De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Als je jaar rond op de mtb rondhotst, is modder onvermijdelijk. Maar een full-suspension ziet meer af met die extra scharnierpunten, lagers en demper (al kost het vervangen van die lagers natuurlijk maar een fractie van wat een ht kost)... Maar als het weer een winter wordt als de vorige, ga ik toch meer met de gravel proberen te rijden. Het was bij momenten niet meer leuk off-road door al de kapot gelopen / gereden paden in combinatie met de vele neerslag.

Dare2ride .. ik heb deze daar ik toch enkele pms liggen heb wou ik het proberen.
App trekt op niks, je kan firmware update blijven pushen en je ziet niet op welke firmware je zit. Geen cadence support al beloven ze het wel al enkele maanden. ERG mode werkt maar te bruusk soms .. Dat zijn de mindere punten.

Het ding is wel accuraat en dit zonder kalibratie was ik echt van onder de indruk. Getest naast 3 powermeters..
En stil ook, eigenlijk is het een kickr core in mijn ogen.

Zou ik het aanraden? Twijfelgeval, ondersteuning kan beter maar voor die prijs een top ding..

Iemand ervaring met de MTB lussen in Houffalize ? De moeite/mooi?

Daar heb je veel info en recensies van vele MTB-routes.

Hefboomwerking. Het zorgt voor een meer regelmatige krachtoverbrenging op het achterwiel bij mensen die "stoempen" op de pedalen. Daar waar de pedaalkracht het grootst is, is de hefboomwerking het kleinst, en omgekeerd. Het voordeel is dat het natuurlijker zou trappen, en ook efficiënter zou zijn (bvb je trapt een 44T kettingblad rond, maar het voelt zo licht aan als een 42T kettingblad).

Nadeel: het is echt "hate it or love it". Het voelt vreemd aan, en omdat je constant kleine "snokjes" geeft aan je derailleur vanwege de wisselende diameter komt het wel eens voor dat je clutch vroegtijdig slijt.

Laatst bewerkt:
Zou efficiënter zijn
Met de nadruk op zou.
Persoonlijk voelde ik niet eens dat ik een ovalen blad onder de benen had. Poepermans eerste reactie was dat er iets mis was met mijn leenfiets omdat het zo vreemd aanvoelde.

Mocht het echt beter zijn reden alle pro's er onderhand wel mee rond, maar dat is niet het geval.
Ook is er denk ik nergens wetenschappelijk bewijs dat het beter zou zijn

Een kameraad zweert bij ovale bladen, zowel op de mtb als de racer, hij kocht pas een nieuwe mtb en der moest meteen verandert worden :D . Het vergt ook wel wat tijd om er gewend aan te geraken. En bij profs geldt natuurlijk ook wel dat ze met hun sponsors zitten, Adam Hansen wou het in zijn periode bij de Lotto proberen maar hij mocht niet. En iedereen start zijn carrière op ronde bladen, dat zal er ook wel mee te maken hebben dat veel renners bij ronde bladen blijven.

Rond of ovaal lijkt me zowat dezelfde discussie als korte of lange cranks. Er wordt veel over geschreven en uiteindelijk kiezen profs waar ze zich goed bij voelen. Sommige kiezen voor 180mm voor de extra leverage terwijl iemand als Wiggins (toch niet bepaald klein van stuk) op het einde van zijn carrière met 170mm reed.

Ovale bladen kunnen ze idd moeilijk verbergen dat het niet van hun sponsor is
Als het echt zoveel beter zou zijn, dan overtuigen ze toch een sponsor om dat te fabriceren omdat ze dat moeten hebben?
Volgens mij maakt het niks uit, inderdaad omdat het niet wordt gebruikt door profs.

Helmen en wielen ook niet en toch reed MVDP met materiaal niet voorzien door de sponsor in de grootste wedstrijd ter wereld.
Dat was eenmalig en merk was toch volledig weg of vervangen nee?

Als het echt zoveel beter zou zijn, dan overtuigen ze toch een sponsor om dat te fabriceren omdat ze dat moeten hebben?
Volgens mij maakt het niks uit, inderdaad omdat het niet wordt gebruikt door profs.
Zijn toch profs zoals Froome die het gebruiken?

Duur en zwaar lijk me

Zijn toch profs zoals Froome die het gebruiken?
Dat is één van de weinigen waarvan ik weet dat hij het ooit heeft gebruikt.

En inderdaad. Ne andere sticker is snel geplakt. Heeft Wout ook niet even in het veld gereden met een bianchi fiets met een cervelo sticker op?
Hoewel dat ongetwijfeld ook niet allemaal zomaar mag.

Terug
Bovenaan