De Wever I gaat van start met Arizona

Ik vind dit een heel interessant artikel, maar krijg een heel hoog ivoren toren gevoel bij die academici.
Als ik het goed voorheb is België het enige land ter wereld met onberkte werkloosheid. Voor zover ik kan zien is de rest van de wereld niet ten onder gegaan aan een beperkte werkloosheidsuitkering. Ergens klopt de commentaar van de experts dan toch niet.
Ik krijg hetzelfde gevoel bij dat artikel, zowat overal ter wereld zijn werkloosheidsuitkeringen beperkt in de tijd. Het moet een mechanisme zijn dat mensen tijdelijk ondersteunt als ze even werkloos zijn, het mag geen hangmatpositie zijn die dient als alternatief om nooit te werken. Die langdurig "betalen" ook geen prijs, er gaat gewoon voor hen niet meer betaald worden door de mensen die wel werken. Dat is een heel verschil.

Nu nog de landurige zieken hun uitkeringen aanpakken en er is misschien nog hoop voor België.

Neen
Tijdelijk werkloos is dat je nog steeds onder contract bent maar tijdelijk niet kan werken wegens werkgebrek, slecht weer, overmacht,...

Ontslag krijgen is gewoon volledig werkloos zijn
Thanks. Ik was vergeten dat ik tijdens mijn studiejaren 9 dagen interimwerk heb gedaan. Dat telt blijkbaar mee. :tongue: Maar ik ben ook bijna een jaar volledig werkloos geweest, een paar dagen onbetaald verlof genomen en ook eens ne carensdag (geen idee wat dat alweer exact was?). Dat telt allemaal blijkbaar dus niet mee.

Ik zit nu volgens mycareer aan 23,6 jaren effectief gewerkt (Ik werk sinds 1 sept 2000). Dwz eind 2031 heb ik 30 werkjaren (mits geen ontslagperiode) of te wel nét voor mijn 57ste.

Nu goed ik was sowieso pas van plan 4/5de te nemen vanaf mijn 57ste dus ça va. En het geld moet ergens vandaan komen hé. De gouden tijden zijn voorbij.

Laatst bewerkt:
Thanks. Ik was vergeten dat ik tijdens mijn studiejaren 9 dagen interimwerk heb gedaan. Dat telt blijkbaar mee. :tongue: Maar ik ben ook bijna een jaar volledig werkloos geweest, een paar dagen onbetaald verlof genomen en ook eens ne carensdag (geen idee wat dat alweer exact was?). Dat telt allemaal blijkbaar dus niet mee.

Ik zit nu volgens mycareer aan 23,6 jaren effectief gewerkt (Ik werk sinds 1 sept 2000). Dwz eind 2031 heb ik 30 werkjaren (mits geen ontslagperiode) of te wel nét voor mijn 57ste.

Nu goed ik was sowieso pas van plan 4/5de te nemen vanaf mijn 57ste dus ça va. En het geld moet ergens vandaan komen hé. De gouden tijden zijn voorbij.
Tegen 2030 is het 35 jaren als ik de programmawet goed lees.

Tegen 2030 is het 35 jaren als ik de programmawet goed lees.
Ik weet wel dat landingsbanen naar 35 jaar gaan tegen 2030. Of bedoel je dat?
Dit was al opgeschoven van 25 naar 30 jaar maar vanaf 2030 gaat dit naar 35 jaar.
Cru gezegd: Ik ben er telkens nét niet bij en kan niet meer profiteren van het stelsel van landingsbanen tot ik minstens 62 jaar ben. :scream:

Ivm de beperking van werkloosheidsuitkering naar 2 jaar voor 55 plussers, daar heb of had ik nog geen weet van 35 jaar ?? :unsure:
Je kan gelijk hebben maar dat is mij nog niet opgevallen. Ik zal het straks eens doorlezen.

Maar zelfs al moest het opschuiven naar 35 jaar. Dan heb ik zelfs nog meer zin om 4/5 te werken vanaf 57 jaar. Dat ik niks extra meer krijg ivm stelsel van landingsbanen: So be it.
Tegen dan zal ik ook al 62 zijn vooraleer ik onbeperkt werkloos kan worden moest je gelijk hebben. Als ze tegen dan het niet op 40 jaar plaatsen. :tongue:

Maar goed iedereen moet voor zichzelf dat bepalen se.

Laatst bewerkt:
Dus jij hebt tot uw 25e gestudeerd? Ik lees een klein jaar out + 30 jaar net voor uw 57e
Ja dat klopt. :) Ik heb dat hier al eens gepost. Ik heb na het middelbaar een beetje aangemodderd aan de unif. Eerste jaar heb ik gedubbeld (en daarna geslaagd) maar daarna het 2de jaar ook nog gedubbeld en dan gestopt (mentale breakdown) en dan toch alsnog opnieuw begonnen. Daarna vlotjes 3 jaar hogeschool gedaan en afgestudeerd. (zonder dubbelen daar).

Ik heb er nu al lang spijt van en ik had na 1 jaar dubbelen op de unif beter meteen naar de hogeschool gegaan. Dat waren 3 verloren jaren. Maar ja spijt komt na de zonde en achteraf praten is gemakkelijk.

Laatst bewerkt:
Zonder u persoonlijk aan te vallen, maar mensen zoals jij die op hun 50e werkloos vallen en een uitkering krijgen... daarover gaat dit allemaal... Dit is hypothetisch in uw geval (dus nogmaals gaat niet specifiek over u) maar kan dus wel gebeuren. Als we allemaal maar 25 jaar bijdragen dan zijn de pensioenen onbetaalbaar. Zo simpel kan wiskunde zijn. Ik vind die 30 jaar nog een absolute minimum eerlijk gezegd.

Vergeet niet dat iedereen al heel veel gekregen heeft tot zijn 25e (onderwijs is bijna gratis als je kijkt naar de werkelijke kost) en die persoon zou dan vanaf zijn 50e tot zijn 85e ook nog een pensioen krijgen. Neen dat is onbetaalbaar.

Vergeet niet dat onze vorige generatie vooral ging werken op zijn 18 jaar en daar hebben heel wat mensen het 42 jaar volgehouden. En ja, ik weet het, er is veel meer stress nu en blablabla, het leven is nu eenmaal hard hé

Ik heb de indruk dat heel wat mensen 20 jaar werken al een serieuze verwezenlijking vinden

Laatst bewerkt:
Zonder u persoonlijk aan te vallen, maar mensen zoals jij die op hun 50e werkloos vallen en een uitkering krijgen... daarover gaat dit allemaal... Dit is hypothetisch in uw geval (dus nogmaals gaat niet specifiek over u) maar kan dus wel gebeuren. Als we allemaal maar 25 jaar bijdragen dan zijn de pensioenen onbetaalbaar. Zo simpel kan wiskunde zijn. Ik vind die 30 jaar nog een absolute minimum eerlijk gezegd.

Vergeet niet dat iedereen al heel veel gekregen heeft tot zijn 25e (onderwijs is bijna gratis als je kijkt naar de werkelijke kost) en die persoon zou dan vanaf zijn 50e tot zijn 85e ook nog een pensioen krijgen. Neen dat is onbetaalbaar.

Vergeet niet dat onze vorige generatie vooral ging werken op zijn 18 jaar en daar hebben heel wat mensen het 42 jaar volgehouden. En ja, ik weet het, er is veel meer stress nu en blablabla, het leven is nu eenmaal hard hé

Ik heb de indruk dat heel wat mensen 20 jaar werken al een serieuze verwezenlijking vinden
Heel deze tekst druipt van het idee "ieder voor zichzelf". Maar zo werkt onze samenleving toch niet, ook al zijn we helaas daar naar toe aan het bewegen. Is het niet de bedoeling dat we het voor de volgende generatie niet net makkelijker maken in plaats van moeilijker / even moeilijk.

"Het leven is nu eenmaal hard" is ook maar een dooddoener.

Is het niet de bedoeling dat we het voor de volgende generatie niet net makkelijker maken in plaats van moeilijker / even moeilijk.
Dat gaat nooit lukken als de meeste maar 25 jaar werken in hun leven. Ik weet echt niet waar jij denkt dat het geld voor al die uitkeringen en pensioenen vandaan moet komen hoor :) Bart De Wever schreeuwt het al heel lang, maar heel veel mensen negeren de man.

Je hebt wel gelijk met 'ieder voor zichzelf'
Iedereen die benadeeld wordt (bv leerkrachten) protesteert als ze wat langer moeten werken / bijdragen.

Dan staan ze op hun achterste poten.

Alles dat op tafel gelegd wordt om het gat in de begroting te dichten wordt gevolgd door protesten.
Er moet geld gevonden worden, maar hoho niet bij ons zelf !

Eerlijk gezegd zie ik nog het minste protest bij de zelfstandigen. Daar is de LR van 5 naar 6,5% gegaan en moet men 50k ipv 45k uitkeren om te kunnen genieten van 20% VB. Ik heb daar tot op de dag van vandaag geen enkel protest over gehoord.

Laatst bewerkt:
Met Balta opnieuw een productiebedrijf waar meer dan 50% van het huidige werknemersbestand zal verdwijnen, om diverse redenen - maar een aantal zaken zijn wel gerelateerd aan bestuur.

Deze regering heeft echt gigantische veel en grote uitdagingen vrees ik.

Met Balta opnieuw een productiebedrijf waar meer dan 50% van het huidige werknemersbestand zal verdwijnen, om diverse redenen - maar een aantal zaken zijn wel gerelateerd aan bestuur.

Deze regering heeft echt gigantische veel en grote uitdagingen vrees ik.
IIRC rommelde het daar nu wel al langer, dat is toch ook oospronkelijk deel geweest van de Beaulieugroep dacht ik?

IIRC rommelde het daar nu wel al langer, dat is toch ook oospronkelijk deel geweest van de Beaulieugroep dacht ik?
Yep - en deze actie was ook te verwachten, maar er lijkt maar geen eind te komen: Van Hool, Balta, Audi, kraker Total ... de maakindustrie heeft het zwaar. Met de giga investeringen in de chemie in Azië wordt Antwerpen in de nabije toekomst mogelijks ook niet gespaard vrees ik. Alles pogen te compenseren met andere type jobs genre innovatie, dienstensector, overheid, ... geen idee of zo een model houdbaar/haalbaar/wenselijk is maar ik vermoed van niet.

Als ik 57 ben heb ik 30 dienstjaren + ik ben dan van plan 4/5de te gaan werken en dus helemaal niet te stoppen met werken :)

Ik denk dat daar weinig mis mee is? Ik krijg ook letterlijk 0€ extra van de overheid want met de nieuwe regels van de landingsbanen geraak ik niet aan voldoende dienstjaren om wel iets extra te krijgen. Dus ik ben hiermee ook niet nadelig bezig tov jij of andere jongere werkwilligen akkoord?

Ja ik kan wachten tot mijn 62ste (35 dienstjaren) om dan wél te profiteren van het stelsel van landingsbanen. Maar laten we niet naïef wezen: Of te wel is dat tegen dan toch plots weer opgeschoven naar 40 dienstjaren of is het gewoon afgeschaft dus dan heb ik zoiets van: Ik doe het gewoon op 57 jaar.

Dat gaat nooit lukken als de meeste maar 25 jaar werken in hun leven.
Ik ben persoonlijk wel van plan langer te werken :)

Er moet geld gevonden worden, maar hoho niet bij ons zelf !
We leven dan ook in een ikke eerst en de rest kan de pot op + ieder voor zich maatschappij. ;)

Laatst bewerkt:
Ging niet over u (zoals ik al zei)

Maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen die niet aan 30 jaar komen. En dan nog verbaasd zijn. Zij beschouwen hun uitkering als een RECHT.

De senaat wordt afgeschaft (waarschijnlijk).
Totale kost senaat ~45 mio
- Senatoren 1,2 mio-> valt weg
- Vaste werknemers 21,7 mio-> overgedragen naar het parlement, in principe uitdoofscenario maar hoe volgt men dat op?
- Politieke medewerkers 13,5 mio-> onduidelijk wat daar mee gebeurt
- Partijdotatie voor senaat 10,6 mio-> overgedragen naar het parlement

Wat een klucht.

De senaat wordt afgeschaft (waarschijnlijk).
Totale kost senaat ~45 mio
- Senatoren 1,2 mio-> valt weg
- Vaste werknemers 21,7 mio-> overgedragen naar het parlement, in principe uitdoofscenario maar hoe volgt men dat op?
- Politieke medewerkers 13,5 mio-> onduidelijk wat daar mee gebeurt
- Partijdotatie voor senaat 10,6 mio-> overgedragen naar het parlement

Wat een klucht.
Is nog niet zeker, ze moeten een 2/3 meerdereheid hebben ervoor.

Eerlijk gezegd zie ik nog het minste protest bij de zelfstandigen. Daar is de LR van 5 naar 6,5% gegaan en moet men 50k ipv 45k uitkeren om te kunnen genieten van 20% VB. Ik heb daar tot op de dag van vandaag geen enkel protest over gehoord.

Dat is ook een peanutaanpassing en iedereeen verwachtte veel erger.

Alle vooruit, de hervorming van de pensioenen krijgt terug een rist aan uitzonderingen voor a.o. politie, onderwijs… de lobby is machtiger dan al de rest.

Alle vooruit, de hervorming van de pensioenen krijgt terug een rist aan uitzonderingen voor a.o. politie, onderwijs… de lobby is machtiger dan al de rest.
Kun je daar een bron bij vermelden? Ik was iets anders tegengekomen.
De lage pensioenleeftijden - 55 jaar voor sommigen bij de NMBS en 56 jaar voor militairen - worden geleidelijk opgetrokken tot de pensioenleeftijd die voor iedereen geldt: 66 jaar en 67 jaar vanaf 2029.

Terug
Bovenaan