De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb die Conti terra hardpack gekozen in een rolweerstand/euro zoektocht. Zo breed mogelijk wel, in mijn geval vreesde ik voor 50mm in de achtervork, dus ben begonnen met 1.

In het beste geval paste die, en dan kocht ik een tweede, in het slechtste geval ging die naar de voorkant, waar ik sowieso ruimte over heb. En dus werden het er twee.

Volgens https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/continental-terra-hardpack hebben zijn er weinig banden met minder weerstand (bv de Schwalbe RS en Tufo Thundero), maar dat zijn zelden 50mm’s en kosten vaak bijna het dubbel. Time will tell, en de diepte van de thread doet mij vermoeden dat er niet veel overblijft na 1000-2000km asfalt. Maar:
- €29
- licht lopend
- lekker breed (op mijn 24mm ID velgen echter eerder 49mm, terwijl mijn 45mm Cinturato’s ook al 47-48mm waren
- goeie noppen op de schouder

Mocht ik veel op de gravelbike rijden of commuten zou ik wel zo’n setje Rene Herse willen proberen. Maar da’s nogal een mismatch op mijn zelfgespaakte wielset van €135 (*) en +2kg.

(*)
- DT SWiss G540 velgen
- DT Swiss Competition Race spaken (32 stuks per wiel - makes it heavy)
- Sapim Polyax Nipples
- ZTTO hubs - 6pawl - 6 bolt, gemaakt voor 100x15mm customized

Is de Thunder Burt niet dé gravelband van het moment? Althans volgens Amerikaanse YT kanalen...Maar daar hebben ze routes die +70% offroad gaan over ideale gravelbanen die voor km's rechtdoor gaan. Hier bij ons is het eerder omgekeerd en heb je altijd van die single tracks waar het toch wat meer draaien en keren is...

Is de Thunder Burt niet dé gravelband van het moment? Althans volgens Amerikaanse YT kanalen...Maar daar hebben ze routes die +70% offroad gaan over ideale gravelbanen die voor km's rechtdoor gaan. Hier bij ons is het eerder omgekeerd en heb je altijd van die single tracks waar het toch wat meer draaien en keren is...
We hebben het er hier al eens over gehad, @Selten rijdt er mee.

Ik had online foto's gevonden van iemand met dezelfde fiets als mij en Thunder Burts, maar aan de achterbrug is het fenomenaal nipt dus ik ga het laten voor wat het is. Mijn Pirelli's vallen ook al 48mm, dus echt smal kan je dat niet noemen. De volgende generatie gravelbikes zullen allemaal wel een 2.10 kunnen slikken zeker.

Dit is met zijn €4.8k voor superlichte (8.2kg) gravelracer met Rx di2, powermeter en carbon hoops toch wel de steal van het moment.

En hij is ook zooo fucking lekker

IMG_6977.png

Voor het eerst sinds ik echt ben begonnen fietsen ben ik echt trots op mijzelf! Niet voor een stevige rit, maar omdat ik er gisteren 2 nieuwe banden op heb gelegd op 30min zonder te vloeken, met zaken te gooien of iets af te breken! 🤩🤣

Voor het eerst sinds ik echt ben begonnen fietsen ben ik echt trots op mijzelf! Niet voor een stevige rit, maar omdat ik er gisteren 2 nieuwe banden op heb gelegd op 30min zonder te vloeken, met zaken te gooien of iets af te breken! 🤩🤣
Dan liggen ze er volgens mij niet goed op!

Na 12 dagen vakantie (met quasi elke dag 30°+) dacht ik aangepast te zijn aan de warmte maar niet dus.
Parcours van dwars door Hageland wat aan het volgen op gemak tot er paar amateurs voorbij kwamen en daarbij aangepikt.
Net voor Grasbos kwam er nog grotere groep bij ons met motor en Jantje Bakelandts.
Grasbos tegen de limiet omhoog en jantje niet meer gezien erna. Maar na de citadel was beste er bij mij af en koelde ik precies niet meer af. Volgende gravelstrook de amateurs maar laten rijden en op dooie gemak terug naar huis

Mss toch eens naar de kapper gaan :unsure:

Gisteren tijdens het mtb'en in de Vlaamse Ardennen herhaaldelijk het pad gekruist van De Retro Ronde. Ettelijke coureurs in correcte outfit, op oude pareltjes van racers. Maar dus ook heel veel van hen zonder helm, met een (wollen) klakske... Lekker hellingen naar beneden knallen op een racer van 30 jaar oud die 2 keer per jaar buiten komt, en dan maar hopen dat het goed komt zeker?

Iemand tips voor een betrouwbare dropper voor MTB? Ik had een 'FOX Transfer SL Performance Elite', standaard gemonteerd op mijn Canyon, maar deze heeft dit weekend de geest gegeven. Het locking mechanisme is defect waardoor die op random momenten naar beneden schuift. Bijzonder leuk op MTB weekend in en rond Houffalize.

Deze dropper heb ik nooit als erg betrouwbaar ervaren. Er zat iets te veel zijdelingse speling op naar mijn goesting en het terug naar boven schuiven gebeurde zelden vlot. 3.5j oud, een beetje te snel.

Iemand tips voor een betrouwbare dropper voor MTB? Ik had een 'FOX Transfer SL Performance Elite', standaard gemonteerd op mijn Canyon, maar deze heeft dit weekend de geest gegeven. Het locking mechanisme is defect waardoor die op random momenten naar beneden schuift. Bijzonder leuk op MTB weekend in en rond Houffalize.

Deze dropper heb ik nooit als erg betrouwbaar ervaren. Er zat iets te veel zijdelingse speling op naar mijn goesting en het terug naar boven schuiven gebeurde zelden vlot. 3.5j oud, een beetje te snel.
Ik heb nog een bijna nieuwe Reverb liggen, met de 1x remote (31,6 diameter, 175mm drop) die weg mag (axs gekocht).

Moet 30,9 mm zijn, anders graag.
Van de prijs kan ik afdoen, maar van de diameter gaat dat niet lukken :).

Ik heb ook nog een transfer gehad, en die bleef na verloop tijd vaak steken bij het omhoog komen. Dan moest ik even met de hand het zadel het laatste stukje omhoog trekken...

Hier staat er trouwens een reverb met 140mm drop, voor een zeer lage prijs: https://www.2dehands.be/v/fietsen-e...3241081-tige-de-selle-telescopique-hydrolique. Bij installatie zal die wss wel even gebleed moeten worden.

Van de prijs kan ik afdoen, maar van de diameter gaat dat niet lukken :).

Ik heb ook nog een transfer gehad, en die bleef na verloop tijd vaak steken bij het omhoog komen. Dan moest ik even met de hand het zadel het laatste stukje omhoog trekken...

Hier staat er trouwens een reverb met 140mm drop, voor een zeer lage prijs: https://www.2dehands.be/v/fietsen-e...3241081-tige-de-selle-telescopique-hydrolique. Bij installatie zal die wss wel even gebleed moeten worden.
Entretien à faire, dan weet ik meestal al hoe laat het is

Wat heropfrissing kan nooit geen kwaad! :unsure:

Vraag, probleem, dilemma en hulp gevraagd.

Dus 3 jaar geleden dus nieuwe fiets gekocht, maar volgens mij is deze 'op' aan het raken, ketting kraakt, 1 versnelling gaat heel soms wat minder en de olie die er oorspronkelijk op zat is ook wat zwart aan het worden.
Waar ik vroeger makkelijk 35 km/uur gemiddeld haalde moet ik nu al wat moeite doen om 34 gemiddeld te halen, tegenwoordig is dit aan een hartslag van +/- 140 en het bijkomende probleem is dat ik niet graag zweet.
En dit alles terwijl ik dit jaar meer dan ooit getraind heb op de fiets, tot nu toe een 1085 km, normaal doe ik dit op +/- 1 jaar tijd.

Dus fiets op en ik aan het kijken naar een nieuwe fiets, ben wel fan van Pinarello en mijn fietsenmaker (een goede vriend) wilt nog 1500 euro geven voor mijn oude Pinarello F.

Maar en nu komt het, nu zegt er ineens een vriend tegen mij dat ik ook onderdelen apart kan vervangen, dus de ketting, tandwielen,... apart kopen en enkel deze vervangen, mijn fietsenmaker hier nooit over horen spreken en heb daar toch al ettelijke fietsen gekocht/verkocht.
Klopt dat wel of is die mij iets aan het wijs maken? Zoja, waar koop je dit dan?
Zonee, iemand ene fietsvriend nodig, je krijgt hem gratis, maar het is een sukkeltje want haalt geen 34 km/uur gemiddeld.

Moest iemand raad hebben, ik vrees er voor want die vriend is nogal een blaaskaak, maar je weet nooit.

Terug
Bovenaan