De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Die endurance had ik blijkbaar over het hoofd gezien, enkel de ultimate bekeken blijkbaar.
Die zijn natuurlijk uitverkocht ipv die ultimate zou nog in augustus moeten lukken.

Ik zie door het bos de bomen allesinds niet meer om te weten wat de beste keuze is ... (los van het feit of die beschikbaar is of niet)

Edit: na wat opzoeking lijkt die endurace inderdaad de betere keuze. Maar niets beschikbaar natuurlijk.
Maar toch frapant dat je bij de andere merken in die prijsrange met alu zit.
Of maakt dat eigenlijk niet veel uit en is alu best een goede keuze?

Laatst bewerkt:
Ultimate is nogal nen agressieve fiets (je zit daar nogal voorovergebogen op), de Endurace is een "sportief endurance model", die kun je vrij agressief afstellen met een slammed stem, maar het wordt nooit echt oncomfortabel voor de minder lenige goden onder ons.

En Canyon, da's het voordeel van het B2C "direct sale" model, je kunt kosten besparen op de keten van tussenpersonen. Nu werkt dat langs twee kanten, want er zijn nog steeds fietsenwinkels & - mechaniekers die niet, of niet graag, aan dat soort fietsen werken, van het type "als ge de middle-man wilt bypassen voor den aankoop, dan moet ge ze ook maar bypassen voor het herstel/onderhoud". Maar zelf aan je fietsen sleutelen is tof, leerzaam en eigenlijk écht niet zo moeilijk.

Mja maar Rose is precies toch stukje duurder en ook B2C?

Anderzijds kan je B2B wel nog wat extra voor de prijs krijgen en/of korting op
Waar bij canyon nog extra komt (levering), al kan je met die 3% korting van cycling vlaanderen natuurlijk ook iets doen

Je kan ook eens polsen bij een dozenschuiver alla https://www.facebook.com/Verkoop.Acties.WimdeVosFietsen/
als die niet te ver is
Mijn trek mtb komt ook uit holland (originele eigenaar heeft die bij hopmans gekocht voor 1519 euro ipv 1899 originele prijs ofte 20% korting)

@Mr.Fingers ja dat is lastige natuurlijk. Voor mij zou die in principe ook te aggresief zijn, maar eigenlijk is dat van mijn huidige ook zo en dat is endurance van Ridley :LOL:

Bedankt voor de bijdrage :)
Graag gedaan!

Blijft gewoon enorm moeilijk om te zeggen wat het beste is. Weet niet of je al ergens gezegd hebt wat je er wil mee doen.
Af en toe eens een ritje van 1-2u op vlakke wegen als het droog en 20 graden is of elke week 500km op alle soorten terrein in alle weersomstandigheden

En hoe zit het met uw flexibiliteit. Als je zo lenig bent als Derwael dan kan je elk type kader nemen, ben je daarentegen eerder een surfplank dan moet je vooral hoge stack / minder reach gaan (endurance model maar ook daar is een verschil in tussen de merken)

Graag gedaan!

Blijft gewoon enorm moeilijk om te zeggen wat het beste is. Weet niet of je al ergens gezegd hebt wat je er wil mee doen.
Af en toe eens een ritje van 1-2u op vlakke wegen als het droog en 20 graden is of elke week 500km op alle soorten terrein in alle weersomstandigheden

En hoe zit het met uw flexibiliteit. Als je zo lenig bent als Derwael dan kan je elk type kader nemen, ben je daarentegen eerder een surfplank dan moet je vooral hoge stack / minder reach gaan (endurance model maar ook daar is een verschil in tussen de merken)
Ik ben net begonnen dusja zeker niet het extreme.
Droog en temperaturen zoals afgelopen zondag(minimaal) is inderdaad wat de vereiste.
Dat was mijn derde rit en eerste keer in groep, 75km.
Laten we zeggen dat ik savonds in de week wel eens 2x 50km ofzo zal doen en dan op zondag wat langer. (2 tot max 3 ritten per week dus)
Is ook allemaal te zien hoe de vooruitgang is.
Terrein zal zeker ook richting de vlaamse ardennen gaan maar ik ben niet van plan om maandelijks een berg te gaan beklimmen.
Flexibiliteit zou ik als minimaal beschrijven. Dus endurance zal meer iets voor mij zijn.

Voordeel van de Canyon Endurace is dat je daar bredere banden op kunt zetten (de schijfremversie officieel tot 32mm breed, maar er zijn mensen die daar 35mm in steken zonder problemen), dan kun je al lichte offroad doen (hardpack, Strade-style), zeker in de droogte.

Endurance fietsen hebben ook vaak een iets vriendelijkere versnelling, zodat ook mindere goden de steilere hellingen kunnen bedwingen, en dat gecombineerd met een positie die de gemiddelde persoon echt wel een hele dag zou moeten kunnen volhouden.

Nog mensen last met hun Wahoo Tickr?
Mijne is net geen jaar oud en doet al raar.
Zijn de connecties tussen hartslag meter en band niet roestig? Heb 2 officiële wahoo riemen versleten puur door roest (ik zweet wel heel erg zout)
Nu gebruik ik een goedkope band van amazon met de wahoo ticker meter en geen problemen meer.

Iemand die gebruik maakt van de knwu fondo app?
Ik heb via deze app mijn hartslagzones bepaald (op basis van mijn omslagpunt HS178), volgens de app zou ik mijn duurtrainingen in D1 (HS135-152) moeten afwerken.
Mijn Garmin rekent met andere zones (1 tem5) aan de hand van mijn max hartslag (197).
Als ik dan mijn trainingen afwerk in de zone zoals de fondo app mij het aanbeveeld, dan rij ik volgens mijn garmin ongeveer in zone 3 (zone 3 op garmin is 138-158), dit zou volgens internet overeenkomen met D2.

Beetje complexe vraag misschien, maar op basis van wat zou ik het beste verder gaan garmin of de fondo app?
Ik heb ook al om advies gevraagd bij de fondo app maar kreeg niet echt een duidelijk antwoord.

Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe altijd de D1 van de app heb aangehouden, en ik merk wel dat ik op deze hartslag veel minder koolhydraten verbruik en ik heb de indruk dat ik toch wel goed progressie boek.

Zijn de connecties tussen hartslag meter en band niet roestig? Heb 2 officiële wahoo riemen versleten puur door roest (ik zweet wel heel erg zout)
Nu gebruik ik een goedkope band van amazon met de wahoo ticker meter en geen problemen meer.

Idd had dat ook (roest), gewoon met tandenstoker proper gemaakt en werkt terug.
Of platte batterij, welke lampjes branden?
Jullie bedoelen de knoppen (wat je op kledij ook kan vinden)? Dus waar je de unit aan de riem bevestigd?
Zie er op het eerste zicht niets van. Futurum stelde voor om een reset te doen.

Blauw lampje pinkt meteen als ik hem aandoe (en stopt na eventjes met pinken). Rood lampje (HR) duurt iets langer vooraleer die aan gaat omdat die eerst hartslag moet zoeken.
Vandaag nog eens in de wahoo app bekeken. Hartslag in rust rond de 120. Tijdens een zwift rit schommelt die tussen de 80-90 en 120 om op het einde naar 225 te gaan en te blijven.

En als je er gewoon mee schud? Heb batterij al 2 keer vervangen op 3j (dat open krijgen is een hell)

Hier een poging om mijn vraag te schetsen:

Ik fiets samen met Persoon X , een doorwinterde fietser die een 10.000 km in de buitenlucht doet. Ikzelf, als midden twintiger heb me vorige zomer een fiets aangeschaft en een direct drive trainer. Persoon X fietst regelmatig op mijn fiets op deze trainer.

Zelf heb ik een FTP van 3,6 W/Kg, max hartslag van 193. Persoon X heeft nog geen FTP test gedaan en heeft een max hartslag van 175. Persoon X is beduidend zwakker op de direct drive fietser dan mezelf, bij het trappen van 180 W voor een uur (NP) heb ik een gemiddelde hartslag van 131, Persoon X 128, nagenoeg hetzelfde.

Buiten daarentegen, is Persoon X minstens even goed als ik, na 2u30 fietsen zelfs beduidend beter. Wat nog het meest verschilt is onze hartslag buiten. Persoon X haalt gemiddeld uit met een hartslag van 120-130, bij mezelf is deze steeds rond de 150.

Het materiaal is een piste die ik onderzocht heb, Persoon X heeft een fiets van Ca. 7,5K , ik moet het stellen met 3K... Aerodynamica, tekort aan uithoudingsvermogen (verschil wordt groter naarmate rit vordert), mentale aspect, ... ?

Ik ben maar luidop aan het schrijven en weet nu niet meer wat ik wil vragen.
Of toch, waarom ben ik beter dan Persoon X indoor en slechter outdoor ?

Welke FTP test heb je gedaan?

Weet je welk vermogen je op de weg levert? Want dan kan je al snel zien of het aan materiaal/aerodynamica ligt.

Maar basis uithoudingsvermogen kan ook wel spelen ja.

Wat ik zeker nog vergeten zeggen ben en me het meest ergert, in steile afdalingen gaat Persoon X verschrikkelijk veel sneller, en dan bedoel ik zonder bijtrappen. Hij weegt 3 kilo meer maar mijn fiets weegt ook 3 kilo meer. Dan toch aero & materiaal ? Maar hoe verbeter je dit als amateur ?

@SomeDude Ik heb een ramp test, een 20 minuten test gedaan, uiteindelijk is mijn FTP test vanzelf gewijzigd door in een crit race boven mijn FTP te trappen. Op de weg heb ik helaas geen vermogensmeter,

@Rofco Thanks, kunnen inderdaad allen een rol spelen

Wat ik zeker nog vergeten zeggen ben en me het meest ergert, in steile afdalingen gaat Persoon X verschrikkelijk veel sneller, en dan bedoel ik zonder bijtrappen. Hij weegt 3 kilo meer maar mijn fiets weegt ook 3 kilo meer. Dan toch aero & materiaal ? Maar hoe verbeter je dit als amateur ?

@SomeDude Ik heb een ramp test, een 20 minuten test gedaan, uiteindelijk is mijn FTP test vanzelf gewijzigd door in een crit race boven mijn FTP te trappen. Op de weg heb ik helaas geen vermogensmeter,

@Rofco Thanks, kunnen inderdaad allen een rol spelen
Terug, trainen en ervaring.

Alleen al een degelijke parcourskennis maakt veel uit. Weten wat er afkomt, waar je wel en niet moet remmen.

Verder lijkt het me vooral haantjesgedrag. Leer gewoon genieten op de fiets ipv elkaar er af te willen rijden op de gewone baan. Wil je dat wel doen, neem dan (in normale tijden) een licentie en ga wedstrijden rijden. Met wat je hier schrijft ga je daar ook zeer veel voldoening uithalen denk ik.

Terug
Bovenaan