De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240618_96506293

Kan Mahdi niet gewoon eens even zwijgen en in alle sereniteit de onderhandelingen aanvatten? De verkiezingen zijn net gepasseerd en de lokale zijn pas binnen 4 maand. Dat eindeloze profileren is toch net wat de mensen al een tijdje grondig beu zijn? En het is niet door er nu al mee naar buiten te komen dat hij bepaalde zaken wel of niet zal binnenhalen.

Dit is geen voorafname op de invulling van eender welke toekomstige functie", laat de N-VA nog weten."
Los van die quote denk ik toch niet dat we Jambon nog terug op het Vlaamse niveau moeten gaan zoeken, toch zeker niet als minister-president.

Los van die quote denk ik toch niet dat we Jambon nog terug op het Vlaamse niveau moeten gaan zoeken, toch zeker niet als minister-president.
Nee, dat lijkt al duidelijk. Er zijn nog wel een aantal functies die ze hem kunnen geven... of het wordt terug gewoon burgemeester van Brasschaat.

En geen voorafname... maar Diependaele ligt hier toch mee in pole-position, dat mag duidelijk zijn. Hij is nu de logische kandidaat. Temeer, omdat er nu ook niet zo gek veel andere logische kandidaten zijn bij N-VA. Demir heeft al gepast en figuren als een Weyts lijken me nu ook niet de beste optie. In Francken zie ik het nu ook niet en die aast ongetwijfeld op een post in de federale regering.

Ik denk ook dat ze niemand anders hadden om die rol op zich te nemen.

Ben geen fan van zijn woonbeleid over zijn andere bevoegdheden kan ik me niet uitspreken.

Ik denk ook dat ze niemand anders hadden om die rol op zich te nemen.

Ben geen fan van zijn woonbeleid over zijn andere bevoegdheden kan ik me niet uitspreken.

Denk niet dat iedereen in de wieg is gelegd om formateur te worden - niet de indruk dat die zich sterk wil profileren maar wel met zijn dossiers bezig is. Heeft als minister hier en daar toch iets gerealiseerd - en dat relatief geruisloos (op een paar zaken na dan). Achteraf gezien komt die mens niet zo gek veel in de media in vergelijking met andere ministers - wanneer in beeld was de communicatie wel vrij direct.

Hoe gedragen politici zich buiten verkiezingsmodus, welke capaciteiten hebben ze in die richting, .... zelf soms wel een idee maar als je niet met die mensen gewerkt hebt is dat lastig te beoordelen.

We zullen zien waar het schip zal aanmeren - hopelijk niet stranden.

Denk niet dat iedereen in de wieg is gelegd om formateur te worden - niet de indruk dat die zich sterk wil profileren maar wel met zijn dossiers bezig is. Heeft als minister hier en daar toch iets gerealiseerd - en dat relatief geruisloos (op een paar zaken na dan). Achteraf gezien komt die mens niet zo gek veel in de media in vergelijking met andere ministers - wanneer in beeld was de communicatie wel vrij direct.

Hoe gedragen politici zich buiten verkiezingsmodus, welke capaciteiten hebben ze in die richting, .... zelf soms wel een idee maar als je niet met die mensen gewerkt hebt is dat lastig te beoordelen.

We zullen zien waar het schip zal aanmeren - hopelijk niet stranden.
Ik kan mij inderdaad wel vinden dat hij niet de aandacht trekker is politicus.

En misschien wel op die manier de beste om formateur te worden

Diependaele was al langer de stille kandidaat van N-VA natuurlijk. Geen verrassing, gezien Vooruit (en eventueel CD&V) toch bezwaar hadden tegen de figuur Jambon.

Beetje vreemd dat Vooruit wel bezwaar heeft tegen Jambon maar niet tegen Diependaele. Ook niet bepaald een figuur die socio-economisch in de buurt van de plannen van Vooruit staat. Lijkt me dan toch ook eerder symboolpolitiek.

Jan Peumans (N-VA) staat zetel in Vlaams Parlement af aan Andy Pieters

Voormalig parlementsvoorzitter Jan Peumans (73) gaat niet zetelen. De Limburgse lijstduwer staat zijn plaats in het Vlaams Parlement af aan Andy Pieters, de huidige kabinetschef van minister van Omgeving Zuhal Demir.

"Op een leeftijd van 73 jaar is het tijd om die bladzijde om te draaien en de jongeren kansen te geven", aldus Peumans. "Bovendien heb ik geen zin om in een fractie te zetelen en een 'neo-liberaal' beleid te verdedigen van een minister-kandidaat als Annick De Ridder. Dat zou echt te veel vragen van mijn kant en niet goed zijn voor mijn geestelijk welbevinden."

Kan iemand mij nu eens uitleggen waarom dat Jan Peumans deel is van de NVA als hij geen neo-liberaal beleid kan verdedigen? NVA is defacto neo-liberaal... of mis ik iets...

Kan iemand mij nu eens uitleggen waarom dat Jan Peumans deel is van de NVA als hij geen neo-liberaal beleid kan verdedigen? NVA is defacto neo-liberaal... of mis ik iets...
Zonet op Discord een vergelijkbare post gehad :D
Ik weet niet in hoeverre ik hier open deuren intrap, maar daar vergis je je wel degelijk in. Peumans is voor mij één van de grote voorbeelden in de politiek. Maar hij heeft ook de VU mee grootgemaakt. En hoewel hij mee aan de grondslag van de N-VA heeft gelegen en zeker aan de populariteit ervan, komt hij wel uit een heel andere vleugel ervan. De VU is uit elkaar gevallen, onder andere door de uiteenlopende standpunten rond splitsing, maar ook rond het economische beleid. Anciaux, Vankrunkelsven... Er was een tijdje de groepering NietSplitsen en zo, dat zegt genoeg. Uit het uiteenvallen zijn Spirit en ID21 gekomen. Dat was met libertaire en linksliberale grondslagen.

Peumans is eigenlijk wel het boegbeeld van de linksflamingante vleugel binnen de VU. Zowel voor (verregaande) staatshervormingen, om financiële redenen en om onze taal, cultuur en identiteit te beschermen, maar ook voor een sociaal, economisch (erg!) links en zelfs progressief beleid. Peumans noemt zich nog altijd een marxist, trouwens.

Hij staat ook bekend als een grote interne criticaster van de partij, altijd geweest. De luis in de pels die De Wever sociaal hield, zou je kunnen zeggen. Ik heb het altijd een spijtige zaak gevonden dat daar geen echte opvolger voor was binnen die partij, maar ik snap heel goed dat hij zich dus nu niet gaat inzetten voor exact dat beleid waar hij zich jaren voor heeft ingezet om het niét de overhand te laten halen. Los van of dat de juiste weg is of niet, hè.

Annick De Ridder is daarentegen dan Havenschepen, en staat net bekend om haar rechtsliberale standpunten. Als je dat dan neoliberaal wilt noemen, welja. En Peumans is niet de man om dan te zwijgen, dus er zijn al wel vaker akkefietjes tussen hen beiden geweest. Zij was de collega wiens microfoon hij dichtdraaide in het parlement (op 55sec), en die hij in De Ideale Wereld benoemde als iemand "die hij de nek wilde omwringen".

Beetje vreemd dat Vooruit wel bezwaar heeft tegen Jambon maar niet tegen Diependaele. Ook niet bepaald een figuur die socio-economisch in de buurt van de plannen van Vooruit staat. Lijkt me dan toch ook eerder symboolpolitiek.

Ik vraag mij af of dat niet onderdeel is van een schaakspel op federaal niveau. Indien je hem persona non grata maakt in de Vlaamse regering. Dan komt die uit op het federaal niveau.
Mogelijks in lijn voor het postje van de minister van veiligheid (politie). Dat momenteel via minister Verlinden door CDV wordt ingevuld die al had gezegd (dacht ik) dat ze een verlenging wel zag zitten.

Peumans is een reliek uit het VU tijdperk waar links en rechte vlaams nationalisten nog in 1 partij zaten.
De Ridder is een opportunistische overloper uit de VLD.
Die 2 zijn natuurlijke vijanden.

Misschien is dat enkel perceptie maar ik zag N-VA aan het begin van haar ontstaan eerder als een Vlaams-nationalistische versie van de CD&V. Nadien is die partij qua socio-economische standpunten toch flink opgeschoven naar rechts en het Vlaams-nationalistische is in de koelkast gegaan.

Peumans moet echt niet weten van Annick De Ridder blijkt

Ik heb een probleem met mensen die van de ene partij naar de andere partij overstappen. Dat zijn opportunisten
Jan Peumans in Terzake, over Annick De Ridder die in 2013 Open VLD ruilde voor N-VA

Jambon was natuurlijk wel hét gezicht, en uiteindelijk is er geen enkele bekende kop meer bij N-VA die wel een uitgesproken socialer profiel heeft. Zuhal Demir komt er nog het dichtste bij.

En ik denk dat Vooruit liever een Diependaele heeft waarbij ze makkelijker de zwartepiet voor het antisociale besparingsbeleid kunnen op afschuiven dan op een Jan Peumans, moest die nog actief zijn.

Een interessante kijk op de Brusselse situatie van de eregriffier van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC).

Het aanpassen van het Brusselse kiessysteem naar tweetalige verkiezingslijsten zou contraproductief kunnen zijn voor de Franstalige partijen. Het zou de Lijst Fouad Ahidar in rechtstreekse concurrentie plaatsen met de PS, Ecolo en de PTB en bijgevolg nog meer stemmen kunnen opleveren.

Tussen de Nederlandstalige lijsten zijn er maar 17 gewaarborgde zetels te verdelen in het Brussels parlement.

Laatst bewerkt:

Een interessante kijk op de Brusselse situatie van de eregriffier van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC).

Het aanpassen van het Brusselse kiessysteem naar tweetalige verkiezingslijsten zou contraproductief kunnen zijn voor de Franstalige partijen. Het zou de Lijst Fouad Ahidar in rechtstreekse concurrentie plaatsen met de PS, Ecolo en de PTB en bijgevolg nog meer stemmen kunnen opleveren. Tussen de Nederlandstalige lijsten zijn er maar 17 gewaarborgde zetels te verdelen in het Brusselse parlement.
Heel interessant, merci!

De N-VA is absoluut niet neoliberaal. Annick De Ridder nog minder. Het zegt vooral veel over neoliberalisme als vuilbakterm. Heeft weinig met (neo)liberalisme te maken.

De N-VA is absoluut niet neoliberaal. Annick De Ridder nog minder. Het zegt vooral veel over neoliberalisme als vuilbakterm. Heeft weinig met (neo)liberalisme te maken.

Care to elaborate? Want qua sociaal en economisch beleid valt er toch wel een lans te breken voor die term toch op de N-VA te plakken,
Jan Peumans gaf in Terzake ook het voorbeeld van sociale woningbouw en leeflonen.
Het is ook niet alleen Jan Peumans die die term gebruikt, bijvoorbeeld:

Matthias Diependaele (N-VA): de neoliberaal die zo weinig mogelijk mensen in sociale woningen wil

Ik lag alvast strijk met dat fragment waarbij de micro werd uitgeschakeld & hij zelf zijn lach ook niet kon inhouden 🤣,
in 2019 nog met veel plezier voor Jan Peumans gestemd, maar het *kuch* neoliberale *kuch* socio-economische beleid van de N-VA (en de teleurstelling van Ben Weyts op Onderwijs) heeft me in 2024 terug richting Vooruit doen gaan.

Feit is ook dat er zeker iets te zeggen valt over opportunisme in de politiek (en hoe het geen verbazing behoeft dat dit vooral terug te vinden is/was bij voormalige leden van de OpenVLD)

Terug
Bovenaan