De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hier ook de fiets nog is bovengehaald.
Kort ritje van een dik uur en geprobeerd constant hoog vermogen te trappen. Al bij al een zeer goede training. Ongeveer 3,1 W/kg gedurende 70min.

Afgelopen week het eerste onderhoud laten uitvoeren op mijn fietsleasing, 4000km gereden enkel in goeie omstandigheden en toch al ketting + cassette + remblokken achteraan moeten vervangen. Is dit niet wat vroeg?

Prijs viel dan wel weer mee: 225€ vond ik niet (relatief) duur voor Sram Rival 12 speed afmontage…?

Afgelopen week het eerste onderhoud laten uitvoeren op mijn fietsleasing, 4000km gereden enkel in goeie omstandigheden en toch al ketting + cassette + remblokken achteraan moeten vervangen. Is dit niet wat vroeg?

Prijs viel dan wel weer mee: 225€ vond ik niet (relatief) duur voor Sram Rival 12 speed afmontage…?
Dat lijkt mij zeer vroeg voor een cassette. Had je zelf al eens de kettingslijtage gemeten?

Herinnert mij er weer aan waarom ik zelf mijn onderhoud doe :P
4000km en casette en remblokken vervangen. Of we spreken hier over extreem gebruik of het is een enkeltje de fietsleaser afrippen :P

Valt ook te bekijken welk onderhoudscontract bij je leasing zit?

Bij kbc is dat bijvoorbeeld met 3 niveau's, en bij niveau 2 en 3 zit ketting en tandwielen jaarlijks vervangen standaard in de prijs. Aangezien je er al voor betaald hebt kan je dat dus beter laten doen (of pientere mensen vragen om die cassette mee naar huis te nemen...).

Je post hier wel afgelopen week nog dat je die fiets gekocht hebt als slecht weer fiets 😄

Hier ook al bijna een jaartje een gravelbike aangeschaft als “slecht weer fiets” en winterfiets.

Valt ook te bekijken welk onderhoudscontract bij je leasing zit?

Bij kbc is dat bijvoorbeeld met 3 niveau's, en bij niveau 2 en 3 zit ketting en tandwielen jaarlijks vervangen standaard in de prijs. Aangezien je er al voor betaald hebt kan je dat dus beter laten doen (of pientere mensen vragen om die cassette mee naar huis te nemen...).

Je post hier wel afgelopen week nog dat je die fiets gekocht hebt als slecht weer fiets 😄

Heb gravelbike + koersfiets. Koersfiets via leasing.

Ketting was aan vervanging toe, had ik gecontroleerd. Zat al wat speling op. Cassette ging wel nog een ketting meegaan denk ik maar die gasten gaan er wel iets vlotter over als het een leasing is zeker?

De remblokken van Sram vind ik ondermaats dus wel blij met nieuwe blokken.

Zouden jullie standaard nog 28mm nemen of al naar 32mm banden overschakelen?
Zou voor op zipp 303S wielen zijn, weeg zelf maar 63kg dus kan laag genoeg in druk blijven. Heb nu altijd met 28mm gereden, maar twijfel om over te schakelen naar 32mm. Of zou dat al te breed uitvallen? Fiets is Scott Addict 10.

Heb gravelbike + koersfiets. Koersfiets via leasing.

Ketting was aan vervanging toe, had ik gecontroleerd. Zat al wat speling op. Cassette ging wel nog een ketting meegaan denk ik maar die gasten gaan er wel iets vlotter over als het een leasing is zeker?

De remblokken van Sram vind ik ondermaats dus wel blij met nieuwe blokken.
Op de gravel heb ik Sram Rival en daar heb ik 2x op zo'n 3500km de achterste remblokken vervangen, gezien de vuiligheid vind ik dat vrij normaal.
Op mijn woonwerk fiets haal ik geen 3500km (XT). Op de koersfiets heb ik na 8600km nog altijd de originele blokken (Ultegra), maar die fiets heeft nog geen 3x vuil gezien.

Zeg dat je van fietsen houdt zonder te zeggen dat je van fietsen houdt

Bijlagen

• IMG_2429.jpeg
    IMG_2429.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 17
Zou voor op zipp 303S wielen zijn, weeg zelf maar 63kg dus kan laag genoeg in druk blijven. Heb nu altijd met 28mm gereden, maar twijfel om over te schakelen naar 32mm. Of zou dat al te breed uitvallen? Fiets is Scott Addict 10.
Waarom wil je breder? Als je niet direct meer comfort wil zou ik bij 28mm blijven. En anders is 30mm ook nog courant.

Waarom zou je breder willen?
Je kan ook de middenweg pakken en voor 30mm gaan :P

Ik heb 2 nagelnieuwe gp5000s TR 32mm in de kast liggen (blackwall) ter vervanging van de transaparant 30mm’s die er nu op liggen.

Afgelopen donderdag zag ik echter iemand rijden met 32mm’s en dat zijn toch écht heel brede banden, miljaar. Twijfels om ze nieuw te verpatsen?

Ik heb 2 nagelnieuwe gp5000s TR 32mm in de kast liggen (blackwall) ter vervanging van de transaparant 30mm’s die er nu op liggen.

Afgelopen donderdag zag ik echter iemand rijden met 32mm’s en dat zijn toch écht heel brede banden, miljaar. Twijfels om ze nieuw te verpatsen?
Zal nu ook niet op die 2mm komen zeker? 😂 ik ga volgens mij echt id winder er 32mm opleggen puur voor grip en comfort

Zal nu ook niet op die 2mm komen zeker? 😂 ik ga volgens mij echt id winder er 32mm opleggen puur voor grip en comfort
Zijn hollowgram wielen zijn maar 21mm internal natuurlijk.
32mm zijn echt wel brede banden hoor op een racefiets.
In de winter moet je niet zozeer meer comfort hebben, eerder grip en lekbestendigheid en dan kijk je beter om breder dan 35mm te gaan. Ik ga u zeggen liever wat meer verlies dan dat je bij 3 graden langs de kant van de weg een binnenband moet steken.

Zijn hollowgram wielen zijn maar 21mm internal natuurlijk.
32mm zijn echt wel brede banden hoor op een racefiets.
In de winter moet je niet zozeer meer comfort hebben, eerder grip en lekbestendigheid en dan kijk je beter om breder dan 35mm te gaan. Ik ga u zeggen liever wat meer verlies dan dat je bij 3 graden langs de kant van de weg een binnenband moet steken.
Volledig akkoord maat welke racefiets kan 35mm aan? Moet nog passen op je velg ook natuurlijk

Sinds begin juni in totaal ongeveer twee maanden de hort op geweest met de fiets. Eerst anderhalve maand in Centraal Azië, van Dushanbe (Tadjikistan) naar Osh (Kirgizië) met een Duitse vriend via deze route: https://www.komoot.com/tour/1820076054
Vrij op 't gemak (24 dagen, 75km per dag), maar toch blij dat ik hiervoor de 29'er heb gebruikt ipv de gravelbike - mijn kompaan heeft beduidend meer afgezien aangezien we nogal vaak voor de verlaten (uiteraard ongeasfalteerde) achterafbaan zijn gegaan. Ook een dagje illegaal Afghanistan binnengelopen door de rivier over te steken en een dorpje te bezoeken omdat het kon (en omdat we 5 jaar geleden al in dezelfde streek een trektocht gedaan hadden). Totaal de moeite waard, ik ben al op veel mooie plaatsen gaan fietsen en stappen maar iets als Zorkul is zelfs moeilijk in woorden te vatten. Weliswaar ook stevig gevloekt, bijvoorbeeld toen een route van een bekende (de oversteek van het Alaigebergte) inmiddels deels weggespoeld bleek te zijn. Laten we zeggen dat een fiets over een brak geitenpad vol los zand en gravel 30 meter boven een wilde rivier sleuren toch wat link kan zijn. ~15km bergaf maar nauwelijks kunnen fietsen. Desondanks absurd mooi.

Achteraf nog even tijd gehad in Kirgizië om alleen rond te bollen, en voor de sport de meest notoire bergpas van de Silk Road Mountain Race gedaan, Shamshii. Eerst fiets twee keer bijna kwijt in een rivier, laatste stuk ergens door een rotsig moeras moeten ploeteren omdat het pad verdwenen was dankzij een landverschuiving, weg kwijt, pad gevonden, tentje opgezet aangezien het al na 10u was en na 45 minuten slapen bijna heel de nacht stormweer. Uiteindelijk geslapen van 5u tot 7u... :laugh: Wakker geworden voor de resterende 3-4km en 800(!) hoogtemeters. Losse gravel aan 20 à 30% omhoog in authentieke Echternach-stijl. Boven geraakt, gemerkt dat mijn voorrem het niet meer deed, om vervolgens tot de conclusie te komen dat dat niet al te relevant was wegens 7 à 8 km dalen over onberijdbare rotsvelden. Al bij al een 20km hike-a-bike. Vervolgens was het plan door te rijden naar Kel-Suu, maar een paar dagen darmklachten en een uit het niks totaal geblokkeerde rug later toch maar de laatste rit vanaf Naryn overgeslagen en ergens samen met een Oostenrijks koppel vervoer geregeld. Kel-Suu was het totaal waard. Prachtig.

Thuisgekomen en een paar weken later vertrokken richting Mother North. Vooraf weliswaar nog een keer op de velo gekropen om 90% van ACT 2 te rijden op de gravelbike. 240km in 12u met de gravelbike op terrein dat toch eerder XC-gericht is, achteraf eerder geradbraakt in alle eerlijkheid, ondanks de Redshift zadelpen en stuurpen. Op kilometer 210 nog 20km aan ~35km/u zodat mijn metgezel zijn trein nog kon halen was ook pittig. :crazy:

Ietwat onzeker over het vormpeil inzake hoogtemeters aan Mother North begonnen - ook al omdat mijn enige referentiepunt inzake ultraraces de Silk Road en Atlas Mountain Race zijn, en die zijn eerder bruut. Na 80km reed ik ergens in het staartje maar zoals ik al half gedacht had, bleek de helft van het deelnemersveld druk bezig met zichzelf op te blazen. Op het einde van dag 1 afgeklokt op 215km en ruim 3000hm zonder mezelf te pushen en beseft dat ik veel meer marge had dan gedacht: de tijdslimiet halen vereiste 170km per dag en het terrein was oneindig veel vriendelijker dan wat er tijdens de Mountain Races op uw bord komt. Besloten dat ik mezelf niet ging doodrijden en er gewoon van te genieten. Prachtige natuur en gravel die er vaak beter bij ligt dan menig Belgische asfaltbaan, Noorwegen is een aanrader voor gravelliefhebbers. Enkel de laatste dag besloten gewoon te blijven rijden en de laatste 240km en ~4000hm er in een stuk door te jagen. 22u over gedaan wegens veelvuldige supermarktpauzes, een dutje van een uur en bakken regen 's nachts maar 's ochtends bij zonsopgang vrolijk (en weer opgedroogd) Lillehammer binnengereden. 4 dagen en 20u op 1011km met ~16000hm, uiteindelijk 24ste van ~70? starters, maar eens ik door had dat uitrijden geen uitdaging was, was het hoofddoel gewoon te genieten. Naar Noorse normen weinig regen gehad, enkel de twee laatste avonden/nachten doorweekt; bij momenten wel vies koude en snijdende tegenwind bij <5°C, maar daar was ik gelukkig op voorzien. Ook wel besloten dat dit mijn eerste en laatste ultra op drop bars was, ondanks een niet al te agressieve houding was de druk op mijn handen en polsen licht moordend.

Ik vind ze ook altijd heerlijk om te lezen, vooral jaloers op de (vaak meer remote) bestemmingen, maar zeker het ultra gebeuren is voor mij iets te ruig haha. Ik ben toch altijd wreed content als ik veilig in mijn tentje kan kruipen in een Spaans dorp na een flesje wijn in het lokaal café :unsure:
Wel respect, misschien dat ik me ooit aan iets heftiger waag, maar rustig opbouwen lijkt me voor mezelf het beste :p

Ik vind ze ook altijd heerlijk om te lezen, vooral jaloers op de (vaak meer remote) bestemmingen, maar zeker het ultra gebeuren is voor mij iets te ruig haha. Ik ben toch altijd wreed content als ik veilig in mijn tentje kan kruipen in een Spaans dorp na een flesje wijn in het lokaal café :unsure:
Wel respect, misschien dat ik me ooit aan iets heftiger waag, maar rustig opbouwen lijkt me voor mezelf het beste :p
Aan de andere kant: meteen de meeste brute ultra proberen rijden zorgt ervoor dat een minder gestoord equivalent enigszins op een aangenaam ritje dan een ultrarace begint te lijken. :biglaugh: Het verschil in perspectief viel op tijdens Mother North, de mensen die ervaring hadden met lange & zware races en afstanden waren op dag 1 veel minder uit hun lood geslagen door een akkefietje als tientallen kilometers stevige tegenwind. Tuurlijk is dat pittig, maar ik heb al meegemaakt dat ik met fiets en al de lucht in ga van de wind, of 6u doe over 60km en 1000hm bergaf wegens onaflatende wind... als de wind dan een halve dag serieus in het nadeel staat, is dat maar zo.

Sterke verhalen terzijde heb ik bijna nooit iemand aangeraden een ultra te proberen, want ik heb er eerlijkheidshalve al te veel door afgezien. 't Is elke keer mentaal weer opladen achteraf en in aanloop naar, en da's niet vanzelfsprekend. Eindeloos respect voor mensen die in een dergelijk event top 10 rijden en/of er meerdere kort achter elkaar rijden, zowel fysiek als mentaal is zoiets slopend.

Volledig akkoord maat welke racefiets kan 35mm aan? Moet nog passen op je velg ook natuurlijk
Zeer weinig natuurlijk.
Daarom dat veel mensen ook een gravelfiets gebruiken om in de winter op de weg te rijden. Als je een iet of wat meer performance georiënteerde gravel hebt en je eventueel lichte aanpassingen doet hoeft die niet gigantisch onder te doen.
Het heeft ook voordelen naar comfort toe.

Terug
Bovenaan