De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb recent deze is gekocht, ik krijg die perfect binnen etc, veel beter dan zo'n gels, maar ik vraag me af of het eigenlijk opzich goede repen zijn voor tijdens de rit?

Ik heb deze ook geprobeerd, ze zijn echt lekker. Echter, voor een rit van 5u aan gematigd tempo had ik er zo een 8-tal mee en een gelleke. Toch kreeg ik (alweer) een serieuze klop van de hamer, dit ondanks het feit dat ik vanaf het eerste uur én regelmatig at onderweg.

Daaropvolgend heb ik me eindelijk eens wat "verdiept" in sportvoeding. Aanbevolen hoeveelheid koolhydraten is 60g per uur (voor langere ritjes). Sommige bronnen gaan zelfs tot 80 à 90 gram. (Ik vertel waarschijnlijk niks nieuws, ben splinternieuw op dit forum...)

Dan is het geen verrassing dat de man met de hamer mij in het laatste uur knock-out sloeg, deze repen zijn slechts 21g waarvan 15g koolhydraten. Ik had met die 8 repen dus maar 120g koolhydraten mee...
Dus eigenlijk volgens de aanbevelingen zou je er al 4 per uur moeten eten (indien er in je drinkbussen geen sportdrank zit). Dat vind ik toch weinig praktisch.

Goedkoop zijn ze wel :p

https://www.wiggle.nl/wiggle-nutrition-energiereep-20-x-60-g gebruik ik, kosten wel meer per bar (dubbel als je op gram kijkt) maar iets minder vet
Of de muesli repen van boni die lijken me nog goedkoper dan die van decathlon (maar iets meer vet)
Chocolade smelt me teveel in de zomer wel

Deze zijn wel goed. Toch, ik ben geen cheapo maar toch... Alle "sportrepen" zijn feitelijk overprijsd in mijn opinie.

De grote winnaar der "sportrepen" is voor mij Sultana gebleken! Per toeval ontdekt. Ongeveer 75g koolhydraten per 100 gram, waarvan ongeveer 32g suiker.
Één zo'n verpakking bevat 3 biscuits dat is goed voor 33g koolhydraten ongeveer. Per uur speel ik zo'n twee pakjes binnen en ik ben sindsdien ben ik de man met de hamer nog niet tegengekomen! (4-tal ritjes langer dan 4u)

Dit voor een derde of een vierde van de prijs per g koolhydraat van die sportrepen (die ik tot nu toe tegenkwam tenminste)... Bovendien vind ik die sultana's echt nog lekker, zeker als je verschillende smaakjes meepakt. Ik kan ze alleszins aanraden, en soms staan ze blijkbaar aan 1+1 in de AH.

Laatst bewerkt:
@André dan speelt gij op zo'n lange rit 8 à 10 pakken Sultana binnen? Dan zou ik snel ne Sam Bennet doen, vrees ik :biglaugh:. Maar ik pak er binnenkort mee van de winkel, thx voor de tip.

Ik speel dit vaak binnen, ook een aanrader.

Iemand onlangs nog bij Le Col besteld? Zit je daar met importtarieven e.d. sinds brexit?

Ik heb deze ook geprobeerd, ze zijn echt lekker. Echter, voor een rit van 5u aan gematigd tempo had ik er zo een 8-tal mee en een gelleke. Toch kreeg ik (alweer) een serieuze klop van de hamer, dit ondanks het feit dat ik vanaf het eerste uur én regelmatig at onderweg.

Daaropvolgend heb ik me eindelijk eens wat "verdiept" in sportvoeding. Aanbevolen hoeveelheid koolhydraten per uur is 60g per uur (voor langere ritjes). Sommige bronnen gaan zelfs tot 80 à 90 gram. (Ik vertel waarschijnlijk niks nieuws, ben splinternieuw op dit forum...)

Dan is het geen verrassing dat de man met de hamer mij in het laatste uur knock-out sloeg, deze repen zijn slechts 21g waarvan 15g koolhydraten. Ik had met die 8 repen dus maar 120g koolhydraten mee...
Dus eigenlijk volgens de aanbevelingen zou je er al 4 per uur zou moeten eten (indien er in je drinkbussen geen sportdrank zit). Dat vind ik toch weinig praktisch.

Deze zijn wel goed. Toch, ik ben geen cheapo maar toch... Alle "sportrepen" zijn feitelijk overprijsd in mijn opinie.

De grote winnaar der "sportrepen" is voor mij Sultana gebleken! Per toeval ontdekt. Ongeveer 75g koolhydraten per 100 gram, waarvan ongeveer 32g suiker.
Één zo'n verpakking bevat 3 biscuits dat is goed voor 33g koolhydraten ongeveer. Per uur speel ik zo'n twee pakjes binnen en ik ben sindsdien ben ik de man met de hamer nog niet tegengekomen! (4 tal ritjes langer dan 4u)

Dit voor een de een derde of een vierde van de prijs per g koolhydraat van die sportrepen (die ik tot nu toe tegenkwam tenminste)... Bovendien vind ik die sultana's echt nog lekker, zeker als je verschillende smaakjes meepakt. Ik kan ze alleszins aanraden, en soms staan ze blijkbaar aan 1+1 in de AH.
Zeker weten!

Nu als je nog dieper graaft ga je zien dat het suikerprofiel op zich ook wel van belang is: Maltodextrine vs glucose vs fructose (3/2/1 - verhouding ongeveer).

Mocht je pure glucose (druivensuiker) moeten drinken of eten zou je maag al behoorlijk lastig doen vanaf 50 gr/uur. Daarnaast zou het ook bijzonder zoet zijn, en ben je die plakboel echt wel beu na een halve bidon.

@André dan speelt gij op zo'n lange rit 8 à 10 pakken Sultana binnen? Dan zou ik snel ne Sam Bennet doen, vrees ik :biglaugh:.

Ik speel dit vaak binnen, ook een aanrader.

Iemand onlangs nog bij Le Col besteld? Zit je daar met importtarieven e.d. sinds brexit?
Peperkoek eet ik ook vaak. Heel makkelijk binnen te spelen, zacht kauwen. Soms ook eens een eierkoek ter afwisseling, maar daar zit al behoorlijk wat vet in.

Op de echt lange ritten, zoals vorig jaar dirty Kanzelled - waar het tempo ondergeschikt is - neem ik meestal (zelfgemaakte) pannenkoeken met confituur, of sandwiches met hesp oid. mee. Zeker niet de goeie macro's, maar wel lekker genoeg om te blijven eten :)

Ik heb ook echt recent het nut ondervonden van de eet- en drinkmelding op de garmin. Soms rij ik gewoon 2u zonder een slok te drinken, gewoon omdat ik er niet aan denk.

Laatst bewerkt:

Daaropvolgend heb ik me eindelijk eens wat "verdiept" in sportvoeding. Aanbevolen hoeveelheid koolhydraten is 60g per uur (voor langere ritjes). Sommige bronnen gaan zelfs tot 80 à 90 gram. (Ik vertel waarschijnlijk niks nieuws, ben splinternieuw op dit forum...)

Dus eigenlijk volgens de aanbevelingen zou je er al 4 per uur moeten eten (indien er in je drinkbussen geen sportdrank zit). Dat vind ik toch weinig praktisch.

Één zo'n verpakking bevat 3 biscuits dat is goed voor 33g koolhydraten ongeveer. Per uur speel ik zo'n twee pakjes binnen en ik ben sindsdien ben ik de man met de hamer nog niet tegengekomen! (4-tal ritjes langer dan 4u)

Dit voor een derde of een vierde van de prijs per g koolhydraat van die sportrepen (die ik tot nu toe tegenkwam tenminste)... Bovendien vind ik die sultana's echt nog lekker, zeker als je verschillende smaakjes meepakt. Ik kan ze alleszins aanraden, en soms staan ze blijkbaar aan 1+1 in de AH.

Amai, interessante info! Keer gekeken naar de repen die ik eet en zit maar 6.2gr koolhydraten in per reep (40gr):unsure:. Krijg inderdaad meestal honger na het tweede uur.
Zie mij wel niet direct twee zo'n pakjes per uur eten. Zal vanaf nu combinatie worden van die wiggle-repen, sultankoekjes en SiS-gels (peperkoek vind ik jammer genoeg niet lekker).

Amai, interessante info! Keer gekeken naar de repen die ik eet en zit maar 6.2gr koolhydraten in per reep (40gr):unsure:. Krijg inderdaad meestal honger na het tweede uur.
Zie mij wel niet direct twee zo'n pakjes per uur eten. Zal vanaf nu combinatie worden van die wiggle-repen, sultankoekjes en SiS-gels (peperkoek vind ik jammer genoeg niet lekker).
Niet vergeten dat je ook energie haalt uit eiwitten en vet hé. Zeker in een erg lange inspanning aan lage intensiteit mag je die ook meetellen. Het aantal kcal is in zo'n geval wat mij betreft ook echt wel belangrijker dan het aantal KH.

Nu als je nog dieper graaft ga je zien dat het suikerprofiel op zich ook wel van belang is: Maltodextrine vs glucose vs fructose (3/2/1 - verhouding ongeveer).
@poeperman: Interessant! Weet niet of die sultana's wat dat betreft dan goed zitten :) ik ben maar een simpele leek die nu iets aanraadt... Voor mij werkt het alleszins goed! Als ik het fietsen nog wat serieuzer wil aanpakken, zal ik mij verder verdiepen in voeding en trainingstechnieken.

@André dan speelt gij op zo'n lange rit 8 à 10 pakken Sultana binnen? Dan zou ik snel ne Sam Bennet doen, vrees ik :biglaugh:. Maar ik pak er binnenkort mee van de winkel, thx voor de tip.
Awel, goed punt! Ik heb een gevoelig spijsverteringstelsel... Bijvoorbeeld nog maar één pint kan mij misvallen, aan een tweede cola moet ik ook al niet beginnen want dan ben ik ook enorm "bloated". Een enorme handicap op café vind ik, gezellig een pint of drie meedrinken zit er niet in. Laat staan zwaarder bier. Wijn en sterke drank gaant dan weer vlotter 😛 (Dat terzijde)

Met de sultana's valt dit probleem wel mee: op mijn langere duurtrainingen waar de intensiteit sowieso relatief laag ligt, kan mijn lichaam dit goed aan. Ik merk inderdaad wel dat ik op het einde opgeblazen kan zijn, zeker als ik naar het einde toe dan toch nog de intensiteit opdrijf... (Maar zoals aangegeven ben ik sowieso erg gevoelig op dit punt).

Misschien dat er wel nog betere alternatieven zijn! Of een verdeling sportdrank/repen. Rijd momenteel puur op water en sultana's haha.

Je moet 500ml drinken per uur, bij mij wil dat zeggen 36g koolhydraten per uur. Als je daarnaast nog zo'n Aptonia eet zit je aan 51g koolhydraten per uur. Voor rustige trainingen volstaat dit zeker. Wanneer de intensiteit toeneemt zal ik in onze regionen eerder elke 45 min eten (36g drinken + 20g eten per uur), in echt lange/intensieve tochten (genre Marmotte) schakel ik over naar elke 30 minuten iets eten, zo kom je al snel aan 60g/u zonder dat je zotte zaken moet beginnen doen.

In zo'n tochten vind ik het handig om af te wisselen tussen bvb Decathlon Fruit Jellies (weinig kauwen, vrij lekker, plakt wel), zo'n graanrepen (relatief droog, wel wat knabbelen nodig, maar is vast qua structuur) en gels. Zo mix ik qua smaak, textuur en verschillende types suiker.

Als ik daar nog boven wil gaan gebruik ik iets zoals SiS Beta Fuel.

Had deze repen: https://www.wiggle.nl/trek-protein-nut-bars-16-x-40g . Lekker, maar redelijk droog, moeilijk om te eten als je aan het rijden bent.
Dat zijn echt geen repen om mee te gaan fietsen, vrijwel geen koolhydraten.

Stroopwafels en peperkoek is ook mijn favoriete "brandstof" op lange ritten. Ik heb sowieso ook 2 bars en 2 gelletjes mee in case of emergency.

Dankjewel @André , heel interessante uitleg! Ook straf om te horen dat het toch voor iedereen net iets anders is. Ik ga zeker ook is sultana koeken en stroopwafels meenemen. Peperkoek ben ik niet zo voor :p

Gelletjes heb ik vroeger een tijd gebruikt maar ik had daar toen zo'n slechte ervaring mee :p Waarschijnlijk gewoon verkeerde gekocht ofzo :)

Stijfh

Stijfheid van de zool, waardoor je minder drukpunten zal hebben op lange tochten, maar er ook minder energie verloren gaat.

Keiharde zolen kunnen echter ook oncomfortabel zijn.

Daarnaast vooral de sluitingen (BOA bv.) die toelaten om de schoen milimeterprecies en on-the-go aan te passen met kleine kliks.
Puur uit interesse, over hoeveel % verloren energie spreken we eigenlijk?

Nu goed, ik rij op dit moment nog op b'twin schoenen van 7j oud, die zitten opzich gewoon goed en ik vind het moeilijk in te schatten of een upgrade nu echt de moeite waard is.

Met Castelli kun je eigenlijk weinig fout doen. Goed gemaakt, goeie zeem, fijne pasvorm (neem gewoon 2 maten meer dan je gewoon bent, het zijn Italiaanse maten, en dus ERG krap).

Over welke modellen van Castelli spreek je dan? Is bvb de Competizione een goede optie? Of kijk ik toch beter naar een model hoger?
Op strava is er momenteel een challenge waarbij je 264km moet rijden in 2 weken om 25% korting bij Castelli te krijgen, dus eens ik die korting heb, was ik van plan om wat nieuwe spullen te kopen.

Ik heb zelf de Competizione als "broek waar ik niet al te zuinig op hoef te zijn", dus voor gravelritten waarbij ik weet dat er sowieso door het struikgewas geploegd gaat worden. Die heeft een goede pasvorm, degelijke zeem en kruipt niet omhoog (zonder van die irritante anti-slip rubber strips aan de binnenkant). Enige nadeel is dat de bretellen nogal scherp zijn, en dat dus wat kan snijden in de schouder. Idem voor de Entrata.

De hogere reeksen hebben comfortabelere bretellen en een nog betere pasvorm. En gaan waarschijnlijk ook wat langer mee.

Volgens hun website zou je alle kosten moeten zien bij het uitchecken:

"Post Brexit:

We ship all EU orders via DPD or DHL depending on the option chosen at checkout. If any additional taxes/duties are due on your order, this should be stated at checkout - or a guarantee that the total amount you pay includes all applicable customs duties & taxes."

Via Strava kun je trouwens een mooie korting scoren met de Le Col Project 200/200 Challenge...

Interessant om het hier allemaal wat te volgen.
Mijn eerste twee ritten zitten er ook op, dus nog volledig nieuw tot de sport. :)
Heb uiteindelijk de shimano xc100 mtb schoenen gekocht met spd, maar zo te zien is dat toch geen schande om niet met spd sl te rijden. Op het eerste zicht er best content van, had de xc300 ook geprobeerd en ookal kan je die met zo'n kliksysteem misschien beter instellen vond ik ze net iets minder goed zitten.
Zondag was het wel goed beuken tegen de wind, maar goed oefening zal hopelijk snel wel resultaat hebben om er wat meer van te genieten.
Het grootste obstakel dat ik voorlopig heb is pijn aan mijn zitbeentjes, ik hoop in eerste instantie dat het is van een beetje gewoon worden en daar wat weerstand op kweken. Zoniet verder onderzoeken of ik wel ideaal zit op mijn fiets, voor de rest eigenlijk geen rug,hand,schouders,nek klachten.
Misschien wat een vreemde vraag maar hoe zit je eigenlijk correct op het zadel? Omdat je best wel wat naar voor of naar achter kan plaatsen.
Misschien dat ik daar meer moet op letten om die pijn niet te hebben?

Je hebt ook verschillende vormen van zadels, en zadels "zakken in" na verloop van tijd. Als je pijn hebt aan je zitbeenderen, wil dat hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je zadel niet compatibel is met je zitvlak, en je dus voor een ander zadel (breder, smaller,...) moet gaan.

Voor-achter positie heeft te maken met je beenlengte. Met de crank horizontaal moet de voorkant van je knieschijf perfect boven het midden van je pedaal-as staan bij het been dat aan het duwen is.

Je hebt ook verschillende vormen van zadels, en zadels "zakken in" na verloop van tijd. Als je pijn hebt aan je zitbeenderen, wil dat hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je zadel niet compatibel is met je zitvlak, en je dus voor een ander zadel (breder, smaller,...) moet gaan.

Voor-achter positie heeft te maken met je beenlengte. Met de crank horizontaal moet de voorkant van je knieschijf perfect boven het midden van je pedaal-as staan bij het been dat aan het duwen is.
Ja die zaken had ik ook gevonden, en als het aanblijft dan ga ik zeker eens zien waar ze een zadeldrukmeting kunnen doen en dan hopelijk het correcte zadel vinden.

Over het tweede punt ben ik ook mee, maar dat is om de positie van je zadel te bepalen (meer naar voor of achter).
Maar ik had het eerder op de eigen zitpositie op het zadel, je kan je zelf ook wat meer naar voor/achter zetten, dit was eerder de vraag wat de goede zitpositie is. Maar is denk ik moeilijk te bepalen.

Terug
Bovenaan