Ik heb persoonlijk ook nooit aandacht besteed aan die rechtszaken, ze schoten als paddestoelen uit de grond toen hij bezig was aan zijn presidentscampagne. Nogal logisch dat mensen het dan gaan percipiëren als een poging om zijn politieke amibties in de kiem te smoren.
Zelfs al vind ik uit principe dat die rechtszaken zouden moeten kunnen, was de timing gewoon verdacht slecht en zelfs in zijn voordeel imo. Domme tactische zet vanuit gerecht én Democratische zijde, je moet iemand als Trump kunnen verslaan op het politieke toneel, niet in de rechtbank.
Als de Amerikanen Trump opnieuw als president wouden, en dat wouden ze duidelijk want hij heeft meer stemmen dan vorige keer én een meerderheid van de popular vote, dan moet dat kunnen zonder gerechtelijke tussenkomst. Ik vind het zélf wel een moreel falen, ik zou niet snel op een man stemmen die zijn vrouw bedriegt wanneer die met kind thuis zit.
Er is niets moreel twijfelachtig om te stemmen op een selfmade business man die Amerika terug groots wilt maken. Het land heeft behoefte aan verandering en Trump is de juiste persoon om die verandering te verwezenlijken.
Wel een beetje kritisch blijven natuurlijk, er is weinig "selfmade" aan Trump.
Afhankelijk van het meetpunt (wat met vastgoed moeilijk is om te bepalen natuurlijk) heeft hij ongeveer 33% meerwaarde gerealiseerd op een zéér mooie erfenis van zijn vader, of heeft hij het slechter gedaan dan als hij het gewoon in de S&P500 had geïnvesteerd met een goede spread (weet niet of index funds al gewoongoed waren in de jaren '80).
Bron:
https://www.forbes.com/sites/danale...just-invested-his-inheritance-into-the-sp500/
Er zijn véél mensen die maar een minieme fractie van het vermogen van Trump hebben die effectief self-made zijn.
De uitbater van de lokale tankstations hier in de buurt is meer "selfmade" dan Trump dat ooit zal zijn, want louter veel geld hebben maakt je niet selfmade, je startpunt bepaalt evenveel, zo niet meer op dat vlak.
Je kan een argument maken dat Trump's vader of grootouders self-made waren, maar hijzelf? Nope, nepo-baby met een stevige erfenis, en familiaal "geluk" (dat zijn oudere broer bijvoorbeeld geen interesse had in de family business overnemen).