De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Als je nog geloof hebt in het systeem, dan kan je zo nog redeneren, veel zijn dat geloof ondertussen kwijt na jarenlang Europees (laks) beleid. Pak nu bijv. de migratiestromen uit Syrië van enkele jaren terug, toen werd er op Europees niveau besloten dat we massaal steun en migratie moesten verlenen aan asielzoekers ("wir schaffen das") terwijl er bij een groot deel van de bevolking geen animo hiervoor was. Combineer dat dan met een falend Europees migratiebeleid, stijgende criminaliteit door migratie (of de perceptie daar toch van) en dan keren mensen zich af van dat Europees beleid. Ik ben persoonlijk zeker niet tegen een sterker Europa, maar dan wel een Europa dat radicaal anders bestuurd wordt dan in de afgelopen 15 jaar. Als rechtse politici dan afkomen met voorstellen en programmapunten om net die problemen aan te pakken, dan krijgen ze de stemmen (zoals je nu in Europa en de USA ziet).

Als ze gewoon de migratie al eens een beetje onder controle konden houden zou het al een goed begin zijn, maar dat heb ik tot nu toe nog niet weten gebeuren. Je kan moeilijke verwachten dat ik de huidige Europese politieke meute ga belonen met mijn stem voor dat wanbeleid.
Wel wat vermoeiend als je eigenlijk altijd rond het kernpunt heen fietst. Het zijn anti-europese partijen. Tegen een sterker europa. Jij ging daar tegen in. Ik counter dat met de feiten. Klaar. Veel meer woorden ga ik er niet meer aan vuil maken. Als je het verder over europees migratiebeleid wil hebben, kunnen we dat gerust in een andere thread doen.

Kennedy op health , en het gerucht dat Tucker Carlson persverantwoordelijke wordt , gekker kan niet meer.

Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat Tucker zijn huidige carriere (tijdelijk) zou opgeven om press secretary te spelen...

Kennedy op health inderdaad een controversiele keuze.

Ik ga ervan uit dat een aantal van de nominaties wordt tegengehouden. Te beginnen met Gaetz en Kennedy.
Hoewel, de goedkeuring van de cabinet picks gebeurt niet via secret ballot. En wie tegen de partijlijn durft in te gaan, zal onder enorme druk komen te staan.

Robert Kennedy wordt wel degelijk minister van Volksgezondheid.
Nu is m'n bingokaart helemaal vol...
Complete waanzin. Binnen een enkele jaren gaan we dus ook hooggeplaatste politici in Europa vaccins zien aanvallen. Waar gaat de wereld naartoe?

Als er een nieuwe pandemie (vogelgriep?) komt in de komende vier jaar, is de wereld zoals wij die kennen eraan.

Complete waanzin. Binnen een enkele jaren gaan we dus ook hooggeplaatste politici in Europa vaccins zien aanvallen. Waar gaat de wereld naartoe?

Als er een nieuwe pandemie (vogelgriep?) komt in de komende vier jaar, is de wereld zoals wij die kennen eraan.
Aangezien Kennedy fan is van rauwe melk en ook daarin gevestigde wetenschap ontkent en het drinken ervan tegen de richtlijnen van de FDA in aanbeveelt als een gezonde boost zit die kans er effectief in. H5N1 vogelgriep is reeds overgesprongen op de veestapel en dan nog specifiek aanwezig in melkkoeien en is reeds vastgesteld in minstens 440 verschillende kuddes over 15 staten maar is waarschijnlijk al veel breder verspreid. Pasteurisatie maakt het virus aanwezig in de melk onschadelijk en neutraliseert het. Tot nu toe zijn er slechts enkelingen besmet die rechtstreeks met besmette koeien in contact kwamen. Het WHO raadt aan om direct exposure zoveel mogelijk te vermijden want dat is de beste manier om mutaties die het voor de mens gevaarlijker te vermijden.

Natuurlijk heb je dan uitgerekend nu iemand als minister van volksgezondheid die rauwe melk wil legaliseren...
Zelfs zonder het extra gevaar van H5N1 in rauwe melk, men pasteuriseert juist melk om bacterien zoals salmonella, listeria and E.coli te elimineren net omdat er zoveel mensen stierven aan het drinken van rauwe melk... But hey Bobby knows best right. Alles voor de volksgezondheid. :oink:

Laatst bewerkt:
Wat een rariteitenkabinet is me dit aan het worden. Zelfs degen die hier pro-republican/Trump, zijn kunnen toch echt niet warm lopen van deze figuren?

Wat een rariteitenkabinet is me dit aan het worden. Zelfs degen die hier pro-republican/Trump, zijn kunnen toch echt niet warm lopen van deze figuren?

Niemand verschiet hier toch van? Het is toch al geweten dat Trump graag postjes geeft aan zijn loyalisten. En Kennedy heeft hij letterlijk al gezegd voor de verkiezing.

Trouwens, Gaetz heeft direct ontslag genomen uit het congress, daags voordat er een zwaar rapport over hem ging uitkomen. Kans bestaat nu dat dat rapport nu niet publiek gemaakt zal worden. Dus gewoon weer machtige mannen die elkaar beschermen. De gewone man wint alweer!

Laatst bewerkt:
Niemand verschiet hier toch van? Het is toch al geweten dat Trump graag postjes geeft aan zijn loyalisten. En Kennedy heeft hij letterlijk al gezegd voor de verkiezing.

Trouwens, Gaetz heeft direct ontslag genomen uit het congress, daags voordat er een zwaar rapport over hem ging uitkomen. Kans bestaat nu dat dat rapport nu niet publiek gemaakt zal worden. Dus gewoon weer machtige mannen die elkaar beschermen. De gewone man wint alweer!
Ging Trump in 2016 het moeras niet leegpompen? Misschien is zijn muur in dat moeras gezonken want beide beloftes zijn niet waargemaakt.
Het lijkt toch eerder dat hij allerhande figuren in zijn eigen gemaakte moeras aan het gooien is.

Verder lijkt het toch ook een economische ramp te gaan worden voor de entertainment industrie, door al die gekke benoemingen in zijn kabinet moeten we niet meer naar de cinema gaan of een abonnement op Netflix houden. We moeten gewoon de Amerikaanse media volgen de komende jaren. Wie kijkt er nu niet graag naar een goede tragikomedie?

Ik zie hier nochtans vooral het anti-Trump kamp verontwaardigd reageren, hoewel de benoeming van bijv. Kennedy al ruim op voorhand aangekondigd was, dus ik snap niet dat dit als een verrassing komt voor sommigen. Eénmaal als de man aan het besturen is kunnen we pas beoordelen hoe hij functioneert als beleidsman. Lijkt mij meer opportuun dan blindelings afgaan op een paar verouderde uitspraken van de man en daarop hysterisch gaan reageren.

Ik zie hier nochtans vooral het anti-Trump kamp verontwaardigd reageren, hoewel de benoeming van bijv. Kennedy al ruim op voorhand aangekondigd was, dus ik snap niet dat dit als een verrassing komt voor sommigen. Eénmaal als de man aan het besturen is kunnen we pas beoordelen hoe hij functioneert als beleidsman. Lijkt mij meer opportuun dan blindelings afgaan op een paar verouderde uitspraken van de man en daarop hysterisch gaan reageren.
welke uitspraken zijn verouderd?

Was dat ook niet de man die een beer had aangereden, daarna in stukken heeft gesneden en dan in Central Park (!) in hartje New York heeft gedumpt? Maar goed, laten we afwachten hoe deze rationele persoon functioneert als beleidsman.

Verouderd?

"Days before the presidential election, Kennedy shared his wish list for the FDA, which included ivermectin, stem cell therapy and raw milk."

Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat Tucker zijn huidige carriere (tijdelijk) zou opgeven om press secretary te spelen...

Kennedy op health inderdaad een controversiele keuze.

Ik ga ervan uit dat een aantal van de nominaties wordt tegengehouden. Te beginnen met Gaetz en Kennedy.
Hoewel, de goedkeuring van de cabinet picks gebeurt niet via secret ballot. En wie tegen de partijlijn durft in te gaan, zal onder enorme druk komen te staan.
Dit lijkt echt wel meer op Trump die aan muscle flexing doet, gewoon nu proberen uit te vissen wie niet blindelings meegaat in nu toch al duidelijk controversiele wensen/beslissingen.
Wat hij daarmee gaat doen is koffiedik kijken, tegenstribbelaars proberen weg te werken/monddood te maken, of gewoon aftasten waar hij mee weg kan komen om dan toekomstige beslissingen daar wat aan aan te passen...
Ik hoop het laatste maar vrees het eerste!

Kom, 5 posts geleden werd hier gezegd dat de wereld zoals we hem kennen eraan is.

En de laatste pagina's is het hier niets anders dan doemsvoorspellingen van de toekomst, exact dezelfde als 8 jaar geleden overigens.
Maar als iemand dat dan (wat overdreven) benoemt, dan is dat flauw?

Waar zie jij ook hysterie, zeg... altijd zo zwartwit.

Maar zowel Musk als RFK zijn allebei al aangekondigd (en toen weer ingetrokken) als kandidaat. De andere kandidaten van het kabinet zijn ook allemaal diehard Trumpers, en het viel dus absoluut te verwachten dat ze erbij gingen zijn. Dat is ook gewoon waarom ze verkozen zijn. Afgezien van de illegale zaken natuurlijk, daar heb ik het dan niet over.

Ik heb het op Discord ook al een paar keer moeten zeggen en hier ook, denk ik,, maar dat is helemaal niet zo gek binnen een oprechte Republikeinse visie. Een visie die wel erg onderbelicht blijft in België, en waarvan zelfs gedaan wordt alsof die niet bestaat. Terwijl de meerderheid van de kiezers wel degelijk daar nog achter staat: De federale staat hoort zo weinig mogelijk macht te hebben.

Dat is historisch zo gegroeid, omdat het onafhankelijke staten waren die gesticht waren om net van overheidsonderdrukking te vluchten. Die zijn daarna 'verenigd' onder één vlag, maar zijn wel nog de 'staten' apart gebleven. Het zit in de naam. En vanaf toen is het idee van overheidsinmenging en uniformiteit vs statenrechten al aan het spelen. Daarboven komt nog het pure geografische gegeven. Wij vergelijken het hier met België en onze eerste minister. Maar vergelijk het eerder met een President van Europa, want België is 30.000 vierkante kilometer groot, California is er 400.000, Arizona 290.000. Ons land is kleiner dan verschillende steden. Hoeveel Belgen zouden er stemmen op een president van Europa die in pakweg Warschau zetelt, en van daaruit wetten gaat opleggen die ons dagelijkse leven regelen? Los van de verkwisting van zo'n overheidsapparaat (wat we niet kunnen ontkennen).

Voor heel veel Republikeinse kiezers geldt dan ook dat ten eerste de president net zo weinig mogelijk macht moet krijgen en een veel onbelangrijker figuur is (tenzij symbolisch) dan zou kunnen. In theorie kun je dan zeggen: liever een chimpansee die zich nergens in staten moeit dan Einstein die vanuit het federale overal vingers in wil. Niet om de ene hier een chimpansee te noemen, of de andere Einstein. Gewoon: het hoeft geen genie te zijn, als het om een functie gaat die je totaal ondaadkrachtig wilt maken.

Dan is het helemaal niet zo gek om te kiezen zoals ze hier kiezen. RFK op DOH: goed! Fijn! Iemand die helemaal niet daadkrachtig is en vooral alle verplichtingen wil afschaffen (=antivaxxer). Want verplichtingen afschaffen op federaal niveau = statenrechten. Al wat niet federaal is geregeld, is een statenrecht. Als het abortusrecht wordt afgeschaft federaal, is er geen abortusverbod federaal, maar mogen staten kiezen hoe ze het regelen. En dan kom je weer bij het historische: woon je in een antivaxxerstaat en ben je geen antivaxxer? Dan mag je altijd verhuizen. Elke staat regelt het zelf. Iemand op Intelligence die vindt dat wij veel te veel geld en mensen pompen in de conflicten van anderen? Fijn, geen inmenging meer.

Voor een deel kan ik me daar zelf ook wel in vinden. De andere kant van de medaille zijn de huidige Republikeinen een beetje vergeten door hun welvaart, vrees ik. Want dat de federale overheid zich niet komt mengen is allemaal mooi, maar het idee was wel dat bijvoorbeeld gezondheidszorg of armoede zou aangepakt worden vanuit de gemeenschap, niet vanuit overheden. Vandaar dat je nog gezondheidszorg krijgt van je werkgever, dat is zogenaamd de maatschappelijke taak van je werkgever. En armoedezorg hoort te komen van privé-inzamelingen, van wijken die zorgen dat er in hun wijk niemand in armoede leeft. Maar dat is zo sterk afgebouwd, en gaat eigenlijk alleen nog maar over individualiteit ipv gemeenschap. Een evolutie die we hier ook in het liberale idee zien: egoïsme is niet hetzelfde als individuele keuze. 'Ik moet het recht hebben egoïstisch te zijn'. Maar dat is dan een andere discussie :)

Kom, 5 posts geleden werd hier gezegd dat de wereld zoals we hem kennen eraan is.

En de laatste pagina's is het hier niets anders dan doemsvoorspellingen van de toekomst, exact dezelfde als 8 jaar geleden overigens.
Maar als iemand dat dan (wat overdreven) benoemt, dan is dat flauw?
Men kan toch moeilijk ontkennen dat de kaarten dit keer anders liggen? Ook ik denk niet dat de wereld gaat vergaan (men zal in de VS wel hun peren zien; maar ik hoop dat men hier in de EU wakker schiet en vermoed enigszins dat de "schade" hier zal meevallen) maar die vergelijking met Trump's eerste ambtstermijn gaat om meerdere redenen niet op vind ik.

Ten eerste is zijn greep op de partij vele malen sterker en zijn zeer veel "gematigde" Republikeinen wandelen gestuurd of zelf gaan wandelen. Kijk daarvoor maar eens naar de vele leden van zijn vorig kabinet en wat die te zeggen hadden over de man. Het ziet er nu naar uit dat hij zich toch wel echt gaat omringen met "yes men" die zeer weinig tegenwind gaan geven aan zijn extremere voorstellen. Een goede bestuurder laat zich omringen door mensen met kennis van zake die kunnen trachten bij te sturen. Jezelf omringen met personen die dat niet doen is een heel slecht idee.

Ten tweede ziet men toch ook wat men ziet? Dat iemand als RFK Jr. zelfs nog maar naar voren wordt geschoven als leider van volksgezondheid is werkelijk hallucinant. Sedert COVID zijn er helaas al grote groepen mensen die niet meer in de wetenschap geloven en zelfs dingetjes die 10 jaar geleden als "basis" (vaccins bedoel ik) werden aanzien beschouwen als schadelijk. Dat men dan zo iemand overweegt is wat dat betreft olie op het vuur gooien en ook deels die anti-wetenschapsretoriek ondersteunen. Dat kan wel degelijk enorme gevolgen hebben. En als die RFK Jr. echt benoemd wordt en kan doorzetten wat hij wil doorzetten, dan gaan daar ongetwijfeld vermijdelijke doden vallen.

Pas op: ik ga persoonlijk niet mee in het hele "de wereld gaat branden" verhaal hoor. Echter moet men ook wel opletten met al die comments dat de soep niet zo heet zal gegeten worden. Ze wordt op dit moment al heter gegeten dan vorige keer toen hij net verkozen was. Daarvoor moet men maar gewoon naar een aantal van zijn nominaties kijken.

De "doemers" overdrijven wellicht. Maar dat kan vind ik ook gezegd worden van de mensen die maar blijven relativeren, aangezien sommige van zijn nominaties toch wel echt waanzinnig zijn.

Terug
Bovenaan