De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

hahaha.. ook weer waar. Maar het is toch makkelijker hé.
Ik heb trouwens niks tegen e-mtb's hoor. 1 van mijn kameraden rijdt er ook mee. Heel zijn leven gerookt en pas rond zijn 50ste de mtb ontdekt. Hij heeftwel wat ervaring met offroaden door een enduro motor toen hij jonger was. Voor zo mensen vind ik de e-mtb een geweldige uitvinding. Je ziet trouwens ook aan die vent dat hij er fysiek op vooruit gegaan is. Maar het blijft nog altijd makkelijker dan een gewone mtb.
Het is idd wel aantrekkelijk als je iets ouder bent, of laat bent ingestapt en een elektrische fiets het fietsen terug toegankelijk maakt. Dat kan je enkel aanmoedigen. Hetzelfde geldt voor elektrische racefietsen.
 
Met betrekking tot helmen is het inderdaad heel opvallend dat de "jonge" gasten quasi allemaal met helm rijden en diegene zonder helm steevast 50+ zijn of toch eind de 40. Dat zijn allemaal mannen die de tijd zonder helm/worstenhelm/lelijke gedrochten helmen nog hebben meegemaakt. Een helm tegenwoordig hoe niet meer schreeuwlelijk en/of vervelend te zijn. Van een goeie helm voel je eigenlijk niet dat je hem op hebt.

Ter illustratie:

Verschil tussen een "geërfde" helm van 2008 en eentje die ik mij na mijn eerste maand fietsen heb gekocht:


Beide maat large. Ook nog eens oneindig veel confortabeler. Zo'n aankopen doen fietsplezier toch enorm toenemen. Benieuwd wat een degelijke fiets gaat doen. :oink:
 
Iemand ervaring met clubs spier en spaak en robocyclo in Gent? Of andere aanraders ? Volgend jaar toch ergens aansluiten, alleen is maar alleen.
 
Iemand ervaring met clubs spier en spaak en robocyclo in Gent? Of andere aanraders ? Volgend jaar toch ergens aansluiten, alleen is maar alleen.
probeer eens
- Velo is velo (1 rit per week op donderdag, 1 rit per maand op zondag)
- pedaleur de flanders (1 rit per week op woensdag, 1 op zaterdag/zondag)
- Vitesse9000 (1 rit op dinsdag, 1 rit op zondag)

Ik heb enkel een beperkte ervaring met de eerste 2.
Pedaleurs durven al eens serieus gas geven met als doel een deel van het peloton uit de wielen te rijden.
Bij Velo is Velo gaat het er vriendelijker aan toe - zelfs in de Turbo (er is ook een diesel) - en de après is leuk :)

Geen échte club club, maar ideaal om te zien of rijden in groep iets voor jou is, en ook om te zien of het lukt om steeds op een vast tijdstip af te spreken.

Als je écht veel tijd hebt tijdens de week: het Vinderhoutepeloton spreekt 365* dagen per jaar om 09:00u af aan de Bierstalbrug voor een rit van +/- 52km. In 't doorgaan gemiddeld 33-34, in het terugkeren (het is langs de vaart) makkelijk 40+.

De laatste keer (en derde keer) dat ik meereed had ik 39 gemiddeld. Da's al serieus tandenbijten in een compleet ongestructureerd en chaotisch lint/peloton.

* met uitzondering van schrikkeljaren, dan 366 keer**
** Elk 100'ste jaar is er wel een jaar met 365 keer, behalve als dat 100ste jaar ook een 400ste jaar is
 
Laatst bewerkt:
Morgen solorit van 150 km's op de planning. Enige nadeel zal de warmte zijn, ga toch eens moeten stoppen voor water / eten ergens.
2 weken terug eens 125 gedaan op 2 bidons met een milde temp, ging wel maar wss toch te weinig gedronken. Na 90 km ff een paar km toch ferme dip gehad. Ben benieuwd.
 
Morgen solorit van 150 km's op de planning. Enige nadeel zal de warmte zijn, ga toch eens moeten stoppen voor water / eten ergens.
2 weken terug eens 125 gedaan op 2 bidons met een milde temp, ging wel maar wss toch te weinig gedronken. Na 90 km ff een paar km toch ferme dip gehad. Ben benieuwd.
Warmte niet onderschatten. Vandaag een 90km gereden met 2 bidons sportdrank van 750ml, gestopt voor een cola en het laatste half uur had ik echt wel drank tekort.

Bij normale temperaturen kom ik toe met die 2 bidons alleen voor 100 km.
 
Ik vertrek volgende week op reis met de auto, en ik neem mijn koersfiets mee op de fietsendrager. Aangezien het jaren geleden is dat ik die fietsendrager nog heb gebruikt, heb ik hem daarnet al eens geïnstalleerd om alles te testen.

Helaas blijkt er iets mis te zijn met mijn linker achterlicht. Het brandt wel, maar altijd fel, ongeacht of ik rem. Het rechter achterlicht werkt wel normaal.

Ik heb ook de lampjes zelf verplaatst en dat geeft hetzelfde resultaat.

Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen? Daarnaast vraag ik me ook af of ze me daarvoor aan de kant zouden zetten? Ik neem 1 fiets mee dus ben vrij zeker dat je de achterlichten van de wagen zelf nog goed ziet...
 
contacteer die al en vraag of je al eens mag meerijden.

Das wellicht het beste! Wist zelf niet zeker of dit wel een optie was alvorens inschrijving. ^^

probeer eens
- Velo is velo (1 rit per week op donderdag, 1 rit per maand op zondag)
- pedaleur de flanders (1 rit per week op woensdag, 1 op zaterdag/zondag)
- Vitesse9000 (1 rit op dinsdag, 1 rit op zondag)

Ik heb enkel een beperkte ervaring met de eerste 2.
Pedaleurs durven al eens serieus gas geven met als doel een deel van het peloton uit de wielen te rijden.
Bij Velo is Velo gaat het er vriendelijker aan toe - zelfs in de Turbo (er is ook een diesel) - en de après is leuk :)

Geen échte club club, maar ideaal om te zien of rijden in groep iets voor jou is, en ook om te zien of het lukt om steeds op een vast tijdstip af te spreken.

Als je écht veel tijd hebt tijdens de week: het Vinderhoutepeloton spreekt 365* dagen per jaar om 09:00u af aan de Bierstalbrug voor een rit van +/- 52km. In 't doorgaan gemiddeld 33-34, in het terugkeren (het is langs de vaart) makkelijk 40+.

De laatste keer (en derde keer) dat ik meereed had ik 39 gemiddeld. Da's al serieus tandenbijten in een compleet ongestructureerd en chaotisch lint/peloton.

* met uitzondering van schrikkeljaren, dan 366 keer**
** Elk 100'ste jaar is er wel een jaar met 365 keer, behalve als dat 100ste jaar ook een 400ste jaar is


Super, bedankt voor alle info!

In't begin idd ergens opt gemak beginnen misschien want veel ervaring heb ik niet met in groep rijden. Qua tempo komt het wel goed denk ik. Maandag nog gemiddeld 33+ gereden solo op 60km zonder windvoordeel (heen en terug) en na stevig tochtje zondag. Wel vlak uiteraard, gemiddelde HR 140. Als ik tegen volgend jaar wat meer kilometers in de benen heb, ga ik er toch van uit met velo is velo en zo vlot mee te kunnen. Niet dat het per sé hoeft om bij de snelsten te zijn, ik wil mij vooral aansluiten bij zo'n club voor het sociale component. Veiligheid primeert toch en ik weet dat ze in de snelste amateurclubkes nogal zotte toeren kunnen uithalen...
 
Laatst bewerkt:
Das wellicht het beste! Wist zelf niet zeker of dit wel een optie was alvorens inschrijving. ^^




Super, bedankt voor alle info!

In't begin idd ergens opt gemak beginnen misschien want veel ervaring heb ik niet met in groep rijden. Qua tempo komt het wel goed denk ik. Maandag nog gemiddeld 33+ gereden solo op 60km zonder windvoordeel (heen en terug) en na stevig tochtje zondag. Wel vlak uiteraard, gemiddelde HR 140. Als ik tegen volgend jaar wat meer kilometers in de benen heb, ga ik er toch van uit met velo is velo en zo vlot mee te kunnen. Niet dat het per sé hoeft om bij de snelsten te zijn, ik wil mij vooral aansluiten bij zo'n club voor het sociale component. Veiligheid primeert toch en ik weet dat ze in de snelste amateurclubkes nogal zotte toeren kunnen uithalen...
Moatje, als je solo 33+ rijdt over 60km zonder windvoordeel dan kan je zo goed als overal mee hoor :)
 
En natuurlijk de Fearless Warlock!

grote voordelen:
- geen eenheidsworst
- directe lijn met de maker, Tim
- looks
- lasnaden en lak zijn 🤤
- voor en door een echte liefhebber: zie je aan de angles, maar ook aan de 30.9 seattube die zo geschikt is voor veel meer dropperposts (internal uiteraard)

Blijkbaar denkt road.cc er net zo over... Staat in de lijst van de meest aanbevolen fietsen en componenten:

road.cc

Prijs om het frame + vork in huis te halen is +/- €1000 all-in.
 
Moatje, als je solo 33+ rijdt over 60km zonder windvoordeel dan kan je zo goed als overal mee hoor :)

Te hopen, zou wijs zijn! Door mijn gewicht (87) op het vlakke natuurlijk wat voordeel in puur wattage. Dat scheelt wel. Meedoen in de Vlaamse Ardennen zal een heel ander paar mouwen zijn. :tongue:
 
Ik ben aan het twijfelen over deze racefiets:

Mijn lbs heeft hem nog op stock staan in mijn maat. Wat vinden de kenners hiervan? Ik weet dat het vrij prijzig is om afgemonteerd te zijn met een 105 groep, maar ik denk dat dit voor mij, als beginner, voldoende is om eventjes mee door te kunnen gaan.
 
Ik ben aan het twijfelen over deze racefiets:

Mijn lbs heeft hem nog op stock staan in mijn maat. Wat vinden de kenners hiervan? Ik weet dat het vrij prijzig is om afgemonteerd te zijn met een 105 groep, maar ik denk dat dit voor mij, als beginner, voldoende is om eventjes mee door te kunnen gaan.
Hoeveel vraagt de fietsmaker ervoor?
De nieuwe kost 3299€.

Wat valt er daar over te zeggen. Cannondale dus geen rotzooi, supersix wat een bloedstrak en snel frame is, 105 wat naar looks en prijs/ kwaliteit gewoon snor zit, schijfremmen wat je wel wilt anno 2021 als recreant en ook niet onbelangrijk een mooie fiets.

Het is een dure fiets. Maar het is dan ook geen instapper meer natuurlijk. Dat wordt enkel een miskoop als fietsen toch uw ding niet blijkt te zijn.
 
Hij vraagt ook de nieuwprijs. Er is wel wat mogelijk betreft accessoires. Pedalen enz. Hangt er wat van af wat ik er allemaal bij wil en daar dan zou kopen.
Fietsen is wel mijn ding, dat weet ik al. De bedoeling is om wekelijks 1x w-w ermee te doen (Gent-Antwerpen) indien het nog oké weer is. Daarbuiten dan nog de ritjes wanneer het past. Dat icm 1x zwemmen per week en 2x lopen.
 
Terug
Bovenaan