De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

@Airjinx ik geloof dat jij ooit eens gesproken hebt van een soort plug-in voor Strava die automatisch ritten van minder dan x km privé zet en automatisch de juiste fiets kiest oid... of droom ik dat?

Indien het geen droom was, kan je mij even doorverwijzen.

@Airjinx ik geloof dat jij ooit eens gesproken hebt van een soort plug-in voor Strava die automatisch ritten van minder dan x km privé zet en automatisch de juiste fiets kiest oid... of droom ik dat?

Indien het geen droom was, kan je mij even doorverwijzen.

Heel handige tool, kwestie van uw eigen measures aan te maken en elke rit die je vanaf dan doet is automatisch aangepast.
Ik heb volgende measures:
- Van en naar het werk: Niet publiceren op de homepage
- Indoor: Niet publiceren op de homepage
- Indien geen powermeter data: Automatisch switchen naar mijn MTB.

Laatst bewerkt:
Welke band zouden jullie nemen voor de gravelbike om nu en dan een plaatselijk mtb rit te rijden in de vooral vlakke modder boerewegen? Ik dacht aan de G one Ultrabite. Nu heb ik de G one allround en deze heeft te weinig grip op de natte winter wegen.
Je hebt modder en modder hè. Is het van die kleverige klei, of “nat zand”. Ultrabite is wel een goede keuze, zeker vooraan. Achteraan zal een bite wel volstaan. Ik heb de modderige hel van Lathuy getrotseerd met 2x een Bite, en dat ging gewoon goed.

Welke band zouden jullie nemen voor de gravelbike om nu en dan een plaatselijk mtb rit te rijden in de vooral vlakke modder boerewegen? Ik dacht aan de G one Ultrabite. Nu heb ik de G one allround en deze heeft te weinig grip op de natte winter wegen.
Ultrabite lijkt me wel heel zwaar.

Ik rij vooraan met een bite, en achteraan met ene met enkel zo een diamantprofieleke.
Geen idee waarvoor ge een ultrabite zou kunnen gebruiken eigenlijk :-) Voor echt de modderbabben zoals op sommige veldcrossen denk ik.

Je hebt modder en modder hè. Is het van die kleverige klei, of “nat zand”. Ultrabite is wel een goede keuze, zeker vooraan. Achteraan zal een bite wel volstaan. Ik heb de modderige hel van Lathuy getrotseerd met 2x een Bite, en dat ging gewoon goed.
Ultrabite lijkt me wel heel zwaar.

Ik rij vooraan met een bite, en achteraan met ene met enkel zo een diamantprofieleke.
Geen idee waarvoor ge een ultrabite zou kunnen gebruiken eigenlijk :) Voor echt de modderbabben zoals op sommige veldcrossen denk ik.
Ik heb ze ondertussen besteld.
Ik zou enkele mtb ritten willen doen met vrienden die allemaal mtb rijden en gelijk de off Road wegen er hier in West Vlaanderen bij liggen voor het moment heb je wel wat grip nodig. We spreken hier over klei en geen zand helaas. Vergelijkbaar met de modder stroken in het veldrijden met 10tallen sporen over 3meter breed geblend met wat tractorsporen.

Dat is inderdaad de reden waarom ik hem indoor zou gebruiken om de positie al wat gewoon te worden. Zomers doe ik toch 80-90% van de ritten outdoor maar voor dedicated intervallen is het wel leuk om via ERG echt in de juiste power zones te blijven. Kan je buiten moeilijk halen soms wegens verkeer & draaien, keren..

't zijn voornamelijk de kortere afstanden ze. Heb geen plannen om te beginnen zwemmen dus het aanbod duathlon is ook al beperkt...

Waar het me voornamelijk over gaat is in welke conditie mijn Propel zal zijn na 15-20K KM. Zou het beter zijn nog een bedrag te cashen & daarmee proberen nieuw materiaal te kopen. Bang dat er te veel kosten komen..
Heb je die fiets altijd een beetje deftig behandeld?
Want laat ons eerlijk zijn 20k km dat is voor iemand die een beetje fietst minder dan 2 jaar fietsen, dan heb je al enkele kettingen, banden en een casette versleten. Maar voor de rest is dat nog een vrij frisse fietst eh.
Buiten uw vork, frame en stuur is elk onderdeel een slijtage onderdeel eh.

Laten we nu uitgaan van wordt case.
Je koop hem over en je hebt de pech dat je ketting, casette, jockey wheels, bracket en kopserie vervangen moeten worden, dat gaat u geen fortuin kosten en je hebt wel terug een fietst die zoals nieuw is.
Dus daar moet je u geen zorgen over maken.

Voor uw duatlons kan je perfect uit de voeten met een opzetstuur hoor.
Gaat niet de hinderende factor zijn. En als je een TT-bike hebt moet je er alsnog een gewone roadbike naast hebben hoor. Altijd op de TT rijden is echt niet ideaal.

niet helemaal fiets gerelateerd, maar ik ga binnenkort naar Houffalize.
Zullen er ongetwijfeld nog al geweest zijn.
Zijn er goede/leuke restaurants in de buurt?

Heb je die fiets altijd een beetje deftig behandeld?
Want laat ons eerlijk zijn 20k km dat is voor iemand die een beetje fietst minder dan 2 jaar fietsen, dan heb je al enkele kettingen, banden en een casette versleten. Maar voor de rest is dat nog een vrij frisse fietst eh.
Buiten uw vork, frame en stuur is elk onderdeel een slijtage onderdeel eh.

Laten we nu uitgaan van wordt case.
Je koop hem over en je hebt de pech dat je ketting, casette, jockey wheels, bracket en kopserie vervangen moeten worden, dat gaat u geen fortuin kosten en je hebt wel terug een fietst die zoals nieuw is.
Dus daar moet je u geen zorgen over maken.

Voor uw duatlons kan je perfect uit de voeten met een opzetstuur hoor.
Gaat niet de hinderende factor zijn. En als je een TT-bike hebt moet je er alsnog een gewone roadbike naast hebben hoor. Altijd op de TT rijden is echt niet ideaal.
Zoveel mensen die een beetje fietsen zijn er niet die 20K km halen ze maar klopt inderdaad wel wat je zegt. Kan je inderdaad volgen.
Volgende road model wordt waarschijnlijk een canyon aeroad maar toch jammer dat daar geen opzetsturen voor beschikbaar zijn.
Mijn punt was vooral dat ik na mijn lease mijn propel kan verkopen en een nieuwe dedicated indoor/ tt bike kan kopen voor ongeveer hetzelfde netto. Heb ik meteen een nieuwe fiets met nieuwe onderdelen..

Laatst bewerkt:
Zoveel mensen die een beetje fietsen zijn er niet die 20K km halen ze maar klopt inderdaad wel wat je zegt. Kan je inderdaad volgen.
Volgende road model wordt waarschijnlijk een canyon aeroad maar toch jammer dat daar geen opzetsturen voor beschikbaar zijn.
Mijn punt was vooral dat ik na mijn lease mijn propel kan verkopen en een nieuwe dedicated indoor/ tt bike kan kopen voor ongeveer hetzelfde netto. Heb ik meteen een nieuwe fiets met nieuwe onderdelen..
Misschien is de keuze voor de term “beetje” wat ongelukkig :P
Het ging mij er vooral om dat er wel wat mensen zijn die meer dan 10k per jaar rijden, dus een fiets van 20k afschrijven is heel voorbarig. Maar ook zuiver kijken naar kilometers is te beperkt, op zwift rij je al vaak sneller waardoor uw kilometers sneller oplopen. Kijken naar uren gereden en hoe gereden is in feite belangrijker.

Voor uw propel heb je aero extensions
Maar je kan ook voor de leasing van een TT bike gaan en dan uw propel houden voor op de rollen en voor buiten te rijden.

Zoals ik het zie heb je die opties.
1) propel houden en die aero extension kopen en er een indoor bike bijkopen.
2) propel houden en gebruiken als outdoor bike, TT bike en indoor bike bijkopen
3) propel houden en gebruiken als indoor en outdoor bike en een TT bike bijkopen.

Of de propel verkopen en de vervanger plaatsen in de drie verhalen van hierboven.

Route voor morgen, op bezoek bij de padre in Geraardsbergen, had die onnozele wind overlay beter zo gelaten... :scream:

SZ28ywa.png

Ik heb momenteel continental trail king banden liggen. Zijn nog redelijk nieuw want de tjoepekes staan er nog op.

Echter zit er achteraan een wobbel in. Geen slag in de velg dat heeft de fietsenmaker nagekeken, het zit echt in de band.
Weinig van te merken tijdens rijden maar toch eens aan het zien naar andere.

Vind tanwall's wel vet qua look. Momenteel ligt er 29x2.2 op. Ik zie dat de courante maten 29x2.25 of 2.40 zijn. Soms is 2.40 goedkoper maar ik veronderstel dat dit niet zal passen en ik 2.20/25 moet nemen?

Ik heb momenteel continental trail king banden liggen. Zijn nog redelijk nieuw want de tjoepekes staan er nog op.

Echter zit er achteraan een wobbel in. Geen slag in de velg dat heeft de fietsenmaker nagekeken, het zit echt in de band.
Weinig van te merken tijdens rijden maar toch eens aan het zien naar andere.

Vind tanwall's wel vet qua look. Momenteel ligt er 29x2.2 op. Ik zie dat de courante maten 29x2.25 of 2.40 zijn. Soms is 2.40 goedkoper maar ik veronderstel dat dit niet zal passen en ik 2.20/25 moet nemen?

Niet passen, dat hangt van de fiets af (chainstays) en van de breedte van de velg. Ook vallen niet alle banden even breed in realiteit. Als je nu nog marge hebt, kun je 2.3 of 2.4 wel proberen (wel zien dat je wat ruimte houdt voor modder).

Niet passen, dat hangt van de fiets af (chainstays) en van de breedte van de velg. Ook vallen niet alle banden even breed in realiteit. Als je nu nog marge hebt, kun je 2.3 of 2.4 wel proberen (wel zien dat je wat ruimte houdt voor modder).
Op mijn velg staat nx dus kan enkel afgaan op de 2.2 die er nu op ligt

Terug
Bovenaan