De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Wat betreft je vergelijking tussen Afro-Amerikanen en transgenders:
De historische en systemische discriminatie van Afro-Amerikanen is een structureel probleem dat al eeuwen speelt en diep geworteld is in slavernij, segregatie en institutionele racisme. De uitdagingen die transgenders ondervinden zijn vaak gebaseerd op moderne medische en sociale kwesties. Aard van deze problemen zijn misschien verschillend, maar beide zijn vormen van discriminatie die gericht tegen een minderheidsgroep hoor...

Je wijst op concrete beleidskwesties zoals hormoontherapie en sportdeelname, terwijl Afro-Amerikaanse discriminatie meer gaat over bredere rechten en gelijkheid. Dit is "gewoon" alweer een manier om de ernst van de situatie voor transgender personen weg te relativeren.

Deels terechte opmerkingen, zoals de complexiteit van medische behandelingen en het beleid rond sport. Tegelijkertijd zijn sommige van je uitspraken gebaseerd op selectieve informatie. De framing dat transgenderkwesties overdreven belangrijk zijn in politiek debat, is discutabel en weerspiegelt vooral een conservatieve kijk... Which comes to no surprise om eerlijk te zijn.

Ik stel voor dat we niet op de man gaan spelen, "comes to no surprise" kan ik even goed zeggen over de betrachting van iets wat fundamenteel een kwestie is over wetenschapsfilosofie, medische en sportethiek trachten te framen als een emancipatiestrijd vergelijkbaar met discriminatie op basis van huidskleur of slavernij. Je geeft het overigens zelf toe: deze discussie zou zonder moderne geneeskunde niet een seen discussie zijn, tenzij één over psychologische ontevredenheid met iemands lichaam.

Dat overdreven belang ben again ik niet, dat komt uit een kiesbevraging over de redenen waarom de Democraten gefaald hebben in nov '24.
Zeker als je dan nog eens kijkt dat het derde punt globaal, feitelijk het eerste punt was voor de Trump voters in de swing states.
Mijn mening in deze is gestaafd met cijfers, de jouwe?

Ik wil je er ook aan herinneren dat zijn beleid op niets trok, waar cijfers voor zijn en hier keer op keer gepost zijn. Je negeert makkelijk het feit dat zijn kabinet samenstelling een bende dwaze tv figuren zijn en/of miljonairs/miljardairs. Maar daar kan je inhoudelijk natuurlijk niet op reageren.

Cleaning the swamp, met een ergere swamp: The super rich
Tvoordeel van miljardairs die in de politiek gaan is dan wel dat ze niet omgekocht kunnen worden en geen zitjes nodig hebben in bedrijven zoals hier wel gebeurt in de politiek

Campagne voeren tegen bepaalde minderheden is niks nieuw natuurlijk. Dat werd vroeger ook gedaan met zwarte Amerikanen, met homoseksuelen en nu zijn transgender personen het favoriete doelwit. Altijd doeltreffend.

Ik kan alleen maar hopen dat Democraten hier niet in mee gaan. De Arabisch-Amerikaanse gemeenschap werd deze verkiezing al onder de bus gegooid, de volgende op het lijstje is dan de LGBT+ gemeenschap? Totaal ongeloofwaardig. Liever een kandidaat a la Sanders die wel de integriteit en geloofwaardigheid heeft om voor iedereen te vechten, of het nu gaat om arbeiders in arme wijken of minderheden die het slachtoffer zijn van systemische discriminatie. Die mensen onder de bus gooien is van hetzelfde laken een broek als campagne voeren met de Cheney's en Mark Cuban. Lekker cynisch en vol inzetten op inhoudsloos popularisme.
Maar wie zegt dat er campagne gevoerd moet worden Tegen minderheden? Naar mijn gevoel zijn er weinigen die dat echt willen.
Wat men wel wil, is dat er campagne gevoerd wordt voor iedereen gelijk, zonder speciale minderheden naar voor te trekken.

Waarom is dit zo moeilijk om te beseffen?
Overl zullen wel een aantal shitheads zitten die echt racist zijn, maar de gemiddelde republikein is echt niet tegen zwarten of Latinos of whatever. Ze zijn gewoon beu dat allerhande minderheden voorgetrokken worden. En of dat echt gebeurd, daar kan je nog over discussiëren, maar de perceptie is er op z'n minst.
Hetzelfde in België trouwens.

Immigratie bestrijden is niet specifiek tegen minderheden. Het is strijden om armoede, clashende culturen en criminaliteit buiten te houden.

Akkoord, de manier waarop de republikeinen (of Vlaams belang in België) campagne voeren is dikwijls ten nadele van sommige minderheden. Maar het feit dat dit zo succesvol is is niet omdat er zoveel racist rondlopen. Maar wel omdat er heel veel mensen rondlopen die voelen dat er problemen zijn die simpelweg onder de mat geveegt worden door links. Dus rechts is de enige mogelijke remedie.

Mijn vrouw heeft zich net ingeschreven voor een Amerikaanse universiteit. Er zijn scholarships beschikbaar voor zowat elke categorie van minderheden: huidskleur, religie, lgbtq, vrouwen,... . Alles behalve blanke mannen.
Hoe denk je dat een arme blanke man zich voelt als hij overal buiten de boot valt? Een blanke man kan ook arm zijn hoor.

Harris' plan voor de huizenmarkt bevatte o.a. een tax cut voor 'first generation home buyers'. Dus als je ouders een eigen huis bezitten kom je niet in aanmerking.
Alsof financiële problemen onmogelijk zijn als je ouders een huis hebben?

California heeft letterlijk een reparations task force dat moet bestuderen hoe de schade van slavernij gecompenseerd moet worden.
Je zal maar als blanke nooit iemand kwaad gedaan hebben, moeite hebben om elke maand de eindjes aan elkaar te knopen, en dan horen dat je tax dollars gespendeerd worden om feiten van honderd jaar geleden recht te zetten.

Amerika is zo enorm beschaamd voor het slavernij verleden en is zo angstvallig om mogelijks te discrimineren dat ze allerhande manieren uitvinden om discriminatie te compenseren. Waarbij ze op ene bizarre manier erin slagen om steeds toch te discrimineren.

Tvoordeel van miljardairs die in de politiek gaan is dan wel dat ze niet omgekocht kunnen worden en geen zitjes nodig hebben in bedrijven zoals hier wel gebeurt in de politiek
Zulke uitspraken tonen perfect aan in wat voor een alternatieve realiteit je leeft en wat voor rare hersenkronkels de gemiddelde MAGA maakt. Zet een CEO (Chris Wright) van een energiebedrijf (Liberty Energy) op de functie als Energy Secretary en die is... niet omkoopbaar of zit daar mogelijk niet voor eigen gewin?

Sure thing.

Ik zou zeggen dat diegenen die erin geslaagd zijn om miljardair te worden net perfect geleerd hebben hoe ze mensen kunnen omkopen, de regels naar hun hand zetten, en hun personeel uit te buiten.
Kortom alles doen wat hunzelf rijk maakt, en niets doen wat de gemeenschap ten goede komt.
Wil je zo iemand om uw gemeenschap te leiden?

Ik stel voor dat we niet op de man gaan spelen, "comes to no surprise" kan ik even goed zeggen over de betrachting van iets wat fundamenteel een kwestie is over wetenschapsfilosofie, medische en sportethiek trachten te framen als een emancipatiestrijd vergelijkbaar met discriminatie op basis van huidskleur of slavernij. Je geeft het overigens zelf toe: deze discussie zou zonder moderne geneeskunde niet een seen discussie zijn, tenzij één over psychologische ontevredenheid met iemands lichaam.

Dat overdreven belang ben again ik niet, dat komt uit een kiesbevraging over de redenen waarom de Democraten gefaald hebben in nov '24.
Zeker als je dan nog eens kijkt dat het derde punt globaal, feitelijk het eerste punt was voor de Trump voters in de swing states.
Mijn mening in deze is gestaafd met cijfers, de jouwe?

De DNC/Democraten hebben opnieuw gigantisch gefaald en duidelijk niets geleerd van hun fouten in 2016. Maar zoals ik vorige week al zei: waarom zouden ze? Als je er goed naar kijkt, profiteert de elite binnen de DNC juist van een nieuwe Trump-termijn. Het lijkt bijna alsof het hen niet eens stoort. De partij zit vast in een interne machtsstructuur die dringend opgeruimd moet worden. Het is een politieke "swamp" die net zo goed een grondige schoonmaak nodig heeft als wat men de Republikeinen verwijt.

Je noemt dat de focus op transgenderkwesties een van de redenen was waarom de Democraten in 2024 gefaald hebben. Dat klopt als je puur kijkt naar wat sommige kiezers in de peiling als een issue aandroegen. Maar is dat dan echt de kern van de mislukking van de Democraten, of eerder een symptoom van hoe de Republikeinen culturele kwesties effectief als een wapen gebruiken om de aandacht af te leiden van structurele problemen zoals ongelijkheid, gezondheidszorg of economische ongelijkheid?

Je verwijt dat de strijd voor transgenderrechten onterecht wordt vergeleken met de historische strijd tegen racisme en slavernij, en dat het eerder een "medisch" debat is. Maar ook bij raciale gelijkheid waren destijds veel wetenschappers en politici ervan overtuigd dat er biologische verschillen waren die gelijke rechten in de weg zouden staan. Transgender personen hebben vandaag te maken met systemische obstakels en vooroordelen die hen benadelen, of het nu gaat om toegang tot medische zorg, acceptatie in de samenleving, of zelfs de mogelijkheid om deel te nemen aan sport. Die parallellen zijn er, ook al is de historische context anders.

Je claimt dat jouw mening "met cijfers is gestaafd". Dat klopt deels: de Blueprint-peiling laat zien wat kiezers belangrijk vonden. Maar laten we niet vergeten dat perceptie en realiteit niet hetzelfde zijn. De Republikeinen hebben er een strategie van gemaakt om transgenderkwesties te framen als een existentiële bedreiging, terwijl deze kwesties in feite slechts een kleine groep mensen betreffen (zoals je zelf zegt: 1 op 200 is transgender). Dit culturele frame is een bewuste afleidingsstrategie, niet noodzakelijk een weerspiegeling van de werkelijke prioriteiten of problemen in de samenleving.

Het is een misvatting dat de rechten van transgender personen slechts bestaan dankzij moderne geneeskunde. Genderdiversiteit is in vrijwel elke cultuur en periode van de geschiedenis gedocumenteerd, zelfs zonder medische interventies. Wat nieuw is, is dat we nu de technologie en kennis hebben om mensen te ondersteunen in hun genderbeleving. De vraag of deze kwestie "emancipatorisch" is, gaat over het recht van individuen om zichzelf te zijn in een samenleving die hen vaak systematisch uitsluit.

De vraag is niet of deze onderwerpen relevant zijn in het politieke debat, maar waarom ze zo'n prominente rol spelen. Transgenderrechten zijn in feite geen groot sociaal of economisch probleem voor de meerderheid van de bevolking, maar worden door bepaalde politici opgeblazen tot een symbool van "alles wat mis is met progressief beleid." Dit leidt de aandacht af van andere structurele kwesties die daadwerkelijk veel meer mensen raken, zoals economische ongelijkheid of toegang tot gezondheidszorg.

Dus: ja, je mening wordt ondersteund door peilingen, maar deze peilingen zijn de uitkomst zijn van een zorgvuldig gecultiveerde politieke strategie, niet een objectieve maatstaf voor wat belangrijk zou moeten zijn.

cijfers en feiten? het enige wat ik hier zie zijn doemdenkerij scenarios en vergelijkingen met dictators. Kzou er jullie er toch nog wel eens aan willen herinneren dat de wereld niet vergaan is toen hij de vorige keer president was.
Sjonge jonge. Heerlijk hoe jij hier anderen komt beschuldigen. Maar elke link die hier van u komt om iets te 'staven' (als je dat al doet) is van fake news, lobbygroepen of dubieuze YouTube-kanalen. Misschien eens in de spiegel kijken voor je weer klaagt over linkse mods die u bannen.

Ik geef Trump nog altijd het voordeel van de twijfel. Dag 1 van het beleid moet nog komen. Akkoord, het zijn best radicale keuzes die hij voorstelt op zijn ministerposten, we zullen moeten afwachten hoe dit allemaal uitdraait. Maar de keuze voor Trump vind ik nog steeds beter dan voor Harris. De democraten hadden geen enkel verhaal, gewoon het beleid van Biden verder doen.

De DNC/Democraten hebben opnieuw gigantisch gefaald en duidelijk niets geleerd van hun fouten in 2016. Maar zoals ik vorige week al zei: waarom zouden ze? Als je er goed naar kijkt, profiteert de elite binnen de DNC juist van een nieuwe Trump-termijn. Het lijkt bijna alsof het hen niet eens stoort. De partij zit vast in een interne machtsstructuur die dringend opgeruimd moet worden. Het is een politieke "swamp" die net zo goed een grondige schoonmaak nodig heeft als wat men de Republikeinen verwijt.

Je noemt dat de focus op transgenderkwesties een van de redenen was waarom de Democraten in 2024 gefaald hebben. Dat klopt als je puur kijkt naar wat sommige kiezers in de peiling als een issue aandroegen. Maar is dat dan echt de kern van de mislukking van de Democraten, of eerder een symptoom van hoe de Republikeinen culturele kwesties effectief als een wapen gebruiken om de aandacht af te leiden van structurele problemen zoals ongelijkheid, gezondheidszorg of economische ongelijkheid?

• Minimalisering van objectieve cijfers.
  • Als een dergelijke afleidingsmanoeuvre werkt ben je zelf ook verantwoordelijk:
    • door gebrekkig beleid waarop men zich kon baseren
    • door onvoldoende alertheid op het afleidingsmanoeuvre
    • door gebrekkige reactie achteraf.
Ik ga proberen het debat zoveel mogelijk op US politics te houden, en again, cijfers:
"Kamala is for they/them, President Trump is for you" is an American political advertisement commissioned by Republican nominee Donald Trump's campaign to attack Kamala Harris during the 2024 United States presidential election.[1][2] Trump spent more money on the ad than any other in the campaign, including ones on housing, immigration, and the economy, combined.[3]

Met nadruk op de laatste zin uit die paragraaf. Veelzeggend, zowel vanuit jouw optiek als de mijne overigens, want ik denk niet dat ze zoveel geld zouden uitgeven als het géén effect zou hebben (gehad).

Je verwijt dat de strijd voor transgenderrechten onterecht wordt vergeleken met de historische strijd tegen racisme en slavernij, en dat het eerder een "medisch" debat is. Maar ook bij raciale gelijkheid waren destijds veel wetenschappers en politici ervan overtuigd dat er biologische verschillen waren die gelijke rechten in de weg zouden staan. Transgender personen hebben vandaag te maken met systemische obstakels en vooroordelen die hen benadelen, of het nu gaat om toegang tot medische zorg, acceptatie in de samenleving, of zelfs de mogelijkheid om deel te nemen aan sport. Die parallellen zijn er, ook al is de historische context anders.

Je claimt dat jouw mening "met cijfers is gestaafd". Dat klopt deels: de Blueprint-peiling laat zien wat kiezers belangrijk vonden. Maar laten we niet vergeten dat perceptie en realiteit niet hetzelfde zijn. De Republikeinen hebben er een strategie van gemaakt om transgenderkwesties te framen als een existentiële bedreiging, terwijl deze kwesties in feite slechts een kleine groep mensen betreffen (zoals je zelf zegt: 1 op 200 is transgender). Dit culturele frame is een bewuste afleidingsstrategie, niet noodzakelijk een weerspiegeling van de werkelijke prioriteiten of problemen in de samenleving.

De parallellen die je trekt ben ik het eenvoudig weg niet mee eens, je verwijst naar foute wetenschap uit het verleden maar trekt er bij uitstek de foute lessen uit, ik zou eruit leren dat moderne geneeskunde/wetenschap zeker op de 'frontlinie' het ook mis kan hebben (cfr. de kritiek op het Dutch protocol wat ik eerder linkte), en je spreekt van systemische obstakels of medische zorg die als je ze van naderbij bekijkt geheel van andere aard zijn. Ik ga hier verder niet op in, dat is voor een thread over de transgender discussie.

Ik vind het echter wel op het randje van ironisch dat je hier spreekt van dat perceptie en realiteit niet hetzelfde zijn, besef dan dat niet enkel gaat om politiek, dat geldt bij uitstek ook over het transgenderdebat. Mensen hebben misschien recht op hun eigen perceptie, maar niet op hun eigen realiteit, en de kern van dit debat is net in welke mate we als maatschappij daar een consensus in kunnen vinden. Dat is dan weer politiek (én wetenschap for that matter).

Concreet: iemand mag zichzelf gerust vinden als behorend tot het andere "gender", en voor mijn part zelfs het recht hebben om ook als dusdanig door het leven te gaan op alle vlakken waar anderen er geen last van hebben (M/V op paspoort) ... maar dan kom je bij de twistpunten zoals de vraag of die persoon het recht moet hebben om deel te nemen aan een sportcompetitie voor het andere geslacht om toch maar weer één voorbeeld te noemen (en dan spreek ik mezelf in de eerste paragraaf tegen). Daar gaat het niet meer om de rechten van het transgender individu, maar ook die van anderen. Daar sla je de bal ook mis in het volgende stuk:

Het is een misvatting dat de rechten van transgender personen slechts bestaan dankzij moderne geneeskunde. Genderdiversiteit is in vrijwel elke cultuur en periode van de geschiedenis gedocumenteerd, zelfs zonder medische interventies. Wat nieuw is, is dat we nu de technologie en kennis hebben om mensen te ondersteunen in hun genderbeleving. De vraag of deze kwestie "emancipatorisch" is, gaat over het recht van individuen om zichzelf te zijn in een samenleving die hen vaak systematisch uitsluit.

Je dropt opnieuw een aantal termen en frasen die dit debat fout kaderen, en die zelfs tegenstrijdig zijn met wat je zelf schrijft.
Ik ga het houden op hetgeen politiek relevant is: het "emancipatorische" klopt maar zover het gaat over het recht van individuen zelf,
(EDIT: en er misschien veiligheidshalve aan toevoegen, voor zover het gaat om de rechten van transgender personen om zichzelf te zijn, dat stel ik helemaal niet in vraag, daar heb ik géén enkel probleem mee)
, de kritieke punten die ik aanhaalde zijn net zaken die ook gaan over de rechten van anderen.
Again terug naar de politiek van de V.S.: ik kan me gerust inbeelden dat je je als conservatieve Amerikaan voor wie de gezondheidszorg best duur is, je niet echt happy wordt van nieuwsberichten dat men in Californië die "technologie en kennis" waar jij over spreekt gaat terug betalen voor mensen die géén eens burger zijn van jouw land.
Dat de Republikeinen van zulke issues gebruik konden maken, kan ook alleen maar omdat het Democratisch beleid was/is.

De vraag is niet of deze onderwerpen relevant zijn in het politieke debat, maar waarom ze zo'n prominente rol spelen. Transgenderrechten zijn in feite geen groot sociaal of economisch probleem voor de meerderheid van de bevolking, maar worden door bepaalde politici opgeblazen tot een symbool van "alles wat mis is met progressief beleid." Dit leidt de aandacht af van andere structurele kwesties die daadwerkelijk veel meer mensen raken, zoals economische ongelijkheid of toegang tot gezondheidszorg.

Dus: ja, je mening wordt ondersteund door peilingen, maar deze peilingen zijn de uitkomst zijn van een zorgvuldig gecultiveerde politieke strategie, niet een objectieve maatstaf voor wat belangrijk zou moeten zijn.

Zie mijn eerste deel van deze reactie, als zo'n afleidingsmanoeuvre kan werken, zijn daar redenen voor.

Belangrijkste waarop je de bal misslaat is echter je laatste paragraaf: wanneer het aankomt op hetgeen het hier over ging: verkiezingen winnen, die win je met politieke strategieën, en of die nu gecultiveerd zijn op basis van een perceptieoorlog (de Republikeinen die het issue opblazen) of van het falen in de realiteit (op vlakken als economie) het is het resultaat dat ertoe doet want dat bepaalt of je überhaupt in de toekomst nog beleid kan voeren... om Bart De Wever te parafraseren: een goed politicus streeft macht na, want met macht kan je ook dingen veranderen.

Vandaar keer ik terug naar mijn beginpunt: de Democraten moeten wegstappen van issues zoals dit, géén overmatige aandacht of als ze er toch aandacht aan besteden redelijke grenzen stellen (als politicus moet je niet per se de meerderheid volgen, je kan ook proberen te overtuigen) maar dat laatste gaan ze wat mij betreft toch niet kunnen doen als ze meegaan met de extremen qua bv. vrouwensport.
Focus op die economie, koopkracht, gezondheidszorg (maar dan voor de gehele middenklasse, niet voor 1/200 van de bevolking), ethiek in de politiek...

Jouw mening presenteert zich als een emancipatorische strijd van het individu, maar ook dat is een gecultiveerde, strategische keuze die niet meer strookt met de realiteit wanneer dit in conflict gaat met de rechten van anderen.

EDIT: en op het transgenderaspect kom ik na deze reactie niet meer terug, of mijn visie daarop nu fout is en de jouwe juist of omgekeerd, ik heb an sich weinig animo meer voor dat debat. Ik heb het in de eerste plaats aangehaald als één van de drie belangrijkste redenen waarom Democraten gefaald hebben afgelopen presidentsverkiezingen, gestaafd met cijfers,: een focus op de foute culturele issues.
Ik kan me gerust vinden in jouw analyse dat de Republikeinen daarmee een afleidingsmanoeuvre hebben uitgehaald, maar een schijnbeweging fout lezen wegens een gebrek aan inschattingsvermogen en dan een knockout incasseren maakt ook dat je verliest natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Het is vrij duidelijk dat het demoniseren van alles transgender een doelbewuste republikeinse strategie is die serieus vruchten afwerpt en heel wat mensen heeft weten te radicaliseren die nu denken dat hun bestaan effectief een groot probleem is.

Vlaams belang probeerde bij ons net voor de verkiezing iets gelijkaardigs maar bij ons backfirede dat gelukkig. In conservatief religieus Amerika verkoopt het veel beter en hadden die gerichte aanvallen eerder een positief effect.

Harris' campaign largely ignored trans issues. In comparison, the GOP spent over $215 million on anti-trans attack ads — which is roughly $134 spent on each individual trans person in the U.S.

Het was nog niet zo lang geleden ook heel populair om pro segregatie te zijn en bijvoorbeeld voorstander van apparte drink fonteinen en in heel wat staten kostte het ook stemmen als je opkwam voor de rechten van minderheden. Soms is wat juist is, niet dat wat populair is, maar dat wil niet zeggen dat je minderheden onder de bus moet gooien gewoon voor betere verkiezingsresultaten.

een van de eerste GOP moves na de verkiezing;
Rondje pesten dat het nieuws haalt maar belangrijker is al die anti trans wetten die in sneltempo ingevoerd worden. Zelfs vorige legislatuur passeerden er al heel wat discriminerende wetten maar bijvoorbeeld in Texas alleen al zijn er meer dan 32 anti transwetten bekrachtigd sinds Trumps win.

Rondje pesten dat het nieuws haalt maar belangrijker is al die anti trans wetten die in sneltempo ingevoerd worden. Zelfs vorige legislatuur passeerden er al heel wat discriminerende wetten maar bijvoorbeeld in Texas alleen al zijn er meer dan 32 anti transwetten bekrachtigd sinds Trumps win.

Volgens deze website, zijn het wetsvoorstellen die behandeld dienen te worden in 2025 en tot dusver nog niet bekrachtigd: https://www.advocate.com/news/texas-republicans-file-anti-trans-bills

• Minimalisering van objectieve cijfers.
  • Als een dergelijke afleidingsmanoeuvre werkt ben je zelf ook verantwoordelijk:
    • door gebrekkig beleid waarop men zich kon baseren
    • door onvoldoende alertheid op het afleidingsmanoeuvre
    • door gebrekkige reactie achteraf.
Ik ga proberen het debat zoveel mogelijk op US politics te houden, en again, cijfers:

Met nadruk op de laatste zin uit die paragraaf. Veelzeggend, zowel vanuit jouw optiek als de mijne overigens, want ik denk niet dat ze zoveel geld zouden uitgeven als het géén effect zou hebben (gehad).
De advertentie "Kamala is for they/them" laat zien hoe effectief de Republikeinen zijn in het creëren van een cultuurstrijd om politieke winst te behalen. Dat zoveel geld is uitgegeven aan deze campagne benadrukt niet de intrinsieke relevantie van het onderwerp, maar juist hoe culture wars een handige afleidingsmanoeuvre zijn om economische problemen of gebrek aan concreet beleid te maskeren. Het feit dat dit effect had, zegt meer over de Republikeinse strategie dan over Democratisch falen op dit specifieke punt.
De parallellen die je trekt ben ik het eenvoudig weg niet mee eens, je verwijst naar foute wetenschap uit het verleden maar trekt er bij uitstek de foute lessen uit, ik zou eruit leren dat moderne geneeskunde/wetenschap zeker op de 'frontlinie' het ook mis kan hebben (cfr. de kritiek op het Dutch protocol wat ik eerder linkte), en je spreekt van systemische obstakels of medische zorg die als je ze van naderbij bekijkt geheel van andere aard zijn. Ik ga hier verder niet op in, dat is voor een thread over de transgender discussie.

Ik vind het echter wel op het randje van ironisch dat je hier spreekt van dat perceptie en realiteit niet hetzelfde zijn, besef dan dat niet enkel gaat om politiek, dat geldt bij uitstek ook over het transgenderdebat. Mensen hebben misschien recht op hun eigen perceptie, maar niet op hun eigen realiteit, en de kern van dit debat is net in welke mate we als maatschappij daar een consensus in kunnen vinden. Dat is dan weer politiek (én wetenschap for that matter).

Concreet: iemand mag zichzelf gerust vinden als behorend tot het andere "gender", en voor mijn part zelfs het recht hebben om ook als dusdanig door het leven te gaan op alle vlakken waar anderen er geen last van hebben (M/V op paspoort) ... maar dan kom je bij de twistpunten zoals de vraag of die persoon het recht moet hebben om deel te nemen aan een sportcompetitie voor het andere geslacht om toch maar weer één voorbeeld te noemen (en dan spreek ik mezelf in de eerste paragraaf tegen). Daar gaat het niet meer om de rechten van het transgender individu, maar ook die van anderen. Daar sla je de bal ook mis in het volgende stuk:

Je dropt opnieuw een aantal termen en frasen die dit debat fout kaderen, en die zelfs tegenstrijdig zijn met wat je zelf schrijft.
Ik ga het houden op hetgeen politiek relevant is: het "emancipatorische" klopt maar zover het gaat over het recht van individuen zelf,
(EDIT: en er misschien veiligheidshalve aan toevoegen, voor zover het gaat om de rechten van transgender personen om zichzelf te zijn, dat stel ik helemaal niet in vraag, daar heb ik géén enkel probleem mee)
, de kritieke punten die ik aanhaalde zijn net zaken die ook gaan over de rechten van anderen.
Je argument dat transgenderkwesties slechts 1/200 van de bevolking betreft en daarom minder belangrijk zijn, gaat voorbij aan de kern van emancipatie. Emancipatie gaat over het beschermen van de rechten van minderheden, ook als deze geen meerderheid vormen. Bovendien, als je stelt dat rechten niet in conflict mogen komen met anderen, is het belangrijk te beseffen dat de meeste zorgen over sport, medische zorg of beleid niet gebaseerd zijn op feitelijke grote problemen, maar op geframede, hypothetische scenario’s. (Hier hou ik het ook bij, want kan inderdaad in een aparte thread)
Again terug naar de politiek van de V.S.: ik kan me gerust inbeelden dat je je als conservatieve Amerikaan voor wie de gezondheidszorg best duur is, je niet echt happy wordt van nieuwsberichten dat men in Californië die "technologie en kennis" waar jij over spreekt gaat terug betalen voor mensen die géén eens burger zijn van jouw land.
Dat de Republikeinen van zulke issues gebruik konden maken, kan ook alleen maar omdat het Democratisch beleid was/is.

Zie mijn eerste deel van deze reactie, als zo'n afleidingsmanoeuvre kan werken, zijn daar redenen voor.

Belangrijkste waarop je de bal misslaat is echter je laatste paragraaf: wanneer het aankomt op hetgeen het hier over ging: verkiezingen winnen, die win je met politieke strategieën, en of die nu gecultiveerd zijn op basis van een perceptieoorlog (de Republikeinen die het issue opblazen) of van het falen in de realiteit (op vlakken als economie) het is het resultaat dat ertoe doet want dat bepaalt of je überhaupt in de toekomst nog beleid kan voeren... om Bart De Wever te parafraseren: een goed politicus streeft macht na, want met macht kan je ook dingen veranderen.

Vandaar keer ik terug naar mijn beginpunt: de Democraten moeten wegstappen van issues zoals dit, géén overmatige aandacht of als ze er toch aandacht aan besteden redelijke grenzen stellen (als politicus moet je niet per se de meerderheid volgen, je kan ook proberen te overtuigen) maar dat laatste gaan ze wat mij betreft toch niet kunnen doen als ze meegaan met de extremen qua bv. vrouwensport.
Focus op die economie, koopkracht, gezondheidszorg (maar dan voor de gehele middenklasse, niet voor 1/200 van de bevolking), ethiek in de politiek...

Jouw mening presenteert zich als een emancipatorische strijd van het individu, maar ook dat is een gecultiveerde, strategische keuze die niet meer strookt met de realiteit wanneer dit in conflict gaat met de rechten van anderen.
Ik snap je punt helemaal over het belang van macht in de politiek, maar macht zonder principes is leeg. Politieke strategieën die puur gericht zijn op populariteit zonder een morele kern, zoals het opgeven van de rechten van minderheden om stemmen te winnen, zorgen op lange termijn voor een verzwakte democratie. De vraag is niet of macht belangrijk is, maar waarvoor die macht wordt gebruikt. Democraten moeten niet afstappen van het verdedigen van rechten, maar moeten beter communiceren hoe dit past in een breder beleid dat álle Amerikanen raakt.

100% akkoord dat de Democraten meer aandacht moeten besteden aan economische kwesties zoals koopkracht en gezondheidszorg, maar dit betekent niet dat culturele kwesties genegeerd moeten worden. De Republikeinen hebben deze debatten opgeblazen om te polariseren. Democraten moeten leren hoe ze deze strategieën kunnen neutraliseren, zonder hun principes op te geven. Het probleem ligt niet bij het bestaan van beleid voor transgenderrechten, maar bij hoe het geframed wordt. Hier ligt inderdaad een ontzettend strategisch leerpunt.
Ik zeg dit ook ook heel voorzichtig, want ik heb het al eens gezegd... Huidige top van de DNC moet zo snel mogelijk opgekuist worden.

Het klopt dat de Democraten fouten hebben gemaakt in hun strategie, maar de oplossing is niet om af te stappen van principes of rechten van minderheden te negeren. De echte uitdaging is om economische problemen te combineren met een sterke, rechtvaardige boodschap, zodat culture wars minder effectief zijn als wapen. Je argument dat het Democratisch beleid verantwoordelijk is voor de framing door Republikeinen is eenzijdig: de Republikeinen kiezen bewust om culturele kwesties te overdrijven. Verantwoordelijkheid voor die framing ligt primair bij hen.

"Onze commissie zal ambtenaren ontmaskeren die ontslagen moeten worden".

Precies een nieuw VTM-programma. The Masked Government Official.
Ik hoop wel voor de US ambtenaren dat dit de strategie wordt. Want de typische manier van Musk is om zo veel mogelijk te ontslaan tot het absolute minimum (en een beetje daar voorbij zelfs). Om dan terug systematisch aan te werven tot het weer een acceptabel werkingsniveau heeft.

Ik ken weinig van de Amerikaanse politiek, maar tis een kwestie van tijd voor heel de boel gaat imploderen volgens mij. En t zal mss niet lang duren eer dat gebeurt (ik kan maar hopen).
Ik hoop vooral dat dit (eindelijk!) eens een effectieve trigger wordt voor de EU om de afhankelijkheid van de VS serieus af te bouwen.

Ondertussen is Rutten even op uitstap naar Madame Tussauds geweest precies

24193a45-a268-4eeb-a087-2dd4cf9b4fc3.jpg

On a serious note: lijkt me een verstandige zet vanuit de NAVO om nu al eens te gaan praten met Trump.

Ondertussen is Rutten even op uitstap naar Madame Tussauds geweest precies

24193a45-a268-4eeb-a087-2dd4cf9b4fc3.jpg

On a serious note: lijkt me een verstandige zet vanuit de NAVO om nu al eens te gaan praten met Trump.
Mij lijkt de vorige relatie Trump Rutte(!) die redelijk goed te noemen was een van de redenen kon geweest zijn dat Rutte nu net deze functie heeft.

Benieuwd of hier nog iets uit volgt m.b.t. reeds gemaakte benoemingen: Top Trump Aide Accused of Asking for Money to ‘Promote’ Potential Appointees
Lijkt me eerder Team Trump die de spieren flexed tegen iemand in het team dat net iets minder dan 110% naar Trump's pijpen danst.
Er zijn rumoeren dat Epshteyn en Musk niet helemaal op dezelfde lijn zitten, en het is wel duidelijk dat Trump (op dit ogenblik toch) Musk zeer zeker niet wilt in de weg lopen...

Terug
Bovenaan