Imo kan je toch niet ontkennen dat de maatschappij krijgt wat ze verdient?
In een perfecte wereld waarin iedereen goed geinformeerd is vanuit correcte neutrale nieuwsbronnen, waarin iedereen kan gaan stemmen (niet overal kan via stembiljetten gestemd worden, niet overal krijgt men vrijaf van zn job om te gaan stemmen), zou je inderdaad kunnen argumenteren dat de 74 miljoen Trump stemmers krijgen waarvoor ze gestemd hebben.
Er zijn nog steeds +/- 70 miljoen Harris stemmers die er nu ook mee zitten. Hun kan je toch moeilijk iets verwijten?
In een democratie heeft de kiezer altijd gelijk. Als de kiezer zich door een zwakke campagne niet wil mobiliseren of informeren, is dat de kiezer zijn bewuste keuze.
Meh, dit vind ik een te grote simplificatie. Ja, iedereen zou zich moeten informeren, iedereen zou moeite moeten doen om bronnen te checken, ...
In theorie klinkt dit mooit maar wie heeft daar in godsnaam de tijd voor?
Zelfs als je je beperkt tot 1 enkel onderwerp, bv energie - de lijst van artikels, onderzoeken, statistieken, ... die gelezen moeten worden en van elk de bronnen nagekeken moeten worden om een ietwat deftig onderbouwd argument te kunnen opstellen zijn zó talrijk dat weinigen hier in slagen. En dat zou je voor ELK onderwerp moeten doen? Vergeet het.
Ik vind niet dat je de gemiddelde mens kan verwijten dat hij hiervoor de tijd niet neemt.
Laat ons eerlijk zijn - wie van ons heeft zich voldoende geinformeerd voordat hij is gaan stemmen? Velen zullen wel denken dat ze dit gedaan hebben maar uiteindelijk beperkt zich dit tot het nieuws wat volgen, hier en daar een debat bekijken waar de voorzitters 2 minuten krijgen om op een issue te reageren, wat artikels lezen hier en daar en daarmee hoop je dat het voldoende is geweest. En dit zal al bovengemiddeld zijn.
De wereld is te complex om echt geinformeerd te zijn over elk onderwerp.
Kijk nu naar dit forum waar (naar mijn mening) het niveau van discussieren en bronnen aanleveren toch een pak hoger, beschaafder en correcter ligt dan de gemiddelde hedendaagse media (sociaal of traditioneel).
En toch slagen we er zelden in om elkaar te overtuigen en tot 1 gezamelijk ondersteunde conclusie te komen.
Er zit volgens mij iets fundamenteels verkeerd in hoe we aan politiek doen.
Het is te eenvoudig voor een politieker om complexe zaken te reduceren tot een paar slagzinnen, om feiten te negeren, om wetenschappelijk onderzoek naast zich neer te leggen. Mensen laten zich te snel beinvloeden door emoties en te weinig door rationaliteit. Het is te eenvoudig om in echo chambers terecht te komen.
Je kan de Amerikaan verwijten dat hij Trump verkozen heeft en nu maar met de gevolgen leven maar wat levert dat op?
Ik denk dat we met zn allen eens moeten samenzitten en kijken hoe we het fenomeen democratie kunnen verbeteren en de ziektes / zwakheden eruit halen.