De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

interne nippels zijn ook écht een pita
Maar dan moeten ze het ook niet fout gaan doen he.

Iemand al barst gehad in Carbon velg na in een put te rijden?
Indien ja: hoe was uw velg toen gebarsten? (Hoe liep die barst).

Ben bij mijn weten niet in een put gereden en volgens fietsmaat zou de breuk dan ook anders moeten zijn. Maarja die pipo van de garantie beweert op basis van foto's van wel dus ben meer informatie aan het zoeken op mijn klacht kracht bij te zetten :)

Laatst bewerkt:
Ik wist enkele dagen geleden al dat u batterij voor de vuilbak was, hopelijk ziet u fm het ook ooit in.
Verkopen die maar 3 Di2 fietsen per jaar ofzo dat die dat niet weten :confused:
Dat is natuurlijk wel een vaker voorkomend fenomeen. Veel fietsenmakers kunnen wel zo een fiets verkopen, maar verkopen deze niet vaak en krijgen deze ook niet vaak binnen voor onderhoud. Dus hebben daar amper tot geen ervaring mee.

Dat is natuurlijk wel een vaker voorkomend fenomeen. Veel fietsenmakers kunnen wel zo een fiets verkopen, maar verkopen deze niet vaak en krijgen deze ook niet vaak binnen voor onderhoud. Dus hebben daar amper tot geen ervaring mee.
Je kan absoluut niet alles weten maar als 1 iemand echt geintresseerd is in bijvoorbeeld koers dan scheelt het toch al een pak. Zo kom ik geregeld weleens op weightweenie, daar ligt het niveau erg hoog zeg maar, kan iedereen wat van leren.

Zou willen starten met mtb´en, eerder sporadisch in het weekend. Wat zijn de merken die wel in aanmerking zouden komen om te starten? Ik dacht aan BMC, Cube of Specialized. Doel is wel te starten met een 2dehands. Waarop let ik best?

Zou willen starten met mtb´en, eerder sporadisch in het weekend. Wat zijn de merken die wel in aanmerking zouden komen om te starten? Ik dacht aan BMC, Cube of Specialized. Doel is wel te starten met een 2dehands. Waarop let ik best?
Hangt er vanaf waarvoor maar als je beetje modern wilt zijn dan is 29inch wielen, 12 speed, boost-steekassen, tubeless (ready) wielset gewenst. En liefst ook iets van onderhoud gehad aan de vork (tenzij recent of amper gebruikt maar dat laatste weet je nooit zeker)

Ben eens benieuwd naar de prijs. Gaat de prijs van een kleine auto zijn wss.

Ja af te wachten. Zal met 12-speed wellicht idd rond de 6k zijn. Maar neig toch nog meer naar de "standaard" en meest verkochte aeroad van 3700€ (ultegra). Ga wrs eens half dagje eentje proberen lenen daar om betere mening te vormen. De gewone aeroad heeft wel enorm lompe remhendels ivm de SLX.

Mezelf misschien een FTP en w/kg doel stellen voor het voorjaar en afhankelijk daarvan voor de duurdere, dan wel goedkopere optie gaan. :tongue:

Ter info trouwens voor anderen die ooit over Canyon twijfelen: met 86cm binnenbeenlengte en 1m79 werd mij maat Medium aangemeten. Small ging te klein zijn plus een hoop spacers en dat ziet er dan ook nog eens niet uit.

Er werd mij trouwens ook verteld dat zelfstandigen wel eens op de zaak kopen voor de BTW maar kan mij toch moeilijk inbeelden dat zoiets over het algemeen makkelijk te verantwoorden valt... Iemand ervaring mee?

Laatst bewerkt:
Ja af te wachten. Zal met 12-speed wellicht idd rond de 6k zijn. Maar neig toch nog meer naar de "standaard" en meest verkochte aeroad van 3700€ (ultegra). Ga wrs eens half dagje eentje proberen lenen daar om betere mening te vormen. De gewone aeroad heeft wel enorm lompe remhendels ivm de SLX.

Mezelf misschien een FTP en w/kg doel stellen voor het voorjaar en afhankelijk daarvan voor de duurdere, dan wel goedkopere optie gaan. :tongue:

Ter info trouwens voor anderen die ooit over Canyon twijfelen: met 86cm binnenbeenlengte en 1m79 werd mij maat Medium aangemeten. Small ging te klein zijn plus een hoop spacers en dat ziet er dan ook nog eens niet uit.

Er werd mij trouwens ook verteld dat zelfstandigen wel eens op de zaak kopen voor de BTW maar kan mij toch moeilijk inbeelden dat zoiets over het algemeen makkelijk te verantwoorden valt... Iemand ervaring mee?
Zelfstandige collega van mij heeft 1 van zijn 2 canyons op 'de zaak' ja. Andere heeft speedelec zo

Vandaag de rit in Heverlee gereden ten voordele van woudlucht. Normaal met Jasper Stuyven maar die had zogezegd betere dingen te doen 😛.

Merendeel onder ons 2 gereden. Tot er een grote groep passeerde. Daar maar aangepikt en dan zie je segmenten aan 37, 38 gemiddeld. 42 gemiddeld, maximale snelheid 63 per uur. Das nu toch ook niet iets waar ik me op mijn gemak bij voel. Zo tussen het verkeer, paaltjes, bloembakken, putten in de weg.

Vandaag de rit in Heverlee gereden ten voordele van woudlucht. Normaal met Jasper Stuyven maar die had zogezegd betere dingen te doen 😛.

Merendeel onder ons 2 gereden. Tot er een grote groep passeerde. Daar maar aangepikt en dan zie je segmenten aan 37, 38 gemiddeld. 42 gemiddeld, maximale snelheid 63 per uur. Das nu toch ook niet iets waar ik me op mijn gemak bij voel. Zo tussen het verkeer, paaltjes, bloembakken, putten in de weg.
En toch maar 29 gemiddeld :unsure:

Jah. Veel met twee naast elkaar gebold en gebabbeld. Buiten die 20km met de groep was het dus praktisch een rit 'alleen'.
15km voor het eind op een kasseistrook sloeg mijn ketting omhoog, met te trappen de voorderailleur scheef getrokken, ik kon enkel nog op de kleine plateau rijden vanaf dan.

Het 'probleem' is dat als ik ergens voorrang heb dat ik altijd wel vertraag met het gedacht dat daar toch een auto/fietser/wandelaar uit kan komen. Of in een holle weg zonder zicht zal mening wielertoerist vol induiken terwijl ik dan denk, wat als uit die andere richting nu een auto komt? Maakt wel dat ik ondertussen 25 jaar met de koersfiets/mtb rij en nog nooit iets voorgehad heb!

Ja, ben toch ook zo. Soms denk ik al her en der dicht bij een KOM te kunnen komen (of toch top 10) maar als ge dan ziet welke toeren ge moet uitsteken in de bochten en zo, zeker als ge alleen rijdt en niet weet of er iets of iemand achter vandaan kan komen... No thanks! Uiteindelijk ook maar een raar gebeuren die KOM's. Promoot vooral gevaarlijk rijgedrag op veel plekken.

En ja, die groepen die aan 40km+/u rijden als gewone amateurs... Ik begrijp dat niet zo goed want op dat niveau is dat toch geen skill die je moet hebben? Rijd gewoon wat trager en verder van elkaar. Zelfde inspanning in wattage en veel veiliger toch?

Toch ferm afstandje en wat mooie hoogtemeters die tocht, 29km/u is zeker proper! :thumb:

Laatst bewerkt:
Vandaag toch ver accident gehad. Reed opt fietspad, en ok gedachten waren aan het afdwalen. Maar dan een 5reeks in achteruit van de oprit nog net kunnen ontwijken, ging anders proper geweest zijn. Auto in fout of ik?

Hij natuurlijk
Daar ben je wel vet mee op dat moment.
Als je pech hebt fiets kapot en uw lichaam ook schade waardoor je enkele weken niet kan fietsen.

Ik spreek uit ervaring. Ik was ook niet in fout. Ondertussen heb ik wel geen fiets meer, niet dat het uitmaakt want ik zal deze maand waarschijnlijk toch fysiek niet kunnen fietsen. Al bij dan minstens 6 weken niet kunnen fietsen en een nieuwe fiets moeten aankopen. Terwijl je ook nog niet weet hoeveel geld je van de verzekering zal krijgen voor uw oude.

Ik laat die KOM wel varen en zal wel liever wat vlugger remmen :P

Daar ben je wel vet mee op dat moment.
Als je pech hebt fiets kapot en uw lichaam ook schade waardoor je enkele weken niet kan fietsen.

Ik spreek uit ervaring. Ik was ook niet in fout. Ondertussen heb ik wel geen fiets meer, niet dat het uitmaakt want ik zal deze maand waarschijnlijk toch fysiek niet kunnen fietsen. Al bij dan minstens 6 weken niet kunnen fietsen en een nieuwe fiets moeten aankopen. Terwijl je ook nog niet weet hoeveel geld je van de verzekering zal krijgen voor uw oude.

Ik laat die KOM wel varen en zal wel liever wat vlugger remmen :p
Vandaar dat ik niet op fietspaden rij :unsure:

De laatste weken toch wel wat frustraties ervaren met ouderen op de elektrische fiets met spiegels.

Rijden ze met 2 naast elkaar op een fietspad, roep je tijdig ( horen ze je niet ...) ! Die spiegel staat er blijkbaar ook op voor de show.

Een helm dragen ze ook vaak niet, wat geen kwaad zou kunnen als je ziet hoe ze soms slingeren over de baan.

Ik heb respect voor iedereen op de baan! Maar als je bezig bent met een ritje op tempo is het soms toch .. 😠

Ja, zelf aan de vaart durven ze her en der met zelfs drie naast elkaar te rijden of met twee de gehele breedte (toch zo'n 5m) in te nemen... Ook als ze dan tegenliggers gaan kruisen gaan ze amper de kant op voor eventuele voorbijstekers. Heel irritant en gevaarlijk als er dan een peloton komt aanvlammen.

Vandaag toch ver accident gehad. Reed opt fietspad, en ok gedachten waren aan het afdwalen. Maar dan een 5reeks in achteruit van de oprit nog net kunnen ontwijken, ging anders proper geweest zijn. Auto in fout of ik?

Hij natuurlijk zonder twijfel. Hij moet je voorrang verlenen daar hij een manoeuver maakt.

Maar zelf als je in fout was geweest, zou je nog recht hebben op vergoeding van schade.

Art 29bis WAM geeft de zwakke weggebruiker in België namelijk nagenoeg altijd*, en dus ook als je in fout bent, recht op materiële en morele schadevergoeding (en de medische kosten uiteraard). Dus je kan ladderzat en met je ogen toe door het rood fietsen aan een kruispunt en je hebt nog altijd recht op vergoeding.

Maar zoals MrKend54l zegt, ben je er vet mee als het gebeurt.

(*met zeldzame uitzondering bij opzettelijke daad waarbij de gevolgen voorzien en gewild waren. Dus als je in mijn voorbeeld de intentie tot zelfdoding kan bewijzen, zou het anders uitdraaien.)

Edit: Ter verduidelijking, WAM staat voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. Spreekt dus voor zich dat bovenstaande niet geldt als je bijvoorbeeld gevallen bent zonder enige betrokken motorvoertuig. Ook betekent dit artikel niet dat je niet burgelijk aansprakelijk kan zijn voor de schade die door jouw fout veroorzaakt werd aan derden, inclusief motorvoertuigen.

Laatst bewerkt:
De laatste weken toch wel wat frustraties ervaren met ouderen op de elektrische fiets met spiegels.

Rijden ze met 2 naast elkaar op een fietspad, roep je tijdig ( horen ze je niet ...) ! Die spiegel staat er blijkbaar ook op voor de show.

Een helm dragen ze ook vaak niet, wat geen kwaad zou kunnen als je ziet hoe ze soms slingeren over de baan.

Ik heb respect voor iedereen op de baan! Maar als je bezig bent met een ritje op tempo is het soms toch .. 😠
Een bel zou misschien helpen.

Meh, die bel horen ze niet ( of zeggen ze dan ), ik bel eerst en dan roep ik ' pardon ' soms vant verschieten zwalpen ze dan van links naar rechts...
Joy.

GIsteren veel volk op baan, meer elektrische fietsen dan wielertoeristen, vandaag wast rustig op de baan.

Als ze je bel niet horen, moet je een betere bel kopen?
Mensen zonder bel is nog erger natuurlijk. Ik kan me niet inbeelden hoe ik het zou klaarkrijgen om woon-werk verkeer te rijden zonder die bel.

Terug
Bovenaan