De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Inderdaad, ook interessante evolutie:

7v0NgIQ.jpeg
Ondertussen zit Harris aan 69mio votes en Trump aan ± 73,5mio. https://www.nytimes.com/interactive/2024/11/05/us/elections/results-president.html
Die stippellijn kan dus weg.

Huh, dat zijn toch echte filmpjes?

Zijn toch duidelijk related of versta ik je verkeerd?

Check de datum van de originele filmpjes, deze dateren van juli 2022, toen Roe vs Wade net teruggedraaid werd. De video op reddit is een repost die deze context weghaald, waardoor het lijkt alsof dit een recente reactie is op de herverkiezing van Trump.

Kortom: fake news

Huh, dat zijn toch echte filmpjes?

Zijn toch duidelijk related of versta ik je verkeerd?
Is van twee jaar geleden bij vernietiging Roe V Wade. Worden nu valselijk opgerakeld door rechtse X'ers om te doen alsof dit de reactie is op Trumps verkiezing.

Typische extreemrechtse desinformatie. Exact de BS waar mensen intrappen die geen 'main stream media' meer volgen maar influencers gebruiken om zich te informeren over de actualiteit. Helaas ben jij daar dus bij.

Die lijn wordt iets stijler, maar 2020 blijft natuurlijk wel een gigantische uitschieter voor de Democraten.
Als de lijn steiler wordt, dan is het nut van die lijn weg. Want wat wil de maker van deze grafiek aantonen? Dat de Democraten altijd rond de 65mio stemmen haalden, behalve in 2020 toen er sprake was van kiezersfraude.
Nu halen ze al minstens 69(!) mio stemmen, maar nog niemand heeft het woord kiezersfraude in de mond genomen, terwijl ze toch minstens 6% meer stemmen haalden dan gewoonlijk.

Overigens, ivm het Huis:
de Democraten hebben een zetel geflipt in NY.

Als de lijn steiler wordt, dan is het nut van die lijn weg. Want wat wil de maker van deze grafiek aantonen? Dat de Democraten altijd rond de 65mio stemmen haalden, behalve in 2020 toen er sprake was van kiezersfraude.
Nu halen ze al minstens 69(!) mio stemmen, maar nog niemand heeft het woord kiezersfraude in de mond genomen, terwijl ze toch minstens 6% meer stemmen haalden dan gewoonlijk.

Overigens, ivm het Huis:
de Democraten hebben een zetel geflipt in NY.
Volgens Decision Desk zal het eindigen op ca. 213-222, dus een krappe meerderheid van 4 voor de Republikeinen.

Het is bijna zoals.... klimaatverandering? Het doet op vandaag nog niet écht pijn dus negeren die handel.
Wat eigenlijk niet klopt hé. De economische kosten van de klimaatverandering lopen steeds harder op. Steeds meer regio's kampen met extreme droogte, wat niet alleen een ramp is voor de landbouw maar ook steeds meer impact zal hebben op de waterbevoorrading van de industrie. Tegelijkertijd hebben we hevigere regenval, wat ook desastreus is voor de landbouw, en in steeds frequentere mate tot grote natuurrampen zoals die in Wallonië, Duitsland en nog maar net in Spanje voorkomen. De economische schade alleen al wordt er geraamd op 10 miljard euro, en dan spreken we nog niet over de kosten van de heropbouw van die regio. In de VS worden ze nu al steeds vaker geconfronteerd met steeds zwaarder wordende orkanen, met Milton hebben ze de afgelopen maand nog waanzinnig veel geluk gehad dat ie uiteindelijk toch nog afgezwakt was tegen dat ie aan land kwam.

De gevolgen doen wel degelijk al heel veel pijn. Maar we blijven die te veel afschilderen als malchance waar we niets aan kunnen doen. Kop in het zand. Liever ondergaan dan ons aan te passen.

Is van twee jaar geleden bij vernietiging Roe V Wade. Worden nu valselijk opgerakeld door rechtse X'ers om te doen alsof dit de reactie is op Trumps verkiezing.

Typische extreemrechtse desinformatie. Exact de BS waar mensen intrappen die geen 'main stream media' meer volgen maar influencers gebruiken om zich te informeren over de actualiteit. Helaas ben jij daar dus bij.

Euh nee hoor?
Ik volg hier gewoon het nieuws.

Ik heb die link gewoon gevolgd en de tiktok channels snel even opgezocht, heb niet gelezen dat dit nu gebruikt werd en gekaderd als nieuwe content door extreem rechts. Vandaar de verwarring.

Als notoir anti-MSM'er, wat leer jij hieruit eigenlijk?

Sorry, maar dit soort onzin mag ook wel eens stilletjes stoppen, hoor.
Ik denk dat ik hier altijd op een deftige manier de discussie aanga, duimpjes geef aan mensen die een andere visie hebben maar me wel inzicht geven,...

Ik volg elke dag het nieuws en veel duidingsprogramma's hier in onze contreien en het is niet dat ik daar schuimbekkend zit te kijken over de desinformatie die ze posten.
(Ik ben hier gisteren nog de afspraak komen aanraden?)

Het is nu niet omdat ik Joe Rogan kijk en al eens hier de pers fouten zie maken en die dan durf te benoemen dat ik daarom een notoir anti MSM'er ben.
Als dat de manier is om hier met elkaar om te gaan om labels te plakken, dan moet het ook niet.
Ik zit hier ook niemand hier anti-Trumper, notoir Biden-aanhanger of eender wat te noemen hé. Wat draagt dat overigens bij tot de discussie?

En om op je vraag je antwoorden dan uiteindelijk.
Niets? Heb ik dat gezegd?
Dat soort onzin laat me koud.

Zoals ik zei: ik heb gewoon de filmpjes opgezocht op TikTok en was even niet mee dat dit dus nu gebruikt werd alsof het om nieuwe filmpjes ging. Vandaar dus mijn oprechte vraag wat het probleem was vermits het echte filmpjes betrof.
Na de reply van @zarathustra was dat voor mij duidelijk en had daar de kous af kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Euh nee hoor?
Ik volg hier gewoon het nieuws.

Ik heb die link gewoon gevolgd en de tiktok channels snel even opgezocht, heb niet gelezen dat dit nu gebruikt werd en gekaderd als nieuwe content door extreem rechts. Vandaar de verwarring.

Sorry, maar dit soort onzin mag ook wel eens stilletjes stoppen, hoor.
Ik denk dat ik hier altijd op een deftige manier de discussie aanga, duimpjes geef aan mensen die een andere visie hebben maar me wel inzicht geven,...

Ik volg elke dag het nieuws en veel duidingsprogramma's hier in onze contreien en het is niet dat ik daar schuimbekkend zit te kijken over de desinformatie die ze posten.
(Ik ben hier gisteren nog de afspraak komen aanraden?)

Het is nu niet omdat ik Joe Rogan kijk en al eens hier de pers fouten zie maken en die dan durf te benoemen dat ik daarom een notoir anti MSM'er ben.
Als dat de manier is om hier met elkaar om te gaan om labels te plakken, dan moet het ook niet.
Ik zit hier ook niemand hier anti-Trumper, notoir Biden-aanhanger of eender wat te noemen hé. Wat draagt dat overigens bij tot de discussie?

En om op je vraag je antwoorden dan uiteindelijk.
Niets? Heb ik dat gezegd?

Zoals ik zei: ik heb gewoon de filmpjes opgezocht op TikTok en was even niet mee dat dit dus nu gebruikt werd alsof het om nieuwe filmpjes ging. Vandaar dus mijn oprechte vraag wat het probleem was vermits het echte filmpjes betrof.
Na de reply van @zarathustra was dat voor mij duidelijk en had daar de kous af kunnen zijn.
Maar dan mis je toch het bredere punt dat de zogenaamde "MSM" dit niet publiceert omdat het niet juist is. Maar op TikTok en Reddit en de "alternatieve media" komt het door zonder enige extra vermelding, daar is het de waarheid. Je koppelt het meteen aan anti-Trump of anti-Biden, daar staat het los van.

Dan zou je kunnen zeggen dat hier en daar een stuk in de "MSM" misschien 8 op 10 is qua juistheid, maar dat dit een 0 is, maar om één of andere reden wordt dat onder de mat geborsteld alsof het geen probleem is. De MSM is onbetrouwbaar omdat er ooit eens een 8/10 komt, maar alle andere zijn "kritisch", ongeacht hoeveel nullen erbij zitten. Dat de lat hoger ligt voor MSM dan voor alle andere, en dat dat gevaarlijk is. Dat er ook geen accountability is voor het verspreiden van fake news, en dat fake news veel sneller gaat dan de correctie, en om dat tegen te gaan, je een eindredactie met verantwoordelijkheid nodig hebt om van fatsoenlijke berichtgeving te kunnen spreken. Dàt zou je hierbij kunnen zien.

Maar dan mis je toch het bredere punt dat de zogenaamde "MSM" dit niet publiceert omdat het niet juist is. Maar op TikTok en Reddit en de "alternatieve media" komt het door zonder enige extra vermelding, daar is het de waarheid. Je koppelt het meteen aan anti-Trump of anti-Biden, daar staat het los van.

Maar het boeit me niet dat dit niet juist is en dat de MSM dit niet post.

Daar gaat het me toch allemaal niet om. Ik koppel dat toch nergens aan anti-trump of anti-biden?

Dan zou je kunnen zeggen dat hier en daar een stuk in de "MSM" misschien 8 op 10 is qua juistheid, maar dat dit een 0 is, maar om één of andere reden wordt dat onder de mat geborsteld alsof het geen probleem is.

Ik borstel dat niet onder de mat? Ik weet heus wel dat ik mijn informatie qua juistheid niet op reddit moet halen.
Moet ik dat nog eens expliciet vermelden?

De MSM is onbetrouwbaar omdat er ooit eens een 8/10 komt,

Nee, zeg ik niet

maar alle andere zijn "kritisch", ongeacht hoeveel nullen erbij zitten. Dat de lat hoger ligt voor MSM dan voor alle andere, en dat dat gevaarlijk is. Dat er ook geen accountability is voor het verspreiden van fake news, en dat fake news veel sneller gaat dan de correctie, en om dat tegen te gaan, je een eindredactie met verantwoordelijkheid nodig hebt om van fatsoenlijke berichtgeving te kunnen spreken. Dàt zou je hierbij kunnen zien.

Agreed.

Laatst bewerkt:
Wat eigenlijk niet klopt hé. De economische kosten van de klimaatverandering lopen steeds harder op. Steeds meer regio's kampen met extreme droogte, wat niet alleen een ramp is voor de landbouw maar ook steeds meer impact zal hebben op de waterbevoorrading van de industrie. Tegelijkertijd hebben we hevigere regenval, wat ook desastreus is voor de landbouw, en in steeds frequentere mate tot grote natuurrampen zoals die in Wallonië, Duitsland en nog maar net in Spanje voorkomen. De economische schade alleen al wordt er geraamd op 10 miljard euro, en dan spreken we nog niet over de kosten van de heropbouw van die regio. In de VS worden ze nu al steeds vaker geconfronteerd met steeds zwaarder wordende orkanen, met Milton hebben ze de afgelopen maand nog waanzinnig veel geluk gehad dat ie uiteindelijk toch nog afgezwakt was tegen dat ie aan land kwam.

De gevolgen doen wel degelijk al heel veel pijn. Maar we blijven die te veel afschilderen als malchance waar we niets aan kunnen doen. Kop in het zand. Liever ondergaan dan ons aan te passen.
Dit. De gevolgen zijn er en ze gaan er niet milder op worden.

Een aantal andere voorbeelden:
Er wordt voorspelt dat indien men niets doet, dat the Great Salt Lake in Utah rond 2028 (!) volledig opgedroogd zal zijn. Veel tijd is dat niet meer, en "A non-binding resolution in the state legislature to adopt 4,198 feet (als doel voor het water tegenover zeeniveau) was voted down and governor Spencer Cox called it "dumb". Tsjah ...
Buiten de ecologische en economische gevolgen, Salt Lake City kampt nu al zeer regelmatig met slechte luchtkwaliteit. Dit gaat het nog een stuk slechter maken.

In California zijn er bedrijven die met vrachtwagens water komen leveren aan huizen, omdat het grondwater gewoon op is.
Artikel van in 2015 https://www.capradio.org/articles/2015/11/04/california-drought-keeps-water-delivery-companies-busy/
Artikel van in 2021 https://www.latimes.com/california/...o-water-supply-depleted-by-california-drought

Ook in California is er een zalmkwekerij die de vissen nu per vrachtwagen naar zee vervoerd, in plaats van ze in de rivier los te laten omdat de temperatuur van het water te hoog gestegen

Op De Afspraak hebben ze net dat Groen Tiktok filmpje laten zien als zijnde een reactie op de verkiezing van Trump 🤣🤣
En maar discussiëren met de 3 gasten aan tafel of dat ok is?! 🤓

Overstromingen, orkanen, droogtes, natuurrampen, ... zijn van alle tijden, dat zijn geen nieuwe fenomenen die we nu pas zien sinds 2020 ofzo.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat we dat moeten indammen/verhinderen in de mate van het mogelijke, de vraag is enkel hoe dat best moet gebeuren. Had de USA nu bijv. iets kunnen doen de afgelopen 5 jaar om die orkanen te vermijden? Ik zou denken van niet, ongeacht hoeveel windmolens of zonneparken ze er nog hadden neergepoot. Same voor die overstromingen in Spanje.

Ik heb er geen probleem mee dat de Europa een transitie naar groene energie aanmoedigt, maar we moeten daar ook realistisch in blijven. Europa heeft economisch gezien een enorme achterstand tegenover de USA en de grote Aziatische landen en met het economisch beleid dat we van Trump kunnen verwachten gaat die achterstand snel vergroten. We moeten nu volledig inzetten op de economie om te zorgen dat we in de toekomst nog kunnen investeren en nog relevant blijven. Zowel China als de USA aarzelen er niet voor om fossiele brandstoffen te gebruiken om hun economie te stimuleren, Europa kan nooit economisch relevant blijven als ze dat wel doen.

Overstromingen, orkanen, droogtes, natuurrampen, ... zijn van alle tijden, dat zijn geen nieuwe fenomenen die we nu pas zien sinds 2020 ofzo.
Hurricane Milton walloped Florida with at least 20 percent more rain and 10 percent stronger winds than a similarly rare storm would have done in a world that humans hadn’t warmed by burning fossil fuels, scientists said on Friday.

As a result, Milton may have caused roughly twice as much property damage as that hypothetical storm in a cooler world, a separate team of researchers estimated.

Warmer air can take up more moisture. So as humans heat the planet, storms like Milton can carry larger cargoes of rain. Warmer seawater also imbues hurricanes with more energy as they traverse the ocean, allowing their winds to strengthen rapidly.

En in welke mate is dat een antwoord op mijn vraag:
Had de USA nu bijv. iets kunnen doen de afgelopen 5 jaar om die orkanen te vermijden? Ik zou denken van niet, ongeacht hoeveel windmolens of zonneparken ze er nog hadden neergepoot. Same voor die overstromingen in Spanje.

Men waarschuwt al 40 jaar voor global warming. Natuurlijk hadden we veel meer kunnen doen. Als je blijft denken dat we ook volgende 5 jaar niets kunnen doen gaan de effecten (en speciaal voor jou; ook de kostprijs en het effect op onze economie) van al die rampen enkel groter en erger worden. Je moet verder kijken dan het volgende kwartaal en korte termijn winst. Niet denken op 5 jaar want klimaatfeedback loopt op een veel langere termijn. De volgende 5 jaar en langer gaat het sowieso nog verergeren wat we ook doen omdat ons verleden ons nog moet inhalen maar om het in termen uit te drukken die je misschien beter begrijpt; we moeten nu investeren zodat de compound interest op onze lange termijn lening niet zwaarder wordt maar negatief gaat. We hebben al een enorme schuld opgebouwd dus ja dat gaat een hele poos duren voor we de vruchten van onze inzet gaan kunnen plukken maar anders gaan we bankroet en storten we onszelf in armoede.

Het hele probleem met wallstreet en co; ze hopen met de korte termijn winst te kunnen gaan lopen en de rekening samen met de gevolgen door te schuiven naar andere sectoren, armere mensen en landen en jongere generaties. Toch zal het op termijn ook de financiele sector zelf treffen. Je ziet nu al dat verzekeraars in bepaalde gebieden onder druk komen en die druk gaat enkel toenemen naargelang meer en meer grote populatie en economische centra alsmaar vaker onder water komen te staan, door rukwinden met de grond gelijk worden gemaakt of afbranden.

Terug
Bovenaan