De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Nu 1 van futurum zelf , die zit best goed, maar ik vermoed dat er beter is. Ik plan voor het einde van de maand eens naar FFC te gaan in aalter.
Zoals bij elk merk, heb je ook bij Futurum een groot verschil tussen hun verschillende niveau's.
Ik heb zelf die Joris II Deep Winter broek en ben daar zeer tevreden van. Ik kan daar makkelijk 6u mee fietsen zonder last van te krijgen.
 
Is het eigenlijk slecht om na een modderige rit je kettinglijn te kuisen met cyclon bionet chain cleaner en nadien te drogen en terug te squirten? Volgens sommigen mag je dat niet doen?

Hoe heb je nu de eerste keer uw ketting ontvet? Afgehaald en in een pot met ontvetter gedaan. Of zoals Canyon aanraadde gewoon ketting er op laten en met een borstel met wat ontvetter erover?

Ik wil ook eventueel overschakelen naar wax lube maar ik lees ook dat sommigen de cassette, kettingbladen,... afnemen om ook mee te ontvetten. En daar begin ik liever niet aan.
 
Hoe heb je nu de eerste keer uw ketting ontvet? Afgehaald en in een pot met ontvetter gedaan. Of zoals Canyon aanraadde gewoon ketting er op laten en met een borstel met wat ontvetter erover?

Ik wil ook eventueel overschakelen naar wax lube maar ik lees ook dat sommigen de cassette, kettingbladen,... afnemen om ook mee te ontvetten. En daar begin ik liever niet aan.
Een doek volgespoten met brakecleaner, de ketting er door draaien tot hij blinkt, keer of 3 herhalen en dan squirt er op.
 
Hoe heb je nu de eerste keer uw ketting ontvet? Afgehaald en in een pot met ontvetter gedaan. Of zoals Canyon aanraadde gewoon ketting er op laten en met een borstel met wat ontvetter erover?

Ik wil ook eventueel overschakelen naar wax lube maar ik lees ook dat sommigen de cassette, kettingbladen,... afnemen om ook mee te ontvetten. En daar begin ik liever niet aan.
Ik heb al drie fietsen omgeschakeld van olie naar wax (squirt lube).

Ketting eraf halen en enkele keren in een fles met wasbenzine laten weken en schudden.

Casette en kettingbladen haal ik er ook niet af. Eerst zo goed mogelijk ontvetten met gewone ontvetter en erna nog eens over gaan met een doekje gedrenkt in wasbenzine. Werkt prima.

Let gewoon op dat je niet té enthousiast bent met de wasbenzine zodat deze niet in je body/lagers terecht komt.
 
Mensen die hier met wax rijden mogen mij eens uitleggen hoe zij hun ketting daarna proper krijgen. Toen ik wax gebruikte had ik steevast zwarte smurrie die er met ontvetter niet meer afging. En ik ga echt niet elke keer ik mijn fiets poets de ketting eraf halen om ze laten weken in wasbenzine oid.
 
Mensen die hier met wax rijden mogen mij eens uitleggen hoe zij hun ketting daarna proper krijgen. Toen ik wax gebruikte had ik steevast zwarte smurrie die er met ontvetter niet meer afging. En ik ga echt niet elke keer ik mijn fiets poets de ketting eraf halen om ze laten weken in wasbenzine oid.
Gewoon een paar keer met een doek over wrijven en dat is weg. Ik denk dat je je ketting niet genoeg ontvet hebt, want dan heb je die zwarte smurrie.
 
Mensen die hier met wax rijden mogen mij eens uitleggen hoe zij hun ketting daarna proper krijgen. Toen ik wax gebruikte had ik steevast zwarte smurrie die er met ontvetter niet meer afging. En ik ga echt niet elke keer ik mijn fiets poets de ketting eraf halen om ze laten weken in wasbenzine oid.
Met wax heb je net veel minder werk met het schoonmaken van de ketting. Paar keer met een droge doek erover en klaar.

Als je smurrie hebt zal er idd nog te veel olie aan gehangen hebben.
 
Squirt wax geeft zelf bij een hele schone ketting grijze partikels af, maar gewoon eens met de vod erover zou inderdaad moeten volstaan.
 
Mensen die hier met wax rijden mogen mij eens uitleggen hoe zij hun ketting daarna proper krijgen. Toen ik wax gebruikte had ik steevast zwarte smurrie die er met ontvetter niet meer afging. En ik ga echt niet elke keer ik mijn fiets poets de ketting eraf halen om ze laten weken in wasbenzine oid.
Belangrijk is uw ketting goed ontvetten. Doe je dat niet dan krijg je een mix met vet/ olie en de wax.
Daarna is het gewoon belangrijk dat je vaak uw ketting afneemt met een vod en voldoende opnieuw waxen.

Casette en kettingblad gewoon ontvetten en afnemen. En elke keer je uw fiets kuist ketting eraf en uw tandwielen en casette beetje ontvetter opspuiten.

En voor alle duidelijkheid moet de wax in uw ketting zitten. In uw rollers.
Al de rest moet gewoon proper zijn.
 
Belangrijk is uw ketting goed ontvetten. Doe je dat niet dan krijg je een mix met vet/ olie en de wax.
Daarna is het gewoon belangrijk dat je vaak uw ketting afneemt met een vod en voldoende opnieuw waxen.

Casette en kettingblad gewoon ontvetten en afnemen. En elke keer je uw fiets kuist ketting eraf en uw tandwielen en casette beetje ontvetter opspuiten.

En voor alle duidelijkheid moet de wax in uw ketting zitten. In uw rollers.
Al de rest moet gewoon proper zijn.
Waarom zou je casette en kettingblad ontvetten? Bij eerste applicatie (na olie) absoluut. Maar toch niet daarna?
Als het goed is komt er geen olie meer in de buurt van de casette & crankset..
 
Waarom zou je casette en kettingblad ontvetten? Bij eerste applicatie (na olie) absoluut. Maar toch niet daarna?
Als het goed is komt er geen olie meer in de buurt van de casette & crankset..
Klopt.
Maar ik heb al gemerkt dat de smurrie die achterblijft van wax + vuil van de weg toch niet super goed weggaat met enkel maar water. Een kraaknette casette krijgen is dan niet zo makkelijk.
Klein beetje ontvetter en lichtjes borstelen is meestal perfect. Persoonlijk doe ik het ook maar om de zoveel keer hoor. Maar ik rij enkel maar met de gravel echt in vettige en natte omstandigheden.
 
Het probleem met ontvetter is ook dat je dat moeilijk 100% weg krijgt. Er blijft bijna altijd een laagje achter na alles is opgedroogd. Het ideale is om dan met ethanol dat laagje weg te halen. Als je dus telkens ontvetter gebruikt om te reinigen tussen ritten in, zal je die film telkens mengen met uw wax. Daardoor hecht uw wax veel minder goed in de ketting. Een vicieuze cirkel.

Het is dus best om uw werk eerst goed te doen, dan hoeft het gebruik van de ontvetter niet meer.
 
De laatste loodjes voor de start van het seizoen wegen zwaar. Al 4 weken 18u (750 à 875 TSS) aan het draaien en volgende week doen we daar nog een schep bovenop met een thuisstage. Ik neem verlof en ga dan eens all-in en dan zal ik rond de 25u zitten. En dan een weeg (super)compensatie en hopelijk gelanceerd.

Als ik niet ziek word (hout vasthouden) ga ik de beste winter in 3 jaar gehad hebben. Geen enkele training gemist.
 
Terug
Bovenaan