De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iemand die hier al eens in het heuvelland is gaan fietsen? Als ik het goed zie, zijn er twee routes die worden aangeraden: Hellingenroute en Gent-Wevelgem in Flanders Field.

Bevat die hellingenroute ook 'plug streets' of zit dat enkel in de route van Gent Wevelgem?
Hellingrroute zitten geen plugstreets voor zover ik weet. Enkel in die van Gent Wevelgem. Hellingrroute is wel veel mooier. (en pittiger).
 
Ik heb dat met mijn alu hardtail ook hoor :D
Mijn probleem is dat ik niet snel kan fietsen.. Veel te laat begonnen waarschijnlijk. Ondertussen heb ik wel wat conditie opgebouwd maar op een TT merk ik toch wel dat ik zeker niet bij de snelleren hoor. Maar door mijn verleden op de crossmotor heb ik wel redelijk wat techniek en daal ik bijgevolg wel als de beste. Schrik heb ik ook niet snel. "Schrik en geld heb ik nooit gehad" zeg ik altijd. :D
Ik heb geen enkel probleem ermee wanneer iemand die op het plat of op een bergop mij inhaalt en mij verderop ophoudt in een afdaling. Hij was sneller... ik had er maar moeten voor blijven.
Ook met die e-mtb's heb ik weinig problemen. Maar wel wanneer dat afdaling na afdaling het geval is. Afgelopen weekend in Barchon was er zo een groepje marginalen. Niet van de jonsten maar wel gekleed als 16-jarigen met doodskoppen en weet ik wat nog allemaal. Een bezoekje aan de tandarts kon er blijkbaar niet af maar wel een ferme e-mtb. Zadel een pak te laag en absoluut geen techniek op de fiets. Voor elke bergop even stoppen om een paar fietsers door te laten om dan volle snelheid er langs door te vliegen op de helling om dan het hele boeltje weer op te houden op de afdaling die er op volgde. Bij de 4 de afdaling waar dat het geval was heb ik 'm ergens binnenkant boxht ingehaald en met mijn achterwiel zijn voorwiel een tikje gegeven.. Daarna heb ik 'm gelukkig niet meer gezien.
Normaal zou ik zoiets nooit doen. Iedereen heefr betaald, iedereen heeft het recht om het tempo te rijden dat hij wil/kan. Maar dat wil ook zeggen dat ik dat recht ook heb. Ik hoef er niet mee akkoord te gaan dat ik 4 hellingen op rij opgehouden wordt door iemand die eigenlijl nooit voor mij zou geraken. Ik twijfel zelfs of hij überhaupt de bergen zou op geraakt zijn maar soit. Dankzij zijn e-mtb kon hij dat dus wel.
 
Mijn probleem is dat ik niet snel kan fietsen.. Veel te laat begonnen waarschijnlijk. Ondertussen heb ik wel wat conditie opgebouwd maar op een TT merk ik toch wel dat ik zeker niet bij de snelleren hoor. Maar door mijn verleden op de crossmotor heb ik wel redelijk wat techniek en daal ik bijgevolg wel als de beste. Schrik heb ik ook niet snel. "Schrik en geld heb ik nooit gehad" zeg ik altijd. :D
Ik heb geen enkel probleem ermee wanneer iemand die op het plat of op een bergop mij inhaalt en mij verderop ophoudt in een afdaling. Hij was sneller... ik had er maar moeten voor blijven.
Ook met die e-mtb's heb ik weinig problemen. Maar wel wanneer dat afdaling na afdaling het geval is. Afgelopen weekend in Barchon was er zo een groepje marginalen. Niet van de jonsten maar wel gekleed als 16-jarigen met doodskoppen en weet ik wat nog allemaal. Een bezoekje aan de tandarts kon er blijkbaar niet af maar wel een ferme e-mtb. Zadel een pak te laag en absoluut geen techniek op de fiets. Voor elke bergop even stoppen om een paar fietsers door te laten om dan volle snelheid er langs door te vliegen op de helling om dan het hele boeltje weer op te houden op de afdaling die er op volgde. Bij de 4 de afdaling waar dat het geval was heb ik 'm ergens binnenkant boxht ingehaald en met mijn achterwiel zijn voorwiel een tikje gegeven.. Daarna heb ik 'm gelukkig niet meer gezien.
Normaal zou ik zoiets nooit doen. Iedereen heefr betaald, iedereen heeft het recht om het tempo te rijden dat hij wil/kan. Maar dat wil ook zeggen dat ik dat recht ook heb. Ik hoef er niet mee akkoord te gaan dat ik 4 hellingen op rij opgehouden wordt door iemand die eigenlijl nooit voor mij zou geraken. Ik twijfel zelfs of hij überhaupt de bergen zou op geraakt zijn maar soit. Dankzij zijn e-mtb kon hij dat dus wel.
Haha, tijdens de gordelklassieker ook zo iemand in ons groepje. Vijftiger, dikke e-mtb, oortjes in dus niks vd omgeving horen, door het rood rijden, voorrangsregels negeren, hij is knal op een koppel fietsers gereden die wel de regels respecteerden op een kruispunt, en hem dan kwaad maken...

Ook zot hoeveel mensen nog zonder helm rijden. Wat me opvalt is dat het vaak de twintigers en dertigers zijn die verantwoord en respectvol rijden, maar die oudere garde vijftigers en zestigers met hun dik gerief... Vaak een soort van midlifecrisis en precies iets willen bewijzen terwijl we gewoon voor 't plezier rijden...

Daarna nog een zestiger tegengekomen op een dikke Wilier, op een klein heuveltje al zwalpend omhoog rijden om dan boven aan 40 km/u terug af te dalen en te schreeuwen gelijk een gek "PAS OP PAS OP, WEG!!!", om hem beneden dan aan 18 km/u terug te zien verder zwalpen...
 
Ach, ik loop zelf bijna een 50er hoor. Maar wel eentje die na een knieblessure een jaar of 6 geleden tot de vaststelling is gekomen dat het absoluut niet goed zat met de conditie. Toen langzaam aan begonnen met opbouwen. In het begin waren dat tochtjes van 30 km in Geel of Mol. Waar het plat is dus.. Ondertussen rijdt ik heel graag in het Waalse landsgedeelte. Ik zou enkel wat meer op de weg moeten fietsen om wat aan snelheid te winnen. Maar ik doe dat niet graag hé. Ik vind dat zo saai. Soms denk ik er aan van mij ook zo een e-mtb aan te schaffen. Kwestie van de langere tochten in de Ardennen aan te kunnen, maar ik heb schrik om de conditie die ik opgebouwd heb dan weer kwijt te spelen. Denk dat mijn hardtail dan niet meer van stal zal komen.
 
Ach, ik loop zelf bijna een 50er hoor. Maar wel eentje die na een knieblessure een jaar of 6 geleden tot de vaststelling is gekomen dat het absoluut niet goed zat met de conditie. Toen langzaam aan begonnen met opbouwen. In het begin waren dat tochtjes van 30 km in Geel of Mol. Waar het plat is dus.. Ondertussen rijdt ik heel graag in het Waalse landsgedeelte. Ik zou enkel wat meer op de weg moeten fietsen om wat aan snelheid te winnen. Maar ik doe dat niet graag hé. Ik vind dat zo saai. Soms denk ik er aan van mij ook zo een e-mtb aan te schaffen. Kwestie van de langere tochten in de Ardennen aan te kunnen, maar ik heb schrik om de conditie die ik opgebouwd heb dan weer kwijt te spelen. Denk dat mijn hardtail dan niet meer van stal zal komen.
Het is niet dat ge met een elektrische mtb niet meer moet trappen he. 't Is geen brommer :D
 
Onlangs zelf mijn buiten- en binnenblad vervangen. Ketting bleef ervan vallen na het vervangen. Les geleerd: de aanduiding van de tanden op binnen- en buitenblad moet niet in dezelfde richting, maar allebei langs de buitenzijde.
 
Ook zot hoeveel mensen ouwe zakken nog zonder helm rijden. Wat me opvalt is dat het vaak de twintigers en dertigers zijn die verantwoord en respectvol rijden, maar die oudere garde vijftigers en zestigers met hun dik gerief... Vaak een soort van midlifecrisis en precies iets willen bewijzen terwijl we gewoon voor 't plezier rijden...
Met betrekking tot helmen is het inderdaad heel opvallend dat de "jonge" gasten quasi allemaal met helm rijden en diegene zonder helm steevast 50+ zijn of toch eind de 40. Dat zijn allemaal mannen die de tijd zonder helm/worstenhelm/lelijke gedrochten helmen nog hebben meegemaakt. Een helm tegenwoordig hoe niet meer schreeuwlelijk en/of vervelend te zijn. Van een goeie helm voel je eigenlijk niet dat je hem op hebt.
 
Het is niet dat ge met een elektrische mtb niet meer moet trappen he. 't Is geen brommer :D
hahaha.. ook weer waar. Maar het is toch makkelijker hé.
Ik heb trouwens niks tegen e-mtb's hoor. 1 van mijn kameraden rijdt er ook mee. Heel zijn leven gerookt en pas rond zijn 50ste de mtb ontdekt. Hij heeftwel wat ervaring met offroaden door een enduro motor toen hij jonger was. Voor zo mensen vind ik de e-mtb een geweldige uitvinding. Je ziet trouwens ook aan die vent dat hij er fysiek op vooruit gegaan is. Maar het blijft nog altijd makkelijker dan een gewone mtb.
 
Met betrekking tot helmen is het inderdaad heel opvallend dat de "jonge" gasten quasi allemaal met helm rijden en diegene zonder helm steevast 50+ zijn of toch eind de 40. Dat zijn allemaal mannen die de tijd zonder helm/worstenhelm/lelijke gedrochten helmen nog hebben meegemaakt. Een helm tegenwoordig hoe niet meer schreeuwlelijk en/of vervelend te zijn. Van een goeie helm voel je eigenlijk niet dat je hem op hebt.
Maar als je nog een schuif vol bandana's hebt, heb je toch geen helm van doen zeker?
 
Terug
Bovenaan