De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Is ook te zien wat je lichaamsbouw is he. Iemand van 100kg gaat meer KW verbranden op zo een tocht dan iemand van 60kg.

Die cijfers, tjqh, dat is altijd wel een (over)schatting. Daar hecht ik over het algemeen weinig waarde aan.
Is dat zo? Bij mijn weten verbruik je ~4x hetgene wat kwa power in je pedalen gaat. 170W om vooruit te gaan en ~510W aan warmte.

Het klinkt wel logisch dat er bij een zwaarder iemand meer kcal verbruikt worden maar denk dan eerder omdat ze meer vermogen leveren voor hetzelfde ritje (afstand en tijd)? (Ik weet het niet, ik zeg maar wat mij logisch lijkt)

U verbruik hangt ook af van u spiermassa en minder van totaal gewicht op zich en natuurlijk van hoe goed ge getrained zijt.

Laatst bewerkt:
Is ook te zien wat je lichaamsbouw is he. Iemand van 100kg gaat meer KW verbranden op zo een tocht dan iemand van 60kg.

Die cijfers, tjqh, dat is altijd wel een (over)schatting. Daar hecht ik over het algemeen weinig waarde aan.

In principe staat dat er los van, behalve dat een zwaargewicht misschien minder efficiënt zal omgaan met zijn energie.
De efficiëntie van een menselijk lichaam ligt ongeveer tussen de 20% en 30%, d.i. de energie die je nodig hebt vs de energie die op je pedalen komt. (zoals ook @Reverz stelt)

de formule om energieverbruik te meten is
Energie (joule) = vermogen (watt) x tijd (seconden)

Laat de rekenmachine nog maar even zitten!

Aangezien 1 joule ongeveer 0.24 kcal is kan je in bovenstaande formule gewoon joule door kcal vervangen (bij benadering) omdat je door de inefficiëntie van het lichaam ongeveer 4 joule verbruikt voor elke joule die je powermeter registreert.

Omgezet naar KILOcalorieen en uren ipv seconden geeft dit:

Energie (kcal) = vermogen (watt) x tijd (uur) x 3,6

dus:

Lever je 200w gedurende 1.5 uur, dan verbruik je: 200 * 1.5 * 3,6 = 1080 kcal

Een van de duidelijkste bronnen (waarop ook bovenstaande tekst is gebaseerd):
WeLoveCycling

Ook hartslag doet eigenlijk niet ter zake, het is enkel een indicator voor iemand die min of meer weet welk vermogen hij levert bij welke inspanning.

ja, het zal zo wel zijn idd. bedoelde ook dat op eenzelfde ritje (zonder power) dat iemand van 100kg meer verbruikt, maar dat is dan wss omdat hij idd meer power trapt dan iemand van 60kg

Als je meer getrained bent is er ook een iets ander metabolisme, maar dat is wss verwaarloosbaar in the grand scheme of things

Wat bij Strava ook een gigantische rol speelt is de fiets. Als ik een ritje van 175w gemiddeld met de Endurace (racefiets, 8 kilo) vervang door de Lux (MTB, 12 kilo) dan heb ik "opeen" 250w gemiddeld.

Akkoord dat er een (groot) verschil is, en zeker als je naar +26 km/u gaat, maar zó groot is het verschil nu ook niet.

Mijn futurum strava code laten vervallen :sarcastic:

Toevallig iemand hier nog een code achter de hand die hij niet zal gebruiken? Dringend wat onderhoudsmateriaal nodig :)

Nu het hier toch om voeding gaat iemand een aanrader voor gels die isotoon zijn (dus geen extra drinkbeurt nodig) en natrium bevatten.
6d nutritions en powerbar hebben zo een variant maar aan €2,20 per stuk zijn die wat prijzig :help:

Iemand ervaring met de tacx flux s? Mijn collega verkoopt de zijne, ik zou voornamelijk een uurtje willen rijden ofzo, ik zoek er geen tochten van uren op te maken.

Ik heb een flux s, doet wat hij moet doen. Kan wel niet overweg met derailleurs met lange kooien als je wilt kunnen schakelen.

Dat ligt toch aan cassette dan nee?
Nog nooit echt getest, maar zou een 11-25 werken samen met een lange kooi, en zou die dan hoog genoeg blijven om niet tegen de poten van de trainer te botsen?

Ik heb een oude 9 speed fiets voor op de rollen gekocht, dat was mijn oplossing voor dat probleem :)

22u15 order bij futurumshop
net mail binnen: ontvangen door post NL. Echt maf hoe efficiënt.

Het hoefde echter zo snel niet deze keer

Ja, bij Futurum koop je niet zo zeer omdat ze de goedkoopste zijn (hoewel ze vaak nog goedkoper zijn dan Belgische webshops), maar voor de schitterende service en de vliegensvlugge verzending.

Nog nooit echt getest, maar zou een 11-25 werken samen met een lange kooi, en zou die dan hoog genoeg blijven om niet tegen de poten van de trainer te botsen?

Ik heb een oude 9 speed fiets voor op de rollen gekocht, dat was mijn oplossing voor dat probleem :)
Denk dat lange kooi niet gaat met 25

Hoe kleden jullie zich bij ~12-15°C op de racefiets?
Ik merk dat dat echt een temperatuur is waarbij ik niet de gepast kledij kan vinden..

Inderdaad laagjes. Als er veel wind staat durf ik bij 12 graden nog lang/lang, gilet en overschoenen. Bij geen wind en zon is dat dan lang/kort.
Maar zoals SomeDude zegt, intensiteit is alles. Bij LSD sowieso een laag meer dan als het doorperen is.

Woensdag was het al bijna te warm. Zo'n droge lucht, echt niets voor mij.

Ik verschoot er inderdaad dinsdag/woensdag ook van hoe warm het al was. Je merkt wel dat de grond zelf niet opgewarmd is, want eens de zon achter de bomen (of heuvelrug) dook, was het instant koud.

Gisteren 110km offroad gedaan, fijn in de zon, maar de wind was wel moordend. En het land was volledig uitgedroogd, stoffestijn tot en met!

De wind was idd nijdig bij momenten. Bij mij jammer genoeg het stuk dat ik naar huis moest (2de deel dus).
Heb tot nu toe gereden tot en met 4 beaufort en al voel je dat wel in de wielen (50mm) maar niet gevaarlijk ofzo.

Terug
Bovenaan