Bwa, Harris had m.i. nog net iets meer tact dan Clinton en maakte bepaalde fouten niet die Clinton wel maakte (deplorables enzo). Helaas voor Harris maakte Biden die fouten dan wel in haar plaats (garbage), maar da's nog altijd minder erg dan die zelf te maken.Harris preseert nog slechter dan Clinton! Dat viel mij op.
Maar Harris had wel veel minder inhoud dan Clinton. Ik heb eigenlijk nooit iets uit de mond van Harris horen komen waarmee je nu echt kan zeggen van "kijk, dat is waar ze voor staat". Enige kennis over buitenland/geopolitiek kwam ook nooit uit de mond van Harris, tenzij met de teleprompter. Clinton kon dat weer wel.
Iets waar zowel Clinton als Harris punten mee verloren hebben denk ik, is hoe ze op hun debatten Trump aangevallen hebben. Harris had in haar enige debat regelmatig een kans om echt te zeggen waar ze voor stond, maar ze ontweek zowat alle vragen en zat in de plaats Trump het bloed onder de nagels vandaan te halen. Wat misschien wel een leuke show gaf, maar ik denk dat Harris daar veel kansen mee heeft laten liggen om een positief verhaal over zichzelf te schetsen. Erger voor haar was dat dat rondje pesten op dat debat ook de reden voor Trump was om er geen tweede meer te doen, wat Harris anders nog een boost zou gegeven hebben.
Toeval. Harris heeft niet verloren omdat ze vrouw is, gewoon omdat ze de zwakkere kandidaat was. Genoeg vrouwen die met 2 vingers in de neus zouden kunnen winnen van Trump.Is gender een significante beïnvloedende factor, in de zin dat de V.S. misschien (nog) niet klaar is voor een vrouwelijke president? Of is het eerder toeval?
Maar: de reden dat Harris op het kiesbiljet beland is, en niet iemand anders, is wel rechtstreeks verbonden met de DEI-waardes van de Democraten. Dus er is wel een link tussen het feit dat ze vrouw is en haar verlies. Maar niet dat de Amerikanen er "niet klaar" voor zijn, wel dat de Democraten bereid waren om over haar (te) sterke tekortkomingen te kijken net omdat ze een vrouw was.
Wat ik nooit goed gesnapt heb is dat ze na het opstappen van Biden niet:Wie zegt er dat Biden maar 1 termijn zou doen? Hij heeft de primaries gewonnen, en grondig. Dus dan is het niet dat hij de troon niet wou afstaan, de democratische achterban wilde hem nog op die troon.
- de tweede winnaar van de eerdere Dem primaries genomen hebben
- nieuwe primaries gedaan hebben om Kamala ook een kans te geven mee te doen (die ze m.i. dan grandioos ging verliezen)
Want Kamala had geen enkel mandaat na de primaries om op het biljet te staan. Enkel Biden had een mandaat om op te komen voor een tweede termijn na de primaries, en hij was niet verplicht om nog eens Harris te nomineren als VP, dus bijgevolg had Harris ook geen enkele aanspraak om zijn mandaat over te nemen.
Laatst bewerkt: