarlijk om te gebruiken voor mijn woon-werk verkeer, maar fascineert me wel.
Nee maar heb er al gezien op fietspad ook

Ik overweeg al langer om een smart trainer aan te schaffen (Kickr Core), maar langs de andere kant staat een nieuwe wielset voor mijn gravelbike ook hoog op mijn lijstje.
Nu heb ik er (bombproof) 650b wielen ondersteken, maar toch aan het uitkijken naar 700C à la DT Swiss GR531.
Ik neig eerder naar de wielset, omdat ik daar, volgens mij, meer plezier aan ga hebben :)

Iemand tips hoe ik mijn fiets(en) winterproof kan houden?
Ik kreeg van iemand als tip 'veeeeeel vet smeren'; maar toen ik vroeg aan welke onderdelen juist dan herhaalde hij gewoon die zin :laugh:
Ketting maak ik zowiezo ff proper met een doek na elke rit + beetje bijsmeren met Squirt Lube.

Terug
Bovenaan