De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hoi allen,
Ik hoop dat het ok is dat ik mijn vraag hier stel. Ik heb een tweedehands koersfiets, een Granville G-racer waar ik in 2018 een kleine €200 voor betaalde. Bolde goed, altijd content van geweest. Is eigenlijk te groot voor mij (53 de fiets is 57) maar merkte ik vooral op bij langere afstanden, ik gebruik hem voornamelijk om naar het werk te gaan en dat was net goed van afstand om niet (/niet veel) last te hebben. Ik gebruik de fiets vooral voor woon-werk en als transportmiddel maar in de zomer doe ik graag ook eens wat langere toeren (waarbij ik dan wel last had door de verkeerde maat)

Nu werd onlangs mijn voorwiel gestolen en ik sta nu voor een dilemma, koop ik wielen of gewoon een nieuwe tweedehands fiets die dan ook meer mijn maat is. Ik twijfel omdat ik er momenteel eigenlijk maar weinig budget voor heb en wielen meer kosten dan ik dacht (minstens een derde of de helft van een 'nieuw' tweedehands koersfietske).
Wat zouden jullie doen? Ofwel nu wielen kopen en nog wat doordoen met deze ondanks de verkeerde kadermaat en dan later misschien met meer budget een van mijn maat kopen.
Of een beetje meer uitgeven maar direct een fiets hebben op mijn maat waar ik dan hopelijk terug 5 jaar zoet mee ben.
Ik weet niet goed hoe realistisch het is maar ik zou graag terug binnen het budget van €200 blijven. Waar kan ik eventueel terecht voor goedkope wielen of zelf gewoon 1 wiel (of koop je ze beter in set?) Op tweedehands.be niet veel gevonden.

Doe uw lichaam en jezelf een plezier, en koop een fiets op maat. Je gaat jezelf haten als je toch eens een hardnekkige blessure erdoor oploopt.
Het lijkt mij weinig realistisch dat je toekomt met een budget van 200€, al ken ik weinig van de tweedehandsmarkt.

€9500 voor de frameset lol
Is dan ook een baanfiets en een vrij niche product.
Ik ken weinig van baanfietsen maar het lijkt mij ook wel dat dit het neusje van de zalm is.
Hoi allen,
Ik hoop dat het ok is dat ik mijn vraag hier stel. Ik heb een tweedehands koersfiets, een Granville G-racer waar ik in 2018 een kleine €200 voor betaalde. Bolde goed, altijd content van geweest. Is eigenlijk te groot voor mij (53 de fiets is 57) maar merkte ik vooral op bij langere afstanden, ik gebruik hem voornamelijk om naar het werk te gaan en dat was net goed van afstand om niet (/niet veel) last te hebben. Ik gebruik de fiets vooral voor woon-werk en als transportmiddel maar in de zomer doe ik graag ook eens wat langere toeren (waarbij ik dan wel last had door de verkeerde maat)

Nu werd onlangs mijn voorwiel gestolen en ik sta nu voor een dilemma, koop ik wielen of gewoon een nieuwe tweedehands fiets die dan ook meer mijn maat is. Ik twijfel omdat ik er momenteel eigenlijk maar weinig budget voor heb en wielen meer kosten dan ik dacht (minstens een derde of de helft van een 'nieuw' tweedehands koersfietske).
Wat zouden jullie doen? Ofwel nu wielen kopen en nog wat doordoen met deze ondanks de verkeerde kadermaat en dan later misschien met meer budget een van mijn maat kopen.
Of een beetje meer uitgeven maar direct een fiets hebben op mijn maat waar ik dan hopelijk terug 5 jaar zoet mee ben.
Ik weet niet goed hoe realistisch het is maar ik zou graag terug binnen het budget van €200 blijven. Waar kan ik eventueel terecht voor goedkope wielen of zelf gewoon 1 wiel (of koop je ze beter in set?) Op tweedehands.be niet veel gevonden.
Gewoon een fiets in de correcte maat kopen.
Daar moet je echt niet over twijfelen.

200€ is echt wel heel goedkoop. Zoals je zelf ook aangeeft koop je daar nieuw met moeite een setje wielen voor. Als je weet dat een setje goeie banden al 70€ kost dan snap je zelf ook dat 130€ voor het overige niet realistisch is.
Dus je zal echt je budget op zijn minst 300€ hoger moeten leggen wil je iet of wat hebben.

Is dan ook een baanfiets en een vrij niche product.
Ik ken weinig van baanfietsen maar het lijkt mij ook wel dat dit het neusje van de zalm is.

Gewoon een fiets in de correcte maat kopen.
Daar moet je echt niet over twijfelen.

200€ is echt wel heel goedkoop. Zoals je zelf ook aangeeft koop je daar nieuw met moeite een setje wielen voor. Als je weet dat een setje goeie banden al 70€ kost dan snap je zelf ook dat 130€ voor het overige niet realistisch is.
Dus je zal echt je budget op zijn minst 300€ hoger moeten leggen wil je iet of wat hebben.
akkoord, maar ook niet akkoord.

Ik heb een paar jaar geleden een 3 jaar oude Cube Agree, carbon, Ultegra gekocht voor €400.
Als ik zie met wat hij vandaag rijdt, kan dat echt wel.

Ik zal eens zoeken @Tanuki_

Ik heb een paar jaar geleden een 3 jaar oude Cube Agree, carbon, Ultegra gekocht voor €400.

Wat is een paar jaar geleden? Ik heb vorig jaar mijn alu bmc met 105 groep heel vlotjes (binnen de week) aan 980€ verkocht.

Carbon en ultegra voor 500.. Daar mag je een 1 voor zetten, met velgremmen.

Wat is een paar jaar geleden? Ik heb vorig jaar mijn alu bmc met 105 groep heel vlotjes (binnen de week) aan 980€ verkocht.

Carbon en ultegra voor 500.. Daar mag je een 1 voor zetten, met velgremmen.
Een jaar of 5 geleden, en 4 jaar geleden verkocht voor €500.

Dat was toen een héél goeie deal, maar zeker niet uitzonderlijk.

Je hebt nog altijd een splinternieuwe Canyon Endurace carbon, R7000 105 disc, voor €1999 hé.

Veel beter dan 6800 Ultegra (rim)

Beter dan een te grote Granville!

105, 2x10 (dus niet stokoud). Dat kan perfect dienen voor jouw doel.

Het is geen Canyon Aeroad of S-Works S7, maar het zal wel beter fietsen dan een frame dat 4 maten te groot is

Ja ik weet dat ik er niet het beste van het beste mee ga kunnen kopen maar mijn criteria liggen ook een stuk lager dan de meesten hier denk ik. Het is kwestie van budget efkes heel slechte timing, ik zou er ook liever een klets meer tegenaan kunnen smijten. De droom is om ooit wel eens een mooi machien te kunnen kopen maar voorlopig is iets dat beter bolt dan de gemiddelde stadsfiets al veel. Als het allemaal deftig werkt, geen slag in de wielen heeft en een gepast formaat is ben ik content.

Merci, @poeperman ik bekijk het eens!

Beter voor dan een te grote Granville!

105, 2x10 (dus niet stokoud). Dat kan perfect dienen voor jouw doel.

Het is geen Canyon Aeroad of S-Works S7, maar het zal wel beter fietsen dan een frame dat 4 maten te groot is
Ik ben gewoon te verwend vermoed ik.
Een fiets van 2007 schiet niet bij mij te binnen als men zegt dat men een nieuwe fiets zoekt :P

Maar als ik 2dehands eens snel bekijk dan is het toch maar armoe troef. Waar mensen nog de hoofdprijs voor durven vragen is pure waanzin.

Moozes. Waar is den tijd!

Geef mij maar een Museeuw. Vervaardigd uit vlas, het nieuwe carbon 🤩. Moet er naast gekeken hebben op velofollies.
Volgens mijn slimme vrienden zou dat toch echt een topmateriaal kunnen zijn voor fietsen. En dan spreek ik niet eens over de vriend die een bedrijf in vlas heeft 😅

heerlijke comment wel ❤️

Ritje in de duinen met fietsteam vant werk (voor de eerste keer mee). Na 2 lusjes was in al stikkapot

Ik kan niet mee met die gasten (gemiddeld 10j ouder) en los zand suckt 🥵

En zelfs met merinowollen sokken nog koude voeten. Beter in het vervolg 2 paar, maar dan weet ik niet of die wollen beter 1e of 2e paar zijn

Laatst bewerkt:
Waarom maken fietsfabrikanten enkel UCI-goedgekeurde frames? UCI is nogal strikt met allerlei reglementen, waardoor je geen zotte ontwerpen kan maken. Bij tijdritfietsen zie je veel meer innovatie. Ik zou met plezier zo'n speciale koersfiets kopen, dat ik er geen wedstrijden mag mee rijden boeit me niet.

Waarom maken fietsfabrikanten enkel UCI-goedgekeurde frames? UCI is nogal strikt met allerlei reglementen, waardoor je geen zotte ontwerpen kan maken. Bij tijdritfietsen zie je veel meer innovatie. Ik zou met plezier zo'n speciale koersfiets kopen, dat ik er geen wedstrijden mag mee rijden boeit me niet.
Een van de verplichtingen van de UCI is dat alle profmateriaal ook in de winkel te vinden is. Als ze dan nog eens speciale frames moeten ontwikkelen is er minder budget voor de pro-frames.
Bij de TT frames heb je dat minder omdat je daar een deel UCI legal frames hebt, maar ook een veel grotere triathlon markt waar de regels veel losser zijn.

Terug
Bovenaan