De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ja als beetje data nerd heb ik gewoon het gevoel dat alles qua performance, details van schema's,... gewoon moeilijk te vinden is of zelf niet bestaat. Laat weinig analyse toe zo op het eerste zicht. Lijkt mij zoveel meer te doen met allerhande functies. Maar mss ligt dat eerder aan het feit dat de UI van zwift niet echt intuïtief aanvoelt voor mij (of ik er te simpel voor ben).

Heb nu naast FTP test een eerste training gedaan op gemakje en enigste wat mij interesseert is de data, de rest mag weg. Kan ik bv Netflix opzetten en een kleine popup tevoorschijn toveren van zwift of zo? Wil gewoon mijn target wattage, verloop, huidig wattage, tijd, HR,.. weten.
Gewoon uw gps voor buiten opzetten, binnenkilometers meetellen op strava is voor de amateurs.

Daar heb je de app voor eventueel.
Maar dan kan je imo ook gewoon die 15 euro besparen en uw training op andere manier aansturen.

Aha inderdaad, de app gewoon. Maar dan moet ik wel een soort kabel vinden waarmee ik mijn ANT+ dongle (die ik nog moet aanschaffen) op mijn gsm kan aansluiten. Zodat ik ook mijn hartslagband-gegevens op Zwift (of iets anders) heb.

Andere mogelijkheid gewoon wahoo bolt gebruiken idd maar ik vind het wel leuk om die kilometers te hebben. :tongue:

Aha inderdaad, de app gewoon. Maar dan moet ik wel een soort kabel vinden waarmee ik mijn ANT+ dongle (die ik nog moet aanschaffen) op mijn gsm kan aansluiten. Zodat ik ook mijn hartslagband-gegevens op Zwift (of iets anders) heb.

Andere mogelijkheid gewoon wahoo bolt gebruiken idd maar ik vind het wel leuk om die kilometers te hebben. :tongue:
Via de app van wahoo heb je ook kilometers: hoe groter je trapt hoe sneller je gaat, wattage heeft geen invloed dus je kan 50 km/u rijden aan 100w :laugh:

Als je zwift opzet op laptop en de app open (companion) kan je zwift op laptop gewoon op 'neerklappen' he ;)
En kan ook zijn dat je met software op gsm al genoeg hebt voor ant+

Yup, Zwift schiet toch serieus te kort qua analyse. Je moet altijd externe sites gebruiken om wat slimmer te worden. Is mijn 30 second power nu beter dan 3 maand geleden of vorige winter? Daar heeft Zwift totaal niks mee. Tijd dat ze wat geld over de balk gooien om samen te gaan met pakweg trainingpeaks en Zwiftpower.
Het is niet omdat je nummer 1 bent dat je dat ook gaat blijven.
Volledig akkoord maar is de vraag of mensen dat zoeken hé. Meesten die dat interessant vinden pushen het gewoon naar externe software (strava/...) waar wel een pak meer kan.

Zwift voor Android of ios is er toch ook al effe? Gewoon op uw gsm opzetten en gsm in stand-by zetten, ik dacht dat het dan verder bleef gaan.

Volledig akkoord maar is de vraag of mensen dat zoeken hé. Meesten die dat interessant vinden pushen het gewoon naar externe software (strava/...) waar wel een pak meer kan.

Ik zeg niet dat het zelfs voor maar 10% van de gebruikers belangrijk is, maar een service voorzien is ook blijven innoveren. Bij garmin connect kan je ook allerlei data terugvinden, vermoedelijk kijkt 95% van de gebruikers daar niet naar. Maar het is er wel.
Je zet je product ook in de markt als een trainingstool. Nu rijd je een uur rond en krijg je achteraf een grafiek met wat kleurtjes, max hartslag, max wattage en klaar. Een overzicht van het aantal minuten in elke zone zou toch een minimum moeten zijn. De mogelijkheid om per week te bekijken welke arbeid je verricht hebt, dat zou toch een minimum moeten zijn. In de plaats daarvan krijg ik een mail met hoeveel duimpjes ik kreeg de voorbije week...

Er was eens een enquête op Zwift en de meeste users gebruiken Zwift voor de trainingsschema's. Het verraste mij eigenlijk wel dat dat niet voor de groepsritten was. Ik zal Zwift niet snel achterlaten omdat ik die ritten graag doe. Maar iedereen die puur voor training komt kan net zo goed overstappen naar tr of systm. Systm heeft een jaarabonnement dat ook nog eens een stuk goedkoper uitvalt.

Ik zeg niet dat het zelfs voor maar 10% van de gebruikers belangrijk is, maar een service voorzien is ook blijven innoveren. Bij garmin connect kan je ook allerlei data terugvinden, vermoedelijk kijkt 95% van de gebruikers daar niet naar. Maar het is er wel.
Je zet je product ook in de markt als een trainingstool. Nu rijd je een uur rond en krijg je achteraf een grafiek met wat kleurtjes, max hartslag, max wattage en klaar. Een overzicht van het aantal minuten in elke zone zou toch een minimum moeten zijn. De mogelijkheid om per week te bekijken welke arbeid je verricht hebt, dat zou toch een minimum moeten zijn. In de plaats daarvan krijg ik een mail met hoeveel duimpjes ik kreeg de voorbije week...

Er was eens een enquête op Zwift en de meeste users gebruiken Zwift voor de trainingsschema's. Het verraste mij eigenlijk wel dat dat niet voor de groepsritten was. Ik zal Zwift niet snel achterlaten omdat ik die ritten graag doe. Maar iedereen die puur voor training komt kan net zo goed overstappen naar tr of systm. Systm heeft een jaarabonnement dat ook nog eens een stuk goedkoper uitvalt.
Je vergeet de pizza slices nog :nono::unsure:

Nee volledig gelijk en ook de reden dat ik dit jaar SYSTM eens ga proberen. Als die hele virtuele wereld je niet veel zegt heb je op Zwift niet veel te zoeken.

Volledig eens en wat ik bedoelde met mijn post daarstraks. Zwift lijkt meer op een mislukt social media-platform met mottige UI dan trainingstool met momenten. Ook relatief prijzig als je bekijkt wat je er maar voor krijgt, zelf als je er enkel in de wintermaanden voor betaalt. Een wonder dat mensen er überhaupt voor betalen als je eens gaat vergelijken met andere zaken (gratis social media, strava, netflix, ...).

Via de app van wahoo heb je ook kilometers: hoe groter je trapt hoe sneller je gaat, wattage heeft geen invloed dus je kan 50 km/u rijden aan 100w :laugh:

Als je zwift opzet op laptop en de app open (companion) kan je zwift op laptop gewoon op 'neerklappen' he ;)
En kan ook zijn dat je met software op gsm al genoeg hebt voor ant+

Dat van dat dichtklappen en companion gebruiken wist ik zelf nog niet, merci. :P

Heb zo'n ANT Tester app gedownload om eens te bekijken wat er mogelijk is en jammer genoeg is er geen ingebouwde ANT gedetecteerd (nochtans Huawei P20 Pro, die is niet zooo oud). Wel ANT via USB mogelijk dus met een USB-C (Male) to USB 3.0 adapter en een ANT+ Dongle zou ik er moeten geraken. Dan kan ik zoals Castil aangaf idd gewoon de Android Zwift app gebruiken en de laptop gewoon wegleggen of gebruiken voor Netflix etc.

Zwift voor Android of ios is er toch ook al effe? Gewoon op uw gsm opzetten en gsm in stand-by zetten, ik dacht dat het dan verder bleef gaan.

Mag op zich wel aan blijven op gsm maar sowieso inderdaad de beste optie neem ik aan.

Merci allen!

Volledig eens en wat ik bedoelde met mijn post daarstraks. Zwift lijkt meer op een mislukt social media-platform met mottige UI dan trainingstool met momenten. Ook relatief prijzig als je bekijkt wat je er maar voor krijgt, zelf als je er enkel in de wintermaanden voor betaalt. Een wonder dat mensen er überhaupt voor betalen als je eens gaat vergelijken met andere zaken (gratis social media, strava, netflix, ...).

Dat van dat dichtklappen en companion gebruiken wist ik zelf nog niet, merci. :p

Heb zo'n ANT Tester app gedownload om eens te bekijken wat er mogelijk is en jammer genoeg is er geen ingebouwde ANT gedetecteerd (nochtans Huawei P20 Pro, die is niet zooo oud). Wel ANT via USB mogelijk dus met een USB-C (Male) to USB 3.0 adapter en een ANT+ Dongle zou ik er moeten geraken. Dan kan ik zoals Castil aangaf idd gewoon de Android Zwift app gebruiken en de laptop gewoon wegleggen of gebruiken voor Netflix etc.

Mag op zich wel aan blijven op gsm maar sowieso inderdaad de beste optie neem ik aan.

Merci allen!
Jij hebt toch de direto xr, deze werkt toch ook gewoon met Bluetooth.

Als je ant+ wilt, ik heb deze https://www.futurumshop.nl/xand-ant...f9ZozvciKalA8YED4U_XQZ6z2KV8u3ahoCoaIQAvD_BwE nog nooit problemen mee gehad.

Gewoon uw gps voor buiten opzetten, binnenkilometers meetellen op strava is voor de amateurs.
Dit is strontachterlijk. (Sorry, maar tis zo)
Je registreert uiteindelijk je tijd op de fiets. Op zwift verzamel je nog veel meer data dan buiten. Waarom zou je dat niet registeren?!

Kilometers zeggen heel erg weinig

Dit is strontachterlijk. (Sorry, maar tis zo)
Je registreert uiteindelijk je tijd op de fiets. Op zwift verzamel je nog veel meer data dan buiten. Waarom zou je dat niet registeren?!

Kilometers zeggen heel erg weinig
Wat heb je meer nodig dan hartslag, duur en wattage voor uw trainingen.
Al mijn gerichte (blok)trainingen op de rollen doe/deed ik zo.
Ok je hebt geen erg mode maar is ook niet altijd nodig.

Dat van dat dichtklappen en companion gebruiken wist ik zelf nog niet, merci. :p

Merci allen!
Het is toch al duidelijk dat zwift niks voor u is.
Jij zoekt puur training en hebt geen boodschap aan de gameification en het sociale. En laat dat nu net de twee belangrijkste pijlers van zwift zijn.
Talloze andere software die gewoon zuiver uw trainer in ERG mode gaat aansturen zodat je uw trainingen kan doen en achteraf analyse kan doen. Daar hoef je dus echt niet perse zwift voor te gebruiken.

Maar voor wat het dient is zwift dan wel weer subliem. Met zwift voelt op de rollen fietsen echt wel net zo tof en meeslepend aan als buiten fietsen.

Ik ben sinds kort Zwift beginnen gebruiken en toch al veel plezier aan gehad. Zeker nu met die WTRL, op maandag een heel leuke TTT gereden met een groepje. Maar er zijn wel veel basics waarop Zwift wel echt tekort schiet zoals deftige trainingsplannen, analyses en UI. Stomme dingen zoals mijn PR's moet ik dan op strava gaan bekijken. Maar ik zou zelf niet gemotiveerd blijven zonder dat sociale aspect.

Ik heb de 2 voorbije jaren ook Zwift gebruikt als achtergrondprogramma om een paar zelfgemaakte (Dylan Johnson) ERG-workouts op te rijden, met op de achtergrond een serie of film.

Als dat hetgeen is dat je wil doen kan je evengoed trainingen (gratis) aanmaken op Garmin Connect en uw rollen aansturen met je Garmin unit (gaat niet gratis met Wahoo - toch geen gestructureerde workouts op maat) en lijkt 15 euro per maand inderdaad verloren geld.

Als je echter houdt van de gamificiation, de challenges en daardoor zin hebt om op de rollen te kruipen dan is het wel zijn geld waard. Om nog maar te zwijgen over de races (recent ontdekt door @Arkaine) dan krijg je opeens extreem veel features en vooral community voor "slechts" 15 euro.

Vergeleken met onbeperkt fitnessen en douchen voor €19/maand in Basic Fit blijft het natuurlijk stevig :D

Wat heb je meer nodig dan hartslag, duur en wattage voor uw trainingen.
Al mijn gerichte (blok)trainingen op de rollen doe/deed ik zo.
Ok je hebt geen erg mode maar is ook niet altijd nodig.
???
Jij zegt "binnenkilometers registreren op strava is voor posers"
Ik zeg dat die minstens evenveel waard zijn, en vaak meer want kwalitatievere training.

Wat je hier nu post is redelijk naast de kwestie.

Ik heb de 2 voorbije jaren ook Zwift gebruikt als achtergrondprogramma om een paar zelfgemaakte (Dylan Johnson) ERG-workouts op te rijden, met op de achtergrond een serie of film.

Als dat hetgeen is dat je wil doen kan je evengoed trainingen (gratis) aanmaken op Garmin Connect en uw rollen aansturen met je Garmin unit (gaat niet gratis met Wahoo - toch geen gestructureerde workouts op maat) en lijkt 15 euro per maand inderdaad verloren geld.

Als je echter houdt van de gamificiation, de challenges en daardoor zin hebt om op de rollen te kruipen dan is het wel zijn geld waard. Om nog maar te zwijgen over de races (recent ontdekt door @Arkaine) dan krijg je opeens extreem veel features en vooral community voor "slechts" 15 euro.

Vergeleken met onbeperkt fitnessen en douchen voor €19/maand in Basic Fit blijft het natuurlijk stevig :D
Ik heb nochtans al via mijn wahoo een ERG-mode training gratis uitgevoerd hoor :p

Ik heb nochtans al via mijn wahoo een ERG-mode training gratis uitgevoerd hoor :p
We hebben die discussie al gevoerd ;)

je kan geen gestructureerde workouts maken met een Wahoo, simpelweg omdat ze geen platform hebben (zoals Garmin Connect) en dat de headunits dat niet hebben als ingebouwde functie.

Edit: van de Wahoo website

3rd Party Planned Workout Integration
You can also authorize your TrainingPeaks account to automatically send workouts to your ELEMNT. It will sync the next 5 days and the last 2 days of planned workouts, so you’re ready to go every time the pre-workout kicks in.

Preloaded Workouts
We’ve also included a small number of workouts to help you get started. These include:

• 20 Minute FTP Test
  • 8 Minute FTP Test
  • Team Ineos Sprinting Session – KICKR Workout
  • Team Ineos Climbing Session – KICKR Workout
  • Team Ineos Mixed Session – KICKR Workout
Met andere woorden, er zijn 5 workouts die je kan doen, en je kan die zelf niet aanpassen of aanmaken. Daarvoor heb je een 3rd party integratie zoals TrainingPeaks nodig, en dat is betalend.

Met een Garmin kan je dat wel, heel intuitief zelfs

Laatst bewerkt:
Ze gebruiken dat voor updates te doen en voor servers te onderhouden vermoed ik.
Die hebben geen servers.
Dat staat allemaal bij Amazon.

En bij Amazon gaat de prijs exponentieel omhoog hoe mee resources ge nodig hebt. Daarom zijn ze ook moeten opslaan toen er een grote 'boom' was van extra volk omwille van lockdown.

Ze hebben dan wel meer users, maar wat ze aan Amazon moet betalen dat gaat veel meer omhoog.

Volgens mij gaat het grootste deel van dat geld dus naar Amazon. En ze zijn daar ook bezig met eigen hardware te ontwikkelen.

Terug
Bovenaan