De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Nochtans zou je FTP een uur moeten kunnen volhouden dus 2*20 met rust is minder zwaar
aah wacht...

Ik dacht dat hij de 2x20minuten FTP test bedoelde.

Twee keer 20minuten op FTP. Dan is het inderdaad zoals SomeDude hierboven aangeeft. In theorie met dat redelijk te doen zijn.

Hoeveel kg en FTP?

86kg en 295w. Recovering fatty :tongue:

ik heb die 2x20 ook nog gedaan met de juiste FTP. Dat is een training die je 1x per week mag doen. De eerste blok was nog OK, maar toch tijd dat ik de recovery minuten mocht doen. De 2de blok ging tot aan de helft ook goed en dan was het wel nog 10 minuten overleven tot het einde.

Maar het is ook mentaal een beetje.. In een race kan ik die FTP ook een klein uur volhouden, maar die blokken zien doet mentaal ook wel iets.
+ in een race ga ik soms een deeltje over mijn ftp om dan weer een deel onder mijn ftp te gaan, zo hebben je benen meer eens ivm op ERG mode constand hetzelfde wattage te duwen.

Thanks. Soort inzicht en ervaring waarnaar ik op zoek was! Denk dat het dan misschien een watt of 10-15 kan schelen max maar zeker niet meer. Zal ook afhangen van frisheid, mentale mood etc uiteraard. Misschien had ik gisteren ook gewoon een frisse dag. Time will tell zeker.

aah wacht...

Ik dacht dat hij de 2x20minuten FTP test bedoelde.

Twee keer 20minuten op FTP. Dan is het inderdaad zoals SomeDude hierboven aangeeft. In theorie met dat redelijk te doen zijn.

Haha, ik ben niet zot he. :biglaugh:

Vraag is dan idd hoe zwaar het moet voelen. Denk dat straight-six het best aangeeft, nl dat het echt intensief moet worden en dat je het niet elke dag opnieuw zou moeten kunnen. Lijkt mij ook logisch daar FTP een uur rijden je volledig uitgerust moet zijn en echt tot het ultieme gaatje moet gaan normaal?

86kg en 295w. Recovering fatty :tongue:

Thanks. Soort inzicht en ervaring waarnaar ik op zoek was! Denk dat het dan misschien een watt of 10-15 kan schelen max maar zeker niet meer. Zal ook afhangen van frisheid, mentale mood etc uiteraard. Misschien had ik gisteren ook gewoon een frisse dag. Time will tell zeker.

Haha, ik ben niet zot he. :biglaugh:

Vraag is dan idd hoe zwaar het moet voelen. Denk dat straight-six het best aangeeft, nl dat het echt intensief moet worden en dat je het niet elke dag opnieuw zou moeten kunnen. Lijkt mij ook logisch daar FTP een uur rijden je volledig uitgerust moet zijn en echt tot het ultieme gaatje moet gaan normaal?
Frisheid scheelt idd ook enorm. Zaterdag 100km buiten gereden en de zondag dan op de rollen was ik aan het overleven op 200 watt.

Maandag gerust en dinsdag een uur op 235 watt gereden en ik was nog frisser achteraf dan de zondag.

Ja ik probeer nu ook wat meer Z2 rides te doen onder gem HR van 130 nu ik door erg modus daardoor verplicht kan worden. Aan het opbouwen naar meer dan 2u. Saai maar ook wel belangrijk. Op de weg kan ik die lage intensiteit heel moeilijk aanhouden (net zoals eindeloze intervallen moeilijk aan te houden zijn). Wellicht het grootste voordeel van een smart trainer voor mij.

Maandag zwift race gedaan van +-30km aan 3.5W/kg. Ik weeg 70kg, dus 245W gemiddeld.
Gisteren zwift race gedaan van +-40km aan 2.9W/kg, dus 203W gemiddeld.. Ik zat echt alles te geven wat er in zat en ik haalde nog geen 170W bij momenten.. Serieuze offday, 92e van de 94 deelnemers in cat B :headshake:

Zwift en smarttrainers zijn dan ook martel machines! Ik betrap mezelf vaak ook dat ik me daar kapot op rij. Ogen dicht en trappen voor dood. Ritje op zwift van 20km voelt zwaarder aan dan een ritje van 60km op de baan. :o

Maandag zwift race gedaan van +-30km aan 3.5W/kg. Ik weeg 70kg, dus 245W gemiddeld.
Gisteren zwift race gedaan van +-40km aan 2.9W/kg, dus 203W gemiddeld.. Ik zat echt alles te geven wat er in zat en ik haalde nog geen 170W bij momenten.. Serieuze offday, 92e van de 94 deelnemers in cat B :headshake:
Afstand zegt hier eigenlijk niet zoveel. Eerder de duur van uw inspanning is belangrijk.

Zwift en smarttrainers zijn dan ook martel machines! Ik betrap mezelf vaak ook dat ik me daar kapot op rij. Ogen dicht en trappen voor dood. Ritje op zwift van 20km voelt zwaarder aan dan een ritje van 60km op de baan. :eek:
Dan rij je te snel op zwift of te traag op de baan (neem aan dat je eigenlijk weg bedoelt ;)) :unsure:

Nochtans zou je FTP een uur moeten kunnen volhouden dus 2*20 met rust is minder zwaar
Nee ik denk dat ik het volledig verkeerd begrepen heb. Ik dacht 2x de 20min test doen voor FTP te bepalen. :P

Zo van die testen vind ik persoonlijk toch altijd maar tricky om te doen als je alleen bent. Ik zou toch iedereen aanraden dat iemand thuis is als je dat doet.

Zwift en smarttrainers zijn dan ook martel machines! Ik betrap mezelf vaak ook dat ik me daar kapot op rij. Ogen dicht en trappen voor dood. Ritje op zwift van 20km voelt zwaarder aan dan een ritje van 60km op de baan. :eek:

Heb dat ook, Z2 rijden op de rollen is saai dus dan begin je automatisch korte inspanningen te doen om het interessant te houden, genre 30/30s

Eerste rit van de Roc d'Azur van 43km met 1000 hoogtemeters is achter de kiezen.
Morgen is het de Marathon van dubbel die afstand en zo'n 2300 hoogtemeters. Ik ga gigantisch hard sterven morgen :(

De zomer van weinig fietsen en erg weinig hoogtemeters zal zich laten voelen. Dat wordt harken naar de meet.
Naar beneden ging wel heel goed. 't is niet meer overleven naar beneden maar ik kan de afdalingen eindelijk met snelheid pakken.

edit: 2x 20' aan je FTP rijden is sowieso een erg zware opgave. Zeker blok twee zal bijzonder zwaar aanvoelen als je geen superdag hebt.

Laatst bewerkt:
Ja maar ik vertik het om mijn fiets te moeten afstellen elke keer ik hem op de rollen zet. Dat moet plug and play zijn. Ik bekijk deze week eens die andere cassette en zal hier terugkoppelen. Ketting kan het niet zijn want is niet ingesleten.
Naar mijn gevoel zit gans die cassette gewoon niet juist, maar dan zou hij op elke versnelling hetzelfde probleem moeten hebben, en de ene is al wat erger dan de andere.

Waarom deze niet trouwens? Mooi op budget en knappe fiets.

Voor dat geld mogen de kabels toch volledig ingewerkt zijn, neen?

Tubeless bandjes installeren, ene ging vlot en ook een Plop, andere moeizaam (bandenlichters gebruikt) en geen Plop.

Moet er niet noodzakelijk Plop zijn? :unsure:

Voor dat geld mogen de kabels toch volledig ingewerkt zijn, neen?
Nochtans zijn er veel fietsen in die range en bewust doel van de fiets die geen cockpit hebben en ook geen interne kabels hebben.
Is een keuze die de fabrikant maakt ten voordele van andere parameters.
De Giant TCR advanced kost 11K en heeft ook geen volledig interne kabels.
S-works Aethos, net geen 14K en heeft geen volledig interne kabels. En zo zijn er nog wel enkele.

Ingewerkte kabels aan de cockpit zijn fancy en ziet er mooi uit, maar 't is wel een absolute miserie om aan te werken (je moet alles losmaken als je je stem of handlebars wil wijzigen, of je bovenlager wil servicen), plus vraagt een complexere steerer tube om die leidingen in weg te werken. Als je een pro rider bent met een eigen mechanieker is dat geen probleem, maar voor Jan Modaal wegen de nadelen IMHO niet echt op tegen de voordelen (minimale aero gain + betere looks).

Ingewerkte kabels aan de cockpit zijn fancy en ziet er mooi uit, maar 't is wel een absolute miserie om aan te werken (je moet alles losmaken als je je stem of handlebars wil wijzigen, of je bovenlager wil servicen), plus vraagt een complexere steerer tube om die leidingen in weg te werken. Als je een pro rider bent met een eigen mechanieker is dat geen probleem, maar voor Jan Modaal wegen de nadelen IMHO niet echt op tegen de voordelen (minimale aero gain + betere looks).

En dan is het maar te hopen dat die kabels niet liggen te ratelen. Want dat is bij veel frames nu al een probleem vind ik.

En makkelijker kuisen is ook een voordeel :p

Iemand een idee waarom mij Di2 niets meer doet?
Eergisteren 2 uren op Zwift gereden en geen problemen. Nu wou ik hem achteraan op het kleinste tandwiel schakelen om nadien mijn wiel er terug in te steken maar hij deed niets (niet vooraan niet achteraan) wiel gemonteerd ondertussen (maar natuurlijk helpt dat ook niets).
Batterij check (shifter even ingeduwd houden) doet ook niets en de batterij is <200km geleden volledig opgeladen.
Batterijlader aansluiten = hij laadt op maar slechts enkele minuten (tot dat hij terug volledig vol is, gok ik).

Tips en tricks? Het is een Cannondale Synapse.
FM is nu natuurlijk al gelsoten.

Terug
Bovenaan