De Wever I gaat van start met Arizona

Die beelden van De Wever op die Europese top zijn toch ook iets waar ik aan moet wennen. Na 20 jaar heb je een bepaald beeld van iemand, grappig hoe bevreemdend het dan wordt wanneer dat beeld opeens niet meer klopt.

Van de ene op de andere dag van burgemeester naar eerste minister, het is nogal wat.
Ik denk dat het voor hem toch ook bevreemdend moet zijn, in België eigenlijk al jaren de sterkste man op het veld, en nu als kleine garnaal op het internationale toneel.

Die beelden van De Wever op die Europese top zijn toch ook iets waar ik aan moet wennen. Na 20 jaar heb je een bepaald beeld van iemand, grappig hoe bevreemdend het dan wordt wanneer dat beeld opeens niet meer klopt.

Van de ene op de andere dag van burgemeester naar eerste minister, het is nogal wat.
Lokaal en nationaal is hij een zwaargewicht. Internationaal doet de berichtgeving me wat denken aan een prinsje op zijn eerste schooldag. Haast aandoenlijk.

Lokaal en nationaal is hij een zwaargewicht. Internationaal doet de berichtgeving me wat denken aan een prinsje op zijn eerste schooldag. Haast aandoenlijk.
Is Bart de Wever niet iemand die meer geschikt is voor het lokale of nationaal niveau dan het internationale ? We zullen zien of het misschien geen stap te hoog is.

Dat hij als Vlaams Nationalist de eed aflegt als premier, en zegt ''ik zweer getrouwheid aan de koning en belgie en ect....'' is wel een circus vind ik.
Als echt Vlaams Nationalist weiger je dat gewoon...

Is Bart de Wever niet iemand die meer geschikt is voor het lokale of nationaal niveau dan het internationale ? We zullen zien of het misschien geen stap te hoog is.

Dat hij als Vlaams Nationalist de eed aflegt als premier, en zegt ''ik zweer getrouwheid aan de koning en belgie en ect....'' is wel een circus vind ik.
Om op die manier een polemiek te starten terwijl het land nu nood heeft aan daadkracht en stabiliteit?

Om op die manier een polemiek te starten terwijl het land nu nood heeft aan daadkracht en stabiliteit?
Imo is De Wever zich toch aan het opwerken tot iemand die naast staatsmannen Dehaene, Tindemans en Martens kan staan. Hij weet perfect dat hij het communautaire momenteel wat naar de achtergrond moet zetten.

De Wever is pragmatisch en niet dogmatisch Vlaams-nationalist. We gaan inderdaad wel zien hoe hij zich op internationaal vlak kan rechthouden. Het zou wel tragisch zijn als dat mislukt want dat zou wel eens zijn uittreden uit de politiek kunnen zijn.

Imo is De Wever zich toch aan het opwerken tot iemand die naast staatsmannen Dehaene, Tindemans en Martens kan staan. Hij weet perfect dat hij het communautaire momenteel wat naar de achtergrond moet zetten.
Dit he. Zelfs als Vlaams nationalist moet je weten wanneer je de communautaire trom moet bovenhalen of (even) laten liggen. De huidige fiscale situatie noopt naar het laatste, waarin ook gewoon de toekomstige welvaart van Vlaanderen moet verzekerd worden. Nog een verschil met de regering Michel is dat De Wever de communautaire voorbereidingen naar zichzelf heeft toegetrokken, naar het einde van de legislatuur verwacht ik daar toch enkele vorderingen.

Dit he. Zelfs als Vlaams nationalist moet je weten wanneer je de communautaire trom moet bovenhalen of (even) laten liggen. De huidige fiscale situatie noopt naar het laatste, waarin ook gewoon de toekomstige welvaart van Vlaanderen moet verzekerd worden. Nog een verschil met de regering Michel is dat De Wever de communautaire voorbereidingen naar zichzelf heeft toegetrokken, naar het einde van de legislatuur verwacht ik daar toch enkele vorderingen.
Dat heeft ook tot voordeel dat zijn (hopelijk goed doordachte) hervormingsplannen het voorwerp kunnen uitmaken van democratisch debat tijdens de volgende verkiezingen. Nu heeft hij sowieso de vereiste meerderheid niet om een staatshervorming door te voeren.

Dat is nu al dagen op VRT nieuws dat er artikels verschijnen over het aantal vrouwen in de nieuwe regering.
En dan nu dit belachelijk artikel over een foto.

Werkelijk zo vermoeiend.

Dat is nu al dagen op VRT nieuws dat er artikels verschijnen over het aantal vrouwen in de nieuwe regering.

Werkelijk zo vermoeiend.

Het is een slechte foto en de pers heeft momenteel niets anders om over te schrijven.

Dat men blijft proberen om er een soort van anti-vrouwelijk sentiment aan vast te knopen vind ik zelf ook ondermaats. Ze zijn een dag bezig.

Betreft Simonet vind ik 27 jaar wel aan de jonge kant voor een ministerpost maar met de juiste omkadering kan dat ook goed uitpakken, afwachten.

Werkelijk zo vermoeiend.
Goh ik snap wel dat er enige kritiek komt op het laag aantal vrouwen. Maar ik heb nu op twee dagen tijd al denk ik drie keer op de radio gehoord dat Annelies Verlinden 1m83 is en daarmee wat uitsteekt.

Lijkt me nu wel dat de meeste mensen blij zijn dat er überhaupt een regering is, en de genderbalans niet zo'n prioriteit is.

Goh ik snap wel dat er enige kritiek komt op het laag aantal vrouwen. Maar ik heb nu op twee dagen tijd al denk ik drie keer op de radio gehoord dat Annelies Verlinden 1m83 is en daarmee wat uitsteekt.

Lijkt me nu wel dat de meeste mensen blij zijn dat er überhaupt een regering is, en de genderbalans niet zo'n prioriteit is.
Ik vind dat echt gezaag, als ik eerlijk mag zijn.

Ik vind dat echt gezaag, als ik eerlijk mag zijn.
Ik niet, om verschillende redenen. Sommige gaan over optiek, sommige over inhoud.
Zoals ze in De Afspraak al zeiden, dit is niet alleen problematisch voor in 2025 gewoon omdat het allemaal mannen zijn, maar dat speelt zeker ook wel mee. Verlinden zat daar ook, en die maakte dan weer het punt dat nog los van het feit dat er weinig vrouwen waren: het is geen goed idee om toch wel ingrijpende maatregelen te laten nemen door een groepje dat er echt allemaal hetzelfde uitziet. De steun vanuit de bevolking zal automatisch minder groot zijn, mensen herkennen zich er minder in en er is minder buy-in. Een mooiere doorsnede is op dat gebied toch veel beter.
Maar daarnaast is er ook het inhoudelijke. Dus in al die belangrijke stemmen, is het niet belangrijk om een vertegenwoordiging van de helft van ons te hebben? Het gaat nog niet eens over dat het 50% moet zijn, dat is flauwekul. Maar het is wel zo dat vrouwen op een andere manier denken en dat sociologisch gezien -zoals die ene vrouw ook opmerkte in De Afspraak- het veel voordelen heeft om vrouwen in de groep te hebben. Zij bekijken de zaken anders en zorgen voor andere inzichten, andere manieren om iets aan te brengen naar de bevolking... dus inhoudelijk/tactisch heeft het ook belangrijke voordelen.

Om het bijna met een boutade te zeggen: Kijk naar die foto van de regering-De Wever I. Oké, er staan weinig vrouwen op. Maar de vrouwen die er staan, staan allemaal in de schaduw en achterin weggemoffeld. Dat is uiteraard een fout van de fotograaf. Maar je zou ook kunnen zeggen dat een groep oudere witte mannen totaal blind is voor een bepaald sociaal probleem, en dat niet eens opmerkt. Dat als er een paar vrouwen meer waren geweest, of op zwaardere functies, dat nooit gebeurd zou zijn en die wél zouden hebben aangevoeld dat dat niet klopte en de fotograaf zouden hebben geregisseerd. Zo kan iets wat puur perceptie lijkt, ook gewoon echt zijn. Want ging het nu alléén om perceptie, dan zou ik het uiteraard ook gewoon flauw vinden.

Laatst bewerkt:
Om het bijna met een boutade te zeggen: Kijk naar die foto van de regering-De Wever I. Oké, er staan weinig vrouwen op. Maar de vrouwen die er staan, staan allemaal in de schaduw en achterin weggemoffeld. Dat is uiteraard een fout van de fotograaf. Maar je zou ook kunnen zeggen dat een groep oudere witte mannen totaal blind is voor een bepaald sociaal probleem, en dat niet eens opmerkt. Dat als er een paar vrouwen meer waren geweest, of op zwaardere functies, dat nooit gebeurd zou zijn en die wél zouden hebben aangevoeld dat dat niet klopte en de fotograaf zouden hebben geregisseerd. Zo kan iets wat puur perceptie lijkt, ook gewoon echt zijn. Want ging het nu alléén om perceptie, dan zou ik het uiteraard ook gewoon flauw vinden.

Ik las in De Standaard dat die foto genomen is volgens het protocol. De koning staat bijvoorbeeld ook niet op de achterste rij. De volgorde van de ministers volgt ook een voorgeschreven logica. Ik weet niet in welke mate de fotograaf daarin kan regiseren, jij wel? Belichting is inderdaad niet goed maar dat heeft dan weer niets met de perceptie te maken die nu wordt gelanceerd. Ondertussen is op het Martelarenplein, onder leiding van dezelfde partij overigens, een ploeg aan de slag waar we 6-3 schrijven in voordeel van de vrouwen.

Wat mij betreft is dit inderdaad zuivere perceptie. Buiten de bekende commentatoren op TV en in de krant zie of hoor ik hier ook geen enkele vrouw over klagen in mijn omgeving. Commentaar genoeg op de inhoud, dat wel. En daar moet het ook gewoon om draaien. Er is al genoeg polarisatie geweest.

De toestand van dit land is zo dramatisch dat het enige wat van belang is “de juiste hersenen op de juiste plaats”, of dat nu in een XX of XY verpakking zit, of desnoods in een bokaal met formol en 2 USB-c aansluitingen.

Had dit foto beter gekaderd en samengesteld kunnen zijn: uiteraard (het kernkabinet op de 2e rij, De Wever nog een trede hoger), maar dan had je geëmmer gehad over hoe “de witte mannen hoger staan”. Plus, ik geloof dat er vaste procedures en tradities zijn voor dat soort foto’s.

En zo blijf je natuurlijk alles bekijken met een dubbele bodem en begin het spelletje van vanalles tussen de lijnen lezen dat al dan niet bedoeld was etc etc. Was die foto deftig getrokken en vooral deftig belicht geweest, er was geen verhaal geweest, maar nu plots is het weer de schuld van de oude witte man die niet aandachtig genoeg is. Lijkt me zelfs sterk als ze uberhaupt zelf de foto gekozen hebben die gepubliceerd werd.
Zo creëer je in mijn opzicht weer een polemiek die mss bij het gros van de Belgen totaal niet aan de orde is, heb het hier ook nog nergens in mijn omgeving gehoord (uiteraard kleine sample size), maar als je telkens 1 roeper een medium geeft, lijkt het alsof dit overal zwaar op de tongen ligt.

Er is genoeg voer voor discussie op de inhoud etc, als ze dat al gaan proberen gebruiken om al op dag 1,2 en 3 de regering lastig te vallen, is het ver gekomen imo.

Ik las in De Standaard dat die foto genomen is volgens het protocol. De koning staat bijvoorbeeld ook niet op de achterste rij. De volgorde van de ministers volgt ook een voorgeschreven logica. Ik weet niet in welke mate de fotograaf daarin kan regiseren, jij wel? Belichting is inderdaad niet goed maar dat heeft dan weer niets met de perceptie te maken die nu wordt gelanceerd. Ondertussen is op het Martelarenplein, onder leiding van dezelfde partij overigens, een ploeg aan de slag waar we 6-3 schrijven in voordeel van de vrouwen.

Wat mij betreft is dit inderdaad zuivere perceptie. Buiten de bekende commentatoren op TV en in de krant zie of hoor ik hier ook geen enkele vrouw over klagen in mijn omgeving. Commentaar genoeg op de inhoud, dat wel. En daar moet het ook gewoon om draaien. Er is al genoeg polarisatie geweest.
Het klopt dat dat volgens het protocol is en iedereen heeft zijn plaats. Maar een beetje een slimme fotograaf maakt hier wel iets anders van dan vier vrouwen in de schaduwen weggemoffeld, hè. ALS je daaraan denkt. Maar natuurlijk, dan moet je meer hebben dan een groep witte oudere mannen, voor ze daaraan denken, zo blijkt. Waarom zou die schaduwen niets met de perceptie te maken hebben? Tuurlijk wel...

Maar alle andere punten blijven ook geldig, hè? Je pikt er alleen dat ene stukje perceptie uit en ik leg net uit waarom daar ook wel degelijk inhoud aan vasthangt. De vertegenwoordiging, het brede draagvlak, de verschillen in invalshoeken, de diversiteit van inzichten, de voorbeeldfunctie...

Ik niet, om verschillende redenen. Sommige gaan over optiek, sommige over inhoud.
Zoals ze in De Afspraak al zeiden, dit is niet alleen problematisch voor in 2025 gewoon omdat het allemaal mannen zijn, maar dat speelt zeker ook wel mee. Verlinden zat daar ook, en die maakte dan weer het punt dat nog los van het feit dat er weinig vrouwen waren: het is geen goed idee om toch wel ingrijpende maatregelen te laten nemen door een groepje dat er echt allemaal hetzelfde uitziet. De steun vanuit de bevolking zal automatisch minder groot zijn, mensen herkennen zich er minder in en er is minder buy-in. Een mooiere doorsnede is op dat gebied toch veel beter.

Correct me if I'm wrong: maar steun voor politieke beleidsmaatregelen is afhankelijk van of de beleidsmakers er uitzien zoals jezelf?
Ik identificeer mezelf toch meer op basis van politieke/wetenschappelijke/ethische ideeën en ook nog ten dele regio/taal/economische klasse, maar daarbij moet je ook voorbij je eigen belangen kijken als je verstandig bent (veil of ignorance).

Maar daarnaast is er ook het inhoudelijke. Dus in al die belangrijke stemmen, is het niet belangrijk om een vertegenwoordiging van de helft van ons te hebben? Het gaat nog niet eens over dat het 50% moet zijn, dat is flauwekul. Maar het is wel zo dat vrouwen op een andere manier denken en dat sociologisch gezien -zoals die ene vrouw ook opmerkte in De Afspraak- het veel voordelen heeft om vrouwen in de groep te hebben. Zij bekijken de zaken anders en zorgen voor andere inzichten, andere manieren om iets aan te brengen naar de bevolking... dus inhoudelijk/tactisch heeft het ook belangrijke voordelen.

De Vlaamse regering en de Franstalige gemeenschapsregering zijn dus ook extreem problematisch? Graag een link naar nieuwsartikels die dit vanuit deze hoek (en dus niet een positieve) benaderen en/of jouw mening van destijds die het als problematisch ziet dat een regering die bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor (en ik kies er met opzet een bevoegdheid uit die ik belangrijk vind:) Onderwijs, een onderwijs waarin jongens systematisch onderpresteren, mannelijke leerkrachten (en dus ook rolmodellen) ondervertegenwoordigd zijn, jongens minder doorstromen naar hoger onderwijs en gehele belangrijke beroepen zo vervrouwelijken... dat hierin onvoldoende mannen aanwezig zijn.

Bij voorbaat dank.

Het enige waar ik het nog mee eens zou zijn geweest is als het voor de perceptie beter was geweest als Annelies Verlinden de vice van CD&V was geweest. Of als de Vlaamse en federale regering meer gelijktijdig waren gevormd, Vooruit Melissa Depraetere naar het federale had gestuurd en Rob Beenders naar het Vlaamse bijvoorbeeld.

Maar zoals het het moderne feminisme betaamt: selectieve blindheid voor de vele gebieden waarin men wél al in het voordeel is, en zich maar blijven blindstaren op specifieke topjobs en dan ook nog binnen specifieke selecties.

Te weinig vrouwelijke vuilnisophalers (of doden op de werkvloer in gevaarlijke jobs)? No problem.
Te weinig vrouwen in raden van bestuur van bedrijven? Nee, dat kan toch niet! Vrouwen brengen fundamenteel andere inzichten aan!
Een meerderheid aan vrouwen in de Vlaamse regering? Hoerah!
Te weinig vrouwen in de federale? Dit is een stap achteruit, dit klopt niet...

Ik ga even m'n eigen inschatting herhalen:
Vlaamse regering: 6/9
Federale regering: 4/15

(Franse Gemeenschapsregering: 4/6 vrouwen
Waalse Gewestregering: 4/8 vrouwen)
Overlap tussen die twee laatste elimineren: 6/11 vrouwen
Duitstalige Gemeenschapsregering: 1/4 vrouwen
Tel die "toppolitici"/ministers op en je zit gewoon aan 44% vrouwen, en als slechts 1/3 mannen hebben in minstens 2 deelregeringen géén probleem is, dan vraag ik me toch echt af waarom het omgekeerde federaal wél een probleem zou moeten zijn.

Terug
Bovenaan