De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hier ook serieus aan het twijfelen om winterschoenen te kopen voor op de racefiets. Heb heel snel te koude voeten. Enige waarover ik twijfel is kostprijs vs goede overschoenen..
Iemand die in dezelfde situatie zat? Hoe warm zijn ze vs goede overschoenen?
Welke modellen zijn aan te raden?

Ik heb vorig jaar deze overschoenen gekocht en tot 0°C met mijn zomermountainbikeschoenen en merinowolkousen worden mijn voeten niet te koud.

Het probleem met overschoenen is bij mij dat mijn voeten beginnen zweten en sokken nat worden en zo kou krijg , van die warmte padjes van decathlon gebruik ik soms bij vriestemperaturen maar dat is ook maar tijdelijk hulpzaam

Het probleem met overschoenen is bij mij dat mijn voeten beginnen zweten en sokken nat worden en zo kou krijg , van die warmte padjes van decathlon gebruik ik soms bij vriestemperaturen maar dat is ook maar tijdelijk hulpzaam
Ik heb ook zweetvoeten maar daar heb ik niet echt last van op de fiets tijdens de winter wegens te koud. Als je zweetvoeten hebt met overschoenen dan zou ik denken dat je gewoon warm genoeg hebt met goede merinowolsokken :)

Ik ben veranderd naar tubeless setup. Continental op zelfde velg en 28mm. Ik heb de indruk dat de tubeless setup minder breed valt. Klopt dit?

Hoe oud waren je vorige banden? De merken zijn hun banden vooral beginnen aanpassen aan de bredere velgen. Ze hebben lang 28mm banden gemaakt alsof die op een velg 13mm intern gingen geplaatst worden. Waardoor elke band veel breder viel als aangeduid want niemand rijdt nog met zo'n smalle velgen.

Pirelli heeft op hun dozen een wam chart. Een 28mm band op een velg 19mm intern is 28mm, bij een 21mm wordt dit 29mm etc. Zo weet je effectief waar je je aan kan verwachten.
Voor Conti geldt ongeveer hetzelfde. Op een 19mm velg zijn ze vrij true to size.

Voor mijn 40j mezelf een cadeau gedaan, heb mij een grizl 6 gekocht om in de herfst / winter in wvl wat te kunnen rondrijden.
Eventueel eens meebrengen naar het waasland, maar hier nog niet veel gravel of bos gezien wat de moeite is.

Had eerst op 2de hands gekeken maar niets gevonden wat ik zocht. Wel al spijt dat ik vorig jaar die curry grizl niet besteld had.

Hoe oud waren je vorige banden? De merken zijn hun banden vooral beginnen aanpassen aan de bredere velgen. Ze hebben lang 28mm banden gemaakt alsof die op een velg 13mm intern gingen geplaatst worden. Waardoor elke band veel breder viel als aangeduid want niemand rijdt nog met zo'n smalle velgen.

Pirelli heeft op hun dozen een wam chart. Een 28mm band op een velg 19mm intern is 28mm, bij een 21mm wordt dit 29mm etc. Zo weet je effectief waar je je aan kan verwachten.
Voor Conti geldt ongeveer hetzelfde. Op een 19mm velg zijn ze vrij true to size.
Banden waren niet oud. De continental gp 5000 vervangen door de TR. Maar kan ook gewoon mijn gedacht zijn dat ze minder breed lijken te vallen…

Klopt, ik heb alleen wat testritjes gedaan met de TCR en rijdt voor mij toch wat fijner... en voor een tweede, nieuwe fiets is alles een goed excuus zeker? :oi22:
Ik wou ook de vraag stellen in feite.
Niks mis met een TCR te rijden overigens. En ik snap dat je daar liever mee rijdt. Maar het blijft wel een all-out racefiets die heel sterk overlapt met de propel. Ik zou dan de propel opruimen om eerlijk te zijn en een ander type fiets als 2de fiets kopen.

Moet je tegenwoordig ook hier al gaan verantwoorden waarom je een tweede fiets wil kopen? Laat dat soort netelige vragen asjeblief over aan de vrouw des huizes en gebruik dit topic enkel om te feliciteren/aan te moedigen.

Ik wou ook de vraag stellen in feite.
Niks mis met een TCR te rijden overigens. En ik snap dat je daar liever mee rijdt. Maar het blijft wel een all-out racefiets die heel sterk overlapt met de propel. Ik zou dan de propel opruimen om eerlijk te zijn en een ander type fiets als 2de fiets kopen.
Volledig gelijk hoor, alleen heb ik de 'zwaardere versie' van de propel (advanced 1 en niet de SL versie). Met pedalen is die rond de 8.4-8.5kg. Aangezien ik graag en veel klim had ik daarnaast liever een andere fiets gehad die (1) lichter is en (2) net wat 'levendiger' klimt. Daarom de TCR. Ik zou ook opteren voor SRAM Red en dan zou je rond de 6.6kg moeten komen.

Tot slot vind ik de kleur echt wel zeer knap. I know, misschien meteen de grootste reden waarom de TCR lmao.

Het positieve is dat ik alvast 2 sets van wielen etc heb. Daarom is de kost vooral enkel het frame (ik krijg 15% korting van mijn huidige fietsendealer) + dan groupset (ga ik proberen in stukken via 2de hands kopen om de prijs wat te drukken).

Moet je tegenwoordig ook hier al gaan verantwoorden waarom je een tweede fiets wil kopen? Laat dat soort netelige vragen asjeblief over aan de vrouw des huizes en gebruik dit topic enkel om te feliciteren/aan te moedigen.
Hahaha, true story en meteen ook de moeilijkste tbh 🫢

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik ga gaan voor een Giant TCR (naast mijn propel). Wat vinden jullie van de kleur Psychedelic Green?
Tuurlijk is dat goed om een 2e fiets te kopen, een aero heb je al, nu nog een klimfiets om mee te nemen op reis. Als die Propel 8.5kilo weegt, dat is het gewicht van een instapmodel bij sommige merken. Daar moet minstens 1 kg af.

Elke reden om een fiets bij te kopen is een goede reden. Welke groep komt er op die Propel?

Edit: zie net da je voor de red gaat gaan.

Tuurlijk is dat goed om een 2e fiets te kopen, een aero heb je al, nu nog een klimfiets om mee te nemen op reis. Elke reden om een fiets bij te kopen is een goede reden. Welke groep komt er op die Propel?

Edit: zie net da je voor de red gaat gaan.
Op de Propel is momenteel de Rival groep, maar voor de TCR zou ik dan gaan voor de nieuwe Red groep.

Indien ik echt de propel niet meer gebruik zou ik hem misschien alsnog verkopen idd. Iemand interesse? :p

PS: net wel een interessante video bekeken, waar er ook de lichtere fietsen vergeleken worden met de aero fietsen en waar dan ook uit gebleken is dan dat die efficiënter zijn per pedal stroke etc.

Terug
Bovenaan