De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik doe heel wat km's op de fiets. Ik heb echt bijna nooit problemen gehad met iemand voorbij te gaan bij het gebruik van een bel. Zonder bel komt het niet goed als ik s morgens al dat volk voorbij moet door wat te roepen. Ik zou me echt bijna gaan schamen dan.

Maar iedereen heeft andere ervaring ermee.
Gewoon op een normale manier excuseer zeggen terwijl je erachter bent en eens bedanken als je voorbij rijdt zou ik nochtans meer appreciëren dan een bel.

Gewoon op een normale manier excuseer zeggen terwijl je erachter bent en eens bedanken als je voorbij rijdt zou ik nochtans meer appreciëren dan een bel.
Dat kan perfect in combinatie met een fietsbel, die trouwens verplicht is door de wegcode.
Ik heb een mooie knog op mijn fietsen gemonteerd. Niet goedkoop maar is redelijk stealth, weegt bijna niets, pakt niet veel plaats in op het stuur en klinkt heel helder.
Ik kan het iedereen aanraden😉

Een bel is toch nog altijd het meest efficiënt en veiligste ook.
Je kan achteraf de mensen nog altijd bedanken, wat ik altijd doe.

Roepen vind ik persoonlijk dan weer eerder onbeleefd.

Ik bel altijd ruim op voorhand, desnoods meerdere keren als de eerste keer te ver was, en steek dan rustig voorbij. Als het druk is gaat mijn gemiddelde snelheid dan sterk naar beneden, maar dat maakt mij niet uit. Ik fiets voor het plezier en gun anderen ook hun plezier.

Ik kom op mijn woon-werk route vooral jonge gasten tegen, met hooftelefoon op of oortjes in, jas wijd wapperend in de wind,... Die horen je zelfs niet bellen (hetgeen ik altijd doe, ook op de mtb en gravel staat een bel).

Niet voor mij weggelegd! Ik moet er veel voorbijsteken 's morgens. Met de bel kan je al vanaf een afstand van 20m ofzo bellen. Als je op een normale manier iets wil zeggen moet je al in hunne nek zitten.
En dan om de paar minuten dat doen (want je moet er veel voorbij), nee danku. Zoals ik zeg zou ik me schamen en zou ik er nog eerder achter blijven fietsen dan.
Dat je roepen meer apprecieert dan een bel vind ik zeer vreemd, maar goed..

In een mountainbike groepje waar ik heel af en toe mee rijdt (en een kameraad erg vaak) kan iemand fenomenaal goed een groep bronstige kalkoenen nadoen. Werkt echt top en de mensen kunnen er mee lachen.

Goesting op mijn twee oudste beestjes te vervangen en daarom op zoek naar zowel een stads/trekkingfiets als racefiets. Budget 1500 à 2000 per fiets. Wat is er tegenwoordig te vinden waar je geen jaar op moet wachten?

Iemand ervaring met het merk Canyon? De Grand Canyon reeks ziet er prijs/kwaliteit wel ok uit. Dacht aan een Grand Canyon 5 om te starten.

Veel deelnemers hier in dit topic hebben (een) Canyon. Prijs/kwaliteit naar mijn mening onklopbaar, maar dat komt met een kost: geen dealernetwerk vanwege het "direct sale" principe. Dus als je technische bijstand nodig hebt, garantiegevallen,... is dat een iets ander procedé. Als je zelf een beetje handig bent en zelf (basic) onderhoud aan een fiets kunt doen, is Canyon eigenlijk een no-brainer. Plus ze zien er nog eens mooi uit ook.

Veel deelnemers hier in dit topic hebben (een) Canyon. Prijs/kwaliteit naar mijn mening onklopbaar, maar dat komt met een kost: geen dealernetwerk vanwege het "direct sale" principe. Dus als je technische bijstand nodig hebt, garantiegevallen,... is dat een iets ander procedé. Als je zelf een beetje handig bent en zelf (basic) onderhoud aan een fiets kunt doen, is Canyon eigenlijk een no-brainer. Plus ze zien er nog eens mooi uit ook.
Om toch een beetje weerklank te geven. Vroeger was Canyon inderdaad niet te kloppen als je zelf ook wat aan je fiets kon sleutelen.
Tegenwoordig vind ik dat ze hun prijzen toch ook wel sterk naar boven getrokken hebben. Ok het is nog altijd veel fiets voor de prijs die je er voor betaald. Maar er zijn ook al andere merken waar je voor hetzelfde geld een mooie fiets hebt.

En ook niet onbelangrijk dat het technisch ook gewoon heel goeie fietsen zijn.
Er zijn veel andere premium fietsenmerken die qua techniek achterhinken op canyon. Zij oefenen veel druk uit op de merken waardoor deze ook verplicht worden om in sneltempo te vernieuwen en te verbeteren.

En dan krijg je fenomenen zoals onderstaand:

Pijnlijke zaak voor specialized moet ik wel zeggen. En tevens ook een bruggetje naar de tegenpool van canyon.
Als je bij canyon veel value for money krijgt dan krijg je bij specialized quasi niks van value. 5,6k voor een tarmac SL7 met middenmoot carbon wielen en nog mechanisch geschakeld.

Om toch een beetje weerklank te geven. Vroeger was Canyon inderdaad niet te kloppen als je zelf ook wat aan je fiets kon sleutelen.
Tegenwoordig vind ik dat ze hun prijzen toch ook wel sterk naar boven getrokken hebben. Ok het is nog altijd veel fiets voor de prijs die je er voor betaald. Maar er zijn ook al andere merken waar je voor hetzelfde geld een mooie fiets hebt.
Welke merken zijn dat dan?
Want ik geef u gelijk dat de fietsen niet meer de superkoopjes van vroeger zijn. Maar de technologie is dat ook niet meer.
Vroeger hinkte canyon wat achterop en maakte ze veel goed met de prijs. Maar als je nu bijvoorbeeld kijkt naar deze ultimate dan wens ik u veel geluk om een fiets met force en die wielen te vinden voor nog geen 5,2k. Die dan ook nog eens zo licht is.

Laatst bewerkt:
Sinds corona toch niet echt veel meer. Een verwaarloosbare percent. En "gratis extra's" hoor ik precies ook maar weinig meer van.
Ik zeg het bij goedkope fietsen, waar verschil mss 100-200 euro is. Je hebt transportkost (35 euro?) en dan nog pedalen + bidonhouders en je hebt nog weinig verschil in prijs maar wel nog voordeel van FM

Voor de andere heb je wel gelijk

Sinds corona toch niet echt veel meer. Een verwaarloosbare percent. En "gratis extra's" hoor ik precies ook maar weinig meer van.
Om maar niet te zeggen dat dit niet meer gedaan wordt. Ik spreek uit zeer recente ervaring.
Je mag al blij zijn dat je een fiets kan kopen. Als jij hem niet voor de catalogusprijs koopt dan koopt iemand die na u komt hem wel voor de catalogusprijs. Toen ik bij van eyck stond gedurende een 40 minuten kwamen er 3 mensen ook kijken voor een fiets en hebben ook eentje bestelt. Twee daarvan leasing en particulier.

Bij een andere winkel waar ik maandag kwam stonden er 5 fietsen, toen ik woensdag terugging stonden er nog 2. En dat waren allemaal 4k+ fietsen.

Om maar aan te geven hoe snel het gaat. Geen enkele FM gaat u dus iets bij die fiets geven omdat je hem verlost van een fiets hoor.
Sterker nog als de FM überhaupt nog goedkope pedalen heeft. Keo classic en 105 pedalen zijn ook niet zo makkelijk om aan te geraken blijkbaar.

Vroeger hinkte canyon wat achterop en maakte ze veel goed met de prijs. Maar als je nu bijvoorbeeld kijkt naar deze ultimate dan wens ik u veel geluk om een fiets met force en die wielen te vinden voor nog geen 5,2k. Die dan ook nog eens zo licht is.
Daar heb je nog budget voor die DT-swiss wielen of powermeter :unsure:

Als je bij canyon veel value for money krijgt dan krijg je bij specialized quasi niks van value. 5,6k voor een tarmac SL7 met middenmoot carbon wielen en nog mechanisch geschakeld.
Als je er over nadenkt is het eigenlijk pure waanzin als je ziet hoeveel mensen met een Specialized rondrijden. Marketing done right, dat is het vooral uit het standpunt van Specialized. Voor klanten getuigt het eerder van 1 van beide zaken: geen kennis ter zake OF money no problem (of beiden). Iemand die prijs/kwaliteit koopt kan nooit van zen leven bij Specialized uitkomen, maar dat geld evengoed voor een pak andere merken zoals Cervélo, Bianchi, Pinarello. Canyon is inderdaad een heel stukje duurder geworden in vergelijking met 6-7 jaar geleden maar ze zitten zoals je zegt inderdaad mee in de cutting edge van fietstechnologie en zetten zelfs mee bepaalde trends + dat fietsen in het algemeen gewoon duurder zijn geworden.

Je moet eens proberen van voor €4.5k een fiets te vinden met: Di2, schijfremmen, aero wielen, geintegreerde cockpit EN een power meter. Dat zijn specs waar je bij veel andere merken gewoon los door de €7k gaat. Het enige wat je daar kan zeggen is dat de frontkabels niet in het stuur weggewerkt zijn...

Terug
Bovenaan