De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik vind het heel knap zo, die ingewerkte demper.
Prijzen zijn ook niet echt gestegen tov jaargang 2021, dus nog met het oude frame.
Gewicht van die 5k valt me wel wat tegen, 11,5kg.
Mijn vader zijn scalpel 2 kostte quasi hetzelfde en zit meer dan 800 gram lichter.

Ik moet me alleszins inhouden niet te telefoneren naar mijn FM voor een reservatie :D.

Prijzen zijn ook niet echt gestegen tov jaargang 2021, dus nog met het oude frame.
Mijn vader zijn scalpel 2 kostte quasi hetzelfde en zit meer dan 800 gram lichter.

Ik moet me alleszins inhouden niet te telefoneren naar mijn FM voor een reservatie :D.
Zet die scalpel maar eens op de weegschaal 🤣

The scales chico, they never lie.

Eens gestopt bij een dealer maar die stuurde me wandelen 'ik weet nog niets van prijzen of wat we gaan binnenkrijgen, kom volgende week maar eens terug'

Tijdens mijn vakantie in de Ardennen had ik problemen met mijn ketting. Heb hier dan door een plaatselijke fietsenmaker een nieuwe ketting laten leggen (maar was duidelijk geen vakman. Hij heeft toen aan de derailleur liggen bijregelen, en nu zit er duidelijk iets niet meer goed. Mijn ketting kraakt nu heel fel, heb al geprobeerd om hem zelf terug bij te regelen met die stelschroef, maar dat lukte me ook niet meteen.

Iemand tips hoe ik dat zelf kan oplossen zonder meer stukken te maken? Fietsenmakers duurt overal langer dan 2 dagen, en dan is mijn vakantie om..
Ben nog bij een andere fietsenmaker geweest, die denkt dat de casette versleten is.
Ben nu aan het twijfelen om snel nog een andere casette te bestellen.
Heb zelf een 11-28 11 speed op futurumshop is die niet meteen beschikbaar, wel de 14-28 die zou morgen geleverd kunnen worden.
Kan dat kwaad als ik er niet exact dezelfde op leg (voor de lengte van de ketting)? Die paar tandjes verschil zullen het voor mij wel niet maken denk ik, dat is toch alleen maar als ik bergaf rij in de hoogste versnelling. Of onderschat ik dat verschil?

Laatst bewerkt:
@SomeDude Ik heb de gx axs besteld. Standaard komt die zonder dropper maar dat is zelf nu ook wel snel geïnstalleerd. Ik pak mijn huidige lichte wielen over van mijn huidge fiets en dan heb ik een mooi fietsje. 3000 euro meer geven voor wat lichter gewicht terwijl er qua functionaliteit weinig verschil is... Dan kies ik liever zelf waar ik gewicht bespaar, in de wielen dus en niet aan een derailleur die 50gr lichter is. Kleur bevalt me wel!

@SomeDude Ik heb de gx axs besteld. Standaard komt die zonder dropper maar dat is zelf nu ook wel snel geïnstalleerd. Ik pak mijn huidige lichte wielen over van mijn huidge fiets en dan heb ik een mooi fietsje. 3000 euro meer geven voor wat lichter gewicht terwijl er qua functionaliteit weinig verschil is... Dan kies ik liever zelf waar ik gewicht bespaar, in de wielen dus en niet aan een derailleur die 50gr lichter is. Kleur bevalt me wel!
Ja dat dacht ik idd nog te bekijken: andere wielen. En daar een dropper op :p

Maar toen ik zei aan die FM 'heb van iemand gehoord dat hij hem al 2 maand geleden besteld heeft' dan zei die 'kan niet'. Mss gevraagd om op de lijst te staan maar niemand die nog weet welke fietsen en welke maten ze kunnen krijgen.

Waar heb jij besteld (mag in PM)?

Besteld bij Niclaes op de Naamsesteenweg.

Een maand of 2 geleden hebben die hun voorbestelling gedaan. Toen wisten ze nog geen kleuren ofzo maar wel de prijzen en welke fiets met axs gx kwam, welke met xt etc. Dus zij hebben bv 2x gx axs besteld in M en L. Een ander model in en L en XL, etc. Zelf voldoende voorbestellen is de enige manier om tegenwoordig nog aan fietsen te geraken, of ze die allemaal gaan krijgen weten ze ook niet. Maar de kans is alleszins vele malen groter dan een winkel die tot op vandaag niks besteld heeft.

Waar ga jij? Het kan ook zijn dat een grotere winkel al wat sneller op de hoogte gehouden wordt als een kleine. Vorige winter hadden zij ook behoorlijk wat mtb's van scott staan. Terwijl ik van een andere winkel hoorde die niks gekregen had.

Besteld bij Niclaes op de Naamsesteenweg.

Een maand of 2 geleden hebben die hun voorbestelling gedaan. Toen wisten ze nog geen kleuren ofzo maar wel de prijzen en welke fiets met axs gx kwam, welke met xt etc. Dus zij hebben bv 2x gx axs besteld in M en L. Een ander model in en L en XL, etc. Zelf voldoende voorbestellen is de enige manier om tegenwoordig nog aan fietsen te geraken, of ze die allemaal gaan krijgen weten ze ook niet. Maar de kans is alleszins vele malen groter dan een winkel die tot op vandaag niks besteld heeft.

Waar ga jij? Het kan ook zijn dat een grotere winkel al wat sneller op de hoogte gehouden wordt als een kleine. Vorige winter hadden zij ook behoorlijk wat mtb's van scott staan. Terwijl ik van een andere winkel hoorde die niks gekregen had.
Heb je daar goeie ervaring?

Ben bij Fietsfabriek geweest en die zei van hun eigen dat ze toch 'keydealer' zijn (ofzo iets).
Ze hebben daar ook voorbestellingen maar hij zei dat ze daar nooit zeker van zijn en dat de prijzen nog niet vast laten en dus wel eens kunnen variëren.

Vrees dat ze in mijn maat zelden voorbestellingen doen :unsure:
Maar als ik hem in Maart/April pas heb is dat zeker geen ramp

Zolder Circuit terug open! werd tijd ze 3€ inkom, mijn abbonement is verlengd tot 2022 wat ik in 2020 gekocht had dus mooie compensatie

Mijn Scalpel 2 weegt ongeveer hetzelfde (~11.5 kg tegenover het geadverteerde 10.70 kg).

Cannondale liegt over hun gewichten. Hun Hi-Mod frame+Shock weegt zogezegd 1910 gram.
Bike build van Manuel Fumic van Cannondale Factory Racing staat op Youtube... 2067 gram, lol.
Ik geloof ook geen reet van hun 1830 gram (of was het 1870?)

'k vind de nieuwe Scott niet heel mooi op't eerste gezicht, al kan dat snel veranderen als ik hem vaker zie.
Erg opvallend vind ik alles rond 120mm vering design! Hij zal wel minstens even efficiënt fietsen als de vorige versie en dat met 20 mm meer veerweg. Heel knap. Verticale shock en toch twee bidonhouders.

Klinkt wel als een ideale fiets.

Dat je makkelijk aan die shock kan werken zou ik ook graag nog eens in de praktijk zien gebeuren :D

Heb je daar goeie ervaring?

Ben bij Fietsfabriek geweest en die zei van hun eigen dat ze toch 'keydealer' zijn (ofzo iets).
Ze hebben daar ook voorbestellingen maar hij zei dat ze daar nooit zeker van zijn en dat de prijzen nog niet vast laten en dus wel eens kunnen variëren.

Vrees dat ze in mijn maat zelden voorbestellingen doen :unsure:
Maar als ik hem in Maart/April pas heb is dat zeker geen ramp
Ja, wordt daar goed geholpen en is vlakbij voor mij. De nieuwe eigenaar ken ik vrij goed.
De fietsfabriek volg ik op Instagram maar ik ben er nog nooit geweest. Van de foto's die ik zie passeren lijken die me wel een vrij groot aanbod te hebben.

Scott heeft er nu toch overal prijzen bij gezet. Dan lijkt het me toch niet dat ze van zin zijn om die nog te veranderen binnen dit en enkele maanden. Al begrijp ik wel dat ze op dat vlak met 2 woorden spreken.

Zoals bij veel merken zijn Scott hun eigen wielen van lood. Het zou me niet verbazen moesten die ergens rond 1900gr zitten. En dan maxxis banden, ook ni gekend om hun lichte gewicht. Met mijn pirelli banden en eigen wielen zal ik er wel een 700 a 800gr kunnen afnijpen. Roterend gewicht geeft dat dag en nacht verschil.

Mijn trek weegt 10,5kg met alles op. Daar zal ik wel boven blijven ja.

Ja, wordt daar goed geholpen en is vlakbij voor mij. De nieuwe eigenaar ken ik vrij goed.
De fietsfabriek volg ik op Instagram maar ik ben er nog nooit geweest. Van de foto's die ik zie passeren lijken die me wel een vrij groot aanbod te hebben.

Scott heeft er nu toch overal prijzen bij gezet. Dan lijkt het me toch niet dat ze van zin zijn om die nog te veranderen binnen dit en enkele maanden. Al begrijp ik wel dat ze op dat vlak met 2 woorden spreken.
A die hebben nieuwe eigenaar wist ik niet. Lang geleden eens geweest voor gewone fiets maar vond dat nu niet meteen goeie service toen :p
Zoals bij veel merken zijn Scott hun eigen wielen van lood. Het zou me niet verbazen moesten die ergens rond 1900gr zitten. En dan maxxis banden, ook ni gekend om hun lichte gewicht. Met mijn pirelli banden en eigen wielen zal ik er wel een 700 a 800gr kunnen afnijpen. Roterend gewicht geeft dat dag en nacht verschil.

Mijn trek weegt 10,5kg met alles op. Daar zal ik wel boven blijven ja.
Maar je hebt geen dropper zeker?
Welke wielen heb je? Kan zien om er andere bij in lease te steken, maar buiten gewicht en TL waarop letten? op de hub zeker en aantal tandjes (ratchet 36 minstens?)

A die hebben nieuwe eigenaar wist ik niet. Lang geleden eens geweest voor gewone fiets maar vond dat nu niet meteen goeie service toen :p

Maar je hebt geen dropper zeker?
Welke wielen heb je? Kan zien om er andere bij in lease te steken, maar buiten gewicht en TL waarop letten? op de hub zeker en aantal tandjes (ratchet 36 minstens?)
Sinds januari 2020 is het iemand anders. Maar hij heeft de naam voorlopig zo gelaten met dat nogal wat mensen eerst dachten dat de winkel ging stoppen.

Nee ik heb geen dropper. Heb nu wielen met dt 240 naven en ryde velgen, net 1400gr. Die doen ondertussen al 5 jaar dienst en de velgen hebben goed afgezien. Dus ik ze ga komende winter waarschijnlijk herspaken met een carbon velg. Qua gewicht zal dat weinig schelen maar dat kan toch wat beter de klappen aan. En dan ook wat bredere velgen zoals tegenwoordig mode is.

Destijds gekocht via actionsports.de. Zeker bij hun vaste wielsets vind je echt licht spul aan lage prijzen.

Terug
Bovenaan