De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Zo werkt een discussieforum, iemand plaatst iets en iemand reageert daar op (een deel van de post of de hele post). Je schreef letterlijk:
Ik weet goed genoeg hoe een discussieforum werkt, dankjewel. Ik dacht echter dat men wel op de kwestie moest antwoorden, en niet lekker stukjes gaan knippen om dan die aparte stukjes uit context te gaan aanvallen. Je zegt wat ik "letterlijk" zeg en knipt dan twee zinnetjes uit een heel betoog. Proper!

Voor de volledigheid quote ik dat volledige stuk uit mijn post snel even. Ik heb de stukjes waar jij op "reageerde" even in het vet gezet.
Ik ken het gezegde hoor. "It's the economy, stupid". Met dat in gedachte begrijp ik het hoge aantal stemmen voor Trump. Ik hoop echter dat die stemmers beseffen dat ze in ruil voor hun (mogelijks, want niet eens zeker!) goedkopere eieren wel zeer grote opofferingen gaan moeten maken op andere vlakken. Ik hoop dat de goedkope eitjes het waard zijn wanneer hun dochter of vrouw sterft omdat ze geen levensreddende abortus mocht ondergaan.

Ik pleit niet eens voor doorgedreven klimaathysterie, trouwens. Nu Trump in het ovalen kantoor zit zal Europa een van de enige grootmachten zijn die nog zeer doorgedreven strijdt voor het klimaat. Als we strijdvaardig willen blijven moeten we daar mogelijks wat van terugschroeven. Dat is de harde realiteit en ik zou dat begrijpen en -met pijn in het hart- zelfs aanmoedigen omdat we anders nog harder achterop vallen.

Dus excuseer, maar ik weet goed genoeg dat het om de economie ("centjes") draait en dat we realistisch moeten zijn qua klimaatsoplossing en al van die dingen. Dat jij de economie -waar geld deel van is, of niet soms?- belangrijker vindt dan ecologisch beleid moet je voor jou rekening nemen. Dat is echter zeker geen objectieve waarheid die voor iedereen geldt. Men kan zeker een en-en verhaal vertellen, waar er ook plaats is voor ecologie. Helaas moeten dan bijna alle grootmachten meespelen en dat is nu niet het geval.

Ik ga niet met jou in een discussie verzeild raken over wat belangrijker is. Dat mag namelijk iedereen voor zich nemen. Het gaat er mij om dat je door mijn post -nu al voor de tweede keer- in stukjes te knippen mij probeert te "pakken" op dingen die ik niet gezegd heb. Een fatsoenlijk debat onwaardig. Ik heb al spijt dat ik me in P&A heb gewaagd. Waarom het uberhaupt toegestaan is om posts zo te verknippen begrijp ik eerlijk gezegd ook niet.

Nee, dat is toch wat rond de pot draaien nu. Er wordt gesteld dat de FDA "oorlog voert tegen de publieke gezondheid" en dat ze zaken onderdrukken als vitamines, gezond eten, zon, lichaamsbeweging en "alles dat onze gezondheid bevordert en niet kan gepantenteerd worden".

Dat is klaar en duidelijk liegen. Vind je het echt OK en fair dat zo'n zaken worden geroepen door iemand die op zo'n positie gaat zitten?
@Straddle ?

Toch wel een monsteroverwinning, alle swingstates gewoon, de popular vote, de senaat, mss het huis ook nog? Dat is wel echt zot.

It's the economy stupid. Benieuwd of we dat gouden tijdperk tegemoet gaan.

Vraagje over de popular vote: Worden de stemmen voor de presidentsverkiezingen nog verder geteld of ligt dat stil? Er doet nu redelijk veel een grafiek de ronde die het gebrek aan stemmen in kamp Kamala aantoont tov 2020, als een soort bewijs van fraude in 2020, dus ik vraag me af of daar nog iets aan gaat veranderen door mail in votes. In Californie blijft dat precies steken op de grote helft die slechts geteld is.

Gouden tijdperk? Als Trump zijn plan door duwt met tarieven zullen ze de negatieve impact in de VS zelf ook natuurlijk voelen.
Het is toch al meermaals gebleken dat Trump niet goed doorheeft hoe de wereld echt werkt?
Inflatie is grotendeels voorbij. Amerikaanse economie staat erg sterk. Trump gaat enorm kunnen profiteren van de perceptie dat het onder hem beter gaat.

Verder vraag ik me ook af hoe (de nog levende) veteranen van WOII zich voelen bij deze overwinning?
Ze zeggen toch dat de beste generatie in de geschiedenis van de VS was die het fascisme in Europa in 41-45 is gaan verslaan.
Nu is iemand verkozen die er toch sterk op één lijkt.

Verder vraag ik me ook af hoe (de nog levende) veteranen van WOII zich voelen bij deze overwinning?
Ze zeggen toch dat de beste generatie in de geschiedenis van de VS was die het fascisme in Europa in 41-45 is gaan verslaan.
Nu is iemand verkozen die er toch sterk op één lijkt.

Ik zou durven gokken dat die stemmen zoals andere veteranen: rechts en conservatief.

Er is wel een verschil tussen rechts en conservatief zijn en fascistisch zijn.
Vele veteranen zullen zich toch in hun graf omdraaien bij het horen wat Trump allemaal zegt
Ik dacht eigenlijk dat een groot probleem voor veel veteranen/actieve militairen met Trump was dat hij zijn militaire dienstplicht nooit heeft uitgevoerd destijds, en ook wel al wat controversiële uitspraken heeft gedaan rond het leger en militairen.

Er is wel een verschil tussen rechts en conservatief zijn en fascistisch zijn.
Vele veteranen zullen zich toch in hun graf omdraaien bij het horen wat Trump allemaal zegt

Als je werkelijk denkt dat Trump een fascist is heb je ofwel geen idee van de doctrine van fascisme ofwel geen idee waarvoor Trump staat. Pick one.

De afspraak toch ook wel een aanrader om te zien voor degenen die het nog niet mochten gezien hebben.
Goede analyses van de beweegredenen van de kiezers aan beide kanten zonder taboes en hoe we dat ook vaak te veel door een Europese bril zien.

Nee, dat is toch wat rond de pot draaien nu. Er wordt gesteld dat de FDA "oorlog voert tegen de publieke gezondheid" en dat ze zaken onderdrukken als vitamines, gezond eten, zon, lichaamsbeweging en "alles dat onze gezondheid bevordert en niet kan gepantenteerd worden".

Dat is klaar en duidelijk liegen. Vind je het echt OK en fair dat zo'n zaken worden geroepen door iemand die op zo'n positie gaat zitten?
De communicatie is mss wat ongelukkig gekozen, maar het is Twitter en geen officieel kanaal voor overheidscommunicatie.
Zijn plannen om meer te deregulariseren in de gezondheidssector zijn imo positief en ik hoop dat hij er veranderingen kan doorvoeren.

Als je werkelijk denkt dat Trump een fascist is heb je ofwel geen idee van de doctrine van fascisme ofwel geen idee waarvoor Trump staat. Pick one.
“I think it’s important to remember that fascism isn’t a binary. Fascism is a process,”

Ofte: er zijn veel parallellen te trekken tussen het huidige 'Trumpism' (want dit gaat breder dan enkel Trump zelf) en de opkomst van het fascisme uit de jaren 1930. Is het exact hetzelfde: let us hope not, maar laat ons alstublieft niet wachten tot een volgende WO of concentratiekampen om dit argument serieus te nemen.

Mensen die jaren dicht bij Trump hebben gestaan claimen dit toch.
https://edition.cnn.com/2024/10/22/politics/trump-fascist-john-kelly/index.html

https://www.washingtonpost.com/nation/2024/10/12/mark-milley-donald-trump-fascist/

ik hecht toch meer waarde in hun analyse van hun voormalige baas dan wat die van jou is.
Beide zijn ook niet van de minste.

Btw, heb je sommige toespraken van Trump niet gehoord? Sommige zouden zo uit het Duitsland van de jaren 30 komen.
https://www.nbcnews.com/politics/20...blood-country-biden-campaign-liken-rcna130141

Laatst bewerkt:

Ofte: er zijn veel parallellen te trekken tussen het huidige 'Trumpism' (want dit gaat breder dan enkel Trump zelf) en de opkomst van het fascisme uit de jaren 1930. Is het exact hetzelfde: let us hope not, maar laat ons alstublieft niet wachten tot een volgende WO of concentratiekampen om dit argument serieus te nemen.
Als je de definitie van die Yale professor erbij neemt dan zie je toch wel duidelijke parallellen, inderdaad.
[A] cult of the leader who promises national restoration in the face of humiliation brought on by supposed communists, Marxists and minorities and immigrants who are supposedly posing a threat to the character and the history of a nation ... The leader proposes that only he can solve it and all of his political opponents are enemies or traitors.

Ook dat interview met zijn chief of staff is veelzeggend. Het is duidelijk dat Trump in zijn eerste termijn zeer vaak botste met meer conservatieve establishmentfiguren in zijn kabinet die Trump in toom hielden. Na vier jaar ervaring, een partij die volledig in zijn greep is en controle over elk bestuursniveau zie ik Trump wel een niveau hoger schakelen deze termijn.

Terug
Bovenaan