Geen nood babyboomers en gen X'ers, voor jullie verzachten we de bittere pil wél...
Gerry* is boos over de pensioenhervormingen, Annick denkt dat vrouwen de dupe gaan zijn en Sofie* vreest dat ze een pak langer zal moeten werken. Allemaal getuigden ze bij VRT NWS waarom ze mee wilden betogen. Maar minister van pensioenen Jan Jambon (N-VA) wil de puntjes op de i zetten en...
www.vrt.be
Ik vind eigenlijk al die 'overgangsmaatregelen' een schande, op maat van de net-niet-babyboomers (generatie X).
Omdat een huidig 59-jarige mentaal diens pensioen al aan het plannen was op diens 63e moet ze recht hebben om toch alsnog op diens 65e te gaan in plaats van al de rest na diens 67e?
Trek dat gewoon zoveel mogelijk gelijk voor iedereen, vanaf nu, punt aan de lijn, en niet nog effe wat milder omdat iemand op tijd geboren is.
Tenzij je statistisch kan aantonen dat diens levensverwachting lager ligt dan generaties na hem of haar, en laat daar nu eens het schoentje nog eens wringen.
Alle begrip voor dat voor vrouwen periodes van zwangerschap en moederschapsrust tellen als gewerkte periode. Dat mag zeker niet worden afgestraft. Maar als je deeltijds gaat werken om meer tijd voor de kinderen te hebben, dat is ook iets waar je zélf return van krijgt (tenzij tijd met je eigen kinderen doorbrengen een straf is), én dan zou het voor het pensioen ook nog eens gecompenseerd moeten worden? Dat is dan aan de partner om een deel pensioenrechten af te staan.
Over één van de grote statististsche ongelijkheden in ons pensioensysteem in het voordeel van vrouwen zwijgen we immers steevast.
Een vrouw leeft in België gemiddeld 3 à 4 jaar langer dan een man, en krijgt in die periode ook pensioen, moesten we dat in rekening brengen...
(en voor de duidelijkheid: dat moet voor mij niet per se, mannen en vrouwen zijn wat mij betreft verschillend maar mogen op dit vlak gerust gelijk behandeld worden, mannen hebben gewoon andere 'voordelen' elders, maar enige erkenning dat een gelijke pensioenleeftijd in het voordeel van vrouwen is mag ook wél, in plaats van continu klagen hoe er niet voldoende extra uitzonderingen zijn op maat van vrouwen).