De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Diene auto zou in eigenlijk 1.5m zijdelingse afstand moeten laten. Op een jaagpad of fietspad is daar niet genoeg plaats voor. ;)
Enkel buiten bebouwde kom. En daar moet je eigenlijk achter elkaar rijden als er voertuig achter u nadert ;)

Maar bij fietspad ga ik meestal gewoon de weg op, en een jaagpad daar doe ik het op zijn James bonds: gewoon duwen in hun gat :unsure:

'de koers is van ons' maar mensen op een fiets moeten we niet hebben :lol:

Het 'probleem' is dat als ik ergens voorrang heb dat ik altijd wel vertraag met het gedacht dat daar toch een auto/fietser/wandelaar uit kan komen. Of in een holle weg zonder zicht zal mening wielertoerist vol induiken terwijl ik dan denk, wat als uit die andere richting nu een auto komt? Maakt wel dat ik ondertussen 25 jaar met de koersfiets/mtb rij en nog nooit iets voorgehad heb!
Ik ga er altijd vanuit dat ze mij niet gaan zien (ook al kom ik van rechts, heb ik voorrang,...), en met die mentaliteit overleef je het inderdaad wel :)
Die mentaliteit probeer ik er ook bij de kinderen in te rammen. Als ik alleen rijd, fiets ik altijd een beetje zoals ik tijdens het pendelen ook doe. Wat meer optrekken neem ik maar voor lief, dat is intervaltraining. Ik heb ook helemaal niets met strava segmenten, PR's, KOMs,... In de wielerploeg volg ik gewoon, en daar merk ik wel dat ik anders rijd. Zeker nu het donker is 's avonds, maak ik me toch vaak bedenkingen rond veiligheid.

En ja, die groepen die aan 40km+/u rijden als gewone amateurs... Ik begrijp dat niet zo goed want op dat niveau is dat toch geen skill die je moet hebben? Rijd gewoon wat trager en verder van elkaar. Zelfde inspanning in wattage en veel veiliger toch?

Toch ferm afstandje en wat mooie hoogtemeters die tocht, 29km/u is zeker proper! :thumb:
Ja, qua veiligheid zou dat alvast beter zijn.
Net even op Strava gekeken en ik heb 21km met die groep samen gereden aan een gemiddelde snelheid van 37km/u. Niets om iedere week te doen.

Het grootste gevaar bij die snelheden is niet diegene die goed kunnen volgen. Meestal hebben die ook wat wedstrijdervaring en weten wat ze doen. Het zijn vooral de mannen die tussen hun kader hangen die risico´s pakken om er toch maar bij te blijven en dan fouten maken die ongelukken veroorzaken.

Als ze je bel niet horen, moet je een betere bel kopen?
Mensen zonder bel is nog erger natuurlijk. Ik kan me niet inbeelden hoe ik het zou klaarkrijgen om woon-werk verkeer te rijden zonder die bel.
Een bel die luid genoeg is zodat oude mensen op een fiets en wandelaars ze horen bestaat niet. Ik heb op de MTB een elektrische bel die pijn doet aan uw oren als ze naar uzelf gemikt staat, nog gaan ze niet aan de kant en klagen ze dat je niet gebeld hebt.

Rijden die dan kop over kop met het snot tussen hun oren?
Geen idee. Ik schat dat er zo'n 20 van dezelfde club bij waren (in totaal 35 ofzo en wij reden achteraan), dus ook moeilijk te zien wie op kop reed en wie niet. Ik denk dat het toch vaak dezelfde waren die de kop deden.
Dan moet je toch al aardig met de fiets kunnen rijden om pakweg 40km/u kruissnelheid aan te houden.

Een bel die luid genoeg is zodat oude mensen op een fiets en wandelaars ze horen bestaat niet. Ik heb op de MTB een elektrische bel die pijn doet aan uw oren als ze naar uzelf gemikt staat, nog gaan ze niet aan de kant en klagen ze dat je niet gebeld hebt.

Ja is ook mijn ervaring.

En nog een toffe: ze palmen heel het fietspad in, horen uw bel en ipv meteen eerst opzij te gaan, kijken ze geschokt achter zich (veelal met een zwalpende beweging naar links) zo van "wie belt er hier?!"

Precies of het maakt uit hoe ik eruit zie alvorens ze gaan kiezen om opzij te gaan. Echt irritant. :unsure:

Geen idee. Ik schat dat er zo'n 20 van dezelfde club bij waren (in totaal 35 ofzo en wij reden achteraan), dus ook moeilijk te zien wie op kop reed en wie niet. Ik denk dat het toch vaak dezelfde waren die de kop deden.
Dan moet je toch al aardig met de fiets kunnen rijden om pakweg 40km/u kruissnelheid aan te houden.
Goh ja. Ik weet niet wat je weegt maar als je wat massa aan je lijf hebt, kan je echt wel enige tijd goed doortrappen als ervaren fietser hé. Als je dan met een paar om de paar minuten kan ronddraaien is het zo zwaar niet als het lijkt. Blijft natuurlijk een heel andere opgave voor iemand met een puike FTP die maar 65kg weegt.

Is nu ook niet zo zeldzaam groepen die zulke gemiddeldes rijden. Ik kan er hier bij ons direct al een stuk of 5 opnoemen.

Of het veilig en verantwoord is dat is dan weer een andere vraag. 1x mee geweest met zo een groep en nooit meer. Dat is gewoon koersen op de openbare weg. En of je goed kan volgen of niet, dat heeft er niet veel mee te maken. Om aan die gemiddeldes te geraken kun je niet anders dan risico's nemen.

Is nu ook niet zo zeldzaam groepen die zulke gemiddeldes rijden. Ik kan er hier bij ons direct al een stuk of 5 opnoemen.

Of het veilig en verantwoord is dat is dan weer een andere vraag. 1x mee geweest met zo een groep en nooit meer. Dat is gewoon koersen op de openbare weg. En of je goed kan volgen of niet, dat heeft er niet veel mee te maken. Om aan die gemiddeldes te geraken kun je niet anders dan risico's nemen.
Voordeel is wel dat andere weggebruikers u beter opmerken in groep.
Maar het gevaar moet ook niet altijd van buiten de groep komen. Ik kan zo al enkele verhalen voor de geest halen van valpartijen in de groep.
Heck ik heb er zelf al tweemaal gelegen in de. Groepsrit. Voor mij vallen ze en ik kon niet ontwijken dus leg ik mij er bij natuurlijk.

Over die oude mensen en zo. Gohja met verdraagzaamheid kom je ook al een heel eind. Niemand is eigenaar van de openbare weg en die mensen hebben evenveel recht om daar te fietsen als jij. Het is niet altijd even evident om te anticiperen voor hen op een bel waarbij ze binnen de 2 seconden opzij moeten.

Hier is het wel geen biljartlaken he

Over die oude mensen en zo. Gohja met verdraagzaamheid kom je ook al een heel eind. Niemand is eigenaar van de openbare weg en die mensen hebben evenveel recht om daar te fietsen als jij. Het is niet altijd even evident om te anticiperen voor hen op een bel waarbij ze binnen de 2 seconden opzij moeten.
Het probleem is dat verdraagzaamheid natuurlijk van 2 kanten moet komen. Zij moeten ook plaats laten voor achteropkomend verkeer. Ik heb ook al ettelijke keren gehad dat ik zat te bellen, zonder reactie. Je steekt ze dan voorbij door een klein gaatje, om dan achterna geroepen te worden dat je moest bellen.
Ik heb nog nooit iemand op zijn neus geklopt maar dan moet ik me toch inhouden om niet aan mijn rem te trekken :p

Zelfstandige collega van mij heeft 1 van zijn 2 canyons op 'de zaak' ja. Andere heeft speedelec zo

Ik ken er ook, maar bij hen heeft de fietsenmaker dan wel een 'neutrale' omschrijving op de factuur gezet (wat, ik vermoed, bij bv. Canyon minder eenvoudig is).

Achteraf gezien had ik dat beter ook met mijn fietskledij gedaan, nu ik dat toch voor woon-werk gebruik.

het allergrootste probleem als fietser, zijn de voetgangers/lopers die aan de verkeerde kant van de baan lopen.

Mochten die links lopen, zoals het hoort, zien ze ons (de fietser) afkomen, en zien wij ook meteen of er al dan niet oogcontact is. Dan kan je ook van veel verder bellen zonder dat ze schrikken, en is uitwijken een eitje.

Ik ben trouwens ook (een tijd geleden) een loper, dus ik maakte er een sport van om halsstarrig links te blijven lopen, ook al kwamen er groepjes met lopers af. Fucking hatelijk.

Ik doe heel wat km's op de fiets. Ik heb echt bijna nooit problemen gehad met iemand voorbij te gaan bij het gebruik van een bel. Zonder bel komt het niet goed als ik s morgens al dat volk voorbij moet door wat te roepen. Ik zou me echt bijna gaan schamen dan.

Maar iedereen heeft andere ervaring ermee.

Terug
Bovenaan