De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iemand ervaring met dt Swiss pr 1600 32 (disc)?
Iemand verkoopt ze nieuw op 2e hands voor 400 euro. Zou als reserve setje voor mij zijn + beter setje voor vriendin.
Moet dan gewoon die endcaps verwisselen als ik het goed heb (steekas naar QR), alleen heb ik ook andere diameter schijven (160 voor, achter weet ik niet), maar kan denk ik die adapter van remklauw gewoon omdraaien bij mij voor 140?

Of beter voor een 23mm gaan?
Voor €400 kan je volgens mij op de betere webshop ook nieuw kopen, dus daar zit het zeker niet snor.

Eigenlijk een allemansvriend: niet te duur, niet superlicht, niet aero - maar wel goeie naven (de oude 350’s, 18 ratchet). Doe je volgens mij niks mis mee, maar meer dan €350 zou je toch niet mogen betalen.

Bij die naven kan je normaal de endcaps wisselen en de adaptor omdraaien vooraan kan zeker (met de recente Shimano groepen)

Gisteren mijn eerste ervaring met een groepsrit op zwift.
Ja jongens toch ook maar een gemengde ervaring.
Goed gestart, mee met de eerste groep en rustig wat spinnen. Geregeld even de benen moeten stilhouden of de cadans moeten laten zakken omdat ik voor de groep aan het rijden was. Op een gegeven moment druk ik op een verkeerde knop en stop ik dus even met trappen op een klein klimmetje natuurlijk, hang ik ineens 5m achter de groep. Geen probleem dacht ik rij het wel toe, dus ik schakel op en begin te rammen op de pedalen. Geen mm kom ik dichter, sterker zelfs men rijdt nog verder van mij weg.

Ik geef het dus op en rij even rustig alleen verder, om zo de tweede groep mij te laten pakken en daar met mee te rijden. Dus ik zie ze even later op 20s zitten, dus ik laat de cadans zakken en merk dat ze dichter komen. Tot ze quasi achter mij zijn dan begin ik terug op normale cadans en vermogen te trappen. Niks van dat men grijpt mij, en gaat gewoon over mij. Dus ik begin quasi te sprinten om niet gedropt te worden, maar men rijdt gewoon mij los uit het wiel. Ik trap 4,5w/kg en de gemiddelde in de groep 2w/kg. Heb de laatste 20minuten gewoon solo gereden en soms kunnen aanpikken bij een andere solo-rijder of groep van 2 man. Die mij dan ook stuk voor stuk gedropt hebben na een tijdje.

Toch maar een heel raar gegeven. Ik snap echt de mechanics niet achter al dit. Je zou toch verwachten dat als je versnelt je terug bij een groepje kan geraken. Meestal als het omhoog ging zag ik de mensen in de groep onmiddellijk uitzakken dus begon ik rustiger te klimmen, om dan op het vlakke of afdaling kort daarna uit het wiel gereden te worden.

Voor €400 kan je volgens mij op de betere webshop ook nieuw kopen, dus daar zit het zeker niet snor.

Eigenlijk een allemansvriend: niet te duur, niet superlicht, niet aero - maar wel goeie naven (de oude 350’s, 18 ratchet). Doe je volgens mij niks mis mee, maar meer dan €350 zou je toch niet mogen betalen.

Bij die naven kan je normaal de endcaps wisselen en de adaptor omdraaien vooraan kan zeker (met de recente Shimano groepen)
Komen nieuw uit de fiets, goedkoopste online is 460.
Maar twijfel om niet gewoon de 23 te nemen, dat aero verschil is dat echt voelbaar?
Of zijn er al met de nieuwe 350, want die zien zo grijs dacht dat de 350 altijd zwart waren met wat wit en 350 in het wit er op

Maar eerst afwachten wat KBC doet ivm garantie. FM heeft wel al nieuwe velg besteld (dezelfde) dus zelfs als KBC niet tussenkomt zal ik die wss wel laten maken. Hoeveel kost een Carbon velg iemand idee want je vindt dat niet echt eenvoudig (dt Swiss verkoopt dat precies niet los?)

@MrKend54l je rollen in Zwift zelf ook gekalibreerd? Kan je op het pair scherm doen.

Helemaal in het begin dat ik op Zwift reed had ik ook een vreemd probleem. Aan bv 3w kon ik op het vlakke wel volgen en bergop werd ik gelost, terwijl ik vrij licht ben dus daar eerder in het voordeel zou moeten zijn. Na een nieuwe update van mijn rollen was dat probleem verdwenen.

Sowieso is in groep rijden op Zwift iets speciaal. Het draft effect is immens. Als je gelost wordt uit een groep die 40 per uur rijdt mag je +4w/kg gaan trappen om korterbij te komen. En als een groep je inhaalt moet je goed op voorhand stevig beginnen trappen of ze rijden je los voorbij. Terwijl ik al jaren op Zwift rijdt vorige winter zo ook nog eens gelost in een race. Op box hill wat seconden weggereden maar in de afdaling kwamen ze dan toch terug, ik sprinten in die afdaling en nog vlogen ze mij voorbij 🙈

@MrKend54l je rollen in Zwift zelf ook gekalibreerd? Kan je op het pair scherm doen.

Helemaal in het begin dat ik op Zwift reed had ik ook een vreemd probleem. Aan bv 3w kon ik op het vlakke wel volgen en bergop werd ik gelost, terwijl ik vrij licht ben dus daar eerder in het voordeel zou moeten zijn. Na een nieuwe update van mijn rollen was dat probleem verdwenen.

Sowieso is in groep rijden op Zwift iets speciaal. Het draft effect is immens. Als je gelost wordt uit een groep die 40 per uur rijdt mag je +4w/kg gaan trappen om korterbij te komen. En als een groep je inhaalt moet je goed op voorhand stevig beginnen trappen of ze rijden je los voorbij. Terwijl ik al jaren op Zwift rijdt vorige winter zo ook nog eens gelost in een race. Op box hill wat seconden weggereden maar in de afdaling kwamen ze dan toch terug, ik sprinten in die afdaling en nog vlogen ze mij voorbij 🙈
Goeie tip, zal ik eens proberen.
Hoe dan ook schrik ik wel van hoeveel moeite ik moet doen om te rijden. Die suito geeft echt wel veel weerstand vind ik.
Als ik 180w trap dan voelt dat toch echt wel zwaar aan. Ben 66kg zwaar voor 1m77 maar goed.

Heeft er iemand een idee waar ge van die reserve "pinnetjes" kan kopen waarmee je uw schijfremblokjes in je caliper bevestigt?
Die van mij beginnen zo wel zwaar hun vorm kwijt te raken en krijg wat schrik dat ik het er volgende keer niet meer uitkrijg met een schroevendraaier. Heb niet meteen een idee op welke term ik zou moeten zoeken.

MRiBAUmCjJ1wRKtgT-uNeVx7DLoaFCtfa1Kxc3DJBQMvmD40R_JhG5vHaAwjRTGQWvY3IBOkxaLA6mU5lDJwaaiUNzB6DPxRHOmUfka5GxgX88CSuqKclSeKPQDcqYTMSQigCxbVF84d0WEKrjvVkTicmL_X3pmyxpj2enni-PIh4Ic2f_Yw84xJ_W7A3vSgxbzxPE6rIXbYU9XvHhvW29FW34gyFCG8VTwdgw-JgA6JtPSNSk23HvHHql3-FCUizQh-aU-TgIbbugqdLGTFYcBkYvQ761C8mtsPdD-jIS1qxJhom67Dg27ooVjhpgJ2OL6l4TVhkguRpq-TkKONTz1pIVgF43HwtX569k3McpUhH-tgwasdnYsnPV07ytPtAYeXl_PkA8-wewzQv9jg6jJnuYPZ60-yEV4wRJy1ji-md5dy1YIMlC11aZr1-QdCDTyPAMVvQ3ws2BqxMBaQUOiPoGGeh1GN4bP4GDijBkrL6VDH8IvuqJwk6DkSpV5rQxHcx15Psjj0aWzKbz_nGA5NlwVDOxfvb1GTh4RIglXXZB9MFNzQDbApjPSnCOD-fenRKTcpQUo3EIJh7emiPP6YLj_b3zoQ5Jm_1i63BpH93HoxXmd6eULzj5dGGyj4Hc8-KAx1an0Yx6mk7MTMDRzB3XbzcXOuLqtDOLRkkzaF8KSf0n4S88ARf2e9JcywIrRdSFrCV3_Bb2Qyh1Lk4wWy=w428-h932-no

Heeft er iemand een idee waar ge van die reserve "pinnetjes" kan kopen waarmee je uw schijfremblokjes in je caliper bevestigt?
Die van mij beginnen zo wel zwaar hun vorm kwijt te raken en krijg wat schrik dat ik het er volgende keer niet meer uitkrijg met een schroevendraaier. Heb niet meteen een idee op welke term ik zou moeten zoeken.

MRiBAUmCjJ1wRKtgT-uNeVx7DLoaFCtfa1Kxc3DJBQMvmD40R_JhG5vHaAwjRTGQWvY3IBOkxaLA6mU5lDJwaaiUNzB6DPxRHOmUfka5GxgX88CSuqKclSeKPQDcqYTMSQigCxbVF84d0WEKrjvVkTicmL_X3pmyxpj2enni-PIh4Ic2f_Yw84xJ_W7A3vSgxbzxPE6rIXbYU9XvHhvW29FW34gyFCG8VTwdgw-JgA6JtPSNSk23HvHHql3-FCUizQh-aU-TgIbbugqdLGTFYcBkYvQ761C8mtsPdD-jIS1qxJhom67Dg27ooVjhpgJ2OL6l4TVhkguRpq-TkKONTz1pIVgF43HwtX569k3McpUhH-tgwasdnYsnPV07ytPtAYeXl_PkA8-wewzQv9jg6jJnuYPZ60-yEV4wRJy1ji-md5dy1YIMlC11aZr1-QdCDTyPAMVvQ3ws2BqxMBaQUOiPoGGeh1GN4bP4GDijBkrL6VDH8IvuqJwk6DkSpV5rQxHcx15Psjj0aWzKbz_nGA5NlwVDOxfvb1GTh4RIglXXZB9MFNzQDbApjPSnCOD-fenRKTcpQUo3EIJh7emiPP6YLj_b3zoQ5Jm_1i63BpH93HoxXmd6eULzj5dGGyj4Hc8-KAx1an0Yx6mk7MTMDRzB3XbzcXOuLqtDOLRkkzaF8KSf0n4S88ARf2e9JcywIrRdSFrCV3_Bb2Qyh1Lk4wWy=w428-h932-no
Dat zit toch altijd bij nieuwe blokjes?

Ja bij de remblokjes van m'n MTB zit dat er inderdaad wel bij, die moet ge plooien.
Maar bij die L03A blokjes dus niet :/ Dat moet toch ergens gwn te bestellen zijn

Ik snap wel niet dat ge dat kapot kunt draaien 😂 Daar moet geen 20nm op eh

Gisteren mijn eerste ervaring met een groepsrit op zwift.
Ja jongens toch ook maar een gemengde ervaring.
Goed gestart, mee met de eerste groep en rustig wat spinnen. Geregeld even de benen moeten stilhouden of de cadans moeten laten zakken omdat ik voor de groep aan het rijden was. Op een gegeven moment druk ik op een verkeerde knop en stop ik dus even met trappen op een klein klimmetje natuurlijk, hang ik ineens 5m achter de groep. Geen probleem dacht ik rij het wel toe, dus ik schakel op en begin te rammen op de pedalen. Geen mm kom ik dichter, sterker zelfs men rijdt nog verder van mij weg.

Ik geef het dus op en rij even rustig alleen verder, om zo de tweede groep mij te laten pakken en daar met mee te rijden. Dus ik zie ze even later op 20s zitten, dus ik laat de cadans zakken en merk dat ze dichter komen. Tot ze quasi achter mij zijn dan begin ik terug op normale cadans en vermogen te trappen. Niks van dat men grijpt mij, en gaat gewoon over mij. Dus ik begin quasi te sprinten om niet gedropt te worden, maar men rijdt gewoon mij los uit het wiel. Ik trap 4,5w/kg en de gemiddelde in de groep 2w/kg. Heb de laatste 20minuten gewoon solo gereden en soms kunnen aanpikken bij een andere solo-rijder of groep van 2 man. Die mij dan ook stuk voor stuk gedropt hebben na een tijdje.

Toch maar een heel raar gegeven. Ik snap echt de mechanics niet achter al dit. Je zou toch verwachten dat als je versnelt je terug bij een groepje kan geraken. Meestal als het omhoog ging zag ik de mensen in de groep onmiddellijk uitzakken dus begon ik rustiger te klimmen, om dan op het vlakke of afdaling kort daarna uit het wiel gereden te worden.
Ja als je op een verkeerde knop duwt en je bijna vanuit stilstand terug moet vertrekken ben je eraan voor de moeite. Ik geraak er meestal wel terug bij maar het is echt wel 10 minuten diep in het rood gaan. Je kan er ook altijd uit gaan en terug joinen als je het in het eerste half uur tegen komt.

Aanrader voor een groepsrit is Belgian Zwift riders coffee ride. Is enkel maar in de winter maar echt tot. Rond de 2,3 w/kg en echt toffe sfeer. Een 2u onzin verkopen. De tijd vliegt voorbij.

Goeie tip, zal ik eens proberen.
Hoe dan ook schrik ik wel van hoeveel moeite ik moet doen om te rijden. Die suito geeft echt wel veel weerstand vind ik.
Als ik 180w trap dan voelt dat toch echt wel zwaar aan. Ben 66kg zwaar voor 1m77 maar goed.
Heb zelf geen ervaring met de suito maar die gebruiken wel een veel lichter vliegwiel als wahoo of tacx. Een kameraad was zo overgeschakeld van de ene tacx naar de andere, maar die nieuwe bolde totaal niet. Hij heeft hem teruggestuurd en een core besteld.

Heb zelf geen ervaring met de suito maar die gebruiken wel een veel lichter vliegwiel als wahoo of tacx. Een kameraad was zo overgeschakeld van de ene tacx naar de andere, maar die nieuwe bolde totaal niet. Hij heeft hem teruggestuurd en een core besteld.
Ik denk niet dat het aan het lichtere vliegwiel ligt hoor. Eenmaal op snelheid dan valt het iets sneller stil, maar ik hou mijn benen amper stil en als ik het doe dan is hij echt snel terug op snelheid.
Zal misschien toch eerst eens de calibratie doen en zien wat dat geeft.

Dat zwiften is wel tof. Maar die drops verzamelen gaat toch maar traag :p wou al de tarmac kopen maar heb bijlange nog niet genoeg drops. Heb er zelfs nog geen 100k.

Man man, wat ik vandaag tijdens mijn ritje heb meegemaakt...

Ik reed ergens op een breed fietspad langs het water. En opeens 50-100 meter of zo voor mij zijn er twee wielertoeristen gestopt op de baan naast een man met twee jonge kinderen bij hen. De ene jonge wielertoerist ging bijna proberen die man in elkaar te kloppen en dreigde daar ook constant mee ("als gij hier zonder u kinderen waart dan klopte ik u zo in elkaar"), waarop ik tussenbeide kwam en zei dat hij dan ook maar op mij zou moeten kloppen. Dan kwam de oudere wielertoerist van de twee (dik in de 50) er tussen en dat ik mij niet moest moeien. Maar die gasten hadden wel de weg doodleuk volledig geblokkeerd dus ik kon niet eens door. En wat er verbaal aan vooraf gaat interesseert mij eerlijk ook geen fluit als ge met zo'n dingen dreigt voor de ogen van iemands jonge kinderen.

Daarna ging den oude nog wat stoefen tegen mij (??!) over zijn snelheid op de fiets en dat de prutsers aan de kant moesten blijven of zo. Waarop ik doodleuk zei dat ik met een velo van 25 jaar oud rijd, er de meesten ook vlot afrijd en dat mij dat ook geen extra rechten geeft, laat staan om iemand af te rammelen omdat ze wat langs links rijden.

Enfin, de man met kinderen was ondertussen doorgereden en ik kon de gemoederen nog wat bedaren. De twee wielertoeristen vertrokken ook weer en ik zat er vlak achter. Op het moment dat die jonge wielertoerist die vader passeert, begint hij weer te schelden en spuwt hij in zijn gezicht. Op dat moment heb ik mijn gsm gepakt en de politie gebeld omdat ik erger vermoedde (alsof het nog niet erg genoeg was). Die gasten merkten dat en begonnen weg te fietsen...

Nadat ik de naam van die vader had gevraagd, ben ik erachter beginnen rijden terwijl ik aan de lijn wachtte. Buiten adem (ik zat toen al aan HS van 155) mijn verhaal beginnen doen aan de centrale. Aangegeven waar ik ongeveer zat en welke richting we uit gingen (bijna alle wielertoeristen rijden dat hele pad af, en af en toe is er een oversteek aan de bruggen). Bon, ze vertelden mij dat ze gingen zien of er patrouille in de buurt was om ze tegen te houden maar dat de kans klein was. Nu ja, geen erg want het gevaar was op zich wel geweken.

Ondertussen moeten die twee gasten gezien hebben dat ik achter hen zat te rijden en die zijn aan 36-38km/u afwisselend achter elkaar beginnen rijden en af en toe zaten ze om te kijken. Komisch want eerst zat ik ze vlot in te halen voor het hele voorval met die vader begon. Lekker ego die mannen... Ikke erachter crossen voor de leute en omdat ik hoopte nog een combi of zo tegen te komen.:rofl:Heb ze uiteindelijk nog kunnen inhalen en mijn ritje van 85km had mede daardoor daardoor toch een schoon gemiddelde van 33,7km/u. :biglaugh:

Later nog (te laat) gezien dat ze mij van de centrale een sms hadden gestuurd om mijn gps locatie door te geven maar was al te laat. Voelt wat lullig als ge dan belt naar de centrale en uiteindelijk ist voor niets maar anders wast misschien ook anders uitgedraaid natuurlijk. :shutup:

Echt klein kinderen op de baan. Ze rijden 30+ en denken dat ze eender wat mogen. Zo gasten geeft wielertoerisme echt een kutnaam.

TLDR: krapuul op de baan, flikken moeten bellen om erger te voorkomen. Achtervolging ingezet voor de lol.

Laatst bewerkt:
Hydraulisch vraagje voor de meer technische knobbels: welke bout is er exact nodig voor de aansluiting van een remleiding van Tiagra 2x10sp shifters, model ST-4725? Ben hier een fietske aan het ombouwen maar ik vind de juiste bout niet. Online vind ik wel sets voor Ultagra/Dura Ace, maar die zien er op het zicht identiek uit aan wat ik hier heb liggen, en de schroefdraad klopt niet. :unsure:

Edit: voorlopige zoektocht komt op BH-90, maar ik vind niet of die compatibel is met die ST-4725.

Edit kwadraat: bout Y8RD9810? Leiding van de ST-4725 zou SM-BH90-JK-SSR zijn, waarvoor die bout zou passen, maar past dat dan ook op de aansluiting van de shifter?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan