De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik wil samen met wat vrienden gaan beginnen bikepacken (met de racefiets weliswaar), nu ben ik om te beginnen aan het kijken naar tassen.
We zijn voorlopig nog niet van plan om te kamperen in een tent, dus ik denk dat ik wel toekom met een zadeltas en een frametas.
Nu wil ik wel van de eerste keer zeker zijn dat ik degelijke kwaliteit koop, wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten?
Ik wil sowieso dat ze waterdicht is, niet te veel gaat wiebelen en dat alles goed blijft vast hangen.

Iemand misschien aanraders?

Ik wil samen met wat vrienden gaan beginnen bikepacken (met de racefiets weliswaar), nu ben ik om te beginnen aan het kijken naar tassen.
We zijn voorlopig nog niet van plan om te kamperen in een tent, dus ik denk dat ik wel toekom met een zadeltas en een frametas.
Nu wil ik wel van de eerste keer zeker zijn dat ik degelijke kwaliteit koop, wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten?
Ik wil sowieso dat ze waterdicht is, niet te veel gaat wiebelen en dat alles goed blijft vast hangen.

Restrap of apidura zijn twee merken met heel goed spul.
Wat je juist van tas koopt is een beetje afhankelijk van wat je allemaal wilt meenemen.
Dit is bijvoorbeeld een tas voor aan het zadelpen waar je wel wat in kwijt kan.

Ik vraag mij bij dergelijke tassen af of dat wel goed is voor je zadelpen dat daar zo’n druk op komt waarvoor de pen eigenlijk niet bedoeld is?

Ik vraag mij bij dergelijke tassen af of dat wel goed is voor je zadelpen dat daar zo’n druk op komt waarvoor de pen eigenlijk niet bedoeld is?
Als het niet 1 van die ultra lightweight zadelpennen is verwacht ik toch geen problemen. Een zadelpen moet veel gewicht kunnen dragen en is toch ook ontworpen om over een groot deel van de lengte geklemd te worden.

Je kan bij AS Adventure ook materiaal huren om het al eens te testen.
Misschien wel interessant.

Restrap of apidura zijn twee merken met heel goed spul.
Wat je juist van tas koopt is een beetje afhankelijk van wat je allemaal wilt meenemen.
Dit is bijvoorbeeld een tas voor aan het zadelpen waar je wel wat in kwijt kan.
Ik heb zelf een tas van Restrap en die stelt wat teleur qua waterdichtheid. Mijn Ortlieb framebag is veel beter op dat vlak.

Zondag - als de ziekte doorgespoeld is - rij ik wel 2u richting a chouffe om mee te doen aan de chouffe marathon :)

Als je zo vroeg opstaat is het tijdsverlies best beperkt. Ik sta al aan de start wanneer ik op een andere dag pas opsta.

Zo vroeg opstaan is inderdaad even pijnlijk, maar nergens zo mooi mtb'en als in de Ardennen, dus ik heb het er wel voor over
En, hoe was het? T was behoorlijk warm gisteren, dus wss niet van de poes?

Ik kijk stilaan uit naar een nieuwe racefiets. Als wat voor soort fiets moet ik deze Ultimate zien, is dit eerder een 'harde' fiets, of toch nog iets of wat comfortabel? Momenteel rijd ik met een een Trek Emonda SL6 Disc van 2018. Is dit wat vergelijkbaar qua type fiets?
En de laatste vraag, zijn dit goede wielen, of matig voor deze prijsklasse?

Ik kijk stilaan uit naar een nieuwe racefiets. Als wat voor soort fiets moet ik deze Ultimate zien, is dit eerder een 'harde' fiets, of toch nog iets of wat comfortabel? Momenteel rijd ik met een een Trek Emonda SL6 Disc van 2018. Is dit wat vergelijkbaar qua type fiets?
En de laatste vraag, zijn dit goede wielen, of matig voor deze prijsklasse?

Is zeker een comfortabele fiets hoor. Geen enduro fiets maar ook geen stijf racepaard, prima er tussenin. Met 28mm banden zal je meer dan comfort genoeg ervaren.

En dat zijn topwielen.

En, hoe was het? T was behoorlijk warm gisteren, dus wss niet van de poes?
Ik heb over 't algemeen weinig (tot geen) last van de warmte.

Ik ben vorige week wel (stevig) ziek geweest, dus ik heb de 60km (1660hm) gereden ipv de 95.
Vorig jaar reed ik er ook, toen de 95 km.

Het is een snel parcours, ik heb er 3u59 over gedaan. Er zitten wel 4 bijzonder steile hellingen in. De laatste heb ik te voet moeten doen, net als iedereen rond mij. Vorige jaar wel naar boven, maar nu lag het op sommige plekken nog nat (ook die helling dus), en je wiel slipte door.

Ik was van plan om rustig te fietsen maar lo and behold, wie is er daar? Mijn aartsrivale van op de Transmaurienne. I am a petty man, dus ik wou voor haar eindigen. Ik ben helemaal vanachter begonnen (achter honderden anderen) en zij stond redelijk vooraan. Wie al eens zo'n start heeft meegemaakt, weet dat je meteen minuten achterstand hebt.

Heel snel gereden in't begin, in achtervolging op haar, en ook om niet te veel in de bottleneck te zitten wanneer je op de single tracks komt. Na ongeveer 3 kilometer had ik haar te pakken. Enkele kilometers later moest ik echter gigantisch pissen en zag ik ze weer voorbij rijden. Niet veel later haar wel weer gepasseerd en voorgoed achter mij gelaten. Aan elke bevoorrading gestopt en best mijn tijd wel genomen. Uiteindelijk 8 minuten voor haar geëindigd. Fuck yeah. :fingerguns: :cool::fingerguns_r:

Dat toont vooral ook aan dat het technisch niet zo'n moelijk parcours was. Zij daalt een pak sneller dan ik. Slechts twee iets technischere en steilere afdalingen. Voor de rest heel snelle afdalingen dus de gemiddelde snelheid ligt vrij hoog.

Maar sowieso een leuke omgeving om te gaan fietsen. Volgend jaar opnieuw bij goed weer.

De volgende wordt de Raid Bocq of Grand Raid Godefroy. Ik weet niet meer welke eerst wordt georganiseerd (op 10 september)

yes, 32.
30 zou eigenlijk ook perfect gaan.

In zo'n marathon wanneer het naar beneden gaat op asfalt of brede grind, trap ik toch nooit bij, maar recupereer ik wat. Ik moet ook nooit sprinten voor een overwinning dus ook daarvoor heb ik dat bereik in hoge versnellingen niet echt nodig =]

In het hooggebergte zou ik zelfs met een 28 willen rijden, denk ik. Ik weet nl. eigenlijk niet echt hoe groot de verschillen zijn, ik heb het nog nooit ervaren.

Maar goed, met mijn 32 kom ik in de Ardennen ook overal boven waar je boven zo moeten kunnen komen.
Op de 3 andere echt steile hellingen was ik de enige rondom mij die wel nog in het zadel zat. Ik ben wel een goeie steile klimmer 'voor mijn niveau'.

....

Of het al dan niet wiebelt, hangt veel af van het volume en gewicht dat je erin steekt. Als je niet kampeert en geen kookgerei meeneemt, heb je eigenlijk zeker genoeg aan 11l voor een seatpack (of zelf 5, als je je beperkt tot de zomer). Dingen met ritsen zijn nooit echt waterdicht, dat wil zeggen dat de meeste frametassen dat niet zijn. Op zich geen erg, je steekt daar over het algemeen toch geen kledij in.
Seatpacks zijn er grofweg in 2 types, ofwel hangt de zak rechtsreeks aan zadel/pen, ofwel hangt daar een holster met verwijderbare drybag (zoals aangehaaldz restrap). 2de systeem is mijn inziens makkelijker voor grotere volumes.

Qua waterdichtheid is Ortlieb heel sterk, die seatpacks vertrouw ik (na jaren ervaring). Maar daarmee wil ik niet zeggen dat anderen minder goed zijn, het is simpelweg het merk waar ik het meeste ervaring mee heb.

Huren is idd geen slecht idee als het is om te proberen. Maar een goede top tube bag en frametas, komen eigenlijk altijd van pas (ik gebruik dat zelfs vaak voor gewone ritten, ik steek niet graag spullen in mijn fietsshirt)

yes, 32.
30 zou eigenlijk ook perfect gaan.

In zo'n marathon wanneer het naar beneden gaat op asfalt of brede grind, trap ik toch nooit bij, maar recupereer ik wat. Ik moet ook nooit sprinten voor een overwinning dus ook daarvoor heb ik dat bereik in hoge versnellingen niet echt nodig =]

In het hooggebergte zou ik zelfs met een 28 willen rijden, denk ik. Ik weet nl. eigenlijk niet echt hoe groot de verschillen zijn, ik heb het nog nooit ervaren.

Maar goed, met mijn 32 kom ik in de Ardennen ook overal boven waar je boven zo moeten kunnen komen.
Op de 3 andere echt steile hellingen was ik de enige rondom mij die wel nog in het zadel zat. Ik ben wel een goeie steile klimmer 'voor mijn niveau'.
Heb 30 liggen maar is SRAM, weet niet of die op xt passen
En krijg cranks er toch niet af, precies speciale tool nodig van Cannondale :( (niet aandrijfzijde krijg ik er af maar andere geen idee hoe die er dan af moet. Of moet gewoon kloppen :unsure: maar hij kraakt verschrikkelijk nadat ik hem gekuist heb :lol:)

Maar op HT scheelt 30/34 achteraan 1 kroontje

Je hebt geen speciale tool nodig maar een inbus van 10 mm.
Die heb ik als 'bit' op een multitool die ik heb gevonden in het meerdaelwoud. Anders had ik dat ook niet :p

Voor de rest heb je niets nodig om je cranks te verwijderen of installeren. Een hamer helpt wel om de crank-as dan los te tikken.
Ik denk dat je wél een speciale tool nodig hebt voor het omwisselen van tandblad vooraan (fuck you Cannondale)

ik vind de Scalpel over het algemeen maar een klote-fiets om aan te werken.
De interne routing voor de dropper-kabel is een drama. Die tube ('funnel' zoals ze het in de handleiding noemen) is ook dik klote.

Je hebt geen speciale tool nodig maar een inbus van 10 mm.
Die heb ik als 'bit' op een multitool die ik heb gevonden in het meerdaelwoud. Anders had ik dat ook niet :p

Voor de rest heb je niets nodig om je cranks te verwijderen of installeren. Een hamer helpt wel om de crank-as dan los te tikken.
Ik denk dat je wél een speciale tool nodig hebt voor het omwisselen van tandblad vooraan (fuck you Cannondale)

ik vind de Scalpel over het algemeen maar een klote-fiets om aan te werken.
De interne routing voor de dropper-kabel is een drama. Die tube ('funnel' zoals ze het in de handleiding noemen) is ook dik klote.

Niet nodig volgens u?

Nog nooit gebruikt.
Gewoon een 10 mm inbus.

Even gaan zoeken en ik kom hier op uit. Ik denk dus dat wij deze hebben.

"Self extracting bolts for easy removal"

Ik denk dat de verwarring komt van hun verwarrende benaming.
Alles heet een hollowgram crank. Of het nu van vijf jaar geleden is of op een koersfiets zit. Hollowgram!

Ketting eraf.
10 mm inbus in de bout links. Linkerarm komt vrij en dan zit rechts ook los. Gewoon even met hamer doortikken en de crankset is verwijderd uit de fiets.

Ik denk dat de verwarring komt van hun verwarrende benaming.
Alles heet een hollowgram crank. Of het nu van vijf jaar geleden is of op een koersfiets zit. Hollowgram!

Ketting eraf.
10 mm inbus in de bout links. Linkerarm komt vrij en dan zit rechts ook los. Gewoon even met hamer doortikken en de crankset is verwijderd uit de fiets.
A ja de linkerarm kreeg ik er af, de rechtse kan je ook inbus in steken maar dat deed niet veel (kwam even los en dan terug vast :D)

Terug
Bovenaan