De Wever I gaat van start met Arizona

Afwerking is hoger, meer comfortinstallaties (centrale verwarming, ventilatie, PV-installaties, regenwaterpomp,...). De oppervlakten dalen, maar ik denk dat als je corrigeert voor aantal bewoners woning, dat het aantal m² per inwoner niet gedaald is.

Als jouw ouderlijk huis van 35jaar geleden evenveel comfort had/gaf als een moderne nieuwbouw, dan lijkt jouw ouderlijk huis niet bepaald representatief voor het gemiddelde huis.
Meer comfort? Hoe dan?
Centrale verwarming -> Mijn huis van 1954 heeft dat ook.
Ventilatie -> Door de rolluikbakken en deuren heb je nonstop ventilatie bij oudere huizen.
PV-installatie -> Energie was goedkoop, who cares?
Regenwaterpomp -> Mijn regenwaterput uit 1954 had ook een pomp.

Mazout kostte vroeger een frank per liter, je zette gewoon alle deuren in je huis open en verwarmde heel je huis.
Alle radiatoren overal in het huis open.

Als je ziet welke fortuinen je dient te betalen voor die nieuwbouw kruipkoten met een zoekdoek tuintje... ronduit triestig.
Men is er verschrikkelijk hard op achteruit gegaan.

Oud artikel maar gaat vooral over de titel.
Snijd eens gigantisch in subsidies vooral naar multinationals en je begrotingprobleem is direct opgelost.

Vlaanderen geeft ook zo 18 miljard aan subsidies, absurd.

Moest je dat eens deftig analyseren kan waarschijnlijk de helft schrappen vanwege misbruik.

Meer comfort? Hoe dan?
Centrale verwarming -> Mijn huis van 1954 heeft dat ook.
Ventilatie -> Door de rolluikbakken en deuren heb je nonstop ventilatie bij oudere huizen.
PV-installatie -> Energie was goedkoop, who cares?
Regenwaterpomp -> Mijn regenwaterput uit 1954 had ook een pomp.

Mazout kostte vroeger een frank per liter, je zette gewoon alle deuren in je huis open en verwarmde heel je huis.
Alle radiatoren overal in het huis open.

Als je ziet welke fortuinen je dient te betalen voor die nieuwbouw kruipkoten met een zoekdoek tuintje... ronduit triestig.
Men is er verschrikkelijk hard op achteruit gegaan.
Alles moet natuurlijk afgezet worden tegenover de standaard toen. Maar goed, een huis van 35 jaar geleden is ook gewoon niet stokoud natuurlijk. Ik vind dat men op dit forum, waarschijnlijk doordat men bovengemiddeld kapitaalkrachtig is, nogal snel lijkt te denken dat een nieuwbouw met PV-installatie, batterij, WC's op regenwater, warmtepomp en vloerverwarming, ... allemaal standaard zijn tegenwoordig, terwijl heel wat mensen volgens mij niet zoveel meer technologie in huis hebben dan een huis in 1990.

Effe terzijde..en makkelijk spreken achteraf...maar ge hebt wel de deal vd eeuw gedaan als ge veel grond/woningen had aangekocht in die periode.
1 jaar werken voor een bouwgrond toen..wtf zelfs haha 😅

Niet echt hoor, beter gehouden tot in 1986 en dan 1 jaarloon gebruikt om Apple aandelen te kopen: die 7000 € zou vandaag 21 miljoen zijn geweest. Maar :offtopic:

Ondertussen wordt het stilaan duidelijk dat de begroting geen cadeau gaat zijn - maar dat wist men voor de verkiezingen ook al - alleen al dat zou een reden kunnen zijn om alle betrokkenen gewoon buiten te gooien en een levenslang verbod op alles wat met bestuur te maken heeft op te leggen. Men had vanaf dag 1 van de campagne moeten starten met een andere insteek: een besparingsregering zonder weerga.

Laatst bewerkt:
Alles moet natuurlijk afgezet worden tegenover de standaard toen. Maar goed, een huis van 35 jaar geleden is ook gewoon niet stokoud natuurlijk. Ik vind dat men op dit forum, waarschijnlijk doordat men bovengemiddeld kapitaalkrachtig is, nogal snel lijkt te denken dat een nieuwbouw met PV-installatie, batterij, WC's op regenwater, warmtepomp en vloerverwarming, ... allemaal standaard zijn tegenwoordig, terwijl heel wat mensen volgens mij niet zoveel meer technologie in huis hebben dan een huis in 1990.

Niemand zegt dat het standaard is. Wel dat het meer voorkomt dan 35jaar geleden en dat onderhouden ook geld kost.

Voor de anderen, schrap dan gewoon het woord "comfort", verandert niks aan het punt.

Geloof ik niks van. Laat eens een woning zien van 220k die beter zou zijn dan die je toen gekocht hebt.
Slechts 1 klik weg.
Woning met quasi exact dezelfde oppervlakte als ik toen heb gekocht en volledig te renoveren (dus nieuwe ramen, dakisolatie, CV te plaatsen).
Voor de luttele prijs van 135000€, dus zelfs slechts 66 maandlonen.

Dus ja bescheiden woningen zijn perfect betaalbaar, betaalbaarder dan toen dus, maar nogmaals ik vergelijk niet met de jaren '70 waar waarschijnlijk alles wat goedkoper was (en in het bijzonder grotere gronden en huizen).

4 jaar sparen bij de mamma en de pappa en ge hebt uw eerste woning gekocht zelfs zonder lening aan te gaan.

Maar iedere pas afgestuurde mikt onmiddellijk naar zoiets:
en dan zegt men de huizen zijn toch onbetaalbaar geworden.

Laatst bewerkt:
4 jaar is 48 maanden he, geen 66.
en ok, je hebt jaarlijkse opslag en na 3 jaar een grotere sprong, maar dan nog maak je op die tijd gaan 18 maanden loon goed (aka, aan jouw 2.200€ die jij nu als starter zou verdienen: 39.600€)

dus die 135.000€ heb je niet, zonder lening, door 4 jaar bij mama en papa te sparen. je moet daar 5.5 jaar voor sparen, zonder je eigen loon aan eender wat uit te geven. op die minimumtermijn van 4 jaar die jij (foutief) geeft, moet je dus 100% op kosten van je ouders leven.
ik ken persoonlijk meer gevallen waar inwonende kinderen met een job, geld moeten afdragen thuis, én zelf voor hun kosten in staan, dan waar ze 100% mogen leven op kap van de ouders.

je kan op die 4 jaar natuurlijk wel een mooie eigen inbreng + reserve sparen, als je thuis blijft wonen, dat klopt, en van daar kan je dan wel je eigen huis kopen.

maar dat van die 135.000€ is wel een uitzondering. en dan moet je nog in de buurt van Roeselare werken. gemiddelde woningprijs voor een woning geschikt voor een gezin is boven de 400.000€.
en die verbouwingen, die zijn ook serieus kostelijker geworden dan in de tijd dat een ambtenaar aan 800€ per maand begon. en is bij EPC E verplicht. reken er nog maar een kleine 50.000€ bij, als je geluk hebt.

en die comment dat iedere pas afgestuurde nu meteen zo'n nieuwbouw van (met btw bij) 860.000€ wilt, is een beetje boomer-talk, en is gebaseerd op reality-check programma's als Blind Gekocht imo, waar het zelfs bij die koppels helemaal niet op gaat.
meeste jongeren rekenen ongeveer op 220.000€ voor hun eerste eigen woning

Volgens de media lijkt het de laatste dagen precies alsof de regering op vallen staat en zullen er binnenkort alweer verkiezingen zijn.
Maar ja: media en dramatiek: Daar smullen ze van.

Want zou dat niet onverantwoord zijn? Nadat meerdere regeringen helemaal NIKS gedaan hebben en wanneer het water echt tot BOVEN onze lippen staat, zouden ze de gloeihete aardappel gewoon weer doorschuiven naar de volgende regering alsof er niets aan de hand is. Dat we dan verzuipen? Ach ja dat is dan bijzaak.

Slechts 1 klik weg.
Woning met quasi exact dezelfde oppervlakte als ik toen heb gekocht en volledig te renoveren (dus nieuwe ramen, dakisolatie, CV te plaatsen).
Voor de luttele prijs van 135000€, dus zelfs slechts 66 maandlonen.

Dus ja bescheiden woningen zijn perfect betaalbaar, betaalbaarder dan toen dus, maar nogmaals ik vergelijk niet met de jaren '70 waar waarschijnlijk alles wat goedkoper was (en in het bijzonder grotere gronden en huizen).

4 jaar sparen bij de mamma en de pappa en ge hebt uw eerste woning gekocht zelfs zonder lening aan te gaan.

Maar iedere pas afgestuurde mikt onmiddellijk naar zoiets:
en dan zegt men de huizen zijn toch onbetaalbaar geworden.

Kan je op z'n minst de intellectuele eerlijkheid opbrengen om te erkennen dat elk van die huizen een renovatie nodig hebben om aan de EPC-wetgeving te voldoen binnen 5 jaar na aankoop en dat zoiets handen vol geld kost. Je geeft zelf aan (oudere?) kinderen te hebben dus je weet dat maar al te goed.

Kan je op z'n minst de intellectuele eerlijkheid opbrengen om te erkennen dat elk van die huizen een renovatie nodig hebben om aan de EPC-wetgeving te voldoen binnen 5 jaar na aankoop en dat zoiets handen vol geld kost. Je geeft zelf aan (oudere?) kinderen te hebben dus je weet dat maar al te goed.
Leer lezen:
"en volledig te renoveren (dus nieuwe ramen, dakisolatie, CV te plaatsen)."

Hetgeen ik destijds dus ook gedaan heb. Dus reken de helft van de aankoopprijs erbij, en je hebt een volledig gerenoveerde woning met EPC klasse C of B, voor +/- 200k dan, hetgeen de doelstelling was met een startersloon bij de overheid vandaag van 2200€.
En dan toon ik opnieuw aan dat het goedkoper is. Ik had voor 100x nettoloon een volleditg te renoveren woning, en nu kan ik voor 100x nettoloon eentje volledig gerenoveerd verwerven.

Maar je moet kunnen tevreden zijn met een "arbeiderswoning" natuurlijk. Ik heb mezelf steeds tot die klasse gerekend (en vandaag nog).
Een woning in een grootstad is weggelegd voor de in gunstige socio-economische status verkerende ecolo/groen kiezer (Dansaertrstraatbewoner) om met het cliché te willen bevestigen en dat was 25 jaar geleden als zo.

Laatst bewerkt:
Volgens de media lijkt het de laatste dagen precies alsof de regering op vallen staat en zullen er binnenkort alweer verkiezingen zijn.
Maar ja: media en dramatiek: Daar smullen ze van.

Want zou dat niet onverantwoord zijn? Nadat meerdere regeringen helemaal NIKS gedaan hebben en wanneer het water echt tot BOVEN onze lippen staat, zouden ze de gloeihete aardappel gewoon weer doorschuiven naar de volgende regering alsof er niets aan de hand is. Dat we dan verzuipen? Ach ja dat is dan bijzaak.

Benieuwd naar de recepten van links om 10-20mrd te vinden. Buiten de obvious jaarlijks 20 miljardairs onteigenen uiteraard. En Google in Wallonie 5mrd belasten als deel van een reverse Marshall plan. Ook benieuwd wat de recepten van MR zijn. Relatief moeilijk om 20mrd te vinden zonder dat iemand van de werkende klasse het voelt...

Het lijkt me dat de wever zijn klavertje vier van indexsprong, groeinorm gezondheidszorg (hallo ???), BTW en activering langdurig zieken nogal braafjes is en weinig ideologisch gekleurd. Veel andere manieren zijn er niet om aan grote getallen te raken. De BIV verhogen of wat morrelen aan een effectentax of een suikertax of wat ander ideologisch geneuzel brengt misschien veel media exposure met zich mee, maar brengt geen hol op.

Redelijk - eufemisme van de dag - worrisome dat het al scheef loopt bij dergelijke brave maatregelen. Ik zie niet in hoe deze regering een zinvolle stap zet naar begrotingsevenwicht. En zie nog minder in hoe een andere coalitie/samenstelling het gemakkelijker zou kunnen doen... Basically - we're fucked. Of het is wachten op het IMF om het te komen doen voor ons.

Zijn er niet meer recepten dan?
  • Pensioenen sneller, harder en verder hervormen
  • Besparen op Gezondheidszorg en onderwijs
  • Fiscaliteit vennootschappen bijsturen, fiscaliteit van de uitzonderingen sterk vereenvoudigen en reduceren, idem met subsidies
  • Afbouwen bestuursniveaus, minder rand -taken en overlap vermijden, mss ook eens kijken naar verlofstelsels en aantal werkuren/week in bepaalde overheidssectoren, dat zal ook toelaten het aantal personeelsleden te reduceren.
  • Aanpassen KI
  • Successierechten verhogen
  • Loonlasten verlagen
  • Wat meer controles/preventie langdurig zieken, ook meer controles op uitkeringen
  • Eens nadenken hoe je echt grote vermogens toch wat meer kan laten bijdragen of wat meer kan laten investeren in eigen land
En dat in combinatie met een verbod op éénmalige inspanningen - enkel en alleen structureel.

Benieuwd naar de recepten van links om 10-20mrd te vinden. Buiten de obvious jaarlijks 20 miljardairs onteigenen uiteraard. En Google in Wallonie 5mrd belasten als deel van een reverse Marshall plan. Ook benieuwd wat de recepten van MR zijn. Relatief moeilijk om 20mrd te vinden zonder dat iemand van de werkende klasse het voelt...

Het lijkt me dat de wever zijn klavertje vier van indexsprong, groeinorm gezondheidszorg (hallo ???), BTW en activering langdurig zieken nogal braafjes is en weinig ideologisch gekleurd. Veel andere manieren zijn er niet om aan grote getallen te raken. De BIV verhogen of wat morrelen aan een effectentax of een suikertax of wat ander ideologisch geneuzel brengt misschien veel media exposure met zich mee, maar brengt geen hol op.

Redelijk - eufemisme van de dag - worrisome dat het al scheef loopt bij dergelijke brave maatregelen. Ik zie niet in hoe deze regering een zinvolle stap zet naar begrotingsevenwicht. En zie nog minder in hoe een andere coalitie/samenstelling het gemakkelijker zou kunnen doen... Basically - we're fucked. Of het is wachten op het IMF om het te komen doen voor ons.
Met index sprong en BTW verhoog je natuurlijk het armoede risico aangezien het iedereen proportioneel treft. Groeinorm gezondheidszorg treft.ook eerder de linkerzijde van het politieke spectrum. Dus dat is toch ideologisch redelijk gekleurd. Ik herinner me dat je toch ook geen voorstander was van de ongerichte uitdeelpolitiek ten tijde corona waar jan en alleman een energiecheque kreeg.

Dit weekend nog een interessante column van De Grauwe in de Morgen dat het alarmisme van De Wever wat nuanceert. Staatsschuld en begrotingstekort is zowat de helft van de recente geschiedenis hoger geweest dan ze nu is. Al geeft hij wel aan dat het stilaan tijd is om te beginnen ingrijpen, pleit ook hij voor een gerichte aanpak die de armsten niet raakt.

Dit weekend nog een interessante column van De Grauwe in de Morgen dat het alarmisme van De Wever wat nuanceert. Staatsschuld en begrotingstekort is zowat de helft van de recente geschiedenis hoger geweest dan ze nu is. Al geeft hij wel aan dat het stilaan tijd is om te beginnen ingrijpen, pleit ook hij voor een gerichte aanpak die de armsten niet raakt.
Geen idee waarom die man nog een podium krijgt in de media.
Zijn uitspraak over de gemaakte schulden tijdens corona 'Onze schuld verdwijnt als sneeuw voor de zon' en 'gewoon geld bijdrukken' ga ik niet snel vergeten.

Met index sprong en BTW verhoog je natuurlijk het armoede risico aangezien het iedereen proportioneel treft. Groeinorm gezondheidszorg treft.ook eerder de linkerzijde van het politieke spectrum. Dus dat is toch ideologisch redelijk gekleurd. Ik herinner me dat je toch ook geen voorstander was van de ongerichte uitdeelpolitiek ten tijde corona waar jan en alleman een energiecheque kreeg.

"Armoede risico". Armoede is in veel gevallen een gedragsprobleem, geen geld probleem. Dus dat zal wel meevallen.

Met dergelijke excuses kun je natuurlijk nooit iets doen. Als dat dan echt zo is, dan moet je maar wat flankerende maatregelen doen.

Er is altijd *iemand* gepoept, suck it up zou ik zeggen.

De gezondheidszorg pist geld weg met bakken. Ja, vergrijzing, ja nieuwe technieken. Maar op voorhand een groei bovenop de inflatie vastleggen, lijkt me gewoon waanzin in de huidige financiele situatie.

Ik hoor het graag hoor dat dat klavertje vier ideologisch is en niet haalbaar. Maar wat is het alternatief ? Elk alternatief is pijnlijker en ideologischer. Er zijn nu eenmaal geen 100 manieren om 20 mrd te vinden...

Behalve wat naieve holle slogans zoals 'laten we vrede sluiten en het leger afbouwen' of 'laten we miljardairs taxeren' of 'laten we een internet tax heffen' of 'laten we de politiek zelf laten besparen'. Brengt allemaal geen hol op of is ronduit idioot.

Allemaal interessant. Maar dat het in het verleden slecht was, is geen reden om het in de toekomst slecht te doen. Want, again, met die redenering moet je nooit iets doen.

We hebben 100%+ staatsschuld en een tekort dat opblaast tot 5-6% terwijl er geen noemenswaardige crisis is die dat verantwoordt.

En de voorbije 10-20y was de rente zo goed als 0. Nu is hij 3-4 whatever procent. Geen idee hoeveel op verval komt dit jaar en volgende jaren. Maar er van uitgaande dat de helft nu aan 0% rondkabbelt en de helft naar 4% moet op middellange termijn, is dat op zich al 10mrd erbij....

Zijn er niet meer recepten dan?
  • Pensioenen sneller, harder en verder hervormen
Hebben ze al gedaan. Het land wordt bijna platgebrand.

• Besparen op Gezondheidszorg en onderwijs

Onderwijs valt niet veel te rapen zonder de kwaliteit nog verder de dieperik in te duwen.

De groeinorm aanpakken lijkt me al een goed startpunt. Er zou moeten geinvesteerd worden wat nodig is. Niet op voorhand zonder concreet plan de portefeuille open trekken. Dat zorgt obviously voor verspilling.

• Fiscaliteit vennootschappen bijsturen, fiscaliteit van de uitzonderingen sterk vereenvoudigen en reduceren, idem met subsidies

Het subsidie riedeltje is flauw. Vlaanderen geef subsidies omdat ze geen belastingen kunnen innnen en geen fiscaal beleid kunnen voeren. Ze kunnen enkel subsidies geven links en rechts. Maar ik ga akkoord dat dat moet bekeken worden. Maar de Wever zit op federaal niveau. Wat Vlaanderen doet, is niet heel relevant in de begrotingsdiscussie

En fiscaliteit bijsturen. uiteraard. Maar flexi en andere regimes gaan de misse richting uit. Hallo IP ruling ??

• Afbouwen bestuursniveaus, minder rand -taken en overlap vermijden, mss ook eens kijken naar verlofstelsels en aantal werkuren/week in bepaalde overheidssectoren, dat zal ook toelaten het aantal personeelsleden te reduceren.

Uiteraard. Maar dat zit toch in elke oefening. Niet vergeten dat gezondheidszorg + pensioenen >>> 50% van de uitgaven zijn. Daar moet gezocht worden aan de uitgaven kant.

Definieer aanpassen. Als in 'verhogen'. Moeilijk te verkopen als het niet eerst wordt aangepast. Je kunt toch moeilijk zeggen 'het systeem is brak, maar we gaan het voor iedereen verdubbelen'.

• Successierechten verhogen

Brengt weinig op. Is ook Vlaamse materie

• Loonlasten verlagen

Dat kost geld

• Wat meer controles/preventie langdurig zieken, ook meer controles op uitkeringen

Zit in het plan.

• Eens nadenken hoe je echt grote vermogens toch wat meer kan laten bijdragen of wat meer kan laten investeren in eigen land
En dat in combinatie met een verbod op éénmalige inspanningen - enkel en alleen structureel.

De grote uitgaven zijn pensioen/sociale zekerheid/gezondheidszorg. Aan de uitgaven kant moet daar gekeken worden. Aan de inkomenskant is BTW gemakkelijk. Elke specifieke poging om de rijken te taxen, zal niks opbrengen. Wat ga je doen ? 100% op auto's van meer dan 200k ? Het is niet dat er 100000 per jaar verkocht worden. Idem met vastgoed. Idem met rijkentax. etc.

Meerwaarde tax staat aan 300M in de boeken, he, 300M. Dat is gene vetpot als je 20mrd zoekt...

Ik denk dat hij bedoelt wat kunnen we doen behalve zijn lijstje. Laten we eens beginnen met:

• Schaf 15-20-25% van al de subsidies af. Alles wat het infuus van de overheid nodig heeft om te overleven, zal nooit levensvatbaar zijn.
  • Eerst 5 jaar bijdragen aan de sociale zekerheid voor je er kan van genieten. En ja ook studenten bevoorbeeld.
  • Waarom kost een doktersbezoek ons amper 4 euro. Laat remgeld stijgen tot 10.
  • Zwaai snoeien in ontwikkelingssamenwerking. Eerst onze eigen shit op orde brengen voor we buiten Europa kijken.
Zo gaan we al een eind komen.1 rode draad imo. Stop met uitdelen en geld door ramen en deuren naar buiten te gooien.

Akkoord, maar dan moet de RSZ bijdrage ook dalen.
  • Zwaai snoeien in ontwikkelingssamenwerking. Eerst onze eigen shit op orde brengen
Er zit daar wel een economisch model achter. Je koopt zo invloed en hoopt handelsrelaties op te bouwen.
Al zitten er wel veel bedenkelijke bedragen en doelen tussen.

Hebben ze al gedaan. Het land wordt bijna platgebrand.
Kweet het - maar gezien dit de grootste kost is en er ook wel mogelijkheden zijn is dat een goede maatregel, maar het tempo roept vragen op. Dat het land wordt afgebrand is voor LT uitwerking geen prioriteit - maar het moet wel praktisch verteerbaar blijven - daar is nog ruimte voor.
Onderwijs valt niet veel te rapen zonder de kwaliteit nog verder de dieperik in te duwen.

Ik ben daar dus niet van overtuigd, al wil ik nog meegaan tot een status -quo van budget maar ik eis dat er meer les wordt gegeven, zorg voor minder overlap, focus op wat echt belangrijk is, pak die administratie aan en laat leerkrachten minstens 2h/week langer werken (= lesgeven, niet vergaderen, niet administratie), gedaan met klassen van een handvol leerlingen in richting weet ik veel wat of het inrichten van dure opleidingen waar daar niet echt nood aan is bvb.

De groeinorm aanpakken lijkt me al een goed startpunt. Er zou moeten geinvesteerd worden wat nodig is. Niet op voorhand zonder concreet plan de portefeuille open trekken. Dat zorgt obviously voor verspilling.
Dat is een mooi en logisch startpunt, maar ik denk ook dat zaken als centrale aankoop of keuze terugbetalingen kunnen helpen.

Het subsidie riedeltje is flauw. Vlaanderen geef subsidies omdat ze geen belastingen kunnen innnen en geen fiscaal beleid kunnen voeren. Ze kunnen enkel subsidies geven links en rechts. Maar ik ga akkoord dat dat moet bekeken worden. Maar de Wever zit op federaal niveau. Wat Vlaanderen doet, is niet heel relevant in de begrotingsdiscussie

Het zijn niet alleen subsidies, door tal van uitzonderingen en kortingen/statuten worden miljarden aan belastingen niet geïnd, veel van die zaken zijn dan ook nog eens zeer complex - nu is het best mogelijk dat bepaalde van die zaken gewenst en noodzakelijk zijn - maar lang niet overal, ook de complexiteit eruit halen zal besparingen opleveren.

En fiscaliteit bijsturen. uiteraard. Maar flexi en andere regimes gaan de misse richting uit. Hallo IP ruling ??
Idd
Definieer aanpassen. Als in 'verhogen'. Moeilijk te verkopen als het niet eerst wordt aangepast. Je kunt toch moeilijk zeggen 'het systeem is brak, maar we gaan het voor iedereen verdubbelen'.
Het is ook zo een voorbeeld van iets dat compleet ontspoort is en waar niemand zich durft aan wagen, het is slecht en iedereen weet het maar niemand durft de doos van pandora te openen - dat is imo net de taak van goed bestuur. Je zou daar ook een groter onderscheid kunnen maken tussen eigen woning en investeringseigendommen. Mss geen vetpot - maar wel typerend voor slecht bestuur gedurende decennia.
Brengt weinig op. Is ook Vlaamse materie

Ik weet niet of dat zo weinig opbrengt, en al zeker niet als men ook eens naar schenken gaat kijken - we moeten eerlijk zijn: 3% is weinig - het is ook flat rate, daar is imo nog marge.
Dat kost geld
Je kan dat ook zien als investering: meer werkgelegenheid, grotere incentive om te gaan werken, maakt andere maatregelen verteerbaarder. Een beleid van enkel slaan willen we ook niet - er moet ook iets tegenover staan waar mensen die inspanningen leveren ook voor beloond worden.
De grote uitgaven zijn pensioen/sociale zekerheid/gezondheidszorg. Aan de uitgaven kant moet daar gekeken worden. Aan de inkomenskant is BTW gemakkelijk. Elke specifieke poging om de rijken te taxen, zal niks opbrengen. Wat ga je doen ? 100% op auto's van meer dan 200k ? Het is niet dat er 100000 per jaar verkocht worden. Idem met vastgoed. Idem met rijkentax. etc.

Meerwaarde tax staat aan 300M in de boeken, he, 300M. Dat is gene vetpot als je 20mrd zoekt...

Die eerste posten zijn idd cruciaal aan de uitgavekant, maar imo moet en mag je vermogende mensen belasten, maar doe zoiets behoedzaam en ook maak dat het ook LT stand kan houden, paar basis principes die imo noodzakelijk zijn:
  • Lage tarieven
  • Stabiliteit - zorg dat je niet terug start met iets dat elk jaar willekeurig gaat wijzigen
  • Transparantie: langs beide kanten - dat wil ook zeggen een vermogenskadaster
  • zorg voor een link met ondersteuning vergunningen, beter kader om te investeren, initiatieven voor personeel, lokale verankering ..
Als je ziet dat landen als Zwitserland en Noorwegen er eentje hebben moet zoiets hier toch ook haalbaar zijn. Zelfs een heel laag % is al merkbaar.

Edit:
M.b.t. heel het bestuursapparaat - er zijn toch heel wat bronnen die opperen dat onze overheid allesbehalve optimaal of performant is - het mag dan wel overal inzitten als doelstelling - in de praktijk komt er weinig van in huis. Er kan wel wat vet van de soep geschept worden.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat hij bedoelt wat kunnen we doen behalve zijn lijstje. Laten we eens beginnen met:

• Schaf 15-20-25% van al de subsidies af. Alles wat het infuus van de overheid nodig heeft om te overleven, zal nooit levensvatbaar zijn.
  • Eerst 5 jaar bijdragen aan de sociale zekerheid voor je er kan van genieten. En ja ook studenten bevoorbeeld.
  • Zwaai snoeien in ontwikkelingssamenwerking. Eerst onze eigen shit op orde brengen voor we buiten Europa kijken.
Zo gaan we al een eind komen.1 rode draad imo. Stop met uitdelen en geld door ramen en deuren naar buiten te gooien.

Sommige subsidies zijn natuurlijk voor zaken die sowieso nooit levensvatbaar zouden zijn... je moet daar "doordacht" tewerk gaan.
Natuurbeheer zal nooit een "winstgevende" activiteit zijn, maar willen we in een betonvlakte leven.
Zelfmoordlijn bellen is ook "gratis", maar de werking moet betaald worden...
etc. In wezen is dat eerder een kerntakendebat, een overheid die zaken subsidieert die op zichzelf nooit levensvatbaar zouden zijn is niet verkeerd.
Anders zou je in kleine steden misschien niet eens een brandweer hebben, de vraag is waar leg je de grens? Klein of groot?

Aparte sociale zekerheid voor nieuwkomers lijkt mij niet onredelijk als je ziet hoeveel leeflonen er naar niet-Europeanen gaan, maar waarom zou je studenten van eigen bodem daar ook mee straffen? Sociale zekerheid omvat ook zaken zoals gezondheidszorg. Je wordt natuurlijk al snel verketterd als je te veel kijkt richting "VB" voorstellen, maar een aparte sociale zekerheid voor volledige nieuwkomers is nog iets anders dan ook kinderen die hier geboren zijn te gaan uitsluiten.

Doktersbezoek... voor jij en ik is € 10 wellicht geen groot probleem, €6 extra af en toe. Voor anderen wel.
Ik stoor me vooral aan de "verhoogde tegemoetkoming" zonder deftige vermogenscheck, ook voor gepensioneerden, en daar horen nog andere voordelen bij ook.

Ontwikkelingssamenwerking is niet van die grootte dat je daar 10 miljard of meer gaat vinden, plus België heeft daar ook internationale engagementen aangegaan (dwaas genoeg). Men zegt wel dat ontwikkelingssamenwerking economische migratie tegen helpt gaan, al kan je argumenteren dat het evenwicht daar beter zou moeten (bv. géén ontwikkelingssamenwerking voor landen die geen ongewenste migranten terugnemen).

Daar vallen net vele miljoenen te rapen. Grootste uitgavenkost op Vlaams niveau weliswaar. Zéér véél inefficiënties.
Prestatienoemers voor bepaalde vakken (*kuch* LO *kuch*), differentiële verloning, kleine klassen/"onderwijsvrijheid", gescheiden godsdienstlessen, etc.

Tegelijkertijd zou men daar net meer moeten uitgeven aan sommige zaken (bv. verouderde infrastructuur), idem differentiële verloning.

Akkoord, maar dan moet de RSZ bijdrage ook dalen.

Dan helpt het niet echt bij het begrotingsakkoord natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan