Is het niet zowat de essentie van het resultaat van deze verkiezingen dat 'experten' afgedaan hebben?
Economische experten zeggen dat inflatie niet de schuld is van de Amerikaanse overheid, en dat Trump het wsl slechter zou doen dan de democraten. Geopolitieke experten zeggen dat er geen aanleiding is om te geloven dat de twee oorlogen onder Trump niet zouden geëscaleerd zijn. Verder heb je klimaatexperts, militaire experts, experts op gebied van gelijke rechten, politieke experts die het over democratisch verval hebben, juridische experts die het over de louche zaken van Trump hebben...
Maar het klimaat is nog niet ingestort, Trump is nooit in de gevangenis gevlogen, de economie was voor veel burgers effectief beter onder Trump (want inflatie heeft voor veel gewone mensen echt wel schade aangericht), er zijn effectief geen grote oorlogen geëscaleerd toen hij aan de macht was, de rechtstaat is nog altijd intact, en de democratie is nog niet afgeschaft.
Overal en altijd hoor je experten vanalles zeggen, en quasi altijd is het in het voordeel van de democraten. Ik denk dat afkomen met 'experten zeggen' compleet heeft afgedaan voor de meeste Trumpsupporters. Wie wel voor hen telt: Mensen die veel geld verdienen. Want zij hebben hun woorden met succes omgezet in daden.
Zijn er hier mensen die Trump boven Kamala verkozen die dat kunnen bevestigen of ontkennen?
Mijn mening daarover: Al die zaken die experts willen aantonen zijn zaken die op lange termijn doorwerken en dus niet echt zichtbaar zijn behalve in statistieken, zaken die je nooit duidelijk genoeg aan de bevolking kunt tonen omdat je nu eenmaal geen teletijdsmachine hebt om het alternatieve scenario te tonen, of, in het geval van zaken als de verkiezingsfraude, dat de Amerikaanse instituten ondanks Trump toch stand hielden. En hoewel ik weldegelijk geloof dat academische expertise of beroepsmatige expertise als onderdeel van een overheidsinstantie zeer waardevol zijn, stel ik vast dat dergelijke intellectuele oefeningen zo goed als geen indruk maken op het overgrote deel van de bevolking.