De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

En waarom niet? Ik ben benieuwd naar de toelichting die RFK hier zelf over geeft alvorens een mening te vormen op basis van een citaat uit de hem niet zo gunstig gezinde legacy media.

Van het kamp der goed geïnformeerden mag je toch wel verwachten dat ze hetzelfde doen. ;)

Je zult dan wel eerst een lijst met gecureerde 'niet-legacy' media moeten delen zodat we weten waar we ons nieuws mogen halen in de nieuwe rechtse wereldorde.

Ik ga het topic hier een paar maanden laten rusten, denk ik. Het is hier al pagina's aan een stuk gymnastiek tussen "het zal wel niet zo erg zijn" en "joepie we krijgen exact waar we om gevraagd hadden". Alsof het patroon van "Trump houdt zich aan zijn verkiezingsbeloftes" plots begin januari gaat stoppen en we dan liefjes 3 jaar moeten zwijgen en het effectieve beleid afwachten. We kennen hun beleid, we weten wat hun meningen zijn en waar ze naartoe willen. Als het enige dat je ertegen in kan brengen "wacht af" is, dan hoor en lees ik jullie graag ergens midden maart.

Nogmaals: we weten exact van al die mensen wat hun visie is en waar ze naartoe willen met hun beleid. Tot nu toe doen ze letter voor letter alles dat ze beloofd hebben in de verkiezingscampagne (wat op zich politiek te bewonderen valt, los van de soms wel verontrustende inhoud).
Ik heb het ook opgegeven. De uitspraken worden letterlijk recht in ons gezicht gedaan, en we mogen niet kritisch zijn, alleen maar afwachten.

Warped reality.

Dit heeft niets te maken met anti-Trump. Als je zelf niet kritisch kunt zijn over zulke achterlijke uitspraken, dan lijk je eerder deel van het probleem te zijn, toch?

Volgens mij is het toch ook niet aan de FDA om de levensstijl van mensen te gaan dicteren. Het is een administratie die de werkzaamheid en verdeling van geneesmiddelen bekijkt en eventueel vergund en deze dan ook verder beheerd. Het evalueert nieuwe aanvragen van producenten voor nieuwe geneesmiddelen en variaties erop.
Dus ik zie niet direct in hoe FDA de mensen obees en chronisch ziek maakt?
Heb zelf 10 jaar voor het Belgisch agentschap gewerkt. We hadden regelmatig contact met onze collega's uit Amerika.

Toch wel grappig hoe de Anti-Trumpers voortdurend zelf goochelen met allerlei hyperbolen, doemscenario's en halve waarheden. Het soort stijl dat hun eigen kamp maar al te graag als 'Trumpiaans' omschrijft.

Ik ken RFK zelf niet zo goed, maar wetende dat de laatste decennia de volksgezondheid in de USA op een heel aantal vlakken (obesitas, chronische ziekte, mentale gezondheid) er enkel maar op achteruit is gegaan is het misschien niet onlogisch dat FDA eens gronding onder de loep wordt genomen?

Een klein beetje opzoekwerk toont al aan dat RFK helemaal niet tegen vaccinatie is, maar het slechts wil onderwerpen aan dezelfde blind-controlled studies zoals voor andere medicatie. Altijd aan te raden eens een podcast of interview met de man zelf te luisteren. Wie weet is hij wel veel rationeler dan dat men hem voorschotelt. 🙃
Welk opzoekwerk laat jou zien dat RFK niet tegen vaccinatieplicht is, misschien?

Volgens mij is het toch ook niet aan de FDA om de levensstijl van mensen te gaan dicteren. Het is een administratie die de werkzaamheid en verdeling van geneesmiddelen bekijkt en eventueel vergund en deze dan ook verder beheerd. Het evalueert nieuwe aanvragen van producenten voor nieuwe geneesmiddelen en variaties erop.
Dus ik zie niet direct in hoe FDA de mensen obees en chronisch ziek maakt?
Heb zelf 10 jaar voor het Belgisch agentschap gewerkt. We hadden regelmatig contact met onze collega's uit Amerika.
Ik denk dat het algemene idee is dat de FDA de belangen van de farmaceutische en voedingsindustrie dient en zo zaken toelaat die mensen ziek maken. Volgens mij is dat ook iets waar wel wat voor te zeggen valt, ook al zal het niet in een simpel verhaal te vatten zijn met een goede en slechte partij.

Maar dat wordt dan gemengd met "we moeten beter toezien dat vaccins veilig zijn want autisme" en "de FDA verbiedt zaken die ons gezonder maken zoals ivermectine, rauwe melk, <insert generische kwakzalverij>".

Dat is ook hoe populisme werkt natuurlijk, wie kan er nu op tegen zijn dat we vaccins veiliger maken?

We zitten op een punt waarin een grote massa mensen 0.0 geloof hechten aan eender wat de kandidaat van de andere zijde zegt. En dit voor beide zijden.
Focus eens op dit probleem op te lossen. En dat gaat echt niet gebeuren door verwijten en beledigingen rond te strooien.
Ik vraag me echt af hoe je terug uit zo'n situatie geraakt? Feiten worden bijzaak, vorm boven inhoud, wantrouwen in wetenschap, enz. Het is veel moeilijker om dat terug op te bouwen, en al helemaal als rationele argumenten eigenlijk niet helpen. Je ziet dat in deze (en voorgaande) topic al genoeg, bij alles dat passeert is er letterlijk niets dat de pro-Trump mensen ook maar een klein beetje doet twijfelen. Alles wordt ofwel genegeerd, weggezet als fake of niet geloofd. Einde discussie.

Van sommigen lijkt het ook gewoon een soort krampachtige koppigheid om toch maar niet te moeten toegeven dat er iets echt wel twijfelachtig is, dus dat zal bij een deel van de Trump-stemmers in de VS niet anders zijn. Tjiftjaf zijn houding tov RFK is daarvan het perfecte voorbeeld. In geen enkele wereld is het logisch of rationeel om bij die man te zeggen "misschien doet hij het wel niet slecht, laat hem maar eens doen en we zullen zien". Dat betekent niet dat het niet KAN meevallen, maar dat is een grote gok en gebaseerd op wat we op vandaag weten is dat gewoon een slechte keuze. Daar zou eigenlijk geen discussie over moeten zijn, yet here we are..

Kom, 5 posts geleden werd hier gezegd dat de wereld zoals we hem kennen eraan is.

En de laatste pagina's is het hier niets anders dan doemsvoorspellingen van de toekomst, exact dezelfde als 8 jaar geleden overigens.
Maar als iemand dat dan (wat overdreven) benoemt, dan is dat flauw?
Er is een groot verschil tussen het niet eens zijn met iemands visie op de toekomst en het redelijk somber inzien als men een complete idioot aanstelt als hoofd van bijvoorbeeld gezondheidszorg.

Ik ging een voorbeeld geven uit de belgische context maar ik kan me niemand voor de geest halen die zo gekend is en zo achterlijk is als RFK.

Ik vraag me echt af hoe je terug uit zo'n situatie geraakt? Feiten worden bijzaak, vorm boven inhoud, wantrouwen in wetenschap, enz. Het is veel moeilijker om dat terug op te bouwen, en al helemaal als rationele argumenten eigenlijk niet helpen. Je ziet dat in deze (en voorgaande) topic al genoeg, bij alles dat passeert is er letterlijk niets dat de pro-Trump mensen ook maar een klein beetje doet twijfelen. Alles wordt ofwel genegeerd, weggezet als fake of niet geloofd. Einde discussie.

Van sommigen lijkt het ook gewoon een soort krampachtige koppigheid om toch maar niet te moeten toegeven dat er iets echt wel twijfelachtig is, dus dat zal bij een deel van de Trump-stemmers in de VS niet anders zijn. Tjiftjaf zijn houding tov RFK is daarvan het perfecte voorbeeld. In geen enkele wereld is het logisch of rationeel om bij die man te zeggen "misschien doet hij het wel niet slecht, laat hem maar eens doen en we zullen zien". Dat betekent niet dat het niet KAN meevallen, maar gebaseerd op wat we op vandaag weten is dat gewoon een slechte keuze, en daar zou eigenlijk geen discussie over moeten zijn, yet here we are..
En ik blijf ervan overtuigd dat dat maar over een klein deel van de stemmers gaat. Net het deel dat kan volstaan om een swingstate te flippen, dat wel. Maar 120 miljoen Amerikanen zijn niet allemaal antivaxxers of Qanon'ers, of geloven niet écht meer in het fake news van Trump dan in de beweringen van Harris. Maar ze zijn niet geïnteresseerd in wat die laatste te bieden heeft. Het is niet zozeer RFK geloven, het is eerder onverschillig zijn tov wat die er nu mee gaat doen, en àls hij er iets mee gaat doen zal het alvast beter zijn dan de status quo van hiervoor die voor inmenging zorgde.

Er is een groot verschil tussen het niet eens zijn met iemands visie op de toekomst en het redelijk somber inzien als men een complete idioot aanstelt als hoofd van bijvoorbeeld gezondheidszorg.

Ik ging een voorbeeld geven uit de belgische context maar ik kan me niemand voor de geest halen die zo gekend is en zo achterlijk is als RFK.

Oh.. een van hun bestuursleden schrijft in zijn bio tot tweemaal toe dat hij niks kent van politiek. :lol:

Aangezien Kennedy fan is van rauwe melk en ook daarin gevestigde wetenschap ontkent en het drinken ervan tegen de richtlijnen van de FDA in aanbeveelt als een gezonde boost zit die kans er effectief in. H5N1 vogelgriep is reeds overgesprongen op de veestapel en dan nog specifiek aanwezig in melkkoeien en is reeds vastgesteld in minstens 440 verschillende kuddes over 15 staten maar is waarschijnlijk al veel breder verspreid. Pasteurisatie maakt het virus aanwezig in de melk onschadelijk en neutraliseert het. Tot nu toe zijn er slechts enkelingen besmet die rechtstreeks met besmette koeien in contact kwamen. Het WHO raadt aan om direct exposure zoveel mogelijk te vermijden want dat is de beste manier om mutaties die het voor de mens gevaarlijker te vermijden.

Natuurlijk heb je dan uitgerekend nu iemand als minister van volksgezondheid die rauwe melk wil legaliseren...
Zelfs zonder het extra gevaar van H5N1 in rauwe melk, men pasteuriseert juist melk om bacterien zoals salmonella, listeria and E.coli te elimineren net omdat er zoveel mensen stierven aan het drinken van rauwe melk... But hey Bobby knows best right. Alles voor de volksgezondheid. :oink:

En waarom ook in godsnaam. Wat is het probleem met gepasteuriseerde melk?
Wat een onzin om problemen te gaan zoeken daar waar ze niet zijn. En op die manier inderdaad misschien net problemen te veroorzaken.
Je zit met een bevolking die leidt onder obesitas, pak dat dan anders eens aan i.p.v. te praten over melk.

Maar ja, ik ben iemand met een zeer logisch brein van 1+1=2, ik ga nooit snappen wat wappies als Kennedy allemaal bedenken.

Laatst bewerkt:
Een klein beetje opzoekwerk toont al aan dat RFK helemaal niet tegen vaccinatie is, maar het slechts wil onderwerpen aan dezelfde blind-controlled studies zoals voor andere medicatie. Altijd aan te raden eens een podcast of interview met de man zelf te luisteren. Wie weet is hij wel veel rationeler dan dat men hem voorschotelt. 🙃
Klinkt natuurlijk mooi tot je even nadenkt over wat zulke randomized control trials met vaccinaties in de praktijk betekenen.
We know for a fact that the measles-mumps-rubella (MMR) vaccine has been instrumental in eliminating measles from the Americas, and keeping measles under control in other parts of the world. The minute the vaccine is not available — or people refuse to take it — we get outbreaks of measles. So, if we randomized children into vaccinated and unvaccinated groups, the unvaccinated children would be left without protection from a serious disease. Measles is no joke, even if we often see it as a “right of passage” in childhood.

The millions of children who have died from measles are not able to comment, you see.

If and when a new measles vaccine comes around, we can only randomize into a group that gets the current MMR vaccine, a group that gets the new one, and maybe a group that gets both. This last group depends on the safety profile of the vaccine from the early phases of studies. Anything short of this is unethical, and no institutional review board worth its salt would approve it.

Not only that, but I highly doubt that anti-vaccine parents would take a 50–50 chance of assigning their children into the vaccine group. Maybe they do or say something to ensure their children end up in the “no vaccine” group, but that would introduce a heck of a bias into the study. This has happened before. And, for that, we have blinding.​
In 1954, 420,000 first and second graders in the United States were inoculated with Jonas Salk’s inactivated polio vaccine; 200,000 were inoculated with salt water. It was one of the largest placebo-controlled trials of a medical product in history. Jonas Salk didn’t want to do it. He couldn’t conscience giving a saltwater shot to young children when as many as 50,000 were paralyzed by polio and 1,500 died every year. When the trial was over, the vaccine was declared “safe, effective, and potent.” Church bells rang out; synagogues held special prayer meetings; department store patrons stopped to listen to the results of the trial over loudspeakers. How did we know that Jonas Salk’s polio vaccine was effective? We knew because 16 children died from polio in that study—all in the placebo group. We knew because 34 of the 36 children paralyzed by polio in that study were in the placebo group. These are the gentle heroes we leave behind. I suspect that none of the parents who volunteered for Jonas Salk’s polio vaccine trial were hoping their children were in the placebo group.​

Er zijn situaties waarin placebo's wel gebruikt kunnen worden in vaccinatie trials maar het onderwerp is wel veel genuanceerder dan RFK jr. voorstelt. Hier is de mening van het WHO.
Placebo use in vaccine trials is clearly acceptable when (a) no efficacious and safe vaccine exists and (b) the vaccine under consideration is intended to benefit the population in which the vaccine is to be tested. In this situation, a placebo-controlled trial addresses the locally relevant question regarding the extent to which the new vaccine is better than nothing, and participants in the placebo arm of the trial are not deprived of the clinical benefits of an existing efficacious vaccine.
Placebo use in vaccine trials is clearly unacceptable when (a) a highly efficacious and safe vaccine exists and is currently accessible in the public health system of the country in which the trial is planned and (b) the risks to participants of delaying or foregoing the available vaccine cannot be adequately minimized or mitigated

Ook best wel schrijnend om hier exact dezelfde mensen die als eerste staan roepen dat als een vrouw of zwarte wordt aangenomen voor een hoge functie dat dit een diversity hire is die niet geschikt is voor de job omdat ze dan in de mythe geloven dat er maar 1 mens met de juiste competenties voor elke job bestaat en dat als men uit de 1000 best gekwalificeerde dan een vrouw zou kiezen dat dit woke discriminatie is. Dat diezelfde mensen dan nu verdedigen dat we voor de hoogste functies in het land zodanig incompetente looneys die zelfs anti kwalificaties hebben waardoor ze eerder bij de 1000 slechtst mogelijke kandidaten eindigen toch een kans moeten geven.

Doet me denken aan de tijd dat RFK nog op de lijst stond bij obama om environment te gaan leiden.
https://www.politico.com/story/2008/11/obama-considers-stars-for-cabinet-015320

2008 is wel al lang geleden en er zullen in tussentijd wel wat controversiele uitspraken geweest zijn maar de kans bestond wel dat RFK in 2008 een belangrijke post kon binnenrijven.
Dat sluit dan ook aan bij zijn achtergrond en carrière. Tot de vroege jaren 2000 was dat volgens mij ook gewoon een gerespecteerde advocaat. En belangrijk in de VS: een Kennedy. Dan werd die vanaf 2005 meer en meer een held van de "anti-vaxxers" om IMO later helemaal de pedalen te verliezen.

Allezja, gewoon wikipedia, opnieuw:
As a "well-respected climate lawyer" in the 2000s,[205] Kennedy was "often linked to top environmental jobs in Democratic administrations", including in the 2000, 2004, and 2008 presidential elections.[210] He was considered as a potential White House Council on Environmental Quality chair for Al Gore in 2000 and considered for the role of EPA administrator under John Kerry in 2004 and Barack Obama in 2008.[210]

According to Politico, the Obama transition team decided to not nominate Kennedy due to his past heroin conviction and opposition from Senate Republicans. Then United States Chamber of Commerce lobbyist William Kovacs said that Kennedy's nomination "would speak volumes as to where Obama is going with his appointments... A Kennedy appointment is as liberal as you can possibly get... There is no one [candidate] based firmer in extremes."[205] Republican Senator Jim Inhofe of Oklahoma also criticized the proposal, saying Kennedy was too radical and would further a left-wing agenda if appointed.[205]

In June 2005, Kennedy wrote an article, "Deadly Immunity", that appeared in both Rolling Stone and Salon.com and alleged a government conspiracy to conceal a connection between thimerosal and childhood neurodevelopmental disorders, including autism.[261] The article contained factual errors, leading Salon to issue five corrections.[262] Joan Walsh, Salon.com's editor-in-chief at the time and the sole Salon editor of the piece, said she had mistakenly relied on Rolling Stone's fact-checking, a process she later learned was "less than arduous". As soon as the piece was up, she said, "we were besieged by scientists and advocates showing how Kennedy had misunderstood, incorrectly cited, and perhaps even falsified data.... It was the worst mistake of my career. I probably should have been fired."[263]

Six years later Salon.com retracted the article in its entirety.[262] It said the retraction was motivated by accumulating evidence of alleged errors and scientific fraud underlying the vaccine-autism claim.[264] A corrected version of the original article was published on Rolling Stone's website.[261] Kennedy said on The Joe Rogan Experience, and was paraphrased in The New York Times as saying, that "Salon caved to pressure from government regulators and the pharmaceutical industry." Walsh responded: "That's just another lie. We caved to pressure from the incontrovertible truth and our journalistic consciences."[263]

In May 2013, Kennedy delivered the keynote address at the anti-vaccination[265] AutismOne / Generation Rescue conference.[266][267]

In 2014, Kennedy's book Thimerosal: Let the Science Speak: The Evidence Supporting the Immediate Removal of Mercury – a Known Neurotoxin – from Vaccines, was published.While methylmercury is a potent neurotoxin, thimerosal is not. According to the CDC, there is "no convincing evidence of harm caused by the low doses of thimerosal in vaccines".[247][249] The book's preface is by Mark Hyman, a proponent of the alternative medical treatment called functional medicine.[268] Kennedy has published many articles on the inclusion of thimerosal in vaccines.[269][270][271][272]

Ook best wel schrijnend om hier exact dezelfde mensen die als eerste staan roepen dat als een vrouw of zwarte wordt aangenomen voor een hoge functie dat dit een diversity hire is die niet geschikt is voor de job omdat ze dan in de mythe geloven dat er maar 1 mens met de juiste competenties voor elke job bestaat en dat als men uit de 1000 best gekwalificeerde dan een vrouw zou kiezen dat dit woke discriminatie is. Dat diezelfde mensen dan nu verdedigen dat we voor de hoogste functies in het land zodanig incompetente looneys die zelfs anti kwalificaties hebben waardoor ze eerder bij de 1000 slechtst mogelijke kandidaten eindigen toch een kans moeten geven.
Dat blijft woke discriminatie. Of wil je zeggen dat je als werkgever ook Marokkanen mag weigeren als ze ongeveer even goed zijn als autochtonen zonder dat dit racisme zou zijn, dat het enkel racisme wordt als je slechtere blanken voortrekt op betere niet blanken?

Klinkt natuurlijk mooi tot je even nadenkt over wat zulke randomized control trials met vaccinaties in de praktijk betekenen.

Er zijn situaties waarin placebo's wel gebruikt kunnen worden in vaccinatie trials maar het onderwerp is wel veel genuanceerder dan RFK jr. voorstelt. Hier is de mening van het WHO.

Zeer interessante post.

En wat ter aanvulling: ja, het kan wel nobel zijn om te zeggen dat je vaccins "ironclad" wil maken en het louter wil aanbieden in plaats van dwingen. Maar in de realiteit is dat gewoon onnozel: het enige dat je daarmee gaat bereiken is dat het aandeel gevaccineerden in uw populatie daalt en dat uw vaccin een pak minder effectief wordt. Nee, hou iemand met zo'n ideeën toch weg van zo'n dergelijke machtspositie.

@beryl Niet gewoon omdat zij dat beweren. Dat kan praktisch nooit hard gemaakt worden en daarnaast blijft het hypocriet zelfs als het waar geweest zou zijn.

Dat blijft woke discriminatie. Of wil je zeggen dat je als werkgever ook Marokkanen mag weigeren als ze ongeveer even goed zijn als autochtonen zonder dat dit racisme zou zijn, dat het enkel racisme wordt als je slechtere blanken voortrekt op betere niet blanken?
Nee, ik denk niet dat dat is wat hij wil zeggen. :unsure:

Enkele pagina's terug stond hier de man zijn eigen twitterverklaring nadat zijn naam werd genoemd, kennelijk is die tweet (X, whatever) verwijderd. Maar das was een opsomming van pseudowetenschap en termen die hij kennelijk zelf niet begreep. Zo voerde volgens hem de FDA een oorlog tegen peptides (snapt er dus niets van), zonneschijn, ivermectine (nog altijd enkel populair bij de speciale kant van het spectrum), rauwe melk (ook zo een wonderproduct volgens kwakzalvers en mensen zonder kennis van zaken). Eigenlijk was het ook relevant hoe de hele epidemie van opoïdenmisbruik daarin niet werd vermeld. Je moet ook niet ver zoeken hé: https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_F._Kennedy_Jr.

Dat is de inleidende paragraaf, pagina's extra informatie onderaan. Dat is gewoon gedocumenteerd hoor, jij doet hier alsof iemand eens een half citaat verkeerd gebruikt.

Wat is goed gedocumenteerd? Dat RFK zich kritisch opstelt tegenover de veiligheid van vaccins? Ja, dat ontkent niemand. En als je mijn posts goed hebt gelezen zal je mij dat ook niet zien ontkennen. Ik bracht gewoon wat nuance aan dat 'antivaxx' label omdat RFK vooral de wetenschappelijke standaard voor vaccins wil verhogen en ze niet zomaar overboord wil gooien.

Dat er gegronde redenen zijn om andere standaarden te hanteren voor vacinnatie zoals @StevenFM aanhaalt wil ik best aannemen, maar dan nog is pleiten voor een potentiële verstrenging van de veiligheidsregels toch nog niet zo'n onredelijk standpunt, wel?

Het is niet omdat de FDA de stijging in obesitas, chronische ziektes, mentale gezondheidsproblemen, ... enfin welvaartsziektes (die gelinkt zijn) niet heeft kunnen stoppen (welke gezondheidsorganisatie eigenlijk wel), dat het plots een goed idee is om zo iemand op die post te zetten. Echt, dat is zo'n "logica" die je wel vaker ziet bij de anti-intellectuele massa: de experts zaten aan het stuur en nu is de situatie niet optimaal, laten we alles opblazen. Terwijl niemand weet hoe het nu zou zijn zonder pakweg de FDA. Ik gok: een pak slechter.

Toch ook niemand zegt dat FDA moet worden opgeblazen omdat ze die welvaartsziektes niet gestopt krijgen? RFK is als jurist vooral kritisch tegenover de FDA vanwege vermeende banden met de farma -en voedingsindustrie. Ook dat lijkt me geen onredelijk standpunt.

Dat je dan afkomt met "anti-trumpers", gohja, je doet maar. Het is evengoed opvallend hoe een groepje posters hier elke kritiek op die kabinetsbenoemingen wegzet als hysterie of leugens.

Dus je neemt aanstoot aan "anti-trumpers" om het een paar zinnen eerder in dezelfde post over "anti-intellectuelen" te hebben? :D

Er is letterlijk één iemand geweest die het woord 'hysterie' in de mond heeft genomen. En sorry, maar als je da laatste 10 pagina's hier leest vind ik dat amper een overstatement.

Terug
Bovenaan