De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Nja, op zo'n georganiseerde tocht zijn die bevoorradingen wel een luxe. Als je op eigen houtje meer dan 100 km gaat rijden moet je je effectief volladen...
Gewoon uw route aanpassen in functie van een bakkerijtje he :D
En tegenwoordig toch veel supermarkten/dagwinkeltjes waar je snel even kan binnenspringen. Ik pak ook altijd voldoende mee, maar als ik na 100km een bakkerij passeer dan gaat die een goeie dag beleven.
 
Het probleem is gewoon opbergruimte in je achterzakken.
Als het echt van die marathon-tochten zijn, dan bouw ik mijn fiets gewoon om tot “rijdend buffet” met een framezak. Looks en “regeltjes” be damned. Bananen, broodpudding, peperkoek, sandwiches met confituur,… ik neem alles mee.
 
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: ik rij volgende week mijn eerste grote uitdaging: la cannibale (170 km met 4500hm). Ik heb mij laten vertellen dat het perfect mogelijk is om, eigenlijk reeds van in het begin en voortdurend, ook al gellekes binnen te spelen (afgewisseld met gewone voeding).

Is dat aan te raden? Voorheen gebruikt ik dat eigenlijk altijd steeds naar het einde van mijn ritjes voor de laatste 'juice' er nog uit te persen.
Bij de Cannibale is het op zich geen slecht idee van tijdens de eerste beklimming van de Ventoux al links en rechts een gelleke te pakken. De Ventoux is toch al snel een 2-tal uur klimmen voor de gemiddelde sterveling (zeker met de gedachte dat je nadien nog 150km moet incl. nog een keer de Ventoux). Maar zelfs als je op 1h30-1h45 naar boven rijdt is dat nog een vrij lange periode waarop je sowieso toch gaat moeten eten... uit eigen ervaring weet ik dat het grootste deel van mijn zuurstof naar mijn hart/longen/benen gaat op zo'n klim en dus niet naar mijn maag. Vaste voeding tijdens zo'n klim is een redelijk no-go voor mij.

Eens je de eerste keer boven staat zou ik sowieso wel aanraden van even te stoppen, windstopper aan te doen en ondertussen toch het één en ander in u mond te steken. De afdaling naar Sault neemt toch snel een goed half uur in beslag, een moment waarop u maag in principe alle zuurstof krijgt die nodig is, maak daar gebruik van.

Op de lus vanuit Sault zou ik proberen van toch zoveel mogelijk vaste voeding te nemen. De beklimmingen daar zijn niet echt héél lang (maar mispak je niet aan de Perty en de Saint-Jean) dus in principe heb je daar wel de kans om vastere voeding te verteren, ik zou er wel steeds voor zorgen dat je even iets in u mond steekt als je ergens boven komt maar als ik mij niet vergis voorziet Sporta ruim voldoende bevoorradingen onderweg.

Sportdrank is ook handig om gemakkelijk een heel deel koolhydraten binnen te krijgen. Ik hoop alleen dat de sportdrank dan ook te verdragen is. Ik weet niet wat ze nu geven maar een jaar of 5 geleden was het van diej mottigen Etixx. Af en toe hadden ze watermelon die nog vrij neutraal was maar het meeste was orange en da was gewoon niet te zuipen. Slecht da ik daar van geweest ben :puke:
 
Laatst bewerkt:
Als het echt van die marathon-tochten zijn, dan bouw ik mijn fiets gewoon om tot “rijdend buffet” met een framezak. Looks en “regeltjes” be damned. Bananen, broodpudding, peperkoek, sandwiches met confituur,… ik neem alles mee.
Ik heb zelf diabetes, en bij een temperatuur zoals gisteren en 100 km merk ik pas hoeveel mijn lichaam verbrandt. Moet om het halfuur quasi iets eten, sowieso snelle suikers (dextro, banaan) als trage suikers (peperkoek, repen, stroopwafels).
 
Gisteren toertje gedaan van circa 75km solo en had ook veel te weinig water mee door het warmere weer. Laatste stuk was afzien toch.

Klopt er eigenlijk iets van diene relative effort op strava en hebben die cijfers een absolute waarde vs anderen of is dat geheel persoonlijk? Ik had bv gisteren relative effort van 220 en mijn range op weekbasis is tussen de 300-600 ongeveer.

Zelfde eigenlijk met diene fit en freshness:


Is het slecht dat mijn form eigenlijk constant onder nul zit? Das gewoon de rekensom van fitness min fatigue? Maar als je trainingsvolume serieus stijgt, is dat misschien normaal?

Of ben je eigenlijk helemaal niets met die "analyses" van strava? :unsure:
 
Bij sommige gellekes moet je wel goed drinken na het innemen om een goede werking te bekomen en geen klachten te krijgen.
Nu pak ik alleen nog maar de aqua gellekes van high 5. Die zijn minder stroperig en worden door mijn maag beter verwerkt.
En peperkoek en taartjes vd bakker en dergelijke zijn best lekker maar niet echt geschikt als sportvoeding tijdens een inspanning. Deze bevatten veel te veel vetten en dat is niet wat je op die moment nodig hebt. Niet dat ik zo van gellekes en sportrepen houd zenne, ik beschouw het eerder als een effectief noodzakelijk kwaad op langere ritten. En mijn eerste stuk voeding, en tot 2,5-3u vaak het enige stuk, is altijd een banaan.
 
Laatst bewerkt:
En om zeker te zijn voor ik weer iets nieuws koop:

Bij de FM hebben ze mij verteld dat ik een campagnolo body nodig heb voor mijn Direto XR trainer omdat die daar standaard niet op werkt.
Ik neem dus aan deze: https://www.futurumshop.nl/elite-campagnolo-body-voor-elite-trainers.phtml

Zie hier het achterste van de fiets die ik erop wil plaatsen: https://ibb.co/ZzNLwH3

Maar voor de zekerheid: mijn cassette mag dus wel gerust een van deze twee zijn (zie onder)? Dat moet geen campagnolo zijn? Kvind het gewoon raar omdat het uiteindelijk de cassette is die over de body gaat (?) en de derailleur en zo toch nooit in contact komt met die body. Enfin, ge ziet hoeveel ik er van snap... :rofl:



Welke pak ik dan best? Want trainer kan ik ook wel stevige klimmetjes mee doen, een 25 vanachter lijkt mij dan beetje weinig?
 
@ns_man
Fueling is inderdaad key voor dergelijk event. Ik zou zelf voor dergelijke toch op deze manier eten:

- 1u
- 1u45
- 2u45
- 3u30
- 4u
- 4u30
- 5u

Bij warm weer 2 bidons van 500ml per uur en anders ZEKER 1/uur.
Voeding op halfuur als je echt knalt hé, indien recreatief mag het op 45 min blijven. Anders kom je te kort naar het einde toe. Eerste uren inderdaad voor kwaliteit gaan goeie repen of bananen en daarna wat je binnenkrijgt ;-)
(Voedingsplan wel voor dergelijke events hé, zelf eet ik onder de 2u nooit en onder 1u30 geen sportdrank.)
 
Bij de FM hebben ze mij verteld dat ik een campagnolo body nodig heb voor mijn Direto XR trainer omdat die daar standaard niet op werkt.
Welke groepset heb je? Want alles dat lager is dan 11-speed is met Campagnolo uniek. SRAM & Shimano kun je mixen (ook met derde merken zoals Mikroshift bvb), maar bij Campagnolo zit je wel gewoon vast met "all things Campag", en heb je dus een 9-speed campagnolo cassette nodig, op een campagnolo-body. Dat is omdat de uitlijning van die cassettes nét iets anders is.
 
Welke groepset heb je? Want alles dat lager is dan 11-speed is met Campagnolo uniek. SRAM & Shimano kun je mixen (ook met derde merken zoals Mikroshift bvb), maar bij Campagnolo zit je wel gewoon vast met "all things Campag", en heb je dus een 9-speed campagnolo cassette nodig, op een campagnolo-body. Dat is omdat de uitlijning van die cassettes nét iets anders is.

Aha, dus toch. Tis een 9-speed die ik heb (zie foto in vorige post). Dus dan paar centjes meer opleggen voor een campagnolo cassette. Sebiet nog goedkoper af met een andere oude velo met shimano groepset of zo. :tongue:
 
Gisteren toertje gedaan van circa 75km solo en had ook veel te weinig water mee door het warmere weer. Laatste stuk was afzien toch.

Klopt er eigenlijk iets van diene relative effort op strava en hebben die cijfers een absolute waarde vs anderen of is dat geheel persoonlijk? Ik had bv gisteren relative effort van 220 en mijn range op weekbasis is tussen de 300-600 ongeveer.

Zelfde eigenlijk met diene fit en freshness:


Is het slecht dat mijn form eigenlijk constant onder nul zit? Das gewoon de rekensom van fitness min fatigue? Maar als je trainingsvolume serieus stijgt, is dat misschien normaal?

Of ben je eigenlijk helemaal niets met die "analyses" van strava? :unsure:
Als je traint is dat idd eronder, door rusten wordt je beter zeggen ze maar hoe dat precies in elkaar zit geen idee (is Elevate chrome extensie zeker?)
@ns_man
Fueling is inderdaad key voor dergelijk event. Ik zou zelf voor dergelijke toch op deze manier eten:

- 1u
- 1u45
- 2u45
- 3u30
- 4u
- 4u30
- 5u

Bij warm weer 2 bidons van 500ml per uur en anders ZEKER 1/uur.
Voeding op halfuur als je echt knalt hé, indien recreatief mag het op 45 min blijven. Anders kom je te kort naar het einde toe. Eerste uren inderdaad voor kwaliteit gaan goeie repen of bananen en daarna wat je binnenkrijgt ;-)
(Voedingsplan wel voor dergelijke events hé, zelf eet ik onder de 2u nooit en onder 1u30 geen sportdrank.)
1-1.5gr (?) Koolhydraten per minuut opnemen dus je kan ook om de 10 min een hapje doen bv :p
 
Bij de Cannibale is het op zich geen slecht idee van tijdens de eerste beklimming van de Ventoux al links en rechts een gelleke te pakken. De Ventoux is toch al snel een 2-tal uur klimmen voor de gemiddelde sterveling (zeker met de gedachte dat je nadien nog 150km moet incl. nog een keer de Ventoux). Maar zelfs als je op 1h30-1h45 naar boven rijdt is dat nog een vrij lange periode waarop je sowieso toch gaat moeten eten... uit eigen ervaring weet ik dat het grootste deel van mijn zuurstof naar mijn hart/longen/benen gaat op zo'n klim en dus niet naar mijn maag. Vaste voeding tijdens zo'n klim is een redelijk no-go voor mij.

Eens je de eerste keer boven staat zou ik sowieso wel aanraden van even te stoppen, windstopper aan te doen en ondertussen toch het één en ander in u mond te steken. De afdaling naar Sault neemt toch snel een goed half uur in beslag, een moment waarop u maag in principe alle zuurstof krijgt die nodig is, maak daar gebruik van.

Op de lus vanuit Sault zou ik proberen van toch zoveel mogelijk vaste voeding te nemen. De beklimmingen daar zijn niet echt héél lang (maar mispak je niet aan de Perty en de Saint-Jean) dus in principe heb je daar wel de kans om vastere voeding te verteren, ik zou er wel steeds voor zorgen dat je even iets in u mond steekt als je ergens boven komt maar als ik mij niet vergis voorziet Sporta ruim voldoende bevoorradingen onderweg.

Sportdrank is ook handig om gemakkelijk een heel deel koolhydraten binnen te krijgen. Ik hoop alleen dat de sportdrank dan ook te verdragen is. Ik weet niet wat ze nu geven maar een jaar of 5 geleden was het van diej mottigen Etixx. Af en toe hadden ze watermelon die nog vrij neutraal was maar het meeste was orange en da was gewoon niet te zuipen. Slecht da ik daar van geweest ben :puke:
van een ervaringsdeskundigheid gesproken - vergeet alles, lees enkel dit!

:bow:
 
Als je traint is dat idd eronder, door rusten wordt je beter zeggen ze maar hoe dat precies in elkaar zit geen idee (is Elevate chrome extensie zeker?)

Ah nee, gewoon van strava zelf. Maar nu je dat zegt, ga ik dat wel eens bekijken die extensie!

Nu ja, belangrijkste is dat ik mij niet overtrain.
 
Als je traint is dat idd eronder, door rusten wordt je beter zeggen ze maar hoe dat precies in elkaar zit geen idee (is Elevate chrome extensie zeker?)

1-1.5gr (?) Koolhydraten per minuut opnemen dus je kan ook om de 10 min een hapje doen bv :p
In het begin teert het lichaam nog al redelijk wat op "aanwezige" stoffen hé vandaar pas later meer eten. Je haalt ook een groot deel uit sportdrank. Hier persoonlijk als ik mij hier niet aan hou doe ik wel een Vanderpoelleke (Yorkshire). Zeker die lange ritten zoals Cannibale, 3 ballons, marmotte enzo .. die laatste klim is altijd genadeloos :-)
 
Bij sommige gellekes moet je wel goed drinken na het innemen om een goede werking te bekomen en geen klachten te krijgen.
Nu pak ik alleen nog maar de aqua gellekes van high 5. Die zijn minder stroperig en worden door mijn maag beter verwerkt.
En peperkoek en taartjes vd bakker en dergelijke zijn best lekker maar niet echt geschikt als sportvoeding tijdens een inspanning. Deze bevatten veel te veel vetten en dat is niet wat je op die moment nodig hebt. Niet dat ik zo van gellekes en sportrepen houd zenne, ik beschouw het eerder als een effectief noodzakelijk kwaad op langere ritten. En mijn eerste stuk voeding, en tot 2,5-3u vaak het enige stuk, is altijd een banaan.
De sportrepen van etixx bevat meer vet dan een stukje peperkoek. bv de orange bevat 5.1g vet per 100g en peperkoek 1.7g vet per 100g.

Ze leren jonge rennertjes net aan om geen sportrepen en gellekes te eten tijdens trainingen, maar meer te kiezen voor een banaan, peperkoek of andere alternatief.
 
Misschien voor peperkoek gaat die vlieger dan niet op, maar alles wat van de bakker komt heeft toch hoog vetgehalte om als sportvoeding te dienen. Iedereen eet waar hij zich goed bij voelt natuurlijk, maar als ik aan sportvoeding denk heb ik dat het liefste zo efficient mogelijk.
 
Terug
Bovenaan