De Wever I gaat van start met Arizona

Om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed hoe dat precies elders zit - ik heb het in Duitsland wel gezien met hun akkoorden maar gezien de creativiteit in ons land zie ik dat precies toch niet zo snel gebeuren.
Ik denk dat er bijna alle landen wel varianten bestaan van een soort collectieve onderhandeling over lonen, op bedrijfs of sectoraal niveau.

Da's toch wel wat kort door bocht?
Bij een onderneming heb je nu eenmaal een bepaald business model en stevige verhoging index kan serieus wat roet in het eten gooien als je bij bedrijven zit die bv. in productie zitten en bijgevolg in hun backend een stijging zien van grondstoffen, energieprijzen enz. Dan komt je winstmarge serieus onder druk te staan. Anticipatie had dan moeten zijn om de prijzen voor de indexering al gigantisch op te trekken en meer winstmarge te creëren? De vrije markt zou er rap op zijn gesprongen en Jan en Piet modaal zouden hun materiaal wel elders zijn gaan kopen, waar het goedkoper is.

Verder heb je als bedrijf niet gek veel mogelijkheden om zo'n index te gaan counteren: prijzen verhogen of winstmarge verkleinen dus, daarnaast misschien nog uitstellen van investering (nefast voor toekomstige groei) en dan als laatste strohalm herstructureringen. En daar worden werknemers zeker niet beter van.

Dus toch een klein beetje te zwart-wit van jouw kant denk ik. Volgens mij stelt ook niemand het belang van indexering in de vraag maar de stijging (grootte + snelheid) die er in 2022-2023 is gebeurd, heeft toch echt wel een grote impact op bedrijven gehad lijkt mij.
Natuurlijk is mijn uitleg kort door de bocht, maar wat wil je? Iemand moet de inflatie ergens opvreten, ofwel de werkgever ofwel de werknemers.
En aangezien werkgevers veel meer mogelijkheden hebben om hun businessmodel aan te passen dan dat een werknemer zijn huur, verwarmingskosten of boodschappenrekening kan aanpassen, leg ik het toch liever bij de bedrijven weg. Dat dat voor sommige bedrijven niet evident is begrijp ik, maar daar moeten ze maar mee leren leven. Als de staalprijs plots de hoogte inschiet moeten ze daar ook rond kunnen werken. Indexatie is niet anders.
Als een werkgever niet met indexering overweg kan, zorgt dit er hoogstens voor zijn werknemers uiteindelijk een ander job moeten zoeken.
Als een werknemer niet met inflatie overweg kan, dan heeft die op het einde van de maand geen eten.

Het probleem afschuiven op de werknemers? Je beseft toch dat de vakbonden net dit probleem hebben afgeschoven op de werkgevers?
We mogen blij zijn dat zo’n systeem bestaat in België die de werknemer goed beschermt.
Maar laten we niet vergeten dat dit niet zo vanzelfsprekend is.
Ja en? zoals hierboven: ofwel vreet de werkgever de bonen ofwel de werknemer. Liever de werkgever.

In plaats van verzuipen gaan die grote bedrijven gewoon weg naar het buitenland. Is dat dan zo veel beter?
Ja dat is beter. Liever dan dat onze bevolking uitgebuit wordt. Of wil je gaan concurreren met
Kijk eens in Amerika hoever je komt met het minimumloon dat in decennia niet is aangepast naar de effectieve inflatie.

Indexatie bestaat in België sinds 1920. Het lijkt me niet dat alle bedrijven zijn gaan lopen in die 100+ jaar, waarom zouden ze dat nu opeens wel doen?
Gelieve je beweringen met wat meer argumentatie te staven. Bij zowat elke maatregel die ter sprake komt, steekt er een groep zijn kop uit om 'de bedrijven zullen naar het buitenland trekken!' te roepen. Met hoe vaak dat argument aangehaald wordt zou je verwachten dat België een dorre woestijn is.
Nochtans gebeurd indexatie in andere landen ook, al is het niet bij wet verplicht. Zoals Beryl zei, onze lonen zijn niet hoger omwille van indexatie als in andere landen.
Werknemers krijgen in andere landen ook opslag die +/- gelijk loopt met inflatie, maar zij moeten er telkens voor vechten met hun werkgevers wat zeker voor de zwakkeren in de maatschappij niet evident is en er kan een serieuze vertraging op zitten waardoor de werknemer die periode maar moet zien te overbruggen.

Het enige waar automatische indexatie voor zorgt is:
a) eerlijkheid, want iédereen krijgt het onafhankelijk van functie. Dus ook de zwakkeren in de maatschappij, bv mensen zonder diploma in sectoren waar volk genoeg is - iedereen krijgt dit zonder dat ze met knikkende knieën moeten gaan bedelen bij hun baas
b) duidelijkheid: je weet wanneer je welke indexatie krijgt. Je werkgever kan niet prutsen met de getallen, hij kan het niet op de lange baan schuiven.
c) eenvoud. Er moet niet onderhandelt worden over hoeveel elk personeelslid krijgt en wanneer, dit gebeurt automatisch. (Opslag staat daar los van)

Ja dat is beter. Liever dan dat onze bevolking uitgebuit wordt. Of wil je gaan concurreren met
Kijk eens in Amerika hoever je komt met het minimumloon dat in decennia niet is aangepast naar de effectieve inflatie.
Liever geen werk dus? En het wegvallen van indexatie hoeft niet meteen te betekenen dat de werknemer uitgebuit wordt.
Zoals anderen al aanhalen, er zijn andere landen zonder automatische indexering waarbij de lonen toch marktconform blijven.

Indexatie bestaat in België sinds 1920. Het lijkt me niet dat alle bedrijven zijn gaan lopen in die 100+ jaar, waarom zouden ze dat nu opeens wel doen?
Gelieve je beweringen met wat meer argumentatie te staven. Bij zowat elke maatregel die ter sprake komt, steekt er een groep zijn kop uit om 'de bedrijven zullen naar het buitenland trekken!' te roepen. Met hoe vaak dat argument aangehaald wordt zou je verwachten dat België een dorre woestijn is.
Leven wij in een andere realiteit? Er vertrekken steeds meer bedrijven uit België. In 1920 was dat minder een probleem omdat er toen minder globalisatie was. Maar nu is het makkelijker dan ooit om elders te produceren dan waar je verkoopt.
Zeker in de maakindustrie is het hier een leegloop.

Liever geen werk dus? En het wegvallen van indexatie hoeft niet meteen te betekenen dat de werknemer uitgebuit wordt.
Zoals anderen al aanhalen, er zijn andere landen zonder automatische indexering waarbij de lonen toch marktconform blijven.

Leven wij in een andere realiteit? Er vertrekken steeds meer bedrijven uit België. In 1920 was dat minder een probleem omdat er toen minder globalisatie was. Maar nu is het makkelijker dan ooit om elders te produceren dan waar je verkoopt.
Zeker in de maakindustrie is het hier een leegloop.
En dat ligt volledig aan de indexatie? Diezelfde indexatie die volgens jou niet nodig is want lonen blijven toch marktconform zonder?
Neen, er zijn een hele resem redenen waarom bedrijven vertrekken uit België. Indexatie is daar geen van. Hoge lonen wel, maar zoals je zelf zegt ligt dat niet aan de automatische indexatie. Die automatische indexatie zorgt enkel voor een aantal voordelen zoals opgesomd in mijn vorige post - dat deel dat je volledig negeert. Automatische indexatie zorgt voor hetgeen in andere landen ook gebeurt maar dan met meer gedoe er rond en bepaalde groepen die uit de boot vallen voor x aantal jaar totdat bedrijf x merkt dat ze geen personeel meer vinden en dan toch beslist hun lonen marktconform te maken.

Natuurlijk is mijn uitleg kort door de bocht, maar wat wil je? Iemand moet de inflatie ergens opvreten, ofwel de werkgever ofwel de werknemers.
En aangezien werkgevers veel meer mogelijkheden hebben om hun businessmodel aan te passen dan dat een werknemer zijn huur, verwarmingskosten of boodschappenrekening kan aanpassen, leg ik het toch liever bij de bedrijven weg. Dat dat voor sommige bedrijven niet evident is begrijp ik, maar daar moeten ze maar mee leren leven. Als de staalprijs plots de hoogte inschiet moeten ze daar ook rond kunnen werken. Indexatie is niet anders.
Als een werkgever niet met indexering overweg kan, zorgt dit er hoogstens voor zijn werknemers uiteindelijk een ander job moeten zoeken.
Als een werknemer niet met inflatie overweg kan, dan heeft die op het einde van de maand geen eten.
Bruut.
Maar je kan die redenering dan evengoed doortrekken naar de "gewone mens". Wie hier woont/leeft/werkt weet in welke systeem wij zitten en moet dan ook maar spaarcenten en buffer opbouwen om tegenslagen te verwerken?

Je bent nogal snel om de bedrijven onder de bus te gooien maar het zijn wel zij die zorgen voor werkgelegenheid. Wat een sociaal bloedbad zou het zijn als we nog meer saneringen hadden van productiebedrijven die naar goedkopere landen verkassen vanwege de loonkost?

De indexatie mag dan al meer dan 100 bestaan, dat maakt niet dat het een perfect item is of iets dat altijd op dezelfde manier hoeft te werken. Zoals @Nineshots aanhaalt: de globalisering in 1920 stelde niks voor. Als een product als staal duurder werd, dan werkten ze daar inderdaad rond en werd dat gewoon doorgerekend. Niemand ging dan ook zijn staal of afgeleide producten elders gaan halen want waar zouden ze het gaan halen toen? De wereld ziet er nu toch wel enigszins anders uit waarbij er dankzij de digitalisering en globalisering vanuit waar dan ook die producten gehaald kunnen worden. Die internationale concurrentie moet je tegenwoordig echt wel incalculeren als je het hebt over de indexering en dat was 100 jaar geleden niet het geval.

Een indexatie mag je niet bekijken als personeel 'belonen'. Indexatie is lonen corrigeren naar de stijgende levenskost. Je wordt er niet rijker of armer door, je blijft op hetzelfde niveau.
Net wel, de werkgever moet hier bijpassen om de werknemer zijn stijgende kosten te dekken. De werkgever heeft op zich niets te maken met de stijgende kosten voor de mensen, daar moeten werknemers zichzelf op aanpassen en voorzien. Het is een directe beloning voor het personeel door de werkgever.

Opslag voor goed werk moet bovenop indexatie komen. Als dat niet gebeurd ligt dat aan de werkgever, niet aan het systeem. Waarschijnlijk dat net daar het probleem ligt bij jou werkgever: ze beschouwen indexatie als beloning en zijn dan verbaast als de sterke profielen gaan lopen.
Dat is compleet onhaalbaar voor veel bedrijven die nog maar ter nauwernood het hoofd boven water kunnen houden. Alle kosten zijn enorm gestegen voor bedrijven, er is veel meer (dure) regelgeving door Europa bijgekomen en de concurrentie uit dumpinglanden is enkel toegenomen. Die bedrijven hebben geen onuitputbare bron van middelen om alles te blijven betalen voor het personeel.

Moeilijke discussie vind ik, persoonlijk als werknemer content dat ik in een jaar waar ik het minimum doe (met verbouwing bezig) toch sowieso recht heb op een kleine indexatie.
Langs de andere kant nog maar 1x in die bijna 7j extra opslag gekregen. En dan is de reden altijd: geen budget extra gezien we voor iedereen indexatie moeten voorzien.

Politiek lijkt me deze ballon nogal explosief. Ik denk dat er andere ballonnetjes beter zullen vliegen.
Maar als de oefening van BdW rond is zal iedereen het wel voelen vrees ik. Behalve de bedrijven want *welvaart* moet gecreëerd worden.

Net wel, de werkgever moet hier bijpassen om de werknemer zijn stijgende kosten te dekken. De werkgever heeft op zich niets te maken met de stijgende kosten voor de mensen, daar moeten werknemers zichzelf op aanpassen en voorzien. Het is een directe beloning voor het personeel door de werkgever.
Uiteraard niet... indexatie heeft niks met belonen te maken. Indexatie is een mechanisme dat er voor zorgt dat de relatieve koopkracht van de werknemer behouden blijf. De index zorgt ervoor dat een werknemer jaar over jaar (ongeveer) hetzelfde kan blijven kopen met het loon dat hij ontvangt van zijn werkgever. Daar is niks belonen aan, dat is gewoon de status quo handhaven.

Het systeem is niet perfect, maar in de kern is het een zeer mooi systeem om werknemers te beschermen. Het extra voordeel van de automatische index is dat er op die indexering ook gewoon belastingen & RSZ afgehouden worden. De indexering rijdt dus automatisch mee een deel van het gat in de begroting dicht. Je kan het onrechtvaardig vinden dat werkgevers daarvoor moeten opdraaien maar het is niet alsof werknemers geen belasten betalen ofzo... het mag wel wat verdeeld worden. EDIT: klopt waarschijnlijk niet, de hogere kost in uitkeringen, pensioenen etc weegt wrs niet op tegen de hogere belastingsopbrengst uit "privélonen". Anders zie ik eigenlijk ook niet meteen hoe een indexsprong een besparing kan betekenen voor de overheid :unsure:

Ik stel mij ook altijd vragen bij die "vluchtscenario's". Sure, bedrijven verhuizen productiesites naar het buitenland... maar ik ben 38 en ik heb nooit anders geweten, nochtans is de werkzaamheidsgraad in Vlaanderen momenteel historisch hoog toch, of zie ik dat dan zo verkeerd? :unsure:

Je moet je soms ook eens afvragen wat er soms allemaal gedaan wordt om bepaalde bedrijven hier tóch maar in België te houden... ik denk als je het allemaal moest weten dat je u in veel van die cases de vraag moet stellen of we er niet beter gewoon vanaf zouden zijn...

Laatst bewerkt:

Dat is compleet onhaalbaar voor veel bedrijven die nog maar ter nauwernood het hoofd boven water kunnen houden. Alle kosten zijn enorm gestegen voor bedrijven, er is veel meer (dure) regelgeving door Europa bijgekomen en de concurrentie uit dumpinglanden is enkel toegenomen. Die bedrijven hebben geen onuitputbare bron van middelen om alles te blijven betalen voor het personeel.
Personeel belonen doe je door hun levensstandaard te verhogen, = opslag. Niet door die gelijk te houden, = indexatie. Geen indexatie toepassen is je personeel afstraffen.

Index afschaffen is compleet onhaalbaar voor de vele mensen die ter nauwernood het hoofd boven het water kunnen houden. Alle kosten zijn enorm gestegen voor de bevolking. Personeel is geen onuitputbare bron van werkkrachten om alle bedrijven draaiende te houden voor de eigenaars.

Bruut.
Maar je kan die redenering dan evengoed doortrekken naar de "gewone mens". Wie hier woont/leeft/werkt weet in welke systeem wij zitten en moet dan ook maar spaarcenten en buffer opbouwen om tegenslagen te verwerken?
Hoe bouw je een buffer op, hoe bouw je spaarcenten op als je nog maar net het eind van de maand haalt met je loon?
Als een bedrijf geen buffer kan opbouwen, pech. Beter businessplan uitwerken en probeer opnieuw. Als een mens geen buffer kan opbouwen, dan ... wat? Moet hij maar dakloos worden? Niet meer eten?

Je bent nogal snel om de bedrijven onder de bus te gooien maar het zijn wel zij die zorgen voor werkgelegenheid. Wat een sociaal bloedbad zou het zijn als we nog meer saneringen hadden van productiebedrijven die naar goedkopere landen verkassen vanwege de loonkost?
Beter dat dan zelf een sociaal bloedbad te creëren door de index af te schaffen.
Je bent nogal snel om werknemers onder de bus te gooien. Waarom zou de werknemer gestraft moeten worden voor een bedrijf dat geen gezond businessplan heeft?
Als de staalprijs stijgt moet een bedrijf dat kunnen incasseren. Maar bij de index moeten we plots bezorgt zijn over die paar bedrijven die het hoofd niet meer boven water kunnen houden?

De indexatie mag dan al meer dan 100 bestaan, dat maakt niet dat het een perfect item is of iets dat altijd op dezelfde manier hoeft te werken. Zoals @Nineshots aanhaalt: de globalisering in 1920 stelde niks voor. Als een product als staal duurder werd, dan werkten ze daar inderdaad rond en werd dat gewoon doorgerekend. Niemand ging dan ook zijn staal of afgeleide producten elders gaan halen want waar zouden ze het gaan halen toen? De wereld ziet er nu toch wel enigszins anders uit waarbij er dankzij de digitalisering en globalisering vanuit waar dan ook die producten gehaald kunnen worden. Die internationale concurrentie moet je tegenwoordig echt wel incalculeren als je het hebt over de indexering en dat was 100 jaar geleden niet het geval.
De globalisering is al wel langer een feit dan vandaag of gisteren, en de loonkost in lage loonlanden gaat ondertussen ook de hoogte in.
De bedrijven die de laatste 100 jaar niet zijn gaan lopen zullen dat morgen niet plots wel doen omwille van een systeem dat al 100 jaar bestaat.

Misschien wel omwille van de hoge lonen in België, maar Ik herhaal nogmaals: automatische indexatie zorgt niet voor hogere lonen. Wel voor eerlijkere aanpassingen aan de stijgende levenskost. Een aanpassing die in andere landen OOK gebeurt, maar dan met een hoop meer gedoe errond, minder zekerheid, en de kwetsbaren die uit de boot vallen.
Als hier nu weer iemand op reageert met een 'ocharme de bedrijven' zonder op dit laatste in te gaan ben ik weg hoor, ik ga wel tegen een muur praten dan.

In andere landen hebben ze zelfs stakingen om loonstijging die gelijk houdt met de inflatie, i.e. indexatie af te dwingen...
hier hebben we stakingen om onhoudbare, verworven rechten van babyboomers te blijven garanderen, check de NMBS...

Misschien wel omwille van de hoge lonen in België, maar Ik herhaal nogmaals: automatische indexatie zorgt niet voor hogere lonen. Wel voor eerlijkere aanpassingen aan de stijgende levenskost. Een aanpassing die in andere landen OOK gebeurt, maar dan met een hoop meer gedoe errond, minder zekerheid, en de kwetsbaren die uit de boot vallen.
Als hier nu weer iemand op reageert met een 'ocharme de bedrijven' zonder op dit laatste in te gaan ben ik weg hoor, ik ga wel tegen een muur praten dan.

Eerlijker betekend dan dat degene die 'het minimum' doen (zoals je in de eerdere post naar jezelf verwees) er niet op achteruit gaan en degene die above en beyond gaan veel minder kunnen beloond worden ?

Ik zou het persoonlijker eerlijker vinden dat je veel makkelijker een goede werker kunt belonen. Overigens is indexatie daar niet de enige bellemering. Ook de heel progressieve belastingen en het feit dat eenmaal loon verworven is het niet kan dalen leiden daar toe.

Je ziet het duidelijk als je internationaal werkt. De meeste Chinezen of Amerikanen kan je bij ons nog 's avonds laat contacteren (hun tijd), maar de Belgen die dan nog bereikbaar zijn zijn op 1 hand te tellen. Waarom zou je als het toch niet uitmaakt.

Blijkbaar zijn er ook heel wat problemen met de toekenning van 85 miljoen euro subsidies aan Vlaamse socio-culturele organisaties. We zijn intussen 1,5 week na de deadline maar er is nog altijd geen beslissing gevallen. De adviezen, opgesteld door een onafhankelijke beoordelingscommissie, werden in augustus reeds bekend gemaakt maar vooral N-VA is niet opgezet met die adviezen.

Dat de subsidieverdeling voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk geen walk in the park zou worden, stond in de sterren geschreven. Uit de adviezen van de beoordelingscommissie bleek dat de subsidies van heel wat organisaties die hun oorsprong vinden in de Vlaamse beweging geschrapt dreigden te worden: Vlaamse Volksbeweging, Cultuurlab Vlaanderen (ex-Rodenbachfonds), Cultuursmakers (ex-VTB), Het Vlaamse Kruis en de Stichting Lodewijk De Raet.
De beoordelingscommissie laat geen spaander heel van het ingediende dossier. “Het aspect migratie en superdiverse maatschappij wordt aangeraakt maar wordt onvoldoende in de diepte behandeld”, vindt de commissie. De VVB wil zeker samenwerken met mensen met een migratieachtergrond, had ze zelf geschreven. Dat wordt door hen gezien als een kans “om aansluiting te vinden bij de ontvoogdingsstrijden van andere volkeren”. De commissie ziet echter niet “of en hoe dit de ontvoogdingsstrijd van Vlaamse Volksbeweging zal versterken en hoe de focus op Vlaamse ontvoogding zal bijdragen tot een grotere verbinding in de superdiverse samenleving”.
Daarnaast kregen veel organisaties die door N-VA als te radicaal en ‘woke’ worden beschouwd wel een positief advies. Onder hen DeWereldMorgen, Vrede vzw en KifKif.

Ook nieuwkomers als Cinemaximiliaan (onlangs nog gekortwiekt door N-VA-minister voor Brussel Cieltje Van Achter) en Headquarters of the Movement kregen een positief advies zodat ze voortaan structureel erkend zouden kunnen worden.
Apache vernam ondertussen dat de N-VA het spel keihard speelt. Niet alleen zou de grootste coalitiepartner de kaalslag in de “Vlaamse zuil” willen temperen, de partij spreekt ook haar veto uit tegen een aantal organisaties die ze te radicaal vindt.

Wouter Verschelden noemt in zijn nieuwsbrief W16 De Wereld Morgen, vzw Vrede en vzw LABO Gent bij naam. De twee eerste organisaties werden door de vorige minister van Cultuur, Jan Jambon (N-VA) nog grondig doorgelicht omdat hij vond dat ze fake news verspreiden. De doorlichting pleitte hen echter compleet vrij. LABO vzw kwam dan weer onder vuur te liggen nadat het OCAD, het federale coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse, de organisatie vernoemde in een rapport over klimaatactivisme. LABO is een organisatie die activisten en burgerbewegingen ondersteunt met vorming en communicatie.

Een andere organisatie, die een positief advies kreeg en kan hopen op een structurele erkenning, is Palestina Solidariteit. De commissie vindt het positief dat “de organisatie werkt naar verbinding van Vlamingen, Palestijnen en anderen in al hun diversiteit en die dialoog wil aanhouden en bevorderen”. Maar voor N-VA is steun aan een pro-Palestijnse organisatie blijkbaar een struikelblok.
De Vlaamse regering heeft weinig bewegingsruimte in het dossier van de socio-culturele organisaties. Budgettair is er een besparing voorzien (3,2 miljoen euro wordt gefluisterd). Gennez hoopte die te realiseren door het geld van de geschrapte organisaties terug te nemen. Anderzijds zouden positief beoordeelde organisaties waarvoor de commissie een subsidieverhoging adviseerde, toch moeten “aftoppen”.

Als er nu toch “gebuisde” organisaties moeten worden opgevist, dreigt niet alleen een budgettair probleem, maar ook een juridisch. De Vlaamse regering zou dan immers alle negatief beoordeelde organisaties moeten opvissen om te verhinderen dat haar besluit door de Raad van State wordt vernietigd.

Personeel belonen doe je door hun levensstandaard te verhogen, = opslag. Niet door die gelijk te houden, = indexatie. Geen indexatie toepassen is je personeel afstraffen.

Index afschaffen is compleet onhaalbaar voor de vele mensen die ter nauwernood het hoofd boven het water kunnen houden. Alle kosten zijn enorm gestegen voor de bevolking. Personeel is geen onuitputbare bron van werkkrachten om alle bedrijven draaiende te houden voor de eigenaars.

Geen paniek. Binnenkort kunnen we collectief gaan betogen voor meer uitkeringen, want dat zal het enige inkomen nog zijn in dit economische kerkhof.

Ik stel me de vraag hoeveel bedrijven hier nog zouden zitten moesten ze niet met een giga sociaal passief zitten en wet Renault kosten. Maar geen paniek, uiteindelijk zal iemand de knoop wel doorhakken. Als het te lang slecht gaat, gaan ze weg zijn.

Je doet alsof Belgie een patronaat is dat de mensen uitperst. Kom kom kom.

Geen paniek. Binnenkort kunnen we collectief gaan betogen voor meer uitkeringen, want dat zal het enige inkomen nog zijn in dit economische kerkhof.

Ik stel me de vraag hoeveel bedrijven hier nog zouden zitten moesten ze niet met een giga sociaal passief zitten en wet Renault kosten. Maar geen paniek, uiteindelijk zal iemand de knoop wel doorhakken. Als het te lang slecht gaat, gaan ze weg zijn.

Inderdaad de gemiddelde belgische werknemer is een snowflake van jewelste, mensen moeten echt eens van onder hun vlaamse kerktoren komen ..

Denk ook niet dat West-Europa nog te redden valt, in Azië beginnen ze ook vollenbak anderstaligen aan te werven (frans, spaans, duits, nederlands).

Waarom zou je als bedrijf in godsnaam nog willen operaties hebben in een land als België, als je in Azië geen indexatie, amper 10 dagen betaald ziekteverlof en 2 weken congé per jaar en een 1/4-5 van een belgisch loon moet betalen. Een land als België is totaal niet interessant als bedrijf..

En dat is niet enkel voor multinationals, de gemiddelde KMO kan gemakkelijk een deel van zijn backoffice outsourcen ook moesten ze dat willen...

Laatst bewerkt:
Maar wat is je punt dan precies?
Automatische indexatie is niet waarom bedrijven gaan lopen.
Automatische indexatie zorgt niet voor hoge loonkosten.
Automatische indexatie is een prachtig systeem dat niet zomaar weggesmeten mag worden omdat bedrijven weeral dreigen naar het buitenland te trekken.
Bedrijven die naar het buitenland dreigen te vertrekken is een steeds wederkerend fenomeen en moet je steeds met een serieuze korrel zout nemen.

Eerlijker betekend dan dat degene die 'het minimum' doen (zoals je in de eerdere post naar jezelf verwees) er niet op achteruit gaan en degene die above en beyond gaan veel minder kunnen beloond worden ?

Ik zou het persoonlijker eerlijker vinden dat je veel makkelijker een goede werker kunt belonen. Overigens is indexatie daar niet de enige bellemering. Ook de heel progressieve belastingen en het feit dat eenmaal loon verworven is het niet kan dalen leiden daar toe.

Je ziet het duidelijk als je internationaal werkt. De meeste Chinezen of Amerikanen kan je bij ons nog 's avonds laat contacteren (hun tijd), maar de Belgen die dan nog bereikbaar zijn zijn op 1 hand te tellen. Waarom zou je als het toch niet uitmaakt.

De automatische indexatie houd niemand tegen de goede werkers te belonen. Dat werkgevers dit als excuus gebruiken kan goed zijn, maar de schuldige is daarbij de werkgever en niet de indexatie.

Als je slechte werknemers hebt moet je ingrijpen op andere manieren. Als jou strategie is om te wachten op serieuze inflatie om dan de slechte presteerders geen indexatie te geven, ... sta me toe dit zeer lui en laf te vinden, en te twijfelen aan de efficiëntie van deze aanpak.

Overigens, als je argument is dat de Belg te weinig beschikbaar is na de uren - goed, mooi neveneffect zou ik zeggen. Dat slaafse altijd-beschikbaar-zijn van andere continenten hoeven we echt niet over te nemen hoor. Waarom zou je? Het leven is meer dan werken alleen. Straks verlofdagen afschaffen zodat we op zijn Amerikaans helemaal altijd beschikbaar zijn? Of laptop verplicht meenemen naar het strand moest je toch op verlof willen, zoals uit eigen ervaring (collega) effectief gebeurd?
Dit is weer zo'n standpunt dat je puur economisch bekijkt zonder andere belangen zoals mentale gezondheid in rekening te houden.

Neen, ik zeg dat België net als 1 van de weinigen (of enigste?) een systeem heeft dat de zwakkeren beschermt tegen inflatie en er voor zorgt dat het hele proces eenvoudig en betrouwbaar uitgevoerd wordt. En ik zeg dat vele werkgevers hun werknemers effectief zullen uitbuiten indien wetten dit niet tegenhouden, dus laat ons aub die wetten in stand houden.

Nog 1 laatste keer: automatische indexatie zorgt niet voor hogere lonen. Wel voor eerlijkere aanpassingen aan de stijgende levenskost. Een aanpassing die in andere landen OOK gebeurt, maar dan met een hoop meer gedoe errond, vertragingseffecten ten koste van de werknemer, minder zekerheid, en de kwetsbaren die uit de boot vallen.

Inderdaad de gemiddelde belgische werknemer is een snowflake van jewelste, mensen moeten echt eens van onder hun vlaamse kerktoren komen ..

Denk ook niet dat West-Europa nog te redden valt, in Azië beginnen ze ook vollenbak anderstaligen aan te werven (frans, spaans, duits, nederlands).

Waarom zou je als bedrijf in godsnaam nog willen operaties hebben in een land als België, als je in Azië geen indexatie, amper 10 dagen betaald ziekteverlof en 2 weken congé per jaar en een 1/4-5 van een belgisch loon moet betalen. Een land als België is totaal niet interessant als bedrijf..

En dat is niet enkel voor multinationals, de gemiddelde KMO kan gemakkelijk een deel van zijn backoffice outsourcen ook moesten ze dat willen...
Een race to the bottom dus. Inderdaad, indexatie, verlof, ziekteverlof, deftig loon - allemaal afschaffen! Arbeit Macht Frei!
Sta me toe liever onder mijn kerktoren te blijven zitten waar een mens nog mens mag zijn - al zal dat moeilijk gaan aangezien ik op een ander continent woon.

Ga je over 10 jaar ook ijveren voor de afschaffing van de lunchpauze, want waarom zou je als bedrijf in godsnaam nog willen werken met mensen die moeten eten en kakken als je evengoed robots kan gebruiken?

Neen, ik zeg dat België net als 1 van de weinigen (of enigste?) een systeem heeft dat de zwakkeren beschermt tegen inflatie en er voor zorgt dat het hele proces eenvoudig en betrouwbaar uitgevoerd wordt. En ik zeg dat vele werkgevers hun werknemers effectief zullen uitbuiten indien wetten dit niet tegenhouden, dus laat ons aub die wetten in stand houden.

Nog 1 laatste keer: automatische indexatie zorgt niet voor hogere lonen. Wel voor eerlijkere aanpassingen aan de stijgende levenskost. Een aanpassing die in andere landen OOK gebeurt, maar dan met een hoop meer gedoe errond, vertragingseffecten ten koste van de werknemer, minder zekerheid, en de kwetsbaren die uit de boot vallen.
Die wetgeving moet er voorlopig zeker blijven, zeker als er geen alternatief systeem is, maar het blijft wel ironisch hoe ook de belastingen en tarieven van bepaalde producten of diensten dan ook mee geïndexeerd worden... Uiteindelijk ben je er nooit beter aan toe want hetzelfde wordt weer 'afgenomen' van de taart.

Ik zie dat indexeren van lonen als onnodig, want die verhogen de lasten voor de bedrijven telkens artificieel waardoor ze dus ook de prijzen van hun producten en diensten telkens weer moeten verhogen om de telkens verhoogde lonen te kunnen compenseren, elk jaar opnieuw hetzelfde...
Dat bepaalde producten soms duurder kunnen worden door andere factoren is dan toch maar zo? Bv. seizoensgebonden levensmiddelen... Dat die dan duurder worden buiten het normaal productieseizoen moeten de consumenten dan maar zelf willen betalen eh. Eieren die tijdelijk duurder zijn, pech, koop dan iets anders binnen uw budget...

Al die hulpmiddelen voor de zogezegde kwetsbaren die al geholpen worden met een prachtige sociale zekerheid,... Wat moeten mensen nog allemaal 'hebben' van de overheid?

Er zijn er nogal wat die afbouwen en weggaan tgv prijs energie, ook vergunningen is bij momenten een drama. Die loonkosten hebben ook meer te maken met belastingen dan met de index bvb. En als ik mijn buurman mag geloven pist zijn werkgever- multinational geld weg met hopen mgmt lagen die meer in de weg lopen, geen keuzes kunnen maken en eigenlijk alleen maar reports printen.

Denk dat onze regeringen beter eens wat ruimer gaan denken, maar ja - het is nooit een beleid naar de toekomst maar altijd brandjes blussen. Dat is het probleem.

Terug
Bovenaan