De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Voor 2 à 3k kun je heel veel fiets kopen hoor. Carbon + 105 (of zelfs ultegra) + disc moet zeker tot de mogelijkheden behoren. Canyon (uiteraard), maar ook Rose, Giant,...
Bij de Decathlon.
Carbon frame, alles 105, schijfremmen (105 dus).
Op de kop €2000

Alvast bedankt voor het advies allemaal! Ik ga al eens beginnen met rondkijken bij de fietshandelaars in de buurt, want tegenwoordig zijn die wel kieskeurig in het herstellen van fietsen die niet bij hen gekocht zijn schijnt. Lastig want de prijsverschillen zijn precies wel groot.

Maar als ik bij Trek een alu pak voor dezelfde prijs is die 2kg zwaarder. Tot mijn verbazing.... Maar dat is wel een serieus verschil toch?
Wie controleert die gewichten? Inderdaad, absoluut niemand.
Als ik gewoon wat naar fietsen zit te kijken verbaas ik me er toch geregeld over hoeveel gewichtsverschil er is. Met dezelfde 105 groep, met wielen van +/- hetzelfde gewicht als een ander merk, standaard bandjes, stuur, zadelpen etc. Als we het bijvoorbeeld bij Trek houden, de emonda frames in alu zijn maar 100gr zwaarder als de 'basis' carbon frames.

die wel kieskeurig in het herstellen van fietsen die niet bij hen gekocht zijn schijnt
Hangt van fietsenmaker tot fietsenmaker af. Mensen die hun hersteldienst zo “afschermen” gun ik de omzet zelfs niet. Wat als je verhuisd bent? Of als je persez merk X wil omdat die een fiets maken in jouw maat? Op Cannondale na zijn alle grote merken toch vrij gestandaardiseerd qua gebruikte onderdelen en benodigde gereedschappen, dus het is echt een kwestie van niet willen ipv niet kunnen

Hangt van fietsenmaker tot fietsenmaker af. Mensen die hun hersteldienst zo “afschermen” gun ik de omzet zelfs niet.
Dat is wel erg kort door de bocht.
Je beseft toch dat (zoals in heel veel branches) die winkels onvoldoende personeel vinden. Polen die appels komen plukken, in de bouw werken, de oudjes verzorgen, kuisvrouw spelen. Dat is allemaal ingeburgerd omdat amper iemand in Vlaanderen dat werk wil doen. Denk je dat winkels herstellingen weigeren om u te kloten?

Je kan het ook omgekeerd bekijken. In de zomer hoor ik dat bij sommige winkels de wachttijd oploopt tot een maand. Als ik daar een fiets gekocht heb en ik moet zolang wachten omdat Jan en alleman met zijn canyon daar ook mag komen. Waarom zou ik daar dan nog mijn fiets kopen?

Ik vind het altijd straf dat mensen over anderen zeggen dat ze te weinig werken. Zelf maar 38u werken met 35 verlofdagen maar dan wel afgeven op iemand die 70 of 80u per week werkt.

Wie controleert die gewichten? Inderdaad, absoluut niemand.
Als ik gewoon wat naar fietsen zit te kijken verbaas ik me er toch geregeld over hoeveel gewichtsverschil er is. Met dezelfde 105 groep, met wielen van +/- hetzelfde gewicht als een ander merk, standaard bandjes, stuur, zadelpen etc. Als we het bijvoorbeeld bij Trek houden, de emonda frames in alu zijn maar 100gr zwaarder als de 'basis' carbon frames.
Tja.... Die bij Trek zijn allemaal +10kg de alu modellen. Lijkt me toch vrij zwaar?

Als ik mijne vélo weeg en die is 20% zwaarder, dan breng ik die toch terug hoor.
Dat is wel erg kort door de bocht.
Je beseft toch dat (zoals in heel veel branches) die winkels onvoldoende personeel vinden. Polen die appels komen plukken, in de bouw werken, de oudjes verzorgen, kuisvrouw spelen. Dat is allemaal ingeburgerd omdat amper iemand in Vlaanderen dat werk wil doen. Denk je dat winkels herstellingen weigeren om u te kloten?

Je kan het ook omgekeerd bekijken. In de zomer hoor ik dat bij sommige winkels de wachttijd oploopt tot een maand. Als ik daar een fiets gekocht heb en ik moet zolang wachten omdat Jan en alleman met zijn canyon daar ook mag komen. Waarom zou ik daar dan nog mijn fiets kopen?

Ik vind het altijd straf dat mensen over anderen zeggen dat ze te weinig werken. Zelf maar 38u werken met 35 verlofdagen maar dan wel afgeven op iemand die 70 of 80u per week werkt.
Toch iemand die het snapt.
Mijne fietsenmaker krijgt dat werk ook compleet niet gedaan. Dus Canyon staat op de tweede rij voor herstellingen.

Omdat ik toch niets te doen heb even fiets gewogen: 9kg. Die van vriendin 10.3kg
Beide uiteraard inclusief bidonhouders en pedalen

Vriendin haar fiets is vooral zwaar door de onderdelen (zeker die wielen), niet door kader

Voor de grap eens vragen aan @Arkaine hoeveel zijn Scalpel 2 in werkelijkheid weegt. (Vs. de geafficheerde 10.7kilo)

Dan is Canyon toch een pak eerlijker. Letterlijk knal erop bij alle fietsen die ik ken, ook al zijn ze vaak een pak lichter dan de concurrentie.

Dus Canyon staat op de tweede rij voor herstellingen.
Er is een verschil tussen "tweede rij" en "nope, we komen er zelfs niet aan" (en dat is dan niet beperkt tot Canyon. Zelfs het puur "'t komt niet uit mijne winkel, zelfs al is het het hoofdmerk dat we verkopen").

Eigenlijk ideaal moment om op in te pikken want ik gebruik nu de tweede fiets van een kameraad om kennis te maken met de wielersport.
Het bevalt mij wel dus stilletjes aan aan het zien om zelf wat te kopen.
Budget denk ik aan max 2k (tenzij er een belangrijke reden is om er over te gaan).

Maar ik vind het best moeilijk als ik wat online rondkijk.
Shimano 105 is zowat de richting die ik wil uitgaan, ultegra hoeft niet en di2 is meteen boven budget.
Schijfremmen of velgremmen ben ik zo niet aan uit => voor/nadelen?
Maar dan inderdaad carbon vs alu....

Als ik dan zie bij canyon:
1699 voor de ultimate cf sl7 of zet ik beter wat door voor een ultimate cf sl 7 disc voor 2199?

Zoals hier eerder aangehaald heb je dan decathlon/van rysel: 2000 voor de carbon met 105 en disc.
Maar dan hoor ik hier precies minderwaardig carbon. Ben je dan beter met 200€ bij te leggen voor de canyon?
Of is de alu van rysel voor 1100 meer dan genoeg?

Bij Trek zit je in die categorie dan sowieso met alu, emonda of domane alr 5.
Beiden disc en 105 maar dus wel alu, en dus 2-3kg zwaarder dan de canyon/van rysel.

Maar wat is dan de betere keuze? Want je hoort inderdaad wel vaak dat alu terug opkomt?
Is er nog aanraden om eens lokaal te gaan horen bij specialized, scott, giant, cannondale, cube, merida, bmc, ridley,...
Ik zou deze misschien ook eens allemaal naast elkaar moeten leggen om nog wat te vergelijken met bovenstaande hoe en wat ik uitkom.
Maar dan zie je hierboven nog andere zaken zoals sensa/dare, ... is dat iets?

Ik weeg zelf ook maar 65kg en +-177cm, misschien is dat wel van belang.

Ik heb voor mijn vrouw die Van Rysel met 105 van 1100€ gekocht, en da's voor dat geld echt wel topfiets... Weegt in XS ook maar op de kop 8kg.

Voor de grap eens vragen aan @Arkaine hoeveel zijn Scalpel 2 in werkelijkheid weegt. (Vs. de geafficheerde 10.7kilo)

Dan is Canyon toch een pak eerlijker. Letterlijk knal erop bij alle fietsen die ik ken, ook al zijn ze vaak een pak lichter dan de concurrentie.
Idd.. Mijn alu bmc ging volgens de bmc website maar 8,7kg wegen.. Het zal wel wezen..

Gewogen met enkel pedalen er nog op en ik zit op 10 kg.

Mijn ultimate is echt een pluimgewicht vergeleken met die camion.

Nog wat verder gezien.
Ridley fenix sla disc 105: +-2000
Cannondale CAAD13, alu disc 105: 2300
Scott addict zit op het eerste zicht wel met carbon, 2000 tiagra en 2400 105 (is dus ook al wat boven budget)
Merida scultura 400 alu disc 105: +-1800

etc etc

Nog wat verder gezien.
Ridley fenix sla disc 105: +-2000
Cannondale CAAD13, alu disc 105: 2300
Scott addict zit op het eerste zicht wel met carbon, 2000 tiagra en 2400 105 (is dus ook al wat boven budget)
Merida scultura 400 alu disc 105: +-1800

etc etc
Zowiezo voor 105 groep gaan... Beter mag maar ga je betalen. Merk = persoonlijk keuze / ervaring.
Aero model / endurance model ook kiezen.
Ook al gelezen dat alu terug begint op te komen / tov (slechte) carbon.

Rij met een cube attain sl zelf van 2018. Soms zou ik wel eens een nieuwe fiets willen met schijfremmen maar denk dat het voorwiel uithalen meer werk is? ( Steek die altijd in de auto met voorwiel uit ).

Of doe mijn cube weg voor een gravel. Maar ga nog paar jaar wachten met die corona gekte en werkonzekerheid.

Terug
Bovenaan