De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zeg nooit nooit, maar ik ruik toch stierenkak.

Het is trouwens wel vaker zo dat er verschil zit tussen banden onderling, zelfs hetzelfde model. Als je velg-bandcombo dan net niet ideaal is zou het wel kunnen dan het lastig wordt.

Maar euhm... vet? Kwestie van het ultieme uitglijproduct te gebruiken voor iets waar je grip nodig hebt
Volgens mij ook weer een broodje aap verhaal van de FM. Ik denk niet dat schwalbe zich echt gaan bezighouden met 1ste keus en 2de keus banden te gaan sorteren en apart te gaan uitleveren. Dat brengt teveel werk met zich mee.
Uiteindelijk komt het er bij elk gefabriceerd product neer op de toleranties. Als je een band hebt die net binnen de minimum tolerantie zit en een velg die net binnen de max tolerantie zit ja dan gaat het moeilijk.

Desondanks wil ik niet weten wat je betaald hebt om 2 man een uur aan jouw band te laten sleuren.

Zeg nooit nooit, maar ik ruik toch stierenkak.

Het is trouwens wel vaker zo dat er verschil zit tussen banden onderling, zelfs hetzelfde model. Als je velg-bandcombo dan net niet ideaal is zou het wel kunnen dan het lastig wordt.

Maar euhm... vet? Kwestie van het ultieme uitglijproduct te gebruiken voor iets waar je grip nodig hebt
Mss vet op de velg zodat de band er over glijdt als je die oppompt. Geen idee of het helpt :D

Fiets vorige week binnen gestoken voor een schakelprobleem, kreeg het zelf niet meer afgeregeld dat alle 11 de kransjes gebruikt konden worden, was beperkt tot 8.
FM heeft van de gelegendheid gebruik gemaakt om alles eens open te leggen... en het verdict was niet mals. De volledig aandrijving liep blijkbaar op zijn laatste adem. Roulementen, Body, cassette, ketting, voorblad, BB bearings... Allemaal de vuilbak in. Binnengestoken voor de versnellingen af te regelen en buitengekomen met een factuur van 650€ :laugh:
Ik dacht dat mijn fiets nog goed bolde, buiten het versnellingsprobleem, maar het verschil is wel extreem groot nu met al die nieuwe onderdelen, zalig gevoel :coolbrows:
Heb nu wel gemerkt dat mijn FM de steekassen van beide wielen heel erg gul heeft ingesmeerd met een witte pasta. Heb het pas gezien toen ik thuis was, dus niet kunnen vragen wat het is. Iemand een idee? en moet ik dit regelmatig terug aanbrengen?

Ik denk ook dat die mannen vooral hun eigen handel willen beschermen... Sommige combi's zijn gewoon klote, en een paar mm tolerantie kan al heel wat moeilijkheden veroorzaken...

Bij autobanden is het alleszins wel zo dat "je alleen perfecte banden hebt wanneer je auto nieuw is", toleranties zijn lager dan banden ter vervanging.
Vorig jaar van werknemer in mooie functie bij continental gehoord.

Het kan natuurlijk en klinkt ergens ook logisch.. maar anderzijds ook helemaal niet. Dunno of er iets van aan zou zijn.

Heb nu wel gemerkt dat mijn FM de steekassen van beide wielen heel erg gul heeft ingesmeerd met een witte pasta. Heb het pas gezien toen ik thuis was, dus niet kunnen vragen wat het is. Iemand een idee? en moet ik dit regelmatig terug aanbrengen?
Montagepasta (anti seize) om te vermijden dat de schroefdraad vast geraakt... Kan zeker geen kwaad om daar nu en dan een beetje van aan te brengen.

Dat doe je normaal met zeep/dreft, maar toch geen vet hoor... Ik heb het onlangs ook moeten doen om een "knik" uit mijn band te werken
Er is wel specifiek bandenvet daarvoor, maar ik gebruik ook standaard zeep en bewaar het vet voor de banden die écht niet goed willen liggen. Meer werk om aan te brengen, veel te veel kuiswerk achteraf en geen garantie dat het beter werkt dan zeepwater. :unsure:

Edit: ook nog nooit gebruikt om een band op te leggen, enkel om 'm achteraf goed op de velg te krijgen. In theorie zou uw band makkelijker over de velg moeten glijden met vet natuurlijk, maar minder grip hebben op uw band is erger. Misschien heel lokaal op het punt waar de band weigert over de velg te gaan..

Laatst bewerkt:
Bij autobanden is het alleszins wel zo dat "je alleen perfecte banden hebt wanneer je auto nieuw is", toleranties zijn lager dan banden ter vervanging.
Vorig jaar van werknemer in mooie functie bij continental gehoord.

Het kan natuurlijk en klinkt ergens ook logisch.. maar anderzijds ook helemaal niet. Dunno of er iets van aan zou zijn.
For real?

Ik zou net het omgekeerde verachten: OEM is toch vaak van lagere kwaliteit (om de totaalprijs te drukken) dan de onderdelen afzonderlijk.
Bij Maxxis kan je het zien aan de kleur van het logo, maar geen idee of er een kwaliteitsverschil is.

Lijkt me ook broodje aap van die FM. Het hangt echt af van de velg+band combinatie. Een Challenge Grifo kreeg ik op een Shimano RX wiel door er nog maar gewoon eens vies naar te kijken, diezelfde band vroeg drie handen, een bead-jack en de offering van de eerstgeboren (RIP Kyanjio) om die geïnstalleerd te krijgen op een Vision velg. Idem voor Schwalbe + DT-Swiss (gemakkelijk) versus dezelfde Schwalbe + Stealthwheels.

@iceman: onderdelen meegekregen of op z'n minst mogen inspecteren? Niet dat ik je fietsenmaker niet vertrouw, maar ik heb weet van een fietsenmaker die nog goede onderdelen vervangen heeft door gloednieuwe, waarna de oude onderdelen "op het schap" verdwenen om hergebruikt te worden ergens. 2x winst voor de FM natuurlijk.

50 euro moeten betalen. Vond ik toch vrij stevig voor wat melk. ;)
Zal natuurlijk ook niet blij geweest zijn dat de banden niet van bij hem kwamen.
Ach ja, ik was de wanhoop nabij, kan er niet goed tegen als iets simpel me niet lukt.

@iceman: onderdelen meegekregen of op z'n minst mogen inspecteren? Niet dat ik je fietsenmaker niet vertrouw, maar ik heb weet van een fietsenmaker die nog goede onderdelen vervangen heeft door gloednieuwe, waarna de oude onderdelen "op het schap" verdwenen om hergebruikt te worden ergens. 2x winst voor de FM natuurlijk.
Ik ken ook zo'n verhalen van een bepaalde FM hier in de buurt, 't zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt. Aan de andere kant is het ook soms verbazingwekkend hoeveel onopgemerkt blijft. Ik heb effectief al gevallen gehad die quasi exact overeenkomen met wat hierboven staat. 'Schakelt niet goed' kan echt wel gelijk staan aan 'hele transmissie opgesleten, lagers van het wiel uitgesleten en trapas vermoedelijk vorig jaar reeds schielijk overleden'. Doorgaans wel iets oudere fietsen dan.

Ja, er is op instagram de hashag "#yourbikehatesyou" of "#justridingalong", als je dan ziet wat fietsenmakers soms binnenkrijgen...

Laatst bewerkt:
For real?

Ik zou net het omgekeerde verachten: OEM is toch vaak van lagere kwaliteit (om de totaalprijs te drukken) dan de onderdelen afzonderlijk.
Bij Maxxis kan je het zien aan de kleur van het logo, maar geen idee of er een kwaliteitsverschil is.
Ik steek er mijn hand niet voor in't vuur, maar dat is wat hij zei

Ik ken ook zo'n verhalen van een bepaalde FM hier in de buurt, 't zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt. Aan de andere kant is het ook soms verbazingwekkend hoeveel onopgemerkt blijft. Ik heb effectief al gevallen gehad die quasi exact overeenkomen met wat hierboven staat. 'Schakelt niet goed' kan echt wel gelijk staan aan 'hele transmissie opgesleten, lagers van het wiel uitgesleten en trapas vermoedelijk vorig jaar reeds schielijk overleden'. Doorgaans wel iets oudere fietsen dan.
Langs de andere kant bouwen die mannen wat zekerheid in natuurlijk ook. Ooit getuige geweest van een discussie tussen een vader (met de fiets van de zoon) en de FM. Vader brengt zo een half afgebroken BTWIN fietsje (zo eentje van 100euro ofzo) binnen bij de fm met de vraag om de banden op te pompen. FM ziet de bui al hangen en geeft de man een pomp met het uitvlucht dat als hij zelf pompt het gratis is en dat hij anders geld moet vragen. Vader begint te pompen maar band blijft plat (geen wonder natuurlijk met banden die op de draad versleten zijn).
Vraagt om de band te maken maar FM vertelt dat ook de remmen niet werken (typische V-Brake die open staat) en dat hij dat ook moet vervangen. Vader wil alleen de band laten maken dus hele discussie over veiligheid,...
Je zal maar FM zijn en die fiets maken en dat die kleine een half uur later onder een auto rijdt omdat de remmen niet werkten.

Beetje een extreem geval maar kan goed begrijpen dat ze soms liever wat teveel vervangen dan te weinig.
Als hij bv enkel ketting en cassette vervangt en 2 ritten later sta je weer bij hem omdat de trapas kraakt en speling heeft ben je ook niet tevreden en krijgt hij ook een slechte naam.

Je zal maar FM zijn en die fiets maken en dat die kleine een half uur later onder een auto rijdt omdat de remmen niet werkten.
Zeer eenvoudig op te lossen. Documentje printen waarbij jij de eigenaar gewezen hebt op de veiligheid (of het absolute gebrek aan), en de eigenaar de volledige verantwoordelijkheid draagt om die euvels niet te willen oplossen. Opstellen in tweevoud, tekenen door beide partijen en klaar.

Zeer eenvoudig op te lossen. Documentje printen waarbij jij de eigenaar gewezen hebt op de veiligheid (of het absolute gebrek aan), en de eigenaar de volledige verantwoordelijkheid draagt om die euvels niet te willen oplossen. Opstellen in tweevoud, tekenen door beide partijen en klaar.
Denk niet dat de FM's die nu al verdrinken in het werk daarvoor tijd gaan maken. Voor hun is het makkelijker de fiets (die trouwens niet van bij hun komt) gewoon te weigeren.

Ja, onderdelen hingen aan een zakje aan het stuur, bij afhalen van de fiets... Heeft ook 2 keer gebeld tijdens de werken om af te checken of hij wel mocht doorgaan met de vervangingen en wat de prijs ging zijn... Dus op dat vlak zeker niks aan te merken! FM is wel een vakman met een jarenlange goede reputatie hier in de streek (Jowan Kluisbergen) Wel prijzig in zijn onderdelen maar dat neem ik er bij...
Ik denk inderdaad dat ik alles gewoon tot op het draadje af heb opgereden maar gewoon nooit geen last mee gekend tot het schakelprobleem ontstond waarvoor ik hem heb binnen gestoken. Nu alles in één keer vervangen dus ik kan terug verder...

Denk niet dat de FM's die nu al verdrinken in het werk daarvoor tijd gaan maken. Voor hun is het makkelijker de fiets (die trouwens niet van bij hun komt) gewoon te weigeren.
De mijne zet het zelfs letterlijk op zijn site, dat je niet met een "supermarkt" fiets moet afkomen voor onderhoud. En ik begrijp dat wel...

FM is wel een vakman met een jarenlange goede reputatie hier in de streek (Jowan Kluisbergen)
Absoluut geen kwaad woord over Jowan inderdaad!

Als je vanaf nu tijdig je ketting vervangt (koop zo'n ketting-tool van 5€ in den decathlon), ga je veel meer kilometers uit je aandrijftrein krijgen dan nu. De ketting is het ultieme slijtage-onderdeel, gevolgd door de cassette en dan de chainrings. Een ketting kost 20/25€, een volledige aandrijftrein... ja, dàt weet je nu zelf :D

Voor hun is het makkelijker de fiets (die trouwens niet van bij hun komt) gewoon te weigeren.

Klopt, maar dan heb je het verhaal van "maar ik ben hier binnen geweest en hij heeft de fiets gezien, hij had er iets van moeten zeggen". Als er iets op papier (of CCTV) staat kun je jezelf niets verwijten. Jezelf altijd indekken in zo'n situaties, zeker met Karens of hun mannelijke equivalent.

Terug
Bovenaan