De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Half offtopic, maar heb jij voor die fiets €450 betaald?

Die verkoper vertelt dat verhaal wellicht nog elke avond aan de toog 😂
Is dat veel te veel ja? Ultegra 2x10 speed en alles goeie staat?

Nochtans eens laten nakijken door vrienden die er toch iets meer van kenden dan mij.

Vandaag voor de eerste keer een platte Di2 batterij gehad, dat viel toch ook serieus tegen :unsure: gelukkig geen te gekke versnelling waardoor ik wel nog thuis ben geraakt

Is dat veel te veel ja? Ultegra 2x10 speed en alles goeie staat?

Nochtans eens laten nakijken door vrienden die er toch iets meer van kenden dan mij.
Dat is veel te veel, maar goed, als je voor €450 een nieuwe hobby kan ontdekken en erdoor gebeten bent is hij misschien elke euro waard hé.

Zeker niet teveel van aantrekken, wel eens kwaad kijken naar uw vrienden die hem geadviseerd hebben :)

Om op je oorspronkelijke vraag te antwoorden: last aan de ass-balls-connector kan echt met gigantisch veel zaken te maken hebben: zadel, zadelpositie, helling, zitvlees (600km is nog niet zo veel, dan zit je nog aan het beginstadium van uw derde teelbal).

Voor wat betreft onderhoud, dat is een gigantische rabbithole, maar begin gewoon met uw ketting elke keer mooi af te borstelen en bij te oliën.

Na een paar maanden gaan we dan adviseren om hem volledig vetvrij te maken, dripwax te gebruiken en die olie nooit meer aan te raken. Nadien is ook dat niet meer voldoende, en ben je pas het mannetje als je 3 kettingen roteert met hotwax. Want ja, free watts.

Dat is veel te veel, maar goed, als je voor €450 een nieuwe hobby kan ontdekken en erdoor gebeten bent is hij misschien elke euro waard hé.

Zeker niet teveel van aantrekken, wel eens kwaad kijken naar uw vrienden die hem geadviseerd hebben :)

Om op je oorspronkelijke vraag te antwoorden: last aan de ass-balls-connector kan echt met gigantisch veel zaken te maken hebben: zadel, zadelpositie, helling, zitvlees (600km is nog niet zo veel, dan zit je nog aan het beginstadium van uw derde teelbal).

Voor wat betreft onderhoud, dat is een gigantische rabbithole, maar begin gewoon met uw ketting elke keer mooi af te borstelen en bij te oliën.

Na een paar maanden gaan we dan adviseren om hem volledig vetvrij te maken, dripwax te gebruiken en die olie nooit meer aan te raken. Nadien is ook dat niet meer voldoende, en ben je pas het mannetje als je 3 kettingen roteert met hotwax. Want ja, free watts.
Het zal dan de eerste keer en de laatste keer zijn dat ik tweedehands iets koop, alleszins voor iets waar ik zelf 0,0 van ken. Naar verschillende mensen gestuurd op Whatsapp, iemand meegepakt om te testen zelfs voor aankoop.

Zal eerst nog wat meer km doen voor ik verder naar het zadel kijk, alhoewel ik niet het gevoel heb dat dat iets is dat vanzelf zal over gaan?

En zal beginnen met de basis onderhoud :LOL: . De meeste Watts zullen te vinden zijn in de conditie en gewichtsverlies.

Ook gemerkt dat ik heel slecht slaap als ik 's avonds ga rijden, wat helaas soms de engiste moment is met tijd wegens werk en kind, maar bij lopen heb ik dat nooit echt gehad.

Laatst bewerkt:
Vandaag voor de eerste keer een platte Di2 batterij gehad, dat viel toch ook serieus tegen :unsure: gelukkig geen te gekke versnelling waardoor ik wel nog thuis ben geraakt
Schakelt die dan niet automatisch naar klein vooraan en klein achteraan of zoiets? Ik had dat precies eens gehoord van een vriend van me.

Het zal dan de eerste keer en de laatste keer zijn dat ik tweedehands iets koop, alleszins voor iets waar ik zelf 0,0 van ken. Naar verschillende mensen gestuurd op Whatsapp, iemand meegepakt om te testen zelfs voor aankoop.

Zal eerst nog wat meer km doen voor ik verder naar het zadel kijk, alhoewel ik niet het gevoel heb dat dat iets is dat vanzelf zal over gaan?

En zal beginnen met de basis onderhoud :LOL: . De meeste Watts zullen te vinden zijn in de conditie en gewichtsverlies.

Ook gemerkt dat ik heel slecht slaap als ik 's avonds ga rijden, wat helaas soms de engiste moment is met tijd wegens werk en kind, maar bij lopen heb ik dat nooit echt gehad.

is Shimano ultegra 6500, is ondertussen al 14 jaar niet meer courant en werd geïntroduceerd in 2005 dus 19 jaar geleden.
Weet ook dat een aluminium frame niet oneindig houdbaar is, na verloop van tijd wordt dat zachter en stijgt de kans op scheuren en breken.

Dat gezegd zijnde staat er wel een echt immens slecht zadel op. Los dat het antiek is en de demping die erin zat volledig weg zal zijn.
Tegenwoordig is iedereen er zo een beetje achter dat voor 90% van de mensen een volledig gesloten zadel niet werk, en dus bijna iedereen een zadel met een opening in het midden nodig heeft.

Slechter slapen kan door verschillende zaken komen. Heb je de duur ineens fors opgedreven? En eet en drink je wel voldoende?

Ik wil het hotwaxen ook eens testen. Heb al Silca hotwax besteld, nu nog iets om het op te warmen.
Voor de mannen die hier ervaring mee hebben, zou deze voldoende zijn?
Inhoud 540ml
Lekker goedkoop. Heb geen zin om veel geld uit geven omdat ze er weer een "het is voor de fiets' stempel op plakken en prijs x3 doen.
Anders check ik wel eens een rijstkoker of zo :)
Rijstkoker gaat enkel in een te hoge temp

Slow cooker van +-30€ is de goedkoopste goede oplossing.
Ik had nu wel gedacht dat iedereen op BG dit ging kopen?

Tour-de-France-2024_Cyclowax_CROP.jpg
Vanaf het te koop is ben ik kandidaat 😂

In april eens met vrienden een fietstochtje met een geleende fiets meegedaan, in juni dan toch maar een tweedehandsfiets gekocht voor €450 met het idee van sporadisch eens een tochtje te doen. Maar ondertussen de smaak te pakken en al een 600km gedaan denk ik en al meer uitgegeven aan Garmin GPS, kledij en schoenen dan de fiets zelf :LOL:
Strava segmenten nooit bij stilgestaan eigenlijk tijdens het lopen, maar nu bij het fietsen vind ik het wel leuk om te vergelijken met vrienden en pros. Al ergens een tweede plaats kunnen bemachtigen :fingerguns:

Na een twee a drie uur krijg ik toch last van perineum(tussen den balzak en anus), zadel al wat verzet en is verbeterd, maar misschien toch best eens zien voor bike fitting + andere zadels testen?

Wat is aan te raden wat betreft onderhoud van de fiets? Om de hoeveel km ketting smeren?

Je zou zo een zadel met gleuf ertussen moeten aankopen dan zijn je klachten zo verdwenen want nu drukt dat zadel juist op die positie

Amacx heeft hun isotone sportdank vernieuwd…
Oude pot: €30/2kg
Nieuwe pot: €25/1kg
Sad.. is een verdubbeling bijna. Zal maar eens op zoek gaan naar een nieuw merk vrees ik.
Iemand ervaring met de isotone van high5 en decathlon?
Iemand goede ervaringen met een betaalbaar merk?

Laatst bewerkt:
Sad.. is een verdubbeling bijna. Zal maar eens op zoek gaan naar een nieuw merk vrees ik.
Op de vorige pagina’s) ging het alvast over het merk NRGY.

Goeie ervaringen met etixx, NDURANZ, SiS en 6d (en nog merken).

Ik gebruik altijd drank van Born (Energy en Iso), geen klagen over. Gelletjes krijg ik niet binnen…

Vandaag met de MTB in Westouter gezeten (Loker), dikke fun gehad. Heerlijke klimmen en nog betere afdalingen, fijner dan in de Vlaamse Ardennen (waar alles veel meer kapotgereden ligt en je continue uit je doppen moet kijken om in geen diep spoor te sukkelen).

Iemand ervaring met de isotone van high5
Ik gebruik al jaren high5. Prijs/kwaliteit een vd beteren.
Wel altijd citroen, die is het minst zoet.
Bij kortere ritten enkel zero tabletten.
Ik mix ook altijd 1 zero tablet bij de poeder wanneer ik poeder gebruik.
En de aqua gels zijn ook top. Minder stroperig, minder darmklachten.

En ik gebruik altijd maar de helft van aangegeven hoeveelheden 😅(bij elk merk)

Die nrgy is wel heel erg goedkoop? Zelf ervaring mee?
Zelf zeer goeie ervaringen mee.
Net zoals poeperman overigens. Zeer goedkoop inderdaad, lijkt me om breed voet aan de grond te krijgen en ze verschepen vanuit de Balkan.
Ik gebruik al jaren high5. Prijs/kwaliteit een vd beteren.
Wel altijd citroen, die is het minst zoet.
Bij kortere ritten enkel zero tabletten.
Ik mix ook altijd 1 zero tablet bij de poeder wanneer ik poeder gebruik.
En de aqua gels zijn ook top. Minder stroperig, minder darmklachten.

En ik gebruik altijd maar de helft van aangegeven hoeveelheden 😅(bij elk merk)

Waarom gebruik je maar halve hoeveelheden? Dan heb je ook maar halve aantal koolhydraten binnen natuurlijk.

Zelf zeer goeie ervaringen mee.
Net zoals poeperman overigens. Zeer goedkoop inderdaad, lijkt me om breed voet aan de grond te krijgen en ze verschepen vanuit de Balkan.

Waarom gebruik je maar halve hoeveelheden? Dan heb je ook maar halve aantal koolhydraten binnen natuurlijk.
Is dat enkel op hun eigen website te bestellen? Zal off season wat moeten gebruiken om te testen.. wil deze wel eens proberen samen met high 5

Omdat ik dat anders niet te zuipen vindt.
En heb aan halve hoeveelheden genoeg. Als ik zware ritten doe en meer koolhydraten nodig heb pak ik een gelleke bij of iets vast. Reep en/of banaan.

Terug
Bovenaan