De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zoals Somedude al aanhaalde: ketting vervangen biedt zekerheid inzake compatibiliteit, als die ketting al wat kilometers achter de kiezen heeft, kan dat wel eens problemen beginnen opleveren met een nieuwe cassette. Ge kunt het natuurlijk gewoon eens proberen, maar ik zou sowieso gelijk een ketting erbij kopen. Verloren geld is het niet en als het mis loopt, moet ge er niet achter lopen zoeken.
Kan een nieuwe ketting op een gebruikte cassette veel kwaad? Of vervang je best meteen beiden tegelijk?

Uw ketting gaat sneller slijten. Iedere keer je cassette vervangen als je je ketting vervangt is ook nogal een kostelijke affaire. Als je je kettingen tijdig vervangt (dus bij 75% slijtage er zeker af), kun je gemakkelijk 6 kettingen erdoor jassen alvorens je een nieuwe cassette moet steken. En dat kan nog meer zijn als je niet in vuiligheid rijdt, en aan lage intensiteit. 10-speed gaat ook veel langer mee dan 11-speed heb ik al gemerkt, omdat die kettingen nét iets robuuster zijn.

Hangt er van af hoe gebruikt die cassette is. In theorie kan een cassette een paar kettingen overleven als je de kettingen regelmatig roteert, er zijn hier genoeg mensen die het zo doen. Proberen en kijken of 't lukt.

Daar zijn oplossingen voor (als uw kader groot genoeg is).
Benieuwd of ze bold-bikes systeem erin verwerkt hebben.

Kan ik mss eindelijk voor lease gaan :unsure:
Ik heb de nieuwe spark een maand of 2 geleden besteld via mijn FM. De nieuwe spark krijgt inderdaad de ingewerkte shock, release was voor juni gepland. Effectieve levering zal voor het najaar zijn. Een tijdje geleden was Kate Courtney met haar nieuwe Spark bij een bike-fitter en die was net iets te ijverig om dat te posten op instagram :tongue:. Hoe hij er gaat uitzien is al wel een tijdje geen geheim meer voor al wie het echt wou weten.
Mijn Trek is ondertussen 4 jaar oud dus dat is een mooie leeftijd om te verkopen. Ik heb met de oude Spark weleens gereden en die was toch wel wat stijver als mijn Trek. En bij Trek gaan de prijzen de laatste jaren echt wel astronomisch de lucht in ...

Welke ketting past eigenlijk bij een Shimano cassette want ik zie 30 verschillende kettingen als ik er 1 wil bestellen online

Ik heb de nieuwe spark een maand of 2 geleden besteld via mijn FM. De nieuwe spark krijgt inderdaad de ingewerkte shock, release was voor juni gepland. Effectieve levering zal voor het najaar zijn. Een tijdje geleden was Kate Courtney met haar nieuwe Spark bij een bike-fitter en die was net iets te ijverig om dat te posten op instagram :tongue:. Hoe hij er gaat uitzien is al wel een tijdje geen geheim meer voor al wie het echt wou weten.
Mijn Trek is ondertussen 4 jaar oud dus dat is een mooie leeftijd om te verkopen. Ik heb met de oude Spark weleens gereden en die was toch wel wat stijver als mijn Trek. En bij Trek gaan de prijzen de laatste jaren echt wel astronomisch de lucht in ...
Dacht dat jij voor nieuwe hardtail ook ging, of die geannuleerd?

Kan je op de nieuwe dan 2 drinkbussen kwijt op normale manier?
Morgen eens naar FM gaan dan

Correct, maar die hardtail ga ik laten voor wat het is. Dat was voor mij meer als extra fiets voor als de omstandigheden slecht zijn, maar heb afgelopen winter opnieuw mijn plezier gevonden op Zwift. Er zullen wel genoeg liefhebbers zijn waar mijn fm hem aan kwijt kan 😀.

Geen idee van de 2 bidons. Bij een toertje na het werk rij ik met 1 en als ik tt's doe is dat met camelbak aangezien ik dan bijna altijd de langste afstand doe. Dus voor mij sowieso geen dealbreaker. Aangezien er extra ruimte is gekomen zal het wel zeker, of toch in marge en xl. Misschien niet in small of medium. We zullen het straks wel weten zeker.

Welke ketting past eigenlijk bij een Shimano cassette
Eender welke, en als het 11-speed is zelfs een Campagnolo ketting (Campagnolo staat erom bekend van nét een andere maatvoering te gebruiken, waardoor ze niet compatibel zijn met andere merken). Dus Shimano, SRAM, KMC, Wippermann,... Ik ben persoonlijk een fan van de KMC X-reeks, vanwege de no-nonsense bouw en doordat ze nét iets minder roestgevoelig zijn dan Shimano. Shimano-op-Shimano geeft het voordeel dat ketting-profiel en tandprofiel echt op elkaar afgestemd staan, waardoor je zeer nauwkeurige en strakke schakeling hebt, bij SRAM/KMC op Shimano is dat een (verwaarloosbaar) beetje bruter.

Basically: "een ketting is een ketting, het verschil in prijs zit'm in gewicht en in anti-wrijving technologie". Een KMC-ketting van 20€ werkt even goed als eentje van 80€, gaat waarschijnlijk zelfs nog iets langer mee ook, maar weegt gewoon meer, en zal iets meer energie vreten wanneer de schakels over elkaar wrijven wanneer ze rond de tandwielen krullen.

Tijdens mijn vakantie in de Ardennen had ik problemen met mijn ketting. Heb hier dan door een plaatselijke fietsenmaker een nieuwe ketting laten leggen (maar was duidelijk geen vakman. Hij heeft toen aan de derailleur liggen bijregelen, en nu zit er duidelijk iets niet meer goed. Mijn ketting kraakt nu heel fel, heb al geprobeerd om hem zelf terug bij te regelen met die stelschroef, maar dat lukte me ook niet meteen.

Iemand tips hoe ik dat zelf kan oplossen zonder meer stukken te maken? Fietsenmakers duurt overal langer dan 2 dagen, en dan is mijn vakantie om..

Schakel naar het midden van de cassette (dus tandwieltje 5 (10-speed) of 6 (11-speed)), en kijk dan of je ketting perfect recht loopt onder dat tandwiel. Regel de kabelspanning bij met de barrel-adjuster (dat kartelwiel waar je derailleurkabel aan de derailleur zelf vast zit) tot de ketting er mooi onder staat.

tdKAtcV.jpeg

VelvetyActualDog-small.gif

Jep. Maandagochtend mailtje gekregen van Canyon dat ze "goed nieuws" hadden, dat de verwachte leverdatum opgeschoven was van 12 juli naar 14 juni, en of ik even mijn CC-gegevens wilde invullen. Dat dan maar gedaan, en gemerkt dat de betaling ineens mee gebeurde. Dinsdag een status-update dat het order al "in picking" was, en om 16h al was verzonden, met een UPS-tracker die donderdag zegt. En daarstraks tijdens de lunch ging ineens de deurbel, en hoorde ik de schuifdeur van een camionette opengaan.

Rinkelend bestek? Integendeel. Nadat UPS weer vertrokken was, en ik de doos in de gang had gezet, maakte ik aanstalten om terug aan tafel te gaan en voort te eten (mijne koffie werd koud #prioriteiten). MrsFingers was having none of that, die doos moest en zou per direct geopend worden. Als het aan mij had gelegen had ik er me vanavond eens rustig aan gezet.

Terug
Bovenaan