Da's toch wel wat kort door bocht?
Bij een onderneming heb je nu eenmaal een bepaald business model en stevige verhoging index kan serieus wat roet in het eten gooien als je bij bedrijven zit die bv. in productie zitten en bijgevolg in hun backend een stijging zien van grondstoffen, energieprijzen enz. Dan komt je winstmarge serieus onder druk te staan. Anticipatie had dan moeten zijn om de prijzen voor de indexering al gigantisch op te trekken en meer winstmarge te creëren? De vrije markt zou er rap op zijn gesprongen en Jan en Piet modaal zouden hun materiaal wel elders zijn gaan kopen, waar het goedkoper is.
Verder heb je als bedrijf niet gek veel mogelijkheden om zo'n index te gaan counteren: prijzen verhogen of winstmarge verkleinen dus, daarnaast misschien nog uitstellen van investering (nefast voor toekomstige groei) en dan als laatste strohalm herstructureringen. En daar worden werknemers zeker niet beter van.
Dus toch een klein beetje te zwart-wit van jouw kant denk ik. Volgens mij stelt ook niemand het belang van indexering in de vraag maar de stijging (grootte + snelheid) die er in 2022-2023 is gebeurd, heeft toch echt wel een grote impact op bedrijven gehad lijkt mij.
Natuurlijk is mijn uitleg kort door de bocht, maar wat wil je? Iemand moet de inflatie ergens opvreten, ofwel de werkgever ofwel de werknemers.
En aangezien werkgevers veel meer mogelijkheden hebben om hun businessmodel aan te passen dan dat een werknemer zijn huur, verwarmingskosten of boodschappenrekening kan aanpassen, leg ik het toch liever bij de bedrijven weg. Dat dat voor sommige bedrijven niet evident is begrijp ik, maar daar moeten ze maar mee leren leven. Als de staalprijs plots de hoogte inschiet moeten ze daar ook rond kunnen werken. Indexatie is niet anders.
Als een werkgever niet met indexering overweg kan, zorgt dit er hoogstens voor zijn werknemers uiteindelijk een ander job moeten zoeken.
Als een werknemer niet met inflatie overweg kan, dan heeft die op het einde van de maand geen eten.
Het probleem afschuiven op de werknemers? Je beseft toch dat de vakbonden net dit probleem hebben afgeschoven op de werkgevers?
We mogen blij zijn dat zo’n systeem bestaat in België die de werknemer goed beschermt.
Maar laten we niet vergeten dat dit niet zo vanzelfsprekend is.
Ja en? zoals hierboven: ofwel vreet de werkgever de bonen ofwel de werknemer. Liever de werkgever.
In plaats van verzuipen gaan die grote bedrijven gewoon weg naar het buitenland. Is dat dan zo veel beter?
Ja dat is beter. Liever dan dat onze bevolking uitgebuit wordt. Of wil je gaan concurreren met
Kijk eens in Amerika hoever je komt met het minimumloon dat in decennia niet is aangepast naar de effectieve inflatie.
Indexatie bestaat in België sinds 1920. Het lijkt me niet dat alle bedrijven zijn gaan lopen in die 100+ jaar, waarom zouden ze dat nu opeens wel doen?
Gelieve je beweringen met wat meer argumentatie te staven. Bij zowat elke maatregel die ter sprake komt, steekt er een groep zijn kop uit om 'de bedrijven zullen naar het buitenland trekken!' te roepen. Met hoe vaak dat argument aangehaald wordt zou je verwachten dat België een dorre woestijn is.
Nochtans gebeurd indexatie in andere landen ook, al is het niet bij wet verplicht. Zoals Beryl zei, onze lonen zijn niet hoger omwille van indexatie als in andere landen.
Werknemers krijgen in andere landen ook opslag die +/- gelijk loopt met inflatie, maar zij moeten er telkens voor vechten met hun werkgevers wat zeker voor de zwakkeren in de maatschappij niet evident is en er kan een serieuze vertraging op zitten waardoor de werknemer die periode maar moet zien te overbruggen.
Het enige waar automatische indexatie voor zorgt is:
a) eerlijkheid, want iédereen krijgt het onafhankelijk van functie. Dus ook de zwakkeren in de maatschappij, bv mensen zonder diploma in sectoren waar volk genoeg is - iedereen krijgt dit zonder dat ze met knikkende knieën moeten gaan bedelen bij hun baas
b) duidelijkheid: je weet wanneer je welke indexatie krijgt. Je werkgever kan niet prutsen met de getallen, hij kan het niet op de lange baan schuiven.
c) eenvoud. Er moet niet onderhandelt worden over hoeveel elk personeelslid krijgt en wanneer, dit gebeurt automatisch. (Opslag staat daar los van)