De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Nieuwe banden aangeschaft voor op de gravelbike (vredestein aventura 44mm). Het op de velg leggen gaat vlot en ze sluiten mooi aan maar telkens ik de achterband wil opblazen (met binnenband) en aan 2 bar zit plopt er een kant uit :angry:

Bij de voorband ging dit vrij vlot.

Tips?

Nieuwe banden aangeschaft voor op de gravelbike (vredestein aventura 44mm). Het op de velg leggen gaat vlot en ze sluiten mooi aan maar telkens ik de achterband wil opblazen (met binnenband) en aan 2 bar zit plopt er een kant uit :angry:

Bij de voorband ging dit vrij vlot.

Tips?
Misschien die achterband eens op het voorwiel proberen het leggen? Als het daar wel ok is, zal er duidelijk iets mis zijn met de nieuwe band.

Voor de rest is dit vooral een straf van god voor het negeren van 1 van de 12 gravelgeboden: u zal ten allen tijde een tubeless setup hanteren.

Misschien die achterband eens op het voorwiel proberen het leggen? Als het daar wel ok is, zal er duidelijk iets mis zijn met de nieuwe band.

Voor de rest is dit vooral een straf van god voor het negeren van 1 van de 12 gravelgeboden: u zal ten allen tijde een tubeless setup hanteren.

Ik moet zeggen dat de oude band er ook al niet overal evengoed rond zat. Ik vermoed dat de oorzaak ook niet een "te grote" biba kan zijn?

Straks zou nen mens van miserie idd nog voor tubeless gaan!

Die Aventura's zijn TLR, dus ze zouden redelijk strak moeten passen. Met een te grote biba zou je die er niet zomaar af moeten duwen (zeker niet al op 2 bar).

Nog eens doorgepompt tot de aanbevolen max van 4.5. Die zwarte rand mag je toch normaal niet zien?

Onder 2 bar zit de zwarte rand in de velg. Net boven 2 bar plopt die rand er ergens random uit. En bij de max van 4.5 bar springt hij er overal uit.

Kan dat kwaad van zo te rijden? :unsure:

a image

Nog eens doorgepompt tot de aanbevolen max van 4.5. Die zwarte rand mag je toch normaal niet zien?

Onder 2 bar zit de zwarte rand in de velg. Net boven 2 bar plopt die rand er ergens random uit. En bij de max van 4.5 bar springt hij er overal uit.

a image
Die zwarte rand blijft gewoon zichtbaar hoor. Die streep die in dat zwarte randje loopt moet overal gelijk lopen, een paar mm van de velgrand af. Dat toont of de band goed gezet is.

Op de band zelf staat er min. 2.8 bar. Ik rij ook wel met biba en 80kg dus zal toch eerder 2.3 zijn achteraan...

Bandenfabrikanten zetten daar meestal absurd hoge waarden op (maxis is precies de uitzondering, op de banden van mijn mtb staat dat ze op 1,7 bar moeten, dat is nog schappelijk) . 2,8 bar is veel te veel voor offroad gebruik.

a image
Die zwarte rand moet over de hele lengte zichtbaar zijn, en zoals Polle al zei moet het lijntje dat er door loopt over heel de lengte op dezelfde afstand van de velg liggen, anders zitten er gegarandeerd mooie hobbels en oneffenheden in uw buitenband. Volstrekt normaal dat het nodig is om de band daarvoor serieus op te blazen, en pas daarna af te laten naar de gewenste bandendruk - al ben ik daar bij velgremmen wel voorzichting om niet zomaar boven de max druk van de velg en buitenband te gaan. Zelf heb ik het nog niet voor mekaar gekregen, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik een velg zie exploderen... Tenzij er sprake is van een te kleine velg of een te grote buitenband blijft alles ook op zijn plaats zitten als de bandendruk weer verlaagd wordt.

Even wat info gevraagd:
Ik kan een Aeroad van 2025 kopen en die man zegt dat de voorvork modulair is met de spacers.
Op de foto lijkt hij minder spacers dan ik te hebben en hij zegt dat die er zo terug tussen kunnen.

Klopt dit?

Even wat info gevraagd:
Ik kan een Aeroad van 2025 kopen en die man zegt dat de voorvork modulair is met de spacers.
Op de foto lijkt hij minder spacers dan ik te hebben en hij zegt dat die er zo terug tussen kunnen.

Klopt dit?
Het aantal spacers dat je nog onder je stuurpen kunt plaatsen, is afhankelijk van of de voorvorkbuis (steerer tube) al dan niet is afgezaagd.
Als hij zegt dat de spacers er "zo terug tussen kunnen", dan moet je even controleren of:
  • De vorkbuis nog boven de stuurpen uitsteekt.
  • Of er voldoende lengte is om jouw gewenste hoogte terug te plaatsen.

Volgens Canyon site:

Naast de uitwisselbare drops kan je onze CP0048 Aerocockpit helemaal naar wens afstellen en verschillende accessoires integreren. De cockpit is 20 mm in de hoogte en 50 mm in de breedte verstelbaar, zonder dat je de vork hoeft af te zagen

Lijkt dus te kloppen

Het aantal spacers dat je nog onder je stuurpen kunt plaatsen, is afhankelijk van of de voorvorkbuis (steerer tube) al dan niet is afgezaagd.
Als hij zegt dat de spacers er "zo terug tussen kunnen", dan moet je even controleren of:
  • De vorkbuis nog boven de stuurpen uitsteekt.
  • Of er voldoende lengte is om jouw gewenste hoogte terug te plaatsen.
Dat werkt anders bij de Aeroad.

Even wat info gevraagd:

Klopt dit?

Je hebt een maximaal aantal spacers die je kan toevoegen.
Indien ze inderdaad niet allemaal zitten kan je deze vrij simpel gewoon terugplaatsen.

Zeer mooi systeem in feite. Nooit een chimney en toch de vrijheid om uw drop aan te passen.

IMG_6966.jpeg

Ok, bedankt voor de reacties.
Hij is niet afgezaagd zegt hij.

En uitgerust met ffwd ryot 55 wielen, maar weet niet goed of die beter zijn dan bijvoorbeeld zipp 404 of de dt swiss wielen?

Ik ben nu 5 maand bezig met af en toe te lopen naast het fietsen. In totaal 23u wat redelijk weinig is. Maar ik voel wel op sommige vlakken een groot verschil tijdens het fietsen. Het begin was echt moeilijk en de blessure gevoeligheid redelijk hoog vooral bij de knieën en enkels.
Maar als ik vergelijk met jaren waar ik qua totaal aantal uren evenveel sporte maar dan enkel op de fiets dan moet ik zeggen dat ik zowel in langere als korte krachtige inspanningen veel minder snel de benen 'vol lopen'. Vroeger na een lange rit nog eens vol doortrekken deden de benen wel eens ontploffen en nu is het eerder de body, hart/longen die als eerste protesteren. Dus mijn benen zijn beter geworden en de rest hetzelfde mijn ftp is ongeveer gelijk gebleven maar mijn kortere inspanningen na een zware belasting zijn er zeker op vooruit gegaan.
Op de 3de dag in de vogezen vorige week kon ik sprints trekken bergop zonder echt mijn benen te doen vollopen iets die ik vorige jaren niet meer ging kunnen.
Kortom ik ben volledig omgeslagen naar het kamp om lopen en fietsen re combineren iets dat ik 20 jaar heb afgehouden.

Ok, bedankt voor de reacties.
Hij is niet afgezaagd zegt hij.

En uitgerust met ffwd ryot 55 wielen, maar weet niet goed of die beter zijn dan bijvoorbeeld zipp 404 of de dt swiss wielen?
Ik heb een aeroad en je kan de spacers idd terug zetten als je wilt. Dat zal 20-25 mm zijn die je in hoogte terug kan winnen.
De DT swiss wielen zullen iets lichter zijn en veel hangt af van de gebruikte naven die in de ffwd wielen steken.
Maar wat is slechter, als de prijs en geometrie vooral goed is en je vind hem mooi zou ik niet twijfelen😀

@polar bear Ik ben eveneens sinds een paar maanden fietsen en lopen aan het combineren.
Insteek bij mij is vooral om naast het fietsen (al bijna 20jaar) ook terug andere spieren te activeren en om wanneer ik weinig tijd heb toch iets van intensieve sport te kunnen doen. + de extra gewichtscontrole door het extra sporten.
In het begin heel langzaam opgebouwd en ondertussen loop ik gemakkelijk een uur aan tempo +-5:30.
Volg de suggesties die garminhorloge mij aanbiedt en doe ook wat intervallen enzo de laatste weken. Best intensief.
Maar wat mij dus vooral opvalt is dat ik ook beter begin te fietsen. Mijn gem hartslag is wat gedaald en ik merk dat ik minder tijd nodig heb om te recupereren na lange fietsritten.

Ik heb recent deze podcast beluisterd en daarin spreken ze ervan dat het wetenschappelijk bewezen is dat je door lopen (impactsport) een bepaalde stof aanmaakt in uw lichaam die spieren sneller hersteld. Door fietsen of zwemmen (geen impactsport) zou je deze stof niet aanmaken.
Misschien zit daar de verklaring?

Terug
Bovenaan