De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vandaag 65km/2u45 met de mbt. Schoenplaatjes volledig naar achter (dus meer naar het midden) en geen slapende tenen meer. Halleluja, ook nergens last van.

Verder, diegene die hier 2 pakjes Sultana per uur kan eten, chapeau. Heb er 3 gegeten op 2u45 tijd en was er meer met bezig dan het fietsen zelf :scream::unsure:, ook te droog. Moeilijk om te eten terwijl je bezig bent. Op zoek naar wat anders dus.
Ik zou wat voeding uitproberen, bekijken wat je goed kan verteren en welke voeding je helemaal niet bevalt...
Ik heb repen en gels van Sis, dat kan ik wel verteren.
6D Nutrition is ook wel goed.
Maar zo'n repen kosten geld.
Probeer eens de sportrepen, fruit jellies en nougats van Decathlon, die zijn best ok en kosten een pak minder dan de 'grote' merken.

Die had precies nog stock
Fietsen van 10.000 euro zijn vaak nog goed leverbaar, maar weinigen willen ze :crazy:

Daarnet vernomen dat enkele straten verder enkele fietsen gestolen zijn vannacht. Vorige week hoorde ik op mijn oprit een auto draaien waar 3 figuren in zaten die niet meteen in ons klein doodlopend straatje thuis hoorden. De dag er op stond er 3 man op de oprit bij mijn buren, hebben daar een tijd rondgekeken, door de vensters zitten kijken en ook aangebeld om te zien of er niemand thuis was. Ook een buur enkele huizen verder heeft volk op zijn oprit gezien dat er niet meteen thuis hoorde. Wat kan je er aan doen als ze echt binnen willen zijn hé ...

Verder, diegene die hier 2 pakjes Sultana per uur kan eten, chapeau. Heb er 3 gegeten op 2u45 tijd en was er meer met bezig dan het fietsen zelf :scream::unsure:, ook te droog. Moeilijk om te eten terwijl je bezig bent. Op zoek naar wat anders dus.
Twee per uur krijg ik er nu ook niet binnen, tenzij het echt moet natuurlijk.
Op voorhand uw repen of koeken open doen en in uw achterzak steken, helpt ook wel natuurlijk. En dan kan je op gemak één sultana-koek er tussen uit schuiven en de andere twee nog even laten zitten.

Nu het toch over eten gaat.

Er wordt altijd gezegd dat na een uur en half al je 'reserves' aan koolhydraten op zijn.
Daar bovenop ga je bij hoge intensiteit voornamelijk op koolhydraten draaien.
Kan iemand mij dan verklaren waarom ik geen gigantische klop van de hamer krijg als ik bvb 3 uur diep in het rood ga rijden met niet meer dan een sportreepke van +-200 kcal? Verbruik op zo een rit laat ons zeggen +- 2350 kcal, waarvan je dan het laatste uur en half (1175 kcal) voornamelijk op die 200 kcal aan vers opgenomen koolhydraten rijdt.

Vind het moeilijk om te snappen hoe het lichaam zo hard kan blijven werken met zo weinig voer.
Neem nu op een goeie dag zelfs elk uur een reep dan zit je nog maar aan 5-600 kcal.

Mis ik iets?

Laatst bewerkt:

Er wordt altijd gezegd dat na een uur en half al je 'reserves' aan koolhydraten op zijn.
Kan iemand mij dan verklaren waarom ik geen gigantische klop van de hamer krijg als ik bvb 3 uur diep in het rood ga rijden met niet meer dan een sportreepke van +-200 kcal? Verbruik op zo een rit laat ons zeggen +- 2350 kcal, waarvan je dan het laatste uur en half (1575 kcal) voornamelijk op die 200 kcal aan vers opgenomen koolhydraten rijdt.

Vind het moeilijk om te snappen hoe het lichaam zo hard kan blijven werken met zo weinig voer.
Neem nu op een goeie dag zelfs elk uur een reep dan zit je nog maar aan 5-600 kcal.

Mis ik iets?
Zal ook afhangen van je vetreserves denk ik. Een prof is vel over been. Als die niet op tijd eten hebben ze niks van reserve om op te teren.

Da's net de reden dat ik het niet snap. Je lichaam zou aan die hoge intensiteit er niet toe komen om vetreserves aan te spreken...

Da's net de reden dat ik het niet snap. Je lichaam zou aan die hoge intensiteit er niet toe komen om vetreserves aan te spreken...
Wat is intensief? Weet je je hartslagzones?

Ik dacht vroeger ook dat mijn ritten zo intensief waren omdat ik mijn hartslagzones berekend had op het formuletje van 220- leeftijd. Maar ik zat er 22 slagen naast op die manier.

Als ik dacht ver in zone 3 te zitten zat ik nog maar in zone 2

Kan iemand mij dan verklaren waarom ik geen gigantische klop van de hamer krijg als ik bvb 3 uur diep in het rood ga rijden met niet meer dan een sportreepke van +-200 kcal? Verbruik op zo een rit laat ons zeggen +- 2350 kcal, waarvan je dan het laatste uur en half (1175 kcal) voornamelijk op die 200 kcal aan vers opgenomen koolhydraten rijdt.

Mis ik iets?
Eigenlijk is het glycogeen dat uw lichaam opslaat. Je kan wel iets meer hebben dan ze zeggen als je stapelt of tapert

@straight_six ook magere mensen hebben nog vet voor even hoor. Heb dacht ik ooit eens gelezen dat Naesen op training nooit eet maar dat is ook niet zo slim eigenlijk (naar recuperatie)

Ik weet niet of dat ergens wordt bijgehouden, maar ik heb de indruk dat er in 2021 veel meer wind zit/zat dan in andere jaren. Hoe vaak ik al niet heb moeten beuken tegen de wind dit jaar.

De definitie van diep in het rood rijden?
Zelfs op een uur cyclocross zijn er voor die mannen rustmomenten, niemand kan 3u lang in het rood rijden.

Toen ik vroeger weinig conditie had kon ik aan hartslag 180 rondrijden alsof me dat weinig deed. Tegenwoordig moet ik al heel diep gaan om daar maar te geraken. Vroeger ging mijn hart dus al tekeer als een wildeman zonder dat ik daarvoor qua opstapeling van melkzuur diep moest gaan.

Ik weet niet of dat ergens wordt bijgehouden, maar ik heb de indruk dat er in 2021 veel meer wind zit/zat dan in andere jaren. Hoe vaak ik al niet heb moeten beuken tegen de wind dit jaar.
Ik heb dat altijd in het voorjaar. En het gevoel dat het dan niet vooruitgaat. Eenmaal april voorbij en dan is er ineens een pak minder wind (mss met dat de planten meer in bloei staan?)

Ergernisje van de site van Centrum ronde van vlaanderen. Vroeger had je zo'n mooi kaartje + alle hellingen die je deed tijdens de lussen. Nu zeggen ze hier is een strava link. Maar daar staan wel wat segmenten op, maar niet zo mooi van dit zijn de hellingen in die volgorde. Niet echt een verbetering imho.

Eigenlijk is het glycogeen dat uw lichaam opslaat. Je kan wel iets meer hebben dan ze zeggen als je stapelt of tapert

@straight_six ook magere mensen hebben nog vet voor even hoor. Heb dacht ik ooit eens gelezen dat Naesen op training nooit eet maar dat is ook niet zo slim eigenlijk (naar recuperatie)
Van dat laatste geloof ik eerlijk gezegd helemaal niks, en als dat wel zo is mag iemand die dringend een paar draaien rond zijn oren verkopen.

Eerst en vooral is het al super belangrijk om te eten tijdens trainingen om u lichaam een soort gewenning te geven aan de voeding (en vooral de hoeveelheden) die je tijdens wedstrijden binnen speelt. Als je normaal niet eet op de fiets en je gaat dan tijdens een wedstrijd 5-6u lang 90g koolhydraten/uur naar binnen knallen dan is de kans groot dat je op een bepaald moment een Bennetje doet... of je stopt met eten omdat je maag overhoop ligt. In beide gevallen = not good.

En inderdaad naar herstel toe is eten veel beter. Het zou wel enorm wraakroepend zijn dat je in de tijd waar veel renners gebruik maken van ketonen, net om het herstel tussen training in te bevorderen en dus een aanzienlijk hoger volume aan te kunnen, je gewoon iets basis als je eten al niet goed verzorgd.

Aan de andere kant zou ik hier dan eigenlijk toch niet zo van verschieten. Als je Benoot vorig jaar in extra time koers bezig hoorde over Van Aert en dat de hele Belgische ploeg gefascineerd zat te kijken hoe hij alles dat hij at af woog dan moet er sowieso toch nog veel progressie mogelijk zijn. Maar dat is typisch menselijk zeker? Liever €100/dag betalen voor een quick fix (ketonen) dan een beetje moeite doen om hun levensstijl aan te passen...

Echt man wtf, dat gaat gewoon in tegen alle wetenschap :rofl:

Vooral dit:

"Als ik een hele namiddag thuis zit, kan ik wel eens de kast leegeten. Alles wat gesuikerd is, eet ik op."

:oink:
zo zie je maar dat er ook in het huidige profpeloton nog veel te winnen is.

Al denk ik ook wel dat het van ploeg tot ploeg afhangt, mocht oli bij TJV rijden, dan zou dit geen waar zijn denk ik. Bij de franse ploegen kan dat wel nog meer voorvallen

Vroeger had je zo'n mooi kaartje + alle hellingen die je deed tijdens de lussen.
i77jDgj.png

RJAFKGf.png

WcHbS5G.png

For your pleasure! Hoge resolutie.

Terug
Bovenaan