De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Uw zadel is gewoon te breed.
Daarom heb je last waar je last hebt, een zadel is qua vorm ook heel persoonlijk.

Een goeie tip is een zo smal mogelijk zadel en eentje met een uitsparing in het midden.
Zou eerder zeggen laat het opmeten bij een bikefitter met drukanalyse

Rond de 125-130mm is de afstand. Het zadel dat ik heb is 145mm dus zou groot genoeg moeten zijn ?
En daarom is zo'n meting dus compleet waardeloos. Je gaat op een stuk karton zitten in een totaal andere positie als op je fiets. Op de fiets zit je veel meer voorover waardoor je bekken kantelt en je dus smaller gaat zitten. Als je zogezegd al 125mm uitkomt heb je dus een zadel nodig van 110 ofzo... Dat niet bestaat. Nee, zo'n meting is even waardevol als "u maximale hartslag is 220 min u leeftijd".

Een beetje zichzelf respecterende bike fitter zal ook nooit apart een zadeldrukmeting uitvoeren. Omdat hiervoor je fit op de fiets juist moet zijn. Als je te ver naar voor zit en dus teveel gewicht op je handen krijgt zal de druk op het zadel ook helemaal anders zijn. Zet je je stuur later 3cm hoger en je bekken kantelt dan kom je weer breder uit.

Doe 1x in je leven een fatsoenlijke bike fit en stop met gokken.

En daarom is zo'n meting dus compleet waardeloos. Je gaat op een stuk karton zitten in een totaal andere positie als op je fiets. Op de fiets zit je veel meer voorover waardoor je bekken kantelt en je dus smaller gaat zitten. Als je zogezegd al 125mm uitkomt heb je dus een zadel nodig van 110 ofzo... Dat niet bestaat. Nee, zo'n meting is even waardevol als "u maximale hartslag is 220 min u leeftijd".

Een beetje zichzelf respecterende bike fitter zal ook nooit apart een zadeldrukmeting uitvoeren. Omdat hiervoor je fit op de fiets juist moet zijn. Als je te ver naar voor zit en dus teveel gewicht op je handen krijgt zal de druk op het zadel ook helemaal anders zijn. Zet je je stuur later 3cm hoger en je bekken kantelt dan kom je weer breder uit.

Volledig akkoord! Op basis van zitbotjes zou ik een smal zadel nodig hebben, maar ik bleef last hebben van schuren aan de zijkanten van mijn zadel. Op basis van een goede bikefit gezien dat ik eigenlijk altijd naar achter schuif op een zadel, ik ga automatisch naar het breedste punt van het zadel om zoveel mogelijk steun te krijgen. Gevolg is uiteraard dat mijn dijen dan ook verder naar achter gaan naar een breder punt van het zadel waardoor ik schuurplekken krijg. Bij een breed zadel heb ik die neiging veel minder. Dat soort dingen zie je niet op een meting, enkel een bikefitter die goed kijkt zal zulke dingen opmerken.

Kan uiteraard ook gewoon zijn dat uw zadelvorm totaal niet bij uw gat past. Breedte is 1 ding, vorm is minstens even belangrijk. Sommige mensen kunnen dagen aan een stuk rijden zonder iets van zadelpijn te hebben, bij anderen is ongemak helaas deel van het verhaal.
Mijn advies zou zijn om eerst op zoek te gaan naar een zadel dat past - laten we zeggen, eentje waar je vlot een uur kan op rijden zonder koersbroek. Bij sommige zadels voel ik na 5' al dat het op termijn niet comfortabel zal zijn.

Broeken zijn ook een beetje hetzelde verhaal; wat goed zit voor de één, is niet noodzakelijk comfortabel voor een ander. Ik zou wel niet direct adviseren om een broek met dik zeem te kiezen, dat is vaak padding toevoegen om een sub-optimale fit te verbergen.

Volledig akkoord! Op basis van zitbotjes zou ik een smal zadel nodig hebben, maar ik bleef last hebben van schuren aan de zijkanten van mijn zadel. Op basis van een goede bikefit gezien dat ik eigenlijk altijd naar achter schuif op een zadel, ik ga automatisch naar het breedste punt van het zadel om zoveel mogelijk steun te krijgen. Gevolg is uiteraard dat mijn dijen dan ook verder naar achter gaan naar een breder punt van het zadel waardoor ik schuurplekken krijg. Bij een breed zadel heb ik die neiging veel minder. Dat soort dingen zie je niet op een meting, enkel een bikefitter die goed kijkt zal zulke dingen opmerken.
Een voorstel voor zo'n bikefitter regio West- of Oost-Vlaanderen?

Ik fiets eigenlijk 10k km per jaar pijnvrij, maar heb nog nooit een bikefit laten uitvoeren. Misschien toch preventief eens laten doen, daar ik voor later dit jaar toch een paar doelen heb staan waar ik meerdere dagen na elkaar grote afstanden zal afleggen.

Ik fiets eigenlijk 10k km per jaar pijnvrij, maar heb nog nooit een bikefit laten uitvoeren. Misschien toch preventief eens laten doen, daar ik voor later dit jaar toch een paar doelen heb staan waar ik meerdere dagen na elkaar grote afstanden zal afleggen.
Daar zou ik al angstig tegenover staan. Stel dat de kwaaltjes dan net wel beginnen? 😋 Never change a winning team zeggen ze

Als je pijnvrij bent, is het dan nodig?
En als je een bikefit doet, zou ik sowieso alles van de huidige positie heel goed noteren zodat je altijd terugkan. Een bikefit is geen exact wetenschap.
Ik ben ook bij Kristof De Kegel gegaan, het is misschien wat chaotisch, maar hij observeert/remedieert heel goed.

Welke doelen heb je gepland?

Heb wel bij de 'meting' gelet dat ik ook voorover gebogen zit zoals op mijn fiets. Maar exact is het uiteraard nog altijd niet.

Ik heb het originele zadel nog wat 135 ipv 145mm is. Is zogezegd wel een harder zadel dan hetgene ik nu heb, maar ik heb het dus kan ik het evengoed ook eens proberen. Zal daar eens een paar ritten woon-werkverkeer mee doen en dan zal ik het snel weten.

Alleszins bedankt aan iedereen voor de uitleg en tips.

Hard en zacht zijn ook gevaarlijk als termen. Op een zacht bommazadel met van die dikke gel erin ga je echt geen uren kunnen zitten. Dan voel je je zitbotten alsof je op een plank zit.

Terwijl er van die carbon-only zadeltjes bestaan van <100gr waar ik uren op kan zitten (ze glijden gewoon veel te hard).

1741265189872.jpeg

Ben nu al even aan het analyseren en kan echt niet opmaken of daar nu veel filters over getrokken zijn, of die vrouw echt zo egaal is...
Witte tanden heeft ze wel, holy shit zeg.
Offtopic

in mijn tijd had ze die witte tanden nog niet, en ook nog niet die OO.

Dus er zijn wel wat dingen aan gebeurd. Nodig was het niet 🤣

Vorig jaar piepte mijn wielen en ze draaiden amper nog. Heb hem dan binnen gedaan en de lagers zijn vervangen (waren helemaal geroest), maar nu valt het mij op dat als ik zonder handen fiets de wielen niet soepel draaien. Vanaf ik dan druk zet op mijn stuur draaien ze wel goed.
Aangezien ik dit gedrag nog nooit gehad vroeg ik me af of dit normaal is?

Vorig jaar piepte mijn wielen en ze draaiden amper nog. Heb hem dan binnen gedaan en de lagers zijn vervangen (waren helemaal geroest), maar nu valt het mij op dat als ik zonder handen fiets de wielen niet soepel draaien. Vanaf ik dan druk zet op mijn stuur draaien ze wel goed.
Aangezien ik dit gedrag nog nooit gehad vroeg ik me af of dit normaal is?
Hoe voel je dat de wielen niet soepel draaien als je zonder handen fietst? Is het niet gewoon snelheid die je verliest door veel minder aerodynamisch op uw fiets te zitten?

Het beste is om uw fiets op te hangen en manueel de wielen te laten draaien. Dat zal u een beter zicht geven.

Het voelt echt alsof de wielen meer weerstand geven, het lijkt te drastisch om puur houding te zijn.
Maar idd zal ze eens testen aan de standaard.

Terug
Bovenaan