De Wever I gaat van start met Arizona

Ik wordt echt boos, als ik de oppositie hoor zagen...

Ze hebben 7 maand aan een stuk een regeerakoord willen samenstellen. We hebben nu eindelijk een regering. En elke voorstel wordt afgebroken door de oppositie, zoals Die Barbara Pas en Paul Magnette....

Open VLD en Groen bemoeien hun ook.
Man ge zijt nie verkozen en je zit niet in de coalitie... hou toch je bek.

Oppositie voeren is het makkelijke aan de politiek.

In plaats van de verkozen coalitie te respecteren en samen naar oplossingen te zoeken... maar staan roepen en elk voorstel afbreken kunnen ze wel.
Is niets nieuws. Is wat elke oppositie doet of zou doen.

De oppositie is nu eenmaal niet geconsulteerd bij de opstelling van het regeerakkoord. Dan spreekt het voor zich dat ze zich kritisch uitlaten tot zelfs antagonistisch zijn.
Heck onze geliefde ex judocoach geeft hier zelfs het voorbeeld, desondanks dat hij mee is opgekomen bij nva... daar gaat dus al die ene meerderheidszetel indien ze ovld hadden betrokken ipv vooruit..

Mevrouw pas heeft dat zelfs letterlijk gezegd dat er goede zaken in het regeerakkoord waren. Maar dat de goede zaken wel zullen bewierrookt worden door de meerderheid en dat ze zich dan ook ging focussen op de verschillen.
Leek mij perfect respectvol. En zo verwonderen waren die gepostuleerde verschillen nu ook niet. Net als ze evenmin realistisch waren.
Maar de achterban, of een stuk daarvan, stemt wel voor hen om die reden.

Pas als elke partij zich uitgedrukt heeft, zal premier Bart De Wever (N-VA) antwoorden.
Dat debat is gisteren om 10u begonnen en zal wellicht nog heel lang doorgaan, want dat is nog altijd (!) bezig. Ik vraag me af hoeveel slaap De Wever al heeft gehad sinds het begin, gezond is dat toch niet en mentaal moet dat ook moeilijk zijn om nog scherp te blijven. En dan moet die nog een repliek geven.

Dat debat is gisteren om 10u begonnen en zal wellicht nog heel lang doorgaan, want dat is nog altijd (!) bezig. Ik vraag me af hoeveel slaap De Wever al heeft gehad sinds het begin, gezond is dat toch niet en mentaal moet dat ook moeilijk zijn om nog scherp te blijven. En dan moet die nog een repliek geven.
Hij ziet er toch minder scherp uit dan enkele jaren geleden. Veel lange vergaderingen en geen tijd om nog aan sport / lichaamsbeweging te doen waarschijnlijk.

Waarom gaan die eigenlijk gewoon heel de nacht door. Daar staat toch geen druk op en is toch niet super dringend, waarom dan gewoon niet stoppen op een deftig uur en de volgende morgen doorgaan?

Waarom gaan die eigenlijk gewoon heel de nacht door. Daar staat toch geen druk op en is toch niet super dringend, waarom dan gewoon niet stoppen op een deftig uur en de volgende morgen doorgaan?
Dat.zijt ge vertrokken voor tien dagen debat omdat het eindeloos gerokken wordt. Zijn 10 dagen dat oppositie de regering verhindert beleid te voeren.

Ik heb het gemist, ik was aan de telefoon, wat is er gezegd?
Voormalig minister van Energie en nu Kamerlid Tinne Van der Straeten (Groen) vraagt zich af waarom de nieuwe regering geen aandacht heeft voor "de 20 procent mensen die structureel hun energiefactuur niet kunnen betalen", maar wel "zeer precies is als het gaat over de energienorm en over de concurrentiekracht van de bedrijven". "Waar is de focus op de meest kwetsbare groep?"

Premier Bart De Wever (N-VA) laat dat niet over zijn kant gaan. "Ik denk dat er niemand meer gedaan heeft om de facturen van mensen op te drijven dan u, met totaal waanzinnige en verkeerd berekende plannen, energie-eilanden, een kernuitstap die niet doordacht was: we moeten dat allemaal terugdraaien. Hoe durft gij, uitgerekend gij, hier nu die vraag te stellen?"

Een gepikeerde Van der Straeten: "Ja, 'uitgerekend ik' kan die vraag stellen. En ik zal die vraag straks ook stellen als de energieminister (Mathieu Bihet van MR, red.) hier komt uitleggen hoe hij 4 plus 4 gigawatt aan kernenergie gaat realiseren waar geen plaats en geen geld voor is. Dat is gebouwd op luchtkastelen. Het energiedebat verdient een beetje meer sérieux dan deze persoonlijke aanvallen."
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/04/liveblog-nieuwe-regering/

Uiteindelijk is dit ook gewoon een stukje theater waarbij eigenlijk het enige dat echt van tel is de knopjes zijn waar straks of vannacht op gedrukt wordt. Er is een regeerakkoord en op een op voorhand gekende uitzondering van Jean-Marie Dedecker gaat ieder parlementslid netjes stemmen volgens de lijst waarop hij of zij is opgekomen. Leve de particratie!

Geen enkele partij gaat ook een minister van een andere partij afkeuren in de technische debatten, zelfs al zal een Vandenbroucke nooit geliefd zijn bij een (stevig) deel van de N-VA.
Een aantal andere ministers zijn nieuwelingen, die nu al grillen op hun expertise heeft weinig nut.

Uiteindelijk is dit ook gewoon een stukje theater waarbij eigenlijk het enige dat echt van tel is de knopjes zijn waar straks of vannacht op gedrukt wordt. Er is een regeerakkoord en op een op voorhand gekende uitzondering van Jean-Marie Dedecker gaat ieder parlementslid netjes stemmen volgens de lijst waarop hij of zij is opgekomen. Leve de particratie!

Geen enkele partij gaat ook een minister van een andere partij afkeuren in de technische debatten, zelfs al zal een Vandenbroucke nooit geliefd zijn bij een (stevig) deel van de N-VA.
Een aantal andere ministers zijn nieuwelingen, die nu al grillen op hun expertise heeft weinig nut.
Dit toch wel, BDW die iemand een sneer uit de pan geeft scoort dan wel bij zijn publiek, maar beleid is het niet en betekenisvol ook niet.

Ik had hier origineel overgekeken, maar ze zijn van plan zijn om verwarmen met fosielebrandstoffen te verhogen naar 21%:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/31/regeerakkoord-dit-weten-we-al-nieuwe-federale-regering/

De btw op warmtepompen daalt naar 6 procent, die op fossiele verbrandingsketels en steenkool stijgt dan weer naar 21 procent. De belasting op vliegtuigtickets stijgt. Wel wordt er werk gemaakt van betere verbindingen met hogesnelheidstreinen tussen grote stations en de luchthaven.
Het wordt dringend tijd om die gascodensatieketel te installeren.

Ik snap niet waarom de oppositie het vertrouwen zou moeten geven? Ze zijn toch in de minderheid, nee? Mis ik ergens iets?

Niet mee eens. Je ziet nu in de debatten Al de teneur voor de komende jaren. Er is genoeg terechte en inhoudelijk kritiek uit de oppositie gekomen op de plannen van de nieuwe ploeg. Dit schouwspel reduceren tot een stukje theater voedt de idee dat het effectief een stukje theater.is.

Ik vond het eerder TVDS die BDW (terecht) de mantel uitveegt. Heel flauwe repliek van BDW.
Maar er zijn al (op basis van hln artikels) veel persoonlijke uithalen geweest ipv inhoudelijke. Het blijft voor mij toch een grote kleutertuin.

En zoals @KnightOfCydonia aanhaalt, geen partij van de meerderheid gaat een andere meerderheidspartij onderuit halen. Geen oppositiepartij gaat aangeven dat het een goed beleid is (is ook hun taak om kritisch te zijn)

Niet mee eens. Je ziet nu in de debatten Al de teneur voor de komende jaren. Er is genoeg terechte en inhoudelijk kritiek uit de oppositie gekomen op de plannen van de nieuwe ploeg. Dit schouwspel reduceren tot een stukje theater voedt de idee dat het effectief een stukje theater.is.
hetgeen mij vooral stoort is dat oppositie 1 onderwerp/maatregel onderuit haalt (terecht) maar anderzijds kan dit niet gezien worden zonder alles in kaart te nemen.

Neem daarbij ook nog bepaalde persoonlijke replieken, dan krijg je theater.

Ik had hier origineel overgekeken, maar ze zijn van plan zijn om verwarmen met fosielebrandstoffen te verhogen naar 21%:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/31/regeerakkoord-dit-weten-we-al-nieuwe-federale-regering/

Het wordt dringend tijd om die gascodensatieketel te installeren.
Wanneer zou dit in voege gaan? Onze huidige ketel is het ook aan het begeven, en wij zijn ook aan het kijken om deze te vervangen met een gascondensatieketel. Ons huis leent zich niet om een warmtepomp te gebruiken. We hebben geen vloerverwarming, oudere alleenstaande vila, klassieke gietijzeren radiatoren.

De vorm is theatraal, de inhoud daarom niet per se.

Je kan inderdaad een deel van de dynamiek binnen de nieuwe regering inschatten, maar zou maar erg zijn als de sfeer er nu al uit is.
Een deel van de kritiek van de oppositie kan gerust inhoudelijk correct zijn, en het is de taak van de oppositie om dat te doen, maar de 4 oppositiepartijen komen net uit een regering waarin ze ook niet bepaald gescoord hebben qua kwalitatief beleid...
feitelijk zal niets van dit alles de uitslag van de vertrouwensstemming veranderen.

Het theater zit wat mij betreft dan ook in het feit dat dit een marathonsessie - zonder pauze voor een gezonde nachtrust (?) moet zijn -
men kan gerust dit opsplitsen in sessies van pakweg 16h max, slaappauzes inlassen, spreektijd beperken per fractie, ...

Als het argument hiertegen eruit bestaat dat dit in één stuk moet om zo snel mogelijk de regering aan het echte beleid te kunnen laten beginnen, tja, ik denk dan na meer dan 7 maanden onderhandelen, kan het ook weer niet steken op een handvol dagen.
Keur desnoods de regering goed, en doe de stukjes oppositie-feedback/kritiek gerust achteraf. De media zullen toch nog weken smullen van de details van het nieuwe regeerakkoord, en in the end is the proof of the pudding in the eating?

Terug
Bovenaan